931

Re: Philippe De Staerke

Verslag betreft René De Jonghe » tueriesdubrabant.1fr1.net

Re: Philippe De Staerke

Juist Bossi. Hier heb ik die PV's gevonden. Gepost door HERVE van het franstalige forum op 4 december 2018 (gepost in verschillende delen). Dank u Bossi om het terug te hebben opgezocht. Alzo kunnen al de forumleden die PV's lezen.

933

Re: Philippe De Staerke

Zonder dank, Scaramouche. Ik heb deze ook in mijn bezit maar ik plaats geen PV's of stukken in het openbaar.

934

Re: Philippe De Staerke

Ben wrote:

Er zijn zelfs ooit mensen voor het Hof van Assisen verschenen voor sommige misdaden van de Bende van Nijvel. Daarnaast zijn ook Tinck, Libert, Harry Moelants, Hendrik Rauwens, ... officieel in verdenking gesteld voor misdaden van de Bende van Nijvel.

In 1995 kregen de Burgerlijke Partijen te lezen dat men geen daders had gevonden. De advocaten oordeelden dat de Raadkamer in Charleroi in Februari 1996 niet in staat was om de zaak ten gronde te wijzen. Door onderzoek handelingen die nog konden gebeuren.

De verdachten waren:

Robert Becker, "Balou", verdacht van de inbraak te Temse, wapenhandel Dekaize en de juwelierszaak te Anderluez.

Jean Claude François, verdacht van overval Colruyt Nijvel

Jean Louis Dramaiz, verdacht van de feiten te Nijvel en Anderluez

Francesco Nardella, verdacht van overval Nijvel en de moord op uitbater Restaurant Les Trois Canards te Ohain

El Barajraji, medeverdachte van de feiten te Ohain.

Harry Moelants, medeverdachte als typgever van Robert Becker i.v.m. te feiten in Temse.

935

Re: Philippe De Staerke

Een beetje een ondergesneeuwe post uit 2009 desalnietteming heel belangrijk. Onder het topic 'getuigenis Murcielago' schrijft forumlid K&:

'Ten slotte wil ik jullie er op merkzaam maken dat de bescherming van "het hof "ook een bevoegdheid is van de SDRA. Nu was er iemand in het boek dat Bouten schreef die zogezegd voor 500.000 euro eens de waarheid wilde vertellen. Deze persoon zou Baugniet heten (volgens zijn zegen kolonel bij de SDRA). Nu lees ik ergens in De Morgen en nergens elders dat dezelfde Baugniet diegene zou geweest zijn die volgens De Staerke hem naar Aalst had gestuurd een tijdje voor de gebeurtenissen aldaar.'

Als dit klopt weten we meteen wie De Staerke op verkenning stuurde. Baugniet is de persoon van wie Jean Marie Tinck de daderkennis haalde die hemv erdacht maakte, alsook de persoon die volgens Bruno Vandeuren de wapens die buitgemaakt waren bij Dekaise naar café De Pomp bracht. De avond voor Aalst probeerde Bultot van hem een automatisch wapen te kopen. Baugniet werd begin jaren 90 veroordeeld wegens het afpersen van warenhuizen. Een sleutelfiguur in het bendeverhaal over wie, in tegenstelling tot vele andere verdachten heel weinig info voorhanden is. Zelfs de foto van hem die Bouten publiceerde is volgens Ben iemand anders.

Hierbij de volledige post » Forum

Re: Philippe De Staerke

Er wordt vaak gezegd dat De Staerke op verkenning is gestuurd in Aalst of, nog vreemder, dat hij is gelokt omdat er daar wat te rapen viel. De Staerke is geen dommerik en de Delhaize Aalst was ook maar een Delhaize, behoudens een koffer goud begraven aan de voet van de Dokusberg zie ik niet wat De Staerke daar had kunnen aantreffen dat zo uniek was.

Een verkenning is interessant als men later een stille inbraak wil plegen en zo min mogelijk mensen wekken. Men heeft dan een plattegrond en weet hoe men snel en geruisloos te werk kan gaan. De Bende in Aalst kondigde een raid aan via de radio en had al een halve parking neer geschoten alvorens naar binnen te gaan. Een verkenning was van weinig meerwaarde, subtiliteit nihil.

