1

Topic: Denis Marin

De naam van Denis Marin komt voor in de agenda van Bouhouche. Hij was een belangrijke dealer die voor Farcy en Van Obbergh werkte. Volgens Guy Bouten is het mogelijk dat Marin een lid was van de Bende van Nijvel.

Zijn naam komt ook voor in het verslag van de Eerste Bendecommissie:

Un collègue de François Raes a un jour constaté qu’un certain Denis Marin qui avait déjà été mêlé à plusieurs affaires de trafic d’héroïne travaillait pour la société MEDICO (Middle east Investment Company). Cette société était dirigée par un Néerlandais M. Ingelston qui roulait dans une Pontiac immatriculée à Dubaï entretenant de nombreux contacts avec des hautes personnalités de cette ville et recevait régulièrement la visite de Pakistanais.

Au moment de quitter le BND, Raes a transmis ce dossier à la PJ. Il a appris par la suite que le Néerlandais était décédéet que M.Clarau, le beau-fils de VDB, avait repris l’affaire. Selon le témoin, cette société était suspecte et entretenait des relations avec des milieux suspects. D'après Interpol, la plaque d'immatriculation de la Pontiac était faux.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Denis Marin

Zijn naam komt ook voor in het rapport Godbille:

http://i58.servimg.com/u/f58/15/00/61/71/denis110.png

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Denis Marin

Denis Marin brengt ons bij dit zootje: Jean-Marie Hoggart (broer van SDRA- en PIO-agent Hans Hoggart), Jean-Pierre Marino, Raymond Lippens, Gabriël Reich, Jean Renson, Charles Dortant en ... Baugniet! Ze waren te vinden in de Jonathan en betrokken bij wapentrafieken naar Libanon tijdens de periode 1980-1983.

Reich werkte bijvoorbeeld ook samen met Michel Dewit, terwijl Dortant contacten onderhield met SAC-leden in België en met DEA-agent Lucien "Bedos" Thomas een ex-collaborateur die in het prostitutiemilieu zat met Hidalgo Ciudad (kompaan van Bultot). Dortant had trouwens gewerkt voor "Produits parachimique", wat een dekmantel bleek van de heroïne-kingpin André Condemine uit de French connection (die in 1974 dood uit de Seine werd gevist).

Uit onderzoek van rijkswachter François Raes in 1972 bleek dat Condemine samenwerkte met "Valicia-Bénélux", een verdoken drugslabo dat eigendom was van Maurice Boucard en op hetzelfde adres gevestigd was aan de Avenue de Mai in Sint-Pieters-Woluwe als "Euromaco" en "Befuco". De winst die werd bekomen uit de drugsexport vanuit Valicia naar Zwitserland en Zweden werd versluisd naar de SAC. Ook de naam van Albert Faccenda duikt in het "Valicia"-dossier op, gezien deze voor de firma lijkt te hebben gewerkt (als "penningmeester"?).

Faccenda stond samen met twee leden van de Ordre du Rouvre, namelijk Richard Van Wijck en Gherardi Dandolo, in contact met Paul Tiberghien. Faccenda was tevens voorzitter van de "Fédération Nationale de la Boxe", met als schatbewaarder Daniel Menin, de broer van Simonne Menin die banden had met de bende Haemers en met Claude Nitelet.

Een relevant spoor? Ik denk het wel.

Re: Denis Marin

Een zeer belangrijk spoor, ik ben zo goed als zeker dat ook voor Waver uit die hoek komt.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

5

Re: Denis Marin

Wel, gezien Baugniet opduikt, net als wapenhandel met Libanon, denk ik dat je gelijk hebt the end.

Re: Denis Marin

Ook de keuze van de wagens, ideale smokkelwagen de Santana, snelle mooie wagens voor lange afstanden, de keuze voor champagne, het meenemen van zilverpapier. Ook Maubeuge, de grensovergang, past in dit plaatje, het weegschaaltje. Ook de connectie met Paraguay is ook belangrijk, (drugs in bevroren vlees), VDB, Gol, Leroy en niet te vergeten Massagrande en Ciolini passen ook in die plaatje. In het 2e boek van Bouten is het hoofdstuk over Paraguay zeer interessant voor 85, met wat we nu weten over Waver, de Pomp, Pour en Bultot.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

7

Re: Denis Marin

Een verre van beperkt overzicht (ik heb Ciolini er bv. nog niet in verwerkt, ook niet Maroun, Buslik, Mendez, de Borains, ...), maar het begint toch wel op z'n plaats te vallen allemaal. Dit is zo een beetje mijn best guess momenteel. Ik hoop dat de puzzel op een dag wordt opgelost om te zien hoe ver ik hiermee gekomen was.

http://i58.servimg.com/u/f58/13/16/12/47/van_de11.jpg

Het valt op hoe de Jonathan toch wel weer opduikt. Baugniet, Marin, & co, maar vooral ook Darville. Zoals je ziet lijkt het ook niet zo verwonderlijk dat er een wapen van Dekaise bij Van Obbergh terecht gekomen is.

8

Re: Denis Marin

De blokjes Nihoul, Borges, Cahen, ... hebben niet noodzakelijk iets met de Bende te maken, maar ze tonen wel aan hoe uit die kern en in hetzelfde weefsel nog vele andere zaken voortvloeien.

Dat men de zaak Dutroux proberen te kelderen heeft verbaast me dan ook niets. Men mocht via Nihoul en Vander Elst hier eens op uit gekomen zijn! (via Al Ajjaz, de roze hoofdstukken en de wapendossiers zit je voor je het weet met een voet in het koninklijk paleis).

En het lijkt me dat sommigen dat ook geprobeerd hebben zo te sturen (je moet maar eens zien hoeveel van de namen hier in X-getuigenissen werden opgenomen aan de hand van valse pistes: Boas, Bouhouche, Vander Elst, Nihoul, Gol, VdB, ...). Desinformatie, wellicht, maar waarom specifiek deze namen gebruiken? Een boodschap aan de goede verstaander? Alsof het weer gaat over dezelfde decennialange verdoken strijd tussen 2 antagonistische machtsblokken. Ja, wie versus wie eigenlijk?

9

Re: Denis Marin

Ben wrote:

Volgens Guy Bouten is het mogelijk dat Marin een lid was van de Bende van Nijvel.

Ik weet nog niet goed op basis van welke feiten Bouten concludeert dat Marin mogelijk een lid was van de Bende van Nijvel. Maar stel dat het zo is, dan heeft Van Obbergh de Enfield misschien van Marin gekregen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Denis Marin

dim wrote:

De blokjes Nihoul, Borges, Cahen, ... hebben niet noodzakelijk iets met de Bende te maken, maar ze tonen wel aan hoe uit die kern en in hetzelfde weefsel nog vele andere zaken voortvloeien.

Misschien niet, maar de kring rond Dolo, is misschien wel interessant zoals Pierre Eveillard, bij verschillende slachtoffers van de Bende van Nijvel in de periode 82/83 en 1 in 85 zijn er duidelijke linken naar het milieu van Vanden Boeynants en met Piere Eveillard die volgens het schema van WNP-kopstuk Paul Latinus in verband stond met de huurlingenmilieu's (o.a Charles Mazy en "Soldier of Fortune"). Ik vraag me af of er een link is met Marin, waarschijnlijk wel want de wereld is klein en of dit niet een kruispunt is - in laat ons zeggen - drugs in bevroren vlees en de roze balletten?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.