Re: Elsene

Denk dat de discussie weinig zin heeft. Want wat voor lijstje je ook maakt, de conclusie is al gemaakt: Elsene en/of omgeving is een hotspot.

Wiskundig en profile-technisch gezien is de kans heel erg groot dat een actieve dader of zelfs de leider daar verbleef of woonde. Volgens mij zijn speurders en profilers het hier ook al lang over eens.

52

Re: Elsene

De "Elsene" lijst heb ik wat aangepast. Ik heb een kolom waarheid (0.... 1) toegevoegd om eventuele twijfels bij data te kunnen uitdrukken (1=feit, 0.5=twijfel) bij iedere entry. Tevens, ter informatie, heb ik  toegevoegd een 4-tal feiten gerelateerd aan "Watermael" die ik hier op het forum gevonden heb. Elsene lijkt dus toch een zwaartepunt te zijn (vergelijk 45 entries Elsene tov deze 4 voor Watermael).

Wat opvalt in de lijst is het voorkomen van: "wagen", "diefstal", "gevonden" en "garage" » docs.google.com

Ik ben niet zeker of de lijst toegankelijk is voor anderen. Graag even feedback. Dit kan ook via een private message, hoeft niet op dit forum. De laatste kolom geeft aan wat nog ontbreekt in de data. Het zou wenselijk zijn mochten we deze ontbrekende gegevens kunnen complementeren.

Herr Flick, inderdaad database of mind mapping zijn andere mogelijkheden, doch ik word me steeds meer en meer bewust dat we enkel een klein deel van het verhaal, het onderzoek, kennen. Tot welke bevindingen kwam men bv. adhv. buurtonderzoeken (voor zover deze gebeurden)? Zijn er nog andere linken met personen bekend in het onderzoek?

Oostvl - Belgi

53 (edited by Hestur 04-09-2012 20:24)

Re: Elsene

Ben wrote:

Als het zo'n belangrijke plaatsen zijn (wat ook zo is), dan stel ik voor dat er iemand dringend een topic begint over één van deze plaatsen. Iedereen is vrij om zelf topics te beginnen, maar plaats geen info in een fout topic, dat maakt het alleen maar moeilijk om iets te vinden.

Als er iemand tips heeft hoe je een dossier dat meer dan 3 miljoen pagina's telt, op een gestructureerde manier aan mensen kan aanbieden, dan hoor ik het graag.

Het is gruwelijk moeilijk om dit goed weer te geven. K& heeft een punt - gemeentegrenzen zijn arbitrair -, maar Ben natuurlijk ook - je moet altijd érgens een lijn trekken. 

Wat mij altijd een interessant methode heeft geleken, is werken met een GIS-layer en punaises in verschillende kleuren. Ik zweer bij dergelijke kaarten, omdat ze feiten erg eenvoudig in tijd en ruimte kunnen localiseren. Elk feit geef je dan een aantal waardes: jaar (1982, 1983, ...), feit (overval, diefstal, ...), ... Maar ook het type auto, het aantal daders, robotfoto's, ... zijn van belang. Kan je gelijk zien waar bepaalde gelijkaardige beschrijvingen vaker of minder vaak actief waren.

Kortom, door feiten op bepaalde kenmerken te gaan selecteren, kan je eenvoudiger patronen ontdekken. Kan soms opmerkelijke verbanden blootleggen. Alles hangt wel af van de waardes die je toekent of je effectief een constante kan vinden. Wat dat betreft is er op deze website al wel behoorlijk wat te vinden - wat meteen ook een van de sterkste aspecten eraan is!

54

Re: Elsene

Hestur, ik begrijp je punt, maar je moet de gegevens wel eerst verzamelen en dat kan het best via dit forum en via verschillende topics (Eslene, Namen, bos van Houssière, ...). Daarom: terug on topic graag.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

55

Re: Elsene

Herr Flick, ja, het zou intessant zijn een tijdlijn te maken van deze gegevens en deze ook op map te brengen. Edoch mankeer ik nog serieus wat data. Hieronder een uittreksel uit de lijst, alles achter mekaar. Ik zou graag de vragen beantwoord zien die achter de ** staan zodanig dat ik de gegevens kan aanvullen. Heeft iemand meer info? Het volstaat de betreffende lijn te kopieren en de info aan te vullen. Ik hou dan wel bij. Alvast bedankt.

