11

Re: Alain Moussa

Robotfoto 18 is G7 is Bultot. Maar soit is niet zo héél belangrijk, want de robotfoto's dekken volgens mij niet alle daders, althans er is volstrekt geen zekerheid of iets in die zin, dat zij volledig dekkend zouden zijn. Met zich te concentreren op motieven komt men er onmogelijk in de zaak Bende van Nijvel. Dan creëert men alleen meer onzekerheid. Eigenlijk hetzelfde met de precieze uitvoerders, alhoewel de betrokkenheid van een aantal buiten kijf staat (Bouhouche, Bultot, ...) evenals WNP.

Al meer zekerheid bieden de tussenpersonen (Bougerol, Baugniet, ...). Niet in de zin van namen, maar in de zin van coördinatie vanuit de militaire inlichtingendiensten, SDRA's. En de opdrachtgevers, die moet men zoeken in het politiek-criminele milieu, misschien samen met een aantal anderen. En dan de medeplichtige(n) bij justitie: in ieder geval Deprêtre, alleen houd ik het zelfs voor mogelijk dat hij zich hier niet zelf van bewust is, zo'n kalf, hij werd misschien gemanipuleerd door de middens van de opdrachtgevers.

Allé, de mechaniek is mij duidelijk, maar zoals ik al eerder schreef, hij is verwrongen, er is corrosie vast te stellen, onderdelen ontbreken, en er zit ook ijzervijlsel en stukjes metaal tussen die zich vermengd hebben. Maar de mechaniek ontdoen van vuil, de onderdelen terug recht trekken, de bulten er uitslaan, opzoek gaan naar vervangonderdelen, de roest wegvijlen, dat zal zelfs deze 'goede website ' met al de geëngageerdheid van haar leden niet kunnen presteren, en dat mag ook onze ambitie niet zijn, denk ik. Dat is een taak van het gerecht, maar dat gerecht is bang van de waarheid, de minister van justitie is bang van de waarheid, de regering is bang van de waarheid, ... België is ten einde als de waarheid aan het licht komt. Dat zou een implosie zijn!

12

Re: Alain Moussa

patrickhaemers wrote:

En dat een Beijer bv. in Aalst zou herkend zijn, kan al snel omdat de mensen toen al een aantal hoofdverdachten in de pers gezien hadden, en dan snel denken iemand te herkennen (zie robotfoto van haemers).

Maar Beijer kwam veel in Aalst, hij had foto's van het gebouw van de Delhaize bij hem thuis. Kwam in Aalst met Mendez en Bouhouche oefenen bij Aalsterse wapenfreak en garagist, Mendez prutste niet alleen aan de moto's maar hij bewerkte er ook illegale en gestolen wapens samen met Bouhouche. Vele (ex) leden van de Brusselse BOB, Bouhouche, Beijer, Lekeu, Amory...

De garage van Podevijn (de wapenfreak) was gelegen naast het bedrijfje van Opa Vanden Abiel (zijn dochter, schoonzoon, en kleinkind). Podevijn parkeerde zijn auto daar aan Van Den Abiel zijn garages, dus er is een (on) rechtstreekse link met mogelijke leden die deel uitmaakten in Aalst en slachtoffers.

Later zou men een een BMW met Opa Vanden Abiel nummerplaten terugvinden terwijl het zijn auto niet was want hij had een mercedes maar ze bezigden wel zijn nummerplaat, allemaal toeval, ik denk het niet. Vanden Abiel woonde op de parklaan tegenover de Delhaize. Normaal ging zijn dochter alleen naar de Delhaize (nooit met haar man). Die dag wel, et het hele gezin de winkel in, heel vreemd. Ik zou het interessant moesten ze goed slachtoffer onderzoek gedaan hebben, ook van de nabestaanden, want in aalst zijn er linken tussen verschillende, negatieve wel te verstaan.

Koen wrote:

Allé, de mechaniek is mij duidelijk. Dat is een taak van het gerecht, maar dat gerecht is bang van de waarheid, de minister van justitie is bang van de waarheid, de regering is bang van de waarheid, ... België is ten einde als de waarheid aan het licht komt. Dat zou een implosie zijn!

Klopt, het zit heel ver, en ze willen niet verder komen dan de daders, die dan mogelijk dood zouden zijn, alhoewel de daders werden ingehuurd, wisten misschien niet waarom het moest, wat het motief was, gewoon poen genoeg en job uitvoeren, hoger dan de daders zal men niet gaan, als men ooit zover al zouden geraken, maar je ziet het nu ook aan Vos zijn reacties, ze zoeken de Oude-Killer-Reus, de opdrachtgevers zou veel interessanter zijn meneer Vos. Maar nu is het daarvoor al te laat, de doofpot is al vastgeroest opdat gebied en misschien wel op andere gebieden ook.

Re: Alain Moussa

Renne wrote:

Ik ben niet 100% zeker maar VDB mocht geen vlees leveren voor de Delhaizes volgens mij, als iemand dit kan bevestigen, ik meen dit gelezen te hebben.

VDB leverde vlees aan de Delhaizes. Daarom ook had 1 van de beheerders een aktekoffer cadeau gekregen van VDB (relatiegeschenk).