Als De Staerke daar echt is geweest op voorhand, blijft de vraag onder welk voorwendsel Baugniet of iemand anders hem zover heeft gekregen.

Er is minstens één getuigenis over het signaleren van De Staerke in Aalst voor de overval, tijdens de overval, en met het verhaal van de Samsonite ook na de overval. Misschien te mooi om waar te zijn.

Zoals hierboven gezegd valt of staat zeer veel met het PV van de kroongetuige tijdens de overval. Stel dat hiermee is geknoeid, dan worden andere getuigenissen eveneens wankel.

Men kan hierover niet oordelen tenzij men destijds eerstelijnsonderzoek heeft gedaan. Als iemand zich vandaag nog zou verdiepen in het spoor De Staerke, lijkt de meest gewenste focus de hoedanigheid van De Staerke in Frankrijk in '85 en de betrouwbaarheid van bronnen hieromtrent.

937

Re: Philippe De Staerke

Passage in Beetgenomen van Hilde Geens m.b.t. RDJ misschien nog eens herlezen, Spectator. Ik ga dat bij gelegenheid ook nog eens doen. wink

Re: Philippe De Staerke

Dat moet ik misschien eens doen, hopelijk maakt het me iets wijzer mbt de credibiliteit van deze persoon. De manier waarop hij zowel De Staerke als outfits van zijn kompanen nauwkeurig kan beschrijven maakt me sceptisch. Sowieso scepticisme troef in dit dossier. Ik was al verbaasd hier te lezen dat er passages over RDJ aan bod komen in Beetgenomen, dit wil zeggen dat het al een tijd geleden is dat ik het boek ter hand nam want het is een gedeelte van het dossier dat ik met interesse lees.

939

Re: Philippe De Staerke

De naam RDJ komt niet rechtstreeks voor in 'Beetgenomen', wel het verhaal. Centraal probleem lijkt dat hij ermee afgekomen is in 1989 terwijl hij het op basis van zijn uitleg eigenlijk onmiddellijk wist of had moeten weten.

Mààr...wat wel vaststaat en onbetwistbaar is, is dat RDJ aanwezig was en gewond werd bij de overval te Aalst. En tijdens zijn verhoor onmiddellijk na de feiten (in het ziekenhuis, net voordat hij geopereerd werd) had hij het over een jas van een dader (gespikkeld) die ook door anderen werd gezien en die Philippe De Staerke volgens een andere getuige de week na de overval in het kanaal flikkerde te Sint-Pieters-Leeuw. Dat staat vast, werd zo genoteerd in een PV.

Staat ook vast: anderen uit de kring rond Philippe De Staerke verklaarden in de periode van de feiten dat hij totaal de pedalen kwijt was en moest gestopt worden.

Er zijn veel bezwarende elementen rond Philippe De Staerke (denk ook aan Ohain), maar hij heeft nooit bekend en counterde alles met 'jaloezie', 'ex vrouw', 'wil me kapot' of 'is uit op de beloning'. En er is nergens een absoluut hard, objectief element waar hij niet omheen kan en dat hem ondubbelzinnig linkt.

Re: Philippe De Staerke

Ik ben altijd voorzichtig met wat vaststaat, ook met PV's. Wat voor mij echt vaststaat:

Bouhouche & Beijer zijn veroordeeld of hebben bekentenissen afgelegd rond feiten met een grote Bende verwantschap. Ik noem dit wel eens de Bende feiten die we als speurders cadeau kregen.

Staatsveiligheid was bezig met een rondje modder gooien naar een bepaalde tak van extreem rechts, zie de recente verontschuldigingen richting de Bonvoisin.

De Staerke was voor zover bekend nooit gericht op het maken van slachtoffers tijdens hold ups.

Dat zijn voor mij drie zekere feiten en niet onbelangrijk, er zullen er wel nog een aantal andere zijn; maar bijvoorbeeld bij alles rond getuigenissen tegenover De Staerke is het niet onlogisch om gerede twijfel te hebben.