10/05/1982: Italielaan 32 Diefstal Austin Alegro.
11/05/1982: Huysmanslaan. VW Santana had valse nummerplaat van bewoner in deze straat.
00/00/: Huysmanslaan. VW Santana stond hier geparkeerd met Franse nummerplaat. **Wanneer?
10/01/1983: Flageyplein. Daders stappen hier in auto voor moord op Constantin Angelou.
28/12/1985: Flageyplein. Albert van Den Abiel parkeerde wagen, nummerplaten gekopieerd.
00/00/: Rue du Mail. VW golf overval Ohain had valse nummerplaten van iemand uit deze straat. **Wanneer?
xx/xx/1983: Vorstlaan. Kantoor van Bouchouhe (ARI).
00/00/: Herfstlaan 22. Adres firma Nutribel. **Welk kader? Periode?
xx/xx/1984: Adolphe Buyllaan 144. Christine van Hees gezien bij aanbellen. **Wanneer?
00/00/: Rue de la Levure. Woonplaats van Jean Francis Calmette. **Wanneer?
00/00/: Avenue de l'Université. Woonplaats van Heinrich Toumaniantz. **Wanneer?
04/01/1982: Elsene Generaal de Gaullelaan. Vindplaats gestolen Mazda van SIE/Diane.
00/00/: Avenue Guillaume Gilbert. Woonplaats advocaat Jean Paul M. **Wanneer?
00/00/: Rue de Sapinière. VW Santana opgemerkt. **Wanneer?
00/00/: Boondaelsesteenweg. VW Santana opgemerkt. **Wanneer?
xx/01/1985: Café Non Stop. Identiteitspapieren Jean Bultot gestolen. **Adres?
xx/02/1981: Gemeentehuis Identiteitspapieren en rijbewijzen gestolen door Bouchouche en Beijer.
00/00/: Kantoren blad "Pour" **Waar?
00/00/: Rue Gachard. Ontmoetingsplaats personen in dossier Pinon. **Waar?
xx/09/1988: Vermoorde vrouw teruggevonden in stukken gesneden. **Waar?
00/00/: Kroonlaan. Ontmoeting in taverne, gesprek over moord te plegen op Mendez. **Wanneer?
00/00/: Kasteleinsplein. Elio Cioline bezoekt regelmatig privéclub. **Wanneer?
00/00/: Malibranstraat. Apparrtement van Philipe De Staerke. **Periode?
16/09/1981: Louizalaan. Wagen Mazda 626 gestolen. **Periode?
00/00/: Naamsepoort. Franse gangster Farcy had hier bar (drugsmarkt). **Periode?
00/00/: Felix Przedborski had kledingszaak. **Waar? Periode?
00/00/: Rue Du Mail. Audi /VW garage. **Periode? Naam?
00/00/: Welgelegenstraat. Garage van André Dehaut en Faez Al Ajjaz. **Periode?
00/00/: Welgelegenstraat. Garageboxen gehuurd door Bouhouche en Beijer. **Periode?
00/00/: Generaal Jacqueslaan. Kazerne Kwartier De Witte van de SIE/Diane. **Periode?
00/00/: Danielle Zucker meent dat leider van Bende van Nijvel in Elsene woont.
03/03/1983: Lesbroussstraat 52. Vindplaats Audi 100 door bende beschoten in Genval (na diefstal).
00/00/1983: Claude Dubois bezat panden in Elsene welke verhuurd werden. **Waar?
00/00/: Woonplaats zigeuners naam Dubois, familie van Leoplold Bogaert en Leon De Staerke. **Periode?
00/00/2012: Woonplaats Jean Claude Darville. **Periode?
00/00/: "Golf" behoort toe aan firma uit Elsene. **Welke golf?
00/00/1980: Flageyplein. Moord door Marcel Barbier. **Wanneer?
00/00/: Flageyplein. Bruno van Deuren zegt dat Bultot gestolen wapens heeft overgeladen van Blauwe Santana naar de koffer van andere wagen. **Wanneer?
00/00/: Schlicker beveelt onderzoek op Schietclub. **Adres?
10/05/1982: Autodief te Elsene robotfoto nr 17, of overval Dekaise? **Waar?
00/00/1982: Kroonlaan. VW Santana opgemerkt. Wanneer?
00/00/: Rijkswacht denkt dat na schietpartij Hoeilaert de daders zijn ondergedoken bij garagehouder te Elsene. **Welke garage?

