861

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

edd wrote:

Wie zegt dat de duiker en de R4 op de foto de duiker was die de jute zak heeft boven gehaald en dat het juist die R4 is met de 3 mannen? Dit kan een duiker van de genie zijn en een andere R4.

Ongeacht over welk opsporingsonderzoek of gerechtelijk onderzoek het gaat, elke handeling dat een politieambtenaar stelt is geacht daarvan een Proces Verbaal op te maken. Of er nu in de jute zak speelgoed, een tuinkabouter, buizen of wapens zijn aangetroffen, dat wordt in beslag genomen. In bijlage van dat Proces verbaal wordt een inventaris van de overtuigingsstukken opgemaakt en de in beslag stukken worden ter griffie neergelegd samen met een staat van de in beslag genomen stukken. Voor ontvangst tekent men op de griffie de nodige stukken als bewijs van neerlegging voor de politiedienst.

Behalve van de duik ivm de jute zak, bestaan er over alle uitgevoerde duiken PV'S en nodige bijlagen van aangetroffen voorwerpen die men in beslag heeft genomen.

En voor gloacoster kan ik nog meedelen dat Federaal Procureur Eric Van der Sypt nooit betrokken is geweest in het gerechtelijk onderzoek naar de Bende van Nijvel. Hij fungeert enkel als woordvoerder.

Trouwens in de voormiddag van Donderdag 6 november 1986 was er niemand aanwezig tijdens de mysterieuze duik in aanwezigheid van drie onbekende 'Rijkswachters' i.v.m. de jute zak. Vandaar de oproep tot bijkomende getuigen in opdracht van Onderzoeksrechter Martine Michel dat Federaal Procureur Eric Van der Sypt lanceerde omdat daar geen enkel stuk over te vinden is.

U vergist zich schromelijk tussen dit feit en overige onderzoeksdaden waarover wel de nodige PV's zijn opgemaakt.

862

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Klaar en duidelijk! Bedankt Bossi.

863

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Hij [Freddy Troch] trekt ook de nieuwe getuigenis in twijfel van een duikersassistent. Die zegt dat hij een duiker assisteerde op 6 november 1986 aan het kanaal in Ronquières en dat er voor de komst van de cel Delta een zware zak werd bovengehaald. Hij deed dat in opdracht van BOB’ers, althans dat vermoedden de duiker en hij indertijd toch. Tot op heden is niet duidelijk wie de drie mannen waren aan wie de duiker en zijn assistent de vondst hebben toevertrouwd. Het federaal parket is op zoek naar informatie over één forsgebouwde Nederlandstalige man en twee Franstaligen, die met de zak in een beige Renault R4’tje stapten en wegreden. Kort daarna kwam volgens de getuige de cel Delta om verder te zoeken in het kanaal.

Freddy Troch vraagt zich af of de getuigenis kan kloppen. “Om hoe laat was dat dan? Wij waren daar aanwezig om 8 uur. Het was in november. Zijn ze om 7 uur het water ingegaan in het donker?”, vraagt Freddy Troch zich af.

Bron » Nieuws

De opmerking van Freddy Troch klopt, die duik zou dus in het donker moeten gebeurd zijn, die dag ging de zon op om 7u43.

Laat ons nu eens een kat een kat noemen. Welke ezel gaat er om 7u 's morgens en in het donker duiken omdat hij denkt, veronderstelt, dat het rijkswachters zijn die hem dat vragen temeer daar diezelfde duiker daar voorheen gezocht heeft en niets vond. Welke ezel gaat er dumpen op een plaats waar het in de zomer stikt van de waterskiërs, waar een frietkot staat waar de PG van Brussel frieten gaat eten en met zijn voeten in het water gaat zitten.

Blijkbaar was dat frietkot erg geliefd bij de WNP én Brusselse magistraten. Niet alleen de PG van Brussel ging er zijn frieten eten maar ook een griffier (volgens mij was minstens één lid van de Bende een waterskiër want de plaats waar de wapens in Vilvoorde teruggevonden werden is eigenlijk identiek, waterski en frietkot. hihi).

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Bossi wrote:

En voor gloacoster kan ik nog meedelen dat Federaal Procureur Eric Van der Sypt nooit betrokken is geweest in het gerechtelijk onderzoek Bende van Nijvel. Hij fungeert enkel als woordvoerder.

Ik had in mijn bericht "woordvoerder"onderstreept.

Bossi wrote:

Trouwens in de voormiddag van Donderdag 6 november 1986 was er niemand aanwezig tijdens de mysterieuze duik in aanwezigheid van drie onbekende 'Rijkswachters' i.v.m. de jute zak. Vandaar de oproep tot bijkomende getuigen in opdracht van Onderzoeksrechter Martine Michel dat Federaal Procureur Eric Van der Sypt lanceerde omdat daar geen enkel stuk over te vinden is.

Waarom doet Michel een oproep, volgens de getuigenis van Goossens, dat er niemand aanwezig was tijdens de duik van Van Damme. En dat Goossens zelf beweert:

“Ik moet verduidelijken dat op dat ogenblik aan de andere oever een ganse groep duikers van de Genie stonden."

865

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

What if? De duiker niet iets uit het kanaal moest gaan halen maar iets toevoegen? Namelijk de kogelvrije vest, de cheques, ... Is er iemand in het bezit van die analyse van Bio.be uit Charleroi? Wanneer gebeurde die analyse? Kan dat kloppen dat die pas in 2000 gebeurde? Is die analyse ook gebeurd ivm de metalen voorwerpen (want die zagen er niet uit alsof ze nog maar pas in het water waren gesmeten)? Was Bio.be het eerste lab dat analyse deed of was die vest al door verschillende labs geanalyseerd. Kan het dat die bloedvlek waarop analyse gebeurde zich bevond tussen de kevlar en de stof, dus niet aan de buitenkant? In hoeveel handen is dat stuk van die vest geweest? ... Hopelijk niet in even veel handen als dat vissershoedje. Gebeurden vorige analyses stijl Dery?

