341

Re: Eddy Vos

Ik weet niet of er feiten zijn die de hypothese van Vos ondersteunen maar die niet algemeen gekend zijn. Vooraleer ik een heel stort zou laten omkeren zou er op zijn minst een hard element moeten zijn. Kan één van de gevonden kogelkoppen gematcht worden met een bevestigd bendewapen bv? Ik bedoel ballistisch, niet louter het kaliber.

Ik hoop dat ik verkeerd ben maar soms denk ik dat hij evenzeer in het duister tast als wij.

Dan nog: stel dat je een skelet vindt, wat dan? Het is duidelijk niet iemand die ‘gemist’ werd, dus ga je hem identificeren? Benieuwd hoe lang het gaat duren voor iemand aankomt met sterkhouder Toumaniantz … die m.i. in een ander bos ligt te composteren.

Na Aalst is er nooit nog iets over de Bende van Nijvel vernomen. Eén van de redenen waarom een serial killer ophoudt met moorden is omdat hij opgesloten zit, omdat hij is uitgeweken, of omdat hij dood is. Dit is de vervelende waarheid. Indien Vos oordeelt dat hij voor zijn zaak voldoende bewijs heeft verzameld, ben ik geneigd hem hierin te volgen. Ik ben er ook van overtuigd dat ondertussen het merendeel van de daders onder de grond ligt.

Alhoewel veel gangsters ‘in staat zijn’ te moorden, hecht ik weinig geloof aan meerdere killers. Ook de maffia heeft meestal zijn vaste hitman die de zaken oplost. (Een voorbeeld is de onlangs vrijgelaten Giovanni Brusca, lid van de Siciliaanse maffia. Hij verklaarde tussen de 200 en 300 moorden op zijn geweten te hebben, waaronder een kind van 11 jaar.)

Het bestaan van meerdere naast elkaar opererende cellen, impliceert een organisatie met een coordinator die de overvallen aanstuurde? Maar dit matched niet echt met de aard van deze eerder banale en marginale diefstallen en gedragingen. Diefstallen die voor een aantal van de overvallen heling als mogelijk doel hadden?

Maar zelfs indien er een coordinator was, en meerdere cellen, zie ik één en dezelfde killer. Want elk nieuw lid dat wordt aangezocht om overvallen te plegen en te moorden verhoogt de kans dat iemand gaat zingen. En welke gangster gaat bij een mogelijke arrestatie, als volgende moordenaar in rij, de verantwoordelijkheid nemen voor alle voorgaande feiten?

Ik zie wel een aantal (gevaarlijke) individuen verzamelen rond één bepaalde seriedoder. Maar een poging om de staat te destabiliseren door pralines te stelen, zie ik echt niet gebeuren.

343

Vos heeft zijn hypothese, andere speurders de hunne. Van Bouhouche tot WNP tot de dode killer, het zijn allemaal persoonlijke visies die door geen enkel concreet element gesteund worden.

highonprozac wrote:

Na Aalst is er nooit nog iets over de Bende van Nijvel vernomen. Eén van de redenen waarom een serial killer ophoudt met moorden is omdat hij opgesloten zit, omdat hij is uitgeweken, of omdat hij dood is. Dit is de vervelende waarheid.

Na Anderlues is er eveneens niets meer vernomen voor een periode van 20 maanden. Of het nu een serial killer was of een groep gangsters die plunderden aan de lopende band (want dat deden ze in '83), het is evenzeer niet normaal - in beide gevallen - dat hij/zij ineens stoppen voor een periode van bijna twee jaar.

Een dode Killer is, zolang men geen lijk vindt, een naald in een hooiberg. Met de hypothese (die naar mijn mening evenwaardig is) dat de Bende is gestopt omdat ze de daders te pakken hadden, kom je bij een beperkte krans verdachten uit. Als je dan ook nog eens gelooft in het feit dat het steeds dezelfde Killer is, wordt het aantal verdachten verder fors gereduceerd tot verdachten opgesloten in '83 en opnieuw vrij/penitentiair verlof in '85.

Zelfs in de meest complexe zaak ooit, kunnen eenvoudige oorzaak - gevolg relaties relevant zijn. De hypothese Bende zit vast = Geen Bende feiten meer, is er mogelijk één van.