Oostvl - Belgi

56

Re: Elsene

Frank, wordt lid van "tueries site" want daar staan 80% van de gegevens en zet aldaar ook en link naar je map. Het is weinig zinvol alleen in het nederlands te werken daar 99% van de zaken zich in het franse landsgedeelte hebben afgespeeld maar let op met privé gegevens van nog levende mensen in een database te zetten op een site die openbaar is.

Een ander site "les années de plomb" is een gesloten site met paswoord. Misschien beter. Ik vind uw werk lovend en nodig maar maak voorbehoud hiervoor tot nadere evolutie. Je hebt de lijst flink uitgebreid maar je bewijst tevens dat je de elementaire zaken nog eens beter moet doorlezen.

Collette Dumont was bevriend met Claude Dubois,vennoot van Rossignol. Zij woonde volgens de ene in de rue de Coccinelles en de ander in de rue de Hospice maar was waarschijnlijk verblijvende in home Chardonnerets in de rue de Dave in Namur daar zij daar mogelijks directrice was of verbleef om uit te rusten. Data en huisnummers hiervoor? P-magazine: de journalist gaat er een boek over schrijven.

Tegen dat je de helft hebt gelezen heb je geen zin meer in een database maar wil je liever een tijdslijn. Je moet je ook afvragen wat kan je uit een database halen t.o.v. wat kan je uit een tijdslijn halen. Of nog eenvoudiger: wat kan je uit een eenvoudige lectuur van de oude franse kranten halen in de bib t.o.v al je werk-uren in de tijdslijn of in de database.

Mijn ervaring is: ieder vindt een herlezing bib, database en een tijdslijn nodig maar niemand doet er wat aan of gaat naar de bib. Ze zijn allen aan het googlen. Na 12 dagen bib is mijn goesting over en mijn tijdslijn nog altijd ne groentensoep. En ik herbegin ook niet meer om alles terug te lezen om te vinden wat je nodig hebt. Voor mij blijft de herlezing bib cruciaal, dan een tijdslijn en pas daarna een database.

Re: Elsene

frank wrote:

Herr Flick, inderdaad database of mind mapping zijn andere mogelijkheden, doch ik word me steeds meer en meer bewust dat we enkel een klein deel van het verhaal, het onderzoek, kennen. Tot welke bevindingen kwam men bv. adhv. buurtonderzoeken (voor zover deze gebeurden)? Zijn er nog andere linken met personen bekend in het onderzoek?

Net daarom is het belangrijk, om alles zoveel mogelijk te linken/visualiseren. Wij zijn mensen wij kunnen nu eenmaal niet goed om met massa's data, we gaan dingen door elkaar gooien, ... Vandaar dat ik je feit/twijfel-optie daar bv. ook wel een goed idee is. Wat staat nu echt vast en wat niet.

Het is inderdaad frapant dat zoveel feiten in Elsene of de buurt daarvan plaats vinden, dat kan er inderdaad op wijzen dat iemand van de "logistieke dienst" hier zijn materiaal ging bewaren of lenen. Hij kan daar gewerkt hebben, gewoond hebben, of misschien is er een handig bus, tram of metro station in de buurt.

