911

Re: Philippe De Staerke

Scaramouche wrote:

Philippe De Staerke is de enige persoon die ooit officieel in verdenking is gesteld voor zijn mogelijk aandeel in de ‘hold-ups’ van de Bende van Nijvel, waarbij enkel in Aalst acht mensen meedogenloos - en schijnbaar zonder reden - werden neergeknald.

Klopt totaal niet. Er zijn zelfs ooit mensen voor het Hof van Assisen verschenen voor sommige misdaden van de Bende van Nijvel. Daarnaast zijn ook Tinck, Libert, Harry Moelants, Hendrik Rauwens, ... officieel in verdenking gesteld voor misdaden van de Bende van Nijvel.

fenix wrote:

Ik begrijp dat jij geen foto's kan plaatsen, ik kan dat trouwens ook niet.

Iedereen kan foto's plaatsen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

912

Re: Philippe De Staerke

Was De Staeke erbij of niet? Er is al zoveel over deze figuur geschreven en sommige speurders zijn overtuigd van zijn betrokkenheid, anderen bewereh het tegendeel. Enkele bedenkingen: Profilers wezen in de richting van een heel gesloten milieu zoals zigeuners. De Staerke liet zich buiten verhoor ontvallen dat hij werd gekozen omwille van zijn dossier. André Rogge plaatst hem zelfs met gangster Jean Renson in de buurt van Dekaise vlak na de overval.

De ene beweert dat hij geen vlieg zou kwaad doen, de andere beweert dat hij verschillende moorden op zijn geweten heeft. Zijn eigen broer liep naar de politie met de smaaekbede 'Jullie moeten iets aan onze Johnny doen.' De broer van Mendez stuurde tegen betaling een celgenoot op hem af die info van hem moest loskrijgen. De Staerke zei toen dat Bouhouche bij de bende betrokken was. Waar of niet waar? De getuigenis van zijn ex-vriendin is ook al niet verhelderend. Misschien is het inderdaad zo dat Bultot in opdracht van ? kandidaten recruteerde. In dat geval lijkt De Staerke een logische keuze. Hij zal nooit praten.

Re: Philippe De Staerke

fenix wrote:

Maak het maar mee, eerst beschoten worden om dan ondervraagd te worden. Dat kan toch niet kloppen want indien ik mij niet vergis is de man zelfs in zijn hoofd geschoten. Dat was toch de man in de blauwe wagen he? Met medepassagier? Moens?

Inderdaad. Moens Rosette (vrriendin van de Jonghe René).

914

Re: Philippe De Staerke

Er was de getuigenis van 'het manneke', een zigeuner die De Staerke had herkend; Volgens Walter Baeyens in zijn boek 'De macht van de elite' leverde 'het manneke' de wapens waarmee de bende de Delhaize in Aalst overviel. Twee nogal uiteenlopende getuigenissen over dezelfde persoon.

Re: Philippe De Staerke

"Het Manneke" noemt Leimbergen Jean, geboren te Nieuwerkerken op 10 mei 1954.

Django68 wrote:

Er was de getuigenis van 'het manneke', een zigeuner die De Staerke had herkend; Volgens Walter Baeyens in zijn boek 'De macht van de elite' leverde 'het manneke' de wapens waarmee de bende de Delhaize in Aalst overviel. Twee nogal uiteenlopende getuigenissen over dezelfde persoon.

"Het manneke" (Leimbergen Jean) is toch NIET de zigeuner die Philippe De Staerke heeft herkend? Het was de Jonghe René die Philippe De Staerke heeft herkend.

Gelieve geen verkeerde informatie op het forum te plaatsen aub. Het is al ingewikkeld genoeg.

Re: Philippe De Staerke

fenix wrote:

Maak het maar mee, eerst beschoten worden om dan ondervraagd te worden. Dat kan toch niet kloppen want indien ik mij niet vergis is de man zelfs in zijn hoofd geschoten. Dat was toch de man in de blauwe wagen he? Met medepassagier? Moens?

De blauwe Renault 9.

Re: Philippe De Staerke

Leimbergen Jean ("Het manneke") is de broer van Leinbergen (met N geschreven) Florence, vrouw van Julien De Staerke.

"Het manneke" verbleef in een woonwagenkamp in Nederland (Roosendaal). Hij reed dus rond met wagens met Nederlandse nummerplaten.

Jean Leimbergen ("Het manneke") was dus de "schoonbroer" van Julien De Staerke.

Allemaal zigeuners onder mekaar...

En de wapens die begraven werden door Philippe De Staerke en Yvette Van Hemelrijk in een bos te Pepingen, werden terug opgegraven en naar Julien De Staerke gebracht.

Bron: PV's van de RW

Re: Philippe De Staerke

Beknopte samenvatting:

  • De Jonghe René zou Philippe "Johnny" De Staerke herkend hebben aan de Delhaize van Aalst en door hem beschoten zijn geweest.

  • Jean Leimbergen ("Het Manneke"), schoonbroer van Julien De Staerke, zou de wapens geleverd hebben. Hij verbleef in een woonwagenkamp in Nederland (Roosendaal).

919

Re: Philippe De Staerke

Scaramouche wrote:

"Het Manneke" noemt Leimbergen Jean, geboren te Nieuwerkerken op 10 mei 1954.

Django68 wrote:

Er was de getuigenis van 'het manneke', een zigeuner die De Staerke had herkend; Volgens Walter Baeyens in zijn boek 'De macht van de elite' leverde 'het manneke' de wapens waarmee de bende de Delhaize in Aalst overviel. Twee nogal uiteenlopende getuigenissen over dezelfde persoon.

"Het manneke" (Leimbergen Jean) is toch NIET de zigeuner die Philippe De Staerke heeft herkend? Het was de Jonghe René die Philippe De Staerke heeft herkend.

Gelieve geen verkeerde informatie op het forum te plaatsen aub. Het is al ingewikkeld genoeg.

Hier nog eens post 278 waarin het manneke ook een rol speelt » Forum

Re: Philippe De Staerke

Aan René De Jonghe worden video-opnamen getoond en worden foto-albums voorgelegd (bij de RW-brigade Aalst).

  • René De Jonghe herkent in een video-opname de persoon die op hem schoot bij de overval in Aalst : de persoon die hij herkent is Philippe De Staerke.

  • René De Jonghe herkent in een foto-album (nr. 1) de persoon die op hem schoot bij de overval in Aalst : het is terug Philippe De Staerke die hij herkent.

  • In een foto-album (nr. 2) wijst René De Jonghe foto nummer 6 aan, namelijk "de rechter bivakmuts die identiek is als deze gedragen door de dader" : het betreft de bivakmuts in beslag genomen bij Karafilis Vasilios.

  • In een foto-album (nr. 3) wijst René De Jonghe foto nummer 2 aan, namelijk "de  mantel gedragen door de dader" : het betreft de mantel in beslag genomen bij Moussa Alain.

Bron : PV nr. 1727 dd. 12 april 1986 RW-Brigade Aalst - Verhoor René De Jonghe.

Ik kan mij niet meer herinneren hoe ik aan deze PV's geraakt ben. Ik denk misschien op dit bendeforum ofwel op het franstalige forum. Ik weet het niet meer... Mijn excuses...