Nog een laatste vraag, kan het dat de duikers Goossens en Vandamme de plaats verlieten nog voor de drie zogezegde rijkswachters?

866

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Staat de foto waar het hier over gaat ergens op de site?

867

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Nog een opmerking ivm de eerste rijkswachters die ter plaatse gingen na de anonieme telefoon van de dame.

"Hun aanwezigheid trekt de aandacht van de uitbater van het frituur dat daar toen vlakbij geïnstalleerd was. Frank O is eerst wantrouwig en vraagt de rijkswachters hun identificatiekaart."

Als die Frank O. zo wantrouwig was en de identiteitskaart vraagt van de rijkswachters, waar was hij dan toen die drie zo gezegde rijkswachters dingen kwamen ophalen. Gek dan dat hun identiteitskaart niet werd gevraagd. Ook niet door de duikers. Zeker aangezien hun R4 geen enkel uiterlijk teken had dat aan rijkswacht deed denken.

868

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

gloacoster wrote:

Ik had in mijn bericht "woordvoerder"onderstreept.

Inderdaad. Dan vestig ik uw aandacht op punt 4 wat u zelf schreef:

Maar het moet toch in het dossier te vinden zijn want: "Woordvoerder parket in VTM versie:
4. Dezelfde aanklager (procureur) die contact opnam met de duikers uit Burcht veronderstel ik

Vandaar mijn onderstaande reactie:

Bossi wrote:

En voor gloacoster kan ik nog meedelen dat Federaal Procureur Eric Van der Sypt nooit betrokken is geweest in het gerechtelijk onderzoek Bende van Nijvel. Hij fungeert enkel als woordvoerder.

Trouwens, het is niet de Procureur dat de Genie in Burcht opvorderde maar de onderzoeksrechter.

coconut wrote:

What if? De duiker niet iets uit het kanaal moest gaan halen maar iets toevoegen? Namelijk de kogelvrije vest, de cheques, ... Is er iemand in het bezit van die analyse van Bio.be uit Charleroi? Wanneer gebeurde die analyse? Kan dat kloppen dat die pas in 2000 gebeurde? Is die analyse ook gebeurd ivm de metalen voorwerpen (want die zagen er niet uit alsof ze nog maar pas in het water waren gesmeten)? Was Bio.be het eerste lab dat analyse deed of was die vest al door verschillende labs geanalyseerd. Kan het dat die bloedvlek waarop analyse gebeurde zich bevond tussen de kevlar en de stof, dus niet aan de buitenkant? In hoeveel handen is dat stuk van die vest geweest? ... Hopelijk niet in even veel handen als dat vissershoedje. Gebeurden vorige analyses stijl Dery?

Nog een laatste vraag, kan het dat de duikers Goossens en Vandamme de plaats verlieten nog voor de drie zogezegde rijkswachters?

In verband met overtuigingsstukken zijn er heel wat ongebruikelijke handelingen uitgevoerd dat absoluut niet strookt om sporen te vrijwaren, Coconut. Gelukkig wordt er nu veel omzichtiger met de 'stille getuigen' omgegaan. Uit het bendedossier zijn er ook heel wat lessen getrokken. Duiker en assistent zijn niet ter plaatse gebleven. Zij zijn vertrokken nog voor de drie 'niet geïdentificeerde personen zijn vertrokken met de R4.

Ik kan nog meedelen dat de CWB nog niet alles weet in het dossier Bende van Nijvel. In verband met de drie ongeïdentificeerde personen is men tot het uiterste gegaan om deze alsnog te kunnen identificeren. Vandaar de gelanceerde oproep tot bijkomende getuigen als laatste redmiddel om dit mysterie alsnog te kunnen oplossen.

Ook het bekijken van andere dossier buiten de Bende van Nijvel, hebben geen oplossing gebracht. De betrokkenheid van Rijkswachters is altijd mijn stelling geweest. Wie was de opdrachtgever voor de duik van Donderdagvoormiddag 6 november 1986?

LEO wrote:

Klaar en duidelijk! Bedankt Bossi.

Zonder dank, Leo. En zoals het spreekwoord zegt, wie niet waagt niet wint. Zoals Coconut ook over Lionel Ruth spreekt. Woensdag 5 november 1986. Lionel Ruth, Alain Lachlan en Eric Lammers samen op pad.

Dag nadien, Donderdag 6 november 1986 de vondst van de jute zak. Helaas is Lachlan overleden maar acht ik Ruth tot meer in staat tot het niet opstellen van een PV en het achterhouden van overtuigingsstukken. Marianne Capelle is sinds 2018 aangesteld. CWB is ook opnieuw samengesteld sinds 2018 tot 25 rechercheurs. Men spreekt over een fors gebouwd persoon onder één van de drie tot op heden onbekende aanwezige 'Rijkswachters' op 6 november 1986. Mocht het niet baten zal het ook niet schaden. Mogelijks zou het eventueel een nuttige tip kunnen zijn voor leidinggevend Commissaris tot verder opsporingsonderzoek. 

Ik heb nog andere zaken besproken met de Cel die hen nog niet bekend waren. Info volgt nog ...

869

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Dus de mogelijkheid bestaat dat ze zakken of een zak in het water gesmeten hebben (en aangevuld met ...) aangezien ze nog ter plaatste waren nadat de duikers vertrokken?

870

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Dat was indertijd ook mijn gedachtegang Bossi. Was Lammers Nederlandstalig of de taal machtig?