58 (edited by K& 06-09-2012 08:57)

Re: Elsene

Nu, veronderstel dat je voldoende gegevens hebt, wat ga je ermee doen? Springt er nu reeds iets in het oog? Stel vragen bij de gegevens: zet een dief een gestolen auto voor zijn eigen deur? Eerste straal van 50 meter: hoogst onwaarschijnlijk, 50-400meter mogelijk, meer dan 400meter: onwaarschijnlijk want gangsters zijn lui. Trek dus drie concentrische cirkels en arceer of kleur in de mate van probabiliteit.

Hetzelfde kan je doen met: Steelt een dief de wagen van zijn buur? Parkeert hij de wagen op een veelbezochte plaats? Parkeert hij de wagen met een gekopieerde nummerplaat vlak bij de echte eigenaar? Zo je dit alles op kaart zet kan je gebieden uitsluiten. Maar wat ben je ermee 25 jaar nadien: niksken.

Neem nu een andere vraag: Nutribel verandert van statuut en verhuisd naar rue de l'automne. Waar was de zetel en waar hadden de vennoten hun bureau: Avenue Louise. Neem nu een "welgelegen garage" en veronderstel dat zij die gebruiken en CASTALDO die betaalt de huur maandelijks. Plots hebben ze geen nood meer aan de garages want in de rue d'automne hebben ze plaats zat. Wat zie je precies na hun verhuis: door castaldo wordt een welgelegen garagebox opgezegd.

En nu ze op de rue de l'automme zitten moet er ook een nieuwe postbus genomen worden. Castaldo opent vlakbij in de Boondaelsesteenweg een nieuwe postbus! Castaldo is de loopjongen van Nutribel? De pijlen op een kaart van Elsene en omgeving met alle gegevens wijzen voor deze zaken zowel in tijd als in richting dezelfde beweging aan. Dus best eens nadenken of Castaldo niet werkte voor Nutribel.

Doe nu hetzelfde voor de wapens in Ronquieres: aangezien ze wapens aan de oostelijke kant in het kanaal hebben gegooid, vraag je je af van waar kwamen ze en waar reden ze naar toe? Er was daar water overal ten Noorden, ten zuiden en weerom kom je uit op het feit dat de schurken ze toch voor hun voordeur niet zullen in het water gooien. Evenmin op 10 km afstand want dan loop je het risico op controle met wapens in je koffer.

Ik heb daar ergens een kaartje van gemaakt en dan kom je uit dat ze binnen een ovaal ten oosten van de vindplaats zouden kunnen vandaan komen. Daar is echter nagenoeg niets tenzij, recht uitkomende aan de zwaaikom op 5km daarvan het buiten verblijf van Monti waar Van B en zijn portugese vennote mochten wonen. Puur toeval natuurlijk, maar toch wel straf het begin en het einde aan elkaar gelijmd.

Zeker weten dat er volgende maand in P-magazine staat dat daar een Castaldo Dubois woonde. Dat zijn er dan al Vier verschillende.

Re: Elsene

Ben wrote:

In het rapport van mevrouw Zucker is er sprake van een verdachte die in Elsene zou wonen

De kans dat al deze locaties toeval zijn, is verwaarloosbaar klein. Daar kan je als profiler iets mee. 1 van de daders moet daar dichtbij gewoond hebben, of een logeeradres gehad.

Doch laten we eerlijk zijn. De politie weet dit patroon ook al heel erg lang, maar een doorbraak heeft dit nooit opgeleverd.

60 (edited by Walter Baeyens 06-09-2012 19:40)

Re: Elsene

Frank, mooi werk!

Frank wrote:

00/00/ Elsene   Felix Przedborski had kledingszaak **Waar? Periode

Kan je dit bevestigen? Ik plaats de periode van Przedborski als 'kleine zelfstandige' in Brussel in de jaren 50. Textiel was in die periode in Brussel en Parijs een rijkmaker voor de lokale joodse gemeenschappen. Zie ook Nejman (Neuman-Bank Geoffrey), Salik en Levi's (jeans). Ik meen ergens gelezen te hebben dat Przedborski zijn zaak had in de omgeving van Basiliek van Koekelberg?