Re: Philippe Lemaire
We zoeken al 40 jaar naar één Bende van Nijvel en vinden die niet. Net zoals een aantal onderzoekers ben ik ervan overtuigd dat dit niet de juiste aanpak is. Waarschijnlijk zijn er meerdere daders en bendes geweest die, al dan niet terecht, door materiële elementen aan elkaar gekoppeld zijn tot één bende. Meestal veronderstelt men dan dat er bij de feiten van '85 andere uitvoerders waren.
Maar het kan volgens mij evengoed zijn dat er in '82-'83 al verschillende daders waren. In die optiek ben ik de zaak aan het uitspitten en voor elk feit apart ga ik uit van de meest waarschijnlijke daders (Occham blijft Occham...) Voor de beginfase komt Lemaire zeer sterk in aanmerking (en da's nog voorzichtig uitgedrukt), daarna (of in overlapping) de Borains (lees de akte van inbeschuldigingstelling en elke twijfel valt weg) en nadien de 'omgeving' De Staerke (voor een hele reeks feiten zijn er meerdere linken). Deze drie daders/bendes vallen zonder probleem aan elkaar te koppelen.
Maar waar het voor mij nog vastloopt is het feit dat Eddy Vos ervan uitgaat dat 24 van de 28 doden aan dezelfde killer te wijten zijn. Dat vloekt met mijn hypothese. Is er iemand die een idee heeft over welke 24 doden Vos het heeft, of gemakkelijker, welke 4 niet? En wie iets kan bijdragen en aan dit onderzoek wil meewerken, in openheid, respect en anonimiteit, mag me gerust een mailtje sturen.