1

Topic: Robert Darville

In het boek 'De X Dossiers' wordt Robert Darville genoemd en wel in samenhang met zowel de bende Haemers als ook als goede kennis van Juan Mendez. Hij duikt op in het onderzoek naar de campingmoorden in Heverlee, waar een paar werd vermoord. Vissers-Vanruyskensvelde. Het lijkt erop dat Darville een link vormt tussen dossiers Haemers-Bende van Nijvel.

Deze moorden bleven onopgelost en ook steeds buiten het Bende Dossier (zover ik weet), maar er is een duidelijke link naar Roze Balletten (hier werden zelfs hopen fotoclichés teruggevonden) en twee rijkswachters werden verdacht. De man werd gedood door een schot in het oog en achter het oor (professioneel dus). Vissers moest in opdracht van ... foto's maken van seksuele stoeipartijen. De vrouw was een ex-prostituée.

De moordenaars zochten waarschijnlijk de foto's. Dit lijkt mij een interessante zaak om in de rand van de Bende van Nijvel mee in overweging te nemen. Ik heb de indruk dat het moordwapen een .22 pistool moet zijn geweest (zie moorden Vanden Eynde en zijn Griekse taxi-collega).

Zeker downloaden en lezen: zoektermen Darville, Lhost, Jonathan » www.scribd.com

Re: Robert Darville

Een foto van Robert Darville, van Jean-Claude (die voor ons interessanter is) heb ik nog geen foto gevonden. Onderstaande foto werd op 19 april 1993 getrokken op het proces Haemers. Robert Darville spreekt hier met zijn advocaat Xavier Magnée.

http://0.t.cdn.belga.be/picture:37860754:preview:watermark?m=bdhcgaao

Re: Robert Darville

Darville kende Mendez en Bouhouche goed volgens het dossier Brussel/De Jonge (pag. 14). Alsook volgens het zelfde dossier is de leverancier van de "artisanale explosieven" de genaamde Gauthier. En een zekere Bob Bergen zou normaal meedoen met de overval maar na het zien van de explosieven is hij van gedacht veranderd.  Tevens zou het wapen waarmee Smars gezelfmoord werd, afkomstig zijn van Darville.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

4

Re: Robert Darville

Men kan zich de vraag stellen: werd hij ingeschakeld via zijn oom Jean-Claude?

Re: Robert Darville

Darville zou al in 78 een wapenhandel/werkplaats gehad hebben en kende daardoor veel mensen in het milieu. De bende Haemers had gestolen wapens van Mendez in 1 van hun garageboxen. Lacroix was een goede vriend van Darville zijn bende steelde wagens die ze door verkochten in de periode 82 en 83. Zijn oom zal wel een rol gespeeld hebben in zijn keuzes?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Robert Darville

Wat heeft de bende-Haemers met De Staerke te maken? Op het eerste gezicht niets, tot je ziet dat ze hun wapens bij dezelfde wapenhandelaar, Darville, haalden.

Peter Callebaut - Onderzoek » Jumet-interviews

Re: Robert Darville

Misschien zijn er nog meer linken tussen al die bendes, het is natuurlijk hoe het bekijkt en waar je een grens trekt. Maar zoals hierboven vermeld de campingmoorden (in het bijzonder bewijsmateriaal en kalibers van munitie aangetroffen bij een dubbele moord op een fotograaf en een ex-prostituee op een kampeerterrein bij Leuven. Zelfde periode, zelfde kalibers...). Mendez en ook die koerier die in het hoofd geschoten wordt (waar Haemers van zegt dat hij het niet gedaan heeft).

Ook bij de rol van Smars heb ik mijn vragen, en ook Jurgen of Axel Zeyen die genoemd word in verband Nijvel (zie boek Guy Bouten). En deze zin van Peter Callebaut is voor Nijvel ook toch wel van toepassing zie link met Massagrande: "In de bende van Baasrode had vooral Julien De Staerke, de broer van Philippe, veel relaties, onder meer met de extreem-rechtse wapenfreak Jean Bultot". Zelfs voor Aalst kunnen ze een rol gespeeld hebben. En Bob Beijer en Bouhouche was ik bijna nog vergeten en Lammers plus de auto's, maar ik zal stoppen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

8

Re: Robert Darville

Robert Darville werd nog verdacht van de moord op Juan Mendez. Bij Darville werd een handgeschreven plattegrond in beslag genomen van Rosières. De man kwam met een uitleg. Hij was bevriend met Mendez en die had dit plannetje getekend om hem duidelijk te maken hoe hij bij hem kon komen. Darville had hem wapens verkocht en had nog geld te goed van Mendez.

En Darville maakte op zijn beurt Patrick Haemers verdacht. In het onderzoek naar diens bende suggereerde Darville dat Haemers hem begin 1986 had willen inhuren om iemand van kant te maken die te veel van zijn oren maakte. "Ik heb hem geantwoord dat dat mijn stijl niet is, en dat ik absoluut geen huurdoder was", zei Darville aan de rechercheurs.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

9

Re: Robert Darville

Wat te denken van Robert Darville? Zou met Bruno Vandeuren betrokken geweest zijn bij de overval op Dekaise in Waver. Vandeuren heeft ooit ook Baugniet genoemd. Was Robert Darville (geboren 4.7.1956) in 1982 de relatief jonge verdachte die gebeurlijk de moord op politieman Claude Haulotte op zijn geweten heeft?

10

Re: Robert Darville

Aubanel wrote:

Wat te denken van Robert Darville? Zou met Bruno Vandeuren betrokken geweest zijn bij overval Dekaise in Waver.

Aub, bron voor deze info?