‘Bende van Nijvel’ ? – Gangsterarsenaal in bestelauto te Zellik

Na een naamloos telefoontje (*) heeft de politie van Asse op een parkeerterrein aan de Ter Molenhoflaan te Zellik een verdachte bestelauto zonder nummerplaten aangetroffen [Google Maps]. (**)

In de bestelauto ontdekte men allerlei inbrekersmateriaal, schroevendraaiers, zaklampen, handschoenen, koevoeten en verder ook een Amerikaans gevechtsgeweer met plooibare kolf, een karabijn .22 Long Rifle, twee revolvers en een paar handboeien. Ook een grote hoeveelheid munitie werd ontdekt.

Men vermoedt dan ook dat het hier gaat om de bergplaats van een bende gangsters. Het onderzoek werd verder in handen gegeven van de Groep Repressie Banditisme van de gerechtelijke politie Brussel. Die zal nagaan of sommige van deze wapens misschien werden gebruikt bij overvallen van de zogenaamde ‘Bende van Nijvel’. (**) Dat is werk voor deskundigen, dat heel wat tijd vraagt.

Bron: Het Laatste Nieuws | 9 november 1985

(*) Het telefoontje was anoniem. Was het de bedoeling dat dit arsenaal gevonden werd?

(**) Er staat in het artikel geen datum maar vermoedelijk werd deze bestelauto op 8 november 1985 ontdekt, één dag voor de feiten in Aalst. Naar alle waarschijnlijkheid ging het dus niet om wapens van de Bende van Nijvel. Temeer dat een deel van het wapenarsenaal van de bende in november 1986 in Ronquières uit het kanaal werd opgevist en de andere bendewapens (riot guns, 9mm machinepistool) in Aalst gebruikt werden.

2

Op een parkeerterrein in een bestelwagen zonder nummerplaten. Als een bestelwagen of eender welke wagen op openbaar terrein geplaatst wordt zonder nummerplaten, dan zal het niet lang duren eer de politie die wielklemmen geeft en/of weg laat slepen. Een echt goed idee om dit als "bergplaats" te hebben lijkt het me niet.

Non semper ea sunt quae videntur

3

Je moet dat natuurlijk in de tijdsgeest van toen zien.

4

Zeven jaar later, op 6 november 1992, vermoordt Guy Oste twee politieagenten op de parking van de Colruyt in Aalst. Oste was van Zellik.

En vier jaar eerder, op 29 november 1988, eveneens in Zellik, vermoordde Johnny Mottry politieman Luc de Lauw.

5

Gewoon ter informatie, dit is geen gewone woonwijk. de straat waar de wapens zijn gevonden waren in die tijd allemaal redelijk recente appartementen. In de straat die parallel ermee loop ligt "breughelpark" waar meer dan 1000 appartementen in 1 straat zijn.
In die tijd was het "dorp" zellik op korte tijd veranderd naar "stad" zellik door de brusselse inwijkelingen. Bijna niemand kende elkaar in die buurt, dus het is daar perfect mogelijk om anoniem te opereren.

En een auto of camionette zonder nummerplaten is in die buurt is echt niet abnormaal, nu zou men hem mss wegslepen of wielklem opzetten. Maar in die tijd zeker niet. En zelfs in deze tijd is het niet abnormaal om er autos zonder nummerplaten tegen te komen. De kans is groter dat uw auto zonder nummerplaten volledig geplunderd word voor wisselstukken daar, dan dat de politie er iets zou aan doen. Ik heriner me over enkele jaren nog dat er daar is een auto zonder nummerplaten stond en enkele weken later waren er geen deuren meer aan en stond de auto op houten blokken zonder wielen.

Ook als je de straat uitrijd waar de wapens gevonden zijn komt ge op de theodoorcoppenssraat uit die overgaat in molenbeekdal. dit is een "groenzone" met veel beplantingen en bomen. waar in die tijd dikwijls zigeunerkampen waren. Nu hebben ze dit deels opgelost door een paar zigeunerkampen in centrum asse oogluikend toe te laten en op het politie domein in relegem (pivo) hebben ze een doortrekkersterrein gecreerd.

Breughelpark is nu nog altijd geliefd voor mensensmokkelaars. er is een bushalte vlakbij met rechtreekse verbinding van brussel noord. waarna de mensen dan daar in de safehouses worden opgehouden en de bosjes overdag , en eenmaal als het donker is begint er daar vannales te bewegen richting tankstation groot bijgaarden om vandaar op de vrachtwagens proberen te geraken.
Ikwil hier gewoon mee zeggen dat het een goede plek is om aan illegale activiteit te doen.

De vindplaats ligt letterlijk vlak bij de vermoedelijke vertrekplaats van de overval in aalst. En eerlijk gezegd is het mijn persoonlijke mening dat het veel veiliger is om uw wapens in die wijk op te slagen, ipv van de parking van het tankstaton, moest op de parking van het tankstation een camionette zonder nummerplaten staan was de pakkans veel groter dan in de bewuste wijk

google maps van vindplaats tot tankstation is letterlijk 1 minuutje rijden.

https://www.google.com/maps/dir/Dilbeek … 847701!3e0

Het is een beruchte buurt , de politie komt er niet graag en interventies worden er meestal op zen molenbeeks gehouden. 1 combi voor de interventie en 1 combi om de andere combi te bewaken. Onlangs was het brand in het rusthuis iets verderop van armonea, en daar is de brandweer letterlijk een tijd moeten stoppen met blussen omdat ze te hard aangevallen werden.

Ik wil hiermee gewoon maar zeggen dat het een beruchte buurt is en was. En een goede locatie lijkt om een hitsquad samen te stellen.
verbindingen naar overal door de oprit aan het tankstation, als je het molenbeekdal uitrijd ben je op 1 minuut aan de opritten en afritten van zellik dus verbinding naar overal in belgie. ,openbaar vervoer naar brussel,  veel mogelijke safehouses in de buurt. En een buurt waar niemand durft te "klikken" of ge zult er niet te lang wonen.

Wat ik nu zeg is puur hypothetish, lokale crimenelen werden daar verzameld, waarna hun wapens en uitrusting werd toegeleverd door de "opdrachtgever"  en eenmaal op het tankstation  werd de killer opgewacht waarna ze wachten op hun "startschot".
Waarom dan de dag ervoor een anoniem telefoontje naar de politie ?  Mss voelde iemand van de bende zich in de val gelokt en probeerde hij zo de raid te verhinderen, als de politie de wapens in beslag neemt hebben ze geen materiaal om de raid te doen. En hij kon gewoon met de rest van de bende mee "teleurgesteld" doen. Moest hij gewoon zeggen "ik stop , ik doe niet meer mee" werd hij wss zelf afgemaakt, op deze manier kon hij zijn eigen vel redden. wat dan niet gelukt is , want de raid in aalst heeft plaatsgevonden. ( en het bewuste telefoontje naar mi amigo doet toch vermoeden dat er daders in de val gelokt zijn )

Is het uiteindelijk uitgekomen van wie de camionette was ? is er  onderzoek gedaan op de wapens ?
Is hier weer  "gewoon" toeval in het spel? ik vind het toch merkwaardig allemaal.