Re: Philippe Lemaire

We zoeken al 40 jaar naar één Bende van Nijvel en vinden die niet. Net zoals een aantal onderzoekers ben ik ervan overtuigd dat dit niet de juiste aanpak is. Waarschijnlijk zijn er meerdere daders en bendes geweest die, al dan niet terecht, door materiële elementen aan elkaar gekoppeld zijn tot één bende. Meestal veronderstelt men dan dat er bij de feiten van '85 andere uitvoerders waren.

Maar het kan volgens mij evengoed zijn dat er in '82-'83 al verschillende daders waren. In die optiek ben ik de zaak aan het uitspitten en voor elk feit apart ga ik uit van de meest waarschijnlijke daders (Occham blijft Occham...) Voor de beginfase komt Lemaire zeer sterk in aanmerking (en da's nog voorzichtig uitgedrukt), daarna (of in overlapping) de Borains (lees de akte van inbeschuldigingstelling en elke twijfel valt weg) en nadien de 'omgeving' De Staerke (voor een hele reeks feiten zijn er meerdere linken). Deze drie daders/bendes vallen zonder probleem aan elkaar te koppelen.

Maar waar het voor mij nog vastloopt is het feit dat Eddy Vos ervan uitgaat dat 24 van de 28 doden aan dezelfde killer te wijten zijn. Dat vloekt met mijn hypothese. Is er iemand die een idee heeft over welke 24 doden Vos het heeft, of gemakkelijker, welke 4 niet? En wie iets kan bijdragen en aan dit onderzoek wil meewerken, in openheid, respect en anonimiteit, mag me gerust een mailtje sturen.

12

Willem van Occham wrote:

Maar waar het voor mij nog vastloopt is het feit dat Eddy Vos ervan uitgaat dat 24 van de 28 doden aan dezelfde killer te wijten zijn. Dat vloekt met mijn hypothese. Is er iemand die een idee heeft over welke 24 doden Vos het heeft, of gemakkelijker, welke 4 niet? En wie iets kan bijdragen en aan dit onderzoek wil meewerken, in openheid, respect en anonimiteit, mag me gerust een mailtje sturen.

Vos zegt ook, zonder killer geen Bende van Nijvel. Dus de killer was de bindende schakel en kan wellicht ook de schakel geweest zijn in een eventuele samenwerking met anderen zoals Lemaire, borains etc.

Voor het aantal moorden door de killer, zul je denk ik moeten kijken naar de samenhang in de gebruikte wapens, zoals o.a. het pistool .22 Long Rifle en de riot gun 1.

13

Xenophon wrote:

Maar één probleem: hij zat vast dus streep erdoor.

Van wanneer tot wanneer zat Lemaire vast? Ik heb het nog niet gevonden. Werd Lemaire veroordeeld voor de moord op Jozef Seghers? Ook nog niet gevonden.

En zelfs als Lemaire tijdens de Bende-feiten in de gevangenis zat, moet je nog te weten komen of hij effectief gevangen zat of hij penitentiair verlof had. Kijk bv. naar de feiten van 1985. Ieder feit was in een weekend.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Alleszins werd hij gearresteerd op 15 juli 1983. En op 17 september 1983 kwam men hem verhoren in de gevangenis. Het zou me zeer verbazen dat hij tussentijds penitentiair verlof kreeg, dat gebeurt normaliter niet bij personen die in voorlopige hechtenis zitten. Ben ik formeel zeker? Nee, maar het zou me verbazen mocht het anders zijn, hij werd verdacht van zeer zware feiten. Dus voor Nijvel zat hij binnen en net dat feit is hem op het lijf geschreven qua profiel.

Voor de andere data, geen idee. En inderdaad, ik vind niets maar dan ook niets over een veroordeling (wat iets anders is dan zeggen dat die er niet was).

Omwille van hier reeds vernoemde maar ook nog andere redenen heeft hij het perfecte profiel voor een aantal feiten, zowel qua 'stijl' als op basis van geografische elementen en zelfs de persoonsbeschrijving. Tenminste, als hij niet binnen zat.

Da's waarschijnlijk ook de reden dat men hem in de gevangenis vragen ging stellen na 'Nijvel', Birds of a feather flock together, vermoedelijk dacht men dat hij daders zou kunnen kennen.

Dat hij penitentiair verlof zou gekregen hebben is inderdaad vrij onwaarschijnlijk (eigenlijk onmogelijk, want dat is voorbehouden voor definitief veroordeelden, wel mogelijk was een 'vrijstelling onder voorwaarden' of 'incidenteel verlof', maar dat maakt het verschil niet). Belangrijker is in welk arresthuis hij opgesloten zat... waarschijnlijk Sint-Gillis... in het reisbureau Bultot... Dan weten we nooit wanneer hij binnen zat en wanneer hij rondfladderde.

Andere bedenking: dat er nog een rechtszaak komt mogen we al lang vergeten, maar of we ooit de waarheid zullen weten is ook maar de vraag. En of het federaal parket dat wel wil. De waarheid zou bijvoorbeeld kunnen zijn (volledig hypothetisch uiteraard): 'We hadden de killer na vijf doden (moord - doodslag), maar we hebben hem laten gaan zonder vervolging, we zijn hem dan 40 jaar vergeten (exact 40, geen 42) en nu gaan we er maar over zwijgen, de strafvordering is vervallen bij de dood van de verdachte en we staan zo al met de broek op de enkels. '

16

Hij werd in de zomer van 1983 opgepakt toen hij een automobilist wilde overvallen:

(...) Na maandenlang in het duister te hebben getast, vond men een spoor toen tijdens de zomer 1983 op de Brusselse kermis een automobilist werd overvallen op het ogenblik dat hij wou vertrekken met zijn auto. Een van de personen die bij die overval betrokken was, werd aangehouden. Het was Philippe Lemaire, een gewezen lid van het vreemdelingenlegioen en body-builder. Lemaire had het wapen waarmee Segers was neergeschoten bij zich.

Bron: De Standaard | 1 September 1984

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Klopt niks van. Lemaire werd aangehouden, gaf de overval in Drogenbos toe, maar ontkende de moord op Seghers. Het ballistisch verband was echter al aangetoond. Daarop wees Lemaire naar Siatidis en bij zijn moeder werd het moordwapen 7.65 mm aangetroffen.

Ben, als jij de info van 2023 vrijgeeft, stuur ik je ook de rest. Anders geef ik ook niks meer. Ben het moe dat we hier al even erg bezig zijn als de onderzoekers.