Re: Michel Libert

CleverTrevor wrote:

Uit dit dossier kan iedereen zijn eigen waarheid brouwen.

Inderdaad CleverTrevor. Ik weet begot niet hoe de onderzoekers, die op dit dossier werken, ooit de effectieve waarheid gaan kunnen achterhalen en dit met harde bewijzen gaan kunnen staven voor de rechtbank (als er al ooit een proces komt binnen de drie jaar). Zoals ik in mijn post over de tunnelvisie (Forum) gesteld heb, hebben menige speurders die dit dossier in handen hebben gehad een totaal andere visie en overtuiging van wie de daders geweest zijn. Dat is toch een zeer verontrustende vaststelling.

Als voorbeeld kom ik nog even terug op de mogelijke gelijkenis van Michel Libert met de robotfoto 19 (zie » post 184). Vooreerst geldt voor Libert net dezelfde opmerking als deze voor Bonkoffsky, nl. wat is de betrouwbaarheid van de robotfoto 19 als meerdere getuigen het hebben over gemaskerde daders (zie » Forum | Forum). Bovendien werd de robotfoto jaren na de feiten tijdens een hypnosesessie opgemaakt. Ook dat roept heel wat vragen naar de betrouwbaarheid van die robotfoto op.

Daarnaast moeten we ons ook afvragen met welke foto van Michel Libert de robotfoto 19 wordt vergeleken. Op de linkse foto heeft Libert een snor, ziet hij er vrij jong uit, heeft hij wat ingevallen kaken en heeft hij nog wel wat haar met minder kalende haarlijn. Als je die foto samen bekijkt met de foto van Libert op de boot (zie » Forum), dan heb ik de indruk dat die foto moet dateren van de periode dat Michel Libert bij de Zeemacht werkzaam was of er zijn legerdienst heeft gedaan. Zo merk je op beide foto's op dat hij dezelfde witte T-shirt met blauwe boord draagt. Ik schat dus dat Libert op deze foto tussen 18 en 20 jaar oud is. Libert is geboren in 1958 wat betekent dat beide foto's (die van de boot en die van de match met RF 19) vermoedelijk allebei dateren van de periode 1976-1978. De feiten in Overijse en in Aalst gebeurden weliswaar in 1985, dus 7 à 9 jaar later. In 1985 was Michel Libert al 27 jaar oud. Droeg hij toen nog die snor en diezelfde bril?

Als je de robotfoto 19 objectief wil vergelijken dan moet de vergelijking gebeuren met een foto van een verdachte die in dezelfde periode is genomen, dus een foto uit 1985 en niet met één uit de jaren ’70 (dit geldt voor alle verdachten in dit dossier, dus ook voor Bonkoffsky). Dit geldt ook wanneer men een fotoalbum van verdachten voorlegt aan getuigen met de vraag of ze hierin iemand herkennen. Dan mag men aan deze getuige enkel foto's tonen van de verdachten uit dezelfde periode als de periode waarin de getuigen de daders heeft gezien (tenzij er natuurlijk geen andere foto's voorhanden zijn dan deze uit een vroegere of latere periode). Anders ben je appelen met peren aan het vergelijken en worden de getuige en het onderzoek misleid.

Michel Libert werd op 13 september 1983 opgepakt en in hechtenis genomen voor de feiten rond de diefstal van de Navo-telexen. Ik vermoed dat er op dat ogenblik ook een foto van Libert is genomen geweest, net zoals dat het geval is geweest met Marcel Barbier in augustus 1983. Wel hoe zag Libert er in 1983 uit? Dat is dan maar 2 (en geen 7 of 9) jaar verschil meer met 1985. De enige beelden van Michel Libert die wij hebben en die zo dicht mogelijk aanleunen bij de periode 1985, zijn de beelden uit januari en februari 1988 ten tijde van het WNP-proces over de diefstal van de telexen (zie » Forum en video januari 1988). Dat is 2,5 jaar na de feiten in Overijse en Aalst. Op deze foto’s ziet Libert er toch wat anders uit dan de foto waarmee de robotfoto wordt vergeleken.

Dus jawel CleverTrevor, het is oppassen geblazen opdat er in dit dossier geen eigen waarheid wordt gebrouwen die er in feite geen is.

Re: Michel Libert

Merovinger wrote:

Bovendien werd de robotfoto jaren na de feiten tijdens een hypnosesessie opgemaakt.

