Re: Lionel Ruth

Par exemple, Ruth a ignoré la "piste française", malgré toutes les preuves que les frères Sliman - au moins - auraient pu être identifiés comme suspects dans le cadre de la procédure pénale.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

112

Re: Lionel Ruth

Een stoute opmerking maar misschien was dat de bedoeling.

"Er is op dit moment niets wat erop kan wijzen dat mijnheer Ruth het onderzoek naar de Bende bewust schade zou hebben toegebracht”, zei Christian De Valkeneer, de procureur van Charleroi, toen.

De commissaris kwam volgens het gerecht vooral in de problemen omdat hij met zijn vrouw, een verpleegster, het Riziv zou hebben opgelicht door valse ziektebriefjes te verkopen voor een bedrag van rond de 50.000 euro."

Ik denk dan, indien je in staat bent te sjoemelen met ziektebriefjes ben je omkoopbaar. Maar dat was blijkbaar niet de visie van mijn vriend Christian. Je zou Ruth inderdaad kunnen verwijten dat hij oogkleppen op had maar volgens mij was zijn overste of meerdere dáar best tevreden over. Ik ben het volledig eens met jou maar misschien toch eens "hoger" kijken.

Re: Lionel Ruth

Uw vriend Christian. Oh. Zegt men niet dat een smeris een verloren misdadiger is?

Youssou N'Dour wrote:

Par exemple, Ruth a ignoré la "piste française", malgré toutes les preuves que les frères Sliman - au moins - auraient pu être identifiés comme suspects dans le cadre de la procédure pénale.

Quand c'est non c'est non.

114

Re: Lionel Ruth

Willy Delpierre, een van de verdachten van de inbraak in de Colruyt in Nijvel stond op het punt om te praten maar haakte af toen hij vernam dat hij door Ruth ondervraagd zou worden. Omdat die niet deugde. Een paar dagen voor de wapenvondst maakten Ruth en Eric Lammers een uitstap in het bos van Ronquières. Hilde Geens schreef in haar eerste boek zelfs dat er een gerucht was dat Lammers de tipgever zou zijn die naar de vondst leidde. Er is iets aan de hand met Ruth.

Re: Lionel Ruth

Als je ervanuit gaat dat de piste Bultot - Lammers - Alain W. gloeiend is voor 1985, dan is bovenvermeld feit op z'n minst opvallend.

116

Re: Lionel Ruth

Hoe meer je leest over de bende en hoe meer details je te weten komt, hoe onduidelijker het wordt. Dat is mijn persoonlijke conclusie. 

Ook: to a hammer, everything looks like a nail. Wie zoekt op de piste 'prédateurs' die eerst door Deprêtre (een enorme lastigaard en bullebak maar geen idioot) naar voor werd geschoven, zal vinden. Wie zoekt op 'extreem rechts terrorisme' ook. Ik weet niet meer wie het zei van de onderzoekers maar die zuchtte dat als je zocht op een bende Chinese drugstrafikanten, je ook een hypothese kon opbouwen die steek houdt. 

Dat is het probleem van heel de zaak: te veel hypotheses, te weinig echt vaststaande feiten, te weinig materieel bewijsmateriaal waar geen discussie over bestaat en te lang geleden.

De ene constante in heel het verhaal over al de feiten heen zijn de wapens en de wagens, niet de modus operandi of de uitvoerders. Ik denk ook dat de these van Ruth en de profilers over meedogenloze marginalen zeker voor de eerste feiten (Diefstal van de Centaure FAUL te Dinant, inbraak Maubeuge, Auberge du Chevalier te Beersel, Colruyt Nijvel) niet onplausibel is.

Grootste ontgoocheling voor mij: de kwaliteit (of het gebrek daaraan) van de 'expertises', inclusief die over de verblijfsduur in het water van de in de zwaaikom gevonden zaken waar het NICC door het stof is moeten gaan.

Ik ben niet pro of contra Ruth maar voor de feiten van fraude die hem werden aangewreven: uiteindelijk werd hij wel vrijgesproken. Ok, hij had ambras met Vos. Kan gebeuren, verschillende visies. Maar in een recenter interview zei die laatste toch ook dat hij 'avec le recul du temps' eerder aan een soort 'mengvorm' was beginnen geloven.

Als ik mijn geld zou moeten zetten op 1 persoon die nu nog in leven is en minstens een deel van de zaak zou kunnen ophelderen: Philippe De Staerke. Maar hij zal nooit spreken.