171

Re: Juan Mendez

Heeft er iemand inzicht in het dossier Mendez en de reden waarom dit van het dossier Bende van Nijvel werd/wordt gescheiden?

172

Re: Juan Mendez

BAX wrote:

Heeft er iemand inzicht in het dossier Mendez en de reden waarom dit van het dossier Bende van Nijvel werd/wordt gescheiden?

Viel buiten tijspanne '82 - '85 (was erna) en geen directe link overvallen warenhuizen.

173

Re: Juan Mendez

Ik volg nog maar zo'n half jaar dit forum, maar heb intussen veel - intensief - gelezen. Mij lijkt het dat de afscheiding van dit dossier een - hoe zal ik het noemen? - gemiste kans is...

174

Re: Juan Mendez

BAX wrote:

Heeft er iemand inzicht in het dossier Mendez en de reden waarom dit van het dossier Bende van Nijvel werd/wordt gescheiden?

sherlock wrote:

Viel buiten tijspanne '82 - '85 (was erna) en geen directe link overvallen warenhuizen.

BAX wrote:

Ik volg nog maar zo'n half jaar dit forum, maar heb intussen veel - intensief - gelezen. Mij lijkt het dat de afscheiding van dit dossier een - hoe zal ik het noemen? - gemiste kans is...

Een van de mogelijke redenen als antwoord op die vraag, kan misschien afgeleid worden uit het topic hier over Luc Hennart die verantwoordelijk was voor o.a. het onderzoek naar de moord op Juan Mendez. Het is een klein topic dus kan snel gelezen worden.

Non semper ea sunt quae videntur

175

Re: Juan Mendez

Had ik gelezen FreCR, vandaar mijn verwondering waarom dit zo 'onderbelicht' blijft...

Re: Juan Mendez

FN-topman in auto vermoord langsheen snelweg op 2 km van woonplaats Overijse

Een direkteur van de wapenfabriek FN te Herstal werd vermoord aangetroffen in zjin auto, die gestald stond op de pechstrook van een afrit bij de autoweg Brussel-Namen te Rosières, even over de taalgrens in Waals-Brabant. Dat gebeurde dan nog op amper twee kilometer van de woonplaats van de FN-topman Juan Mendez Playa, Rosierensteenweg 205 te Overijse. Een duistere moord op een commercieel directeur, belast met de Zuid- en Middenamerikaanse markt. En omdat het gerechtelijk onderzoek reeds heeft uitgewezen dat de aanslag het werk moet geweest zijn van professionelen, kan de opheldering lang aanslepen.

Juan Mendez-Playa werd wel in 1952 - hij is dus 32 jaar - geboren in de Spaanse hoofdstad Madrid, maar heeft de Belgische nationaliteit. Met zijn vrouw en twee kinderen, woont hij in een villa langs de Rosierensteenweg te Overijse. Een man die enorm veel reisde en onlangs nog op missie was in Honduras en Venezuela.

Zes schoten

Mendez-Playa was ’s ochtends met zijn auto naar zijn werkgelegenheid vertrokken omstreeks 7u. Diezelfde dag, maar dan pas om 16u30, werd hij vermoord aangetroffen in zijn auto. Dat voertuig was daar al door automobilisten opgemerkt omstreeks 7u45 ’s morgens, dus amper drie kwartier na het wegrijden van de directeur thuis. Ongetwijfeld was de man toen al neergeschoten, want van buiten af was er geen inzittende te zien.

Bron: Het Laatste Nieuws | 9 januari 1986

177

Re: Juan Mendez

Blijkbaar staat volgende gegevens (volgens de zoekresultaten) nog niet in dit topic:

René Meulemans elijke relaties hebben gehad met ex-gevangenisdirecteur en schietinstructeur Jean Bultot voor de import van vee uit Paraguay. Daarnaast had hij een vastgoedvennootschap onder de naam Société Immobilière Meulemans. En samen met onder andere Jacques Declercq - ooit een belangrijke aandeelhouder van de uitgeversgroep Rossel (Le Soir) - en Jacques Lacrosse - van de vastgoedgroep De Pauw - zat hij in de vennootschap World Trade Services. Het gerecht stelde vast dat World Trade Services in 1985 verschillende grote facturen stuurde naar Juan Mendez. Deze FN-ingenieur werd in januari 1986 in zijn auto vermoord. Officieel is hij geen Bende-slachtoffer.

Toch wel een interessante link tussen Bultot via Meulemans naar Mendez via grote facturen van WTS. Nu vraag ik me af, vlees met wit poeder vanuit Zuid-Amerika in ruil voor wapens via België? Finné uit bank Copine komt moet Meulemans toch ook gekend hebben? Finné kon zich niet vinden in het drugs voor wapens systeem en bank Copine wordt genoemd i.v.m. een staatsgreep.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Juan Mendez

Die facturen aan Mendez zijn inderdaad bizar (voor zover de informatie correct is natuurlijk). Wat zou Mendez gekocht/besteld hebben bij die firma?

179

Re: Juan Mendez

Het door nazicht van de boekhouding dat men op grote facturen van "Société Immobilière Meulemans" naar Mendez gestoten is. Waarbij de link tussen Mendez Meulemans Bultot en Finne toch wel directer is. Ook Cams past in dit lijstje.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

180

Re: Juan Mendez

FreCR wrote:
BAX wrote:

Heeft er iemand inzicht in het dossier Mendez en de reden waarom dit van het dossier Bende van Nijvel werd/wordt gescheiden?

sherlock wrote:

Viel buiten tijspanne '82 - '85 (was erna) en geen directe link overvallen warenhuizen.

BAX wrote:

Ik volg nog maar zo'n half jaar dit forum, maar heb intussen veel - intensief - gelezen. Mij lijkt het dat de afscheiding van dit dossier een - hoe zal ik het noemen? - gemiste kans is...

Een van de mogelijke redenen als antwoord op die vraag, kan misschien afgeleid worden uit het topic hier over Luc Hennart die verantwoordelijk was voor o.a. het onderzoek naar de moord op Juan Mendez. Het is een klein topic dus kan snel gelezen worden.

De echte redenen is dat minister Gol verboden had aan onderzoeksrechter Schlicker om het dossier Mendez aan de bende te koppelen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.