Ik dien bovenstaande te corrigeren want volgens het artikel uit De Standaard van 29 oktober 2017 werd de robotfoto 19 nog in hetzelfde jaar van de feiten opgemaakt, dus 1985. Mijn excuses voor deze misvatting.

Theo K. was op 27 september 1985 met zijn vrienden Marc, Luc en Rudy verkiezingsaffiches aan het plakken, aan de parking van de Delhaize in Overijse toen de Bende van Nijvel er toesloeg. Terwijl Luc Bennekens als levend schild werd meegenomen in de winkel, vluchtten Theo, Rudy en Marc weg achter de carwash die aan de parking grenst. ‘Ik ben van daaruit naar de overkant gelopen, naar slagerij Dits om de hulpdiensten te verwittigen. Toen ik terugkwam, heb ik die lange goed gezien, die ze nu de Reus noemen.

Datzelfde jaar, de precieze datum weet hij niet meer, werd in de rijkswachtkazernes van Etterbeek robotfoto 19 gemaakt, op basis van zijn input.

En om de verwarring compleet te maken over een al dan niet mankende reus in 1985, hierbij de getuigenis van dokter D. die tijdens de overval in Eigenbrakel naast de reus gestaan heeft:

Vous avez vu celui qui était surnommé "le géant" de très près. Correspondait-il au portrait-robot établi par la suite? Vous a-t-il paru efféminé?

Il était grand, mais pas immense: 190 cm environ à mon avis, costaud mais pas obèse, il se déplacait facilement. Il était engoncé dans une espèce de loden noir (et portait probablement en dessous un gilet pare-balles) et ne semblait pas du tout efféminé. Il était masqué (cagoule) et je ne peux pas le décrire plus.

Vertaling:

U heeft de dader die men “de Reus” noemt, van dichtbij gezien. Komt hij overeen met het getekende portret van hem? Leek hij “verwijfd”?

“Hij was lang maar niet reusachtig, ongeveer 1m90 in mijn ogen. Hij was stevig maar niet zwaarlijvig. Hij bewoog zich gemakkelijk en leek helemaal niet verwijfd. Hij droeg een lange zwarte mantel waaronder hij waarschijnlijk een kogelvrij vest droeg. Hij was vermomd met een bivakmuts. Meer kan ik niet beschrijven.”

Re: Michel Libert

Merovinger wrote:
Merovinger wrote:

Bovendien werd de robotfoto jaren na de feiten tijdens een hypnosesessie opgemaakt.

Ik dien bovenstaande te corrigeren want volgens het artikel uit De Standaard van 29 oktober 2017 werd de robotfoto 19 nog in hetzelfde jaar van de feiten opgemaakt, dus 1985. Mijn excuses voor deze misvatting.

Theo K. was op 27 september 1985 met zijn vrienden Marc, Luc en Rudy verkiezingsaffiches aan het plakken, aan de parking van de Delhaize in Overijse toen de Bende van Nijvel er toesloeg. Terwijl Luc Bennekens als levend schild werd meegenomen in de winkel, vluchtten Theo, Rudy en Marc weg achter de carwash die aan de parking grenst. ‘Ik ben van daaruit naar de overkant gelopen, naar slagerij Dits om de hulpdiensten te verwittigen. Toen ik terugkwam, heb ik die lange goed gezien, die ze nu de Reus noemen.

Datzelfde jaar, de precieze datum weet hij niet meer, werd in de rijkswachtkazernes van Etterbeek robotfoto 19 gemaakt, op basis van zijn input.

Ik heb dat destijds ook in De Standaard gezien en me erover verbaasd. Ik heb op meerdere andere plaatsen gelezen (al vraag me nu even niet waar) dat de robotfoto pas in 1997 werd gemaakt. Dat lijkt me toch aannemelijker aangezien deze samen met de andere robotfoto's van de beroemde gele affiche is gepresenteerd einde jaren negentig. De tekening is ook in dezelfde stijl als die hele serie, terwijl de robotfoto's die we kennen uit midden jaren tachtig een andere tekenaar suggereren. Daarnaast zou de reus-robotfoto onder hypnose tot stand zijn gekomen, en ook die methode werd pas in de jaren negentig door de speurders toegepast. En waarom zouden ze deze robotfoto pas meer dan tien jaar na de feiten bekendmaken als ze hem in 1985 al hadden?

Ik vermoed dat De Standaard er naast zit.

204

Re: Michel Libert

CleverTrevor wrote:
Merovinger wrote:

Ik dien bovenstaande te corrigeren want volgens het artikel uit De Standaard van 29 oktober 2017 werd de robotfoto 19 nog in hetzelfde jaar van de feiten opgemaakt, dus 1985. Mijn excuses voor deze misvatting.

Ik heb dat destijds ook in De Standaard gezien en me erover verbaasd. Ik heb op meerdere andere plaatsen gelezen (al vraag me nu even niet waar) dat de robotfoto pas in 1997 werd gemaakt.

Bijkomende vraag: indien een robotfoto van "de reus" van in Overijse in 1985 geconstrueerd werd op basis van (al dan niet onder hypnose uitgevoerd) getuigenissen/beschrijvingen van Theo K, was dit identiek dezelfde robotfoto (zonder wijzigingen achteraf) als de hedendaags gekende robotfoto Nr.19 of werden er nadien door de jaren heen aanpassingen aan gedaan?

Non semper ea sunt quae videntur

205

Re: Michel Libert

Nieuwe kroongetuige in Bende-onderzoek: ex-militair duidt overste aan als ‘De Reus’

Het team speurders dat de Bende van Nijvel moet ontmaskeren, heeft deze week een nieuwe potentiële kroongetuige verhoord. De man, een ex-militair, contacteerde hen enkele maanden geleden vanuit het buitenland en zette hen op het spoor van de extreemrechtse organisatie Westland New Post (WNP). Na bijna veertig jaar heeft hij dan toch besloten om uit de biecht te klappen: “De technieken die de Bende van Nijvel gebruikte, komen overeen met wat ons bij WNP werd aangeleerd.”

Als jonge militair was de man jarenlang lid van de organisatie. De Westland New Post was een extreemrechtse paramilitaire organisatie die zich naar eigen zeggen klaarstoomde voor het ‘rode communistische gevaar’, komende uit het toenmalige oostblok. Ze trainden onder meer in het Zoniënwoud en kregen er allerlei gevechts- en camouflagetechnieken aangeleerd. De man werd gerekruteerd in het leger door zijn toenmalige overste Michel Libert.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

206

Re: Michel Libert

Was Michel Libert (61) de Reus van de Bende van Nijvel? Speurders onderzoeken nieuwe getuigenis

In het onderzoek naar de Bende van Nijvel is een oud-lid van het extreemrechtse Westland New Post de voorbije week ondervraagd. De man beweert dat Michel Libert – de voormalige nummer twee van WNP – de Reus van de Bende van Nijvel zou zijn. De speurders willen deze nieuwe informatie over Libert, die in het verleden zelfs al even gearresteerd werd voor mogelijke betrokkenheid, ‘verder bestuderen’. “We zullen dit spoor onderzoeken, net als verscheidene andere”, klinkt het.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Een gesprek met de man die Michel Libert beschuldigd:

“De technieken van de Bende van Nijvel leerden we in het Zoniënwoud”

De rechercheurs die de Bende van Nijvel moeten ontmaskeren, hebben deze week een nieuwe kroongetuige verhoord. De ex-militair bracht hen enkele maanden geleden al vanuit het buitenland op een nieuw spoor. Dat leidt naar de extreemrechtse organisatie Westland New Post, die in de jaren 80 actief was. De nieuwe getuige was jarenlang zélf lid. Na bijna veertig jaar heeft hij besloten om uit de biecht te klappen: “De technieken die de Bende van Nijvel gebruikte, komen overeen met wat ons bij WNP werd aangeleerd.”

“Samen met zo’n tien andere mannen werd ik in 1981 naar een trainingskamp in het Zoniënwoud gestuurd. We moesten een commandopak aantrekken, en vervolgens in een peloton doorheen de straten van Brussel marcheren. In het bos kregen we dagenlang les in gevechts- en camouflagetechnieken. Ik had er een zeer raar gevoel bij.”

Tijdens zijn verhoor eerder deze week legde de man uit waarom hij toen vreemd opkeek. Nochtans was hij op dat moment al jaren lid van WNP. Hij was er tot dan van overtuigd dat hij zijn land diende, onder toezicht van de Staatsveiligheid.

“Maar dit was anders. Plots daagde onze groepsleider op in het gezelschap van tien andere mannen. Ze waren helemaal in het zwart gekleed. Ze hadden bivakmutsen op. Ik had de indruk dat ze ons kwamen keuren. Daar, op dat moment, heb ik besloten om WNP te verlaten.”

“Enkele weken later schreven de kranten over de misdaden, gepleegd door de Bende van Nijvel. Ik herkende wat we geleerd hadden.”

De rechercheurs die de Bende van Nijvel moeten ontmaskeren, hebben deze week een nieuwe kroongetuige verhoord. De ex-militair bracht hen enkele maanden geleden al vanuit het buitenland op een nieuw spoor. Dat leidt naar de extreemrechtse organisatie Westland New Post, die in de jaren 80 actief was. De nieuwe getuige was jarenlang zélf lid. Na bijna veertig jaar heeft hij besloten om uit de biecht te klappen: “De technieken die de Bende van Nijvel gebruikte, komen overeen met wat ons bij WNP werd aangeleerd.”

“Samen met zo’n tien andere mannen werd ik in 1981 naar een trainingskamp in het Zoniënwoud gestuurd. We moesten een commandopak aantrekken, en vervolgens in een peloton doorheen de straten van Brussel marcheren. In het bos kregen we dagenlang les in gevechts- en camouflagetechnieken. Ik had er een zeer raar gevoel bij.”

Tijdens zijn verhoor eerder deze week legde de man uit waarom hij toen vreemd opkeek. Nochtans was hij op dat moment al jaren lid van WNP. Hij was er tot dan van overtuigd dat hij zijn land diende, onder toezicht van de Staatsveiligheid.

“Maar dit was anders. Plots daagde onze groepsleider op in het gezelschap van tien andere mannen. Ze waren helemaal in het zwart gekleed. Ze hadden bivakmutsen op. Ik had de indruk dat ze ons kwamen keuren. Daar, op dat moment, heb ik besloten om WNP te verlaten.”

“Enkele weken later schreven de kranten over de misdaden, gepleegd door de Bende van Nijvel. Ik herkende wat we geleerd hadden.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Een interview met Michel Libert naar aanleiding van dit nieuws:

“Ik ben een verzetsman, geen terrorist”: Michel Libert ontkent elke betrokkenheid bij de raids van de Bende

“Neen, ik ben níét robotfoto nummer 19, alias de Reus van de Bende van Nijvel.” Michel Libert, gewezen nummer 2 van het extreemrechtse Westland New Post (WNP), ontkent met klem elke betrokkenheid bij de Bende-terreur. “WNP wou in die jaren van Koude Oorlog een verzetsbeweging tegen een eventuele Sovjetinval voorbereiden. Wij waren bereid om te doden, maar alleen in oorlogssituaties, tegen de vijand. Niet om de bevolking te terroriseren.”

Hij woont in een klein appartement, op de tweede verdieping van een bescheiden rijhuis in het Brusselse. “Ik zit financieel aan de grond. Ik moet het stellen met een OCMW-uitkering en als 60-plusser is een job zoeken een hopeloze opdracht.” De nieuwe verdenking kan Michel Libert missen als kiespijn. Maar hij beseft dat de speurders oor zullen hebben naar de verklaring van een ex-lid van WNP. Een man die hij bovendien zelf heeft gerekruteerd en met wie hij jarenlang omging. Als ook die hem herkent als de Reus…

Lees hier het hele interview » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

207

Re: Michel Libert

Wie weet, lezen de goeien toch dit forum? En sommigen doen er iets mee! Hij werd al ondervraagd, nu keert z'n naam weer terug vanuit een andere hoek. Hopelijk gaan ze deze keer door tot op het bot en lossen ze niet meer! Anderzijds, getuigenissen, is dat genoeg in deze zaak om dieper te spitten? Geens moet zich nu bewijzen. 't Is erop of eronder!

208

Re: Michel Libert

Veel nieuws is dat toch niet? WNP'ers en Libert incluis (!) beweren al lang dat zo'n dingen gebeurden. Ik hoop dat die getuige wat meer te zeggen had/heeft want hiermee komen we niet veel verder en is het weer veel geblaat van journalisten (die het dossier niet kennen) om niets.

209

Re: Michel Libert

Tweede "lek" op korte tijd: minister Geens zal het (nog eens) mogen gaan uitleggen, vrees ik.

Is er overigens meer geweten over die "10 mannen in het zwart gekleed" die Michel Libert opvoerde in het kader van die zogeheten keuring? Anderzijds: supermarkten gaan/laten verkennen in het kader van een mogelijk Sovjetinval: houdt toch geen steek ...

210

Re: Michel Libert

Maar Libert zegt toch gewoon zelf dat WNP als anticommunistische organisatie "misbruikt" werd om vuil werk op te knappen dat niets met de officiële missie te maken had, incl. de Bende-activiteiten?