Re: Alain Moussa

Ik las laats iets over "godfather" Moussa die zich beklaagde dat de Bende van Nijvel alles vern..kt had voor de onderwereld en dat hij zijn eigen onderzoek had gedaan binnen de onderwereld naar mogelijke daders maar niets had gevonden, hetgeen hem ten zeerste bevreemde en hem deed concluderen dat de daders niet uit het criminele circuit kwamen. Ook hij zei dat de daders met alle "erecodes" van het gilde der criminelen hun gat kuisden.

Re: Alain Moussa

Tueries : Alain Moussa interrogé

L’ancien truand de la bande De Staerke interrogé sur 5 armes, dont 2 riot-guns. Alain Moussa, 59 ans, de Laeken, a été interrogé, la semaine passée, par la Cellule Brabant wallon en charge, à la PJF de Charleroi, de l’enquête sur 28 assassinats perpétrés en Belgique principalement dans des supermarchés Colruyt et Delhaize entre 1982 et novembre 1985. Alain Moussa est connu pour avoir appartenu dans les années 1980 à la première bande De Staerke, du nom de Philippe, dit Johnny, De Staerke longtemps inculpé pour la tuerie d’Alost mais ayant bénéficié d’un non-lieu. Moussa était interrogé sur cinq armes et une bombe artisanale saisies “vers 1985 ou 1986” chez sa mère, rue Drootbeek, à Laeken. Cinq armes dont deux riot-guns et des munitions “en quantité” de calibre 12.

Nieuws » Alain Moussa interrog

"Si j’étais derrière les tueries..." Nouvelle Recherche

Pas fréquent qu’un truand s’exprime sur le mystère des tueries du Brabant. "Je n’ai rien à voir dans les tueries du Brabant wallon et, selon moi, les enquêteurs perdent leur temps s’ils pensent que c’est du côté de De Staerke qu’ils trouveront. Mais soit, admettons, jouons le jeu : et si j’avais commandité les tueries ? Et si j’étais derrière les tueries?"

Alain Moussa, rencontré ce week-end en Région bruxelloise, est incapable de préciser le nombre d’années de sa vie passées en prison. “J’ai passé le cap où tu les comptes. Je ne sais pas : vingt-quatre, peut-être. Oui, quelque chose comme ça. Les durs de l’époque, je les ai tous connus. Tous. En Belgique et même en France. Je parle des durs. Les tueries, évidemment qu’on en parlait. Forcément. Personne n’a jamais parlé. La presse l’a souvent écrit et je confirme, c’est vrai : rien. Selon moi, c’est la preuve que ça ne venait pas de chez nous. Chez nous, ça finit toujours par parler. Il y a autre chose.”

Le Alain Moussa d’aujourd’hui est élégant. Difficile de trouver le Moussa qu’Alain Pierrard, notre photographe maison aujourd’hui à la retraite, avait photographié à Gand en 1987. “Écoute-moi bien, reprend Alain Moussa. Dans un truc aussi immense, on ne laisse personne derrière soi. Selon moi, ils ont tous dû être éliminés les uns après les autres. On ne peut pas courir le risque de laisser vivre pendant vingt-cinq ans des gens qui savent. C’est impensable.” Truand mais pas voyou. Alain Moussa insiste sur le distinguo. “J’étais un truand, je n’ai jamais été voyou. C’est essentiel. Je lis des choses aujourd’hui : nous ne faisions pas ça.”

Encore quatre ans et demi et les vingt-huit assassinats liés aux tueries seront prescrits. C’est l’avis de Moussa : “Les policiers perdent leur temps avec De Staerke. (Philippe) De Staerke n’est pas un copain. Si je le voyais, je ne sais pas comment ça se passerait. Pas bien, sûrement. Mais De Staerke ? Non. On lui a attribué cette phrase : J’ai vingt-huit ans et vingt-huit morts. C ’était de la bêtise. Les tueries n’ont rien à voir avec nous. Je demande qu’on me laisse tranquille. Ce qu’ils veulent savoir, ils le savent. Sur les tueries, j’ai été interrogé pendant dix-sept mois. Mes souvenirs d’aujourd’hui sont moins clairs que dans ces années-là. Il y a eu un quart de siècle de prison. Qu’ils me laissent en paix.”

Interview: Gilbert Dupont

16

Re: Alain Moussa

Ik ken zeer goed Alain Moussa sinds mijn 16 jaar hij was er toen 29 we zijn dikwijls te samen op vakantie geweest alleen weet ik goed genoeg dat hij tussen 82 en 85 met nog andere vrienden altijd terug te vinden waren in het Brusselse en dat alles wat over de bende van Nijvel gaat dat hij daar niks mee te maken heeft en daarbij betreffende wapens is het wel zo dat Dodack de eerste is die met een wapen is afgekomen om op Alain Moussa te schieten daar hij verschillende rake klappen in zijn gezicht had gekregen van Alain. Nu hij weer in de gevangenis zit sinds juni zou het misschien beter zijn hem met rust te laten en vrij te laten 't is alleen door zijn naam die dikwijls misbruikt wordt door anderen dat hij terug problemen heeft

17

Re: Alain Moussa

Heel nobel dat je je vriend wil verdedigen. Maar als Alain Moussa wordt ondervraagd door de Cel Waals Brabant is dat natuurlijk heel moeilijk te negeren voor een website over de Bende van Nijvel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

18

Re: Alain Moussa

Alain Moussa is nog een tijdje de pooier geweest van Maud Sarr, die toen werkte in een bar in de Marktstraat in de Noordwijk. Moussa was in het milieu een naam die men met ontzag uitsprak, want na de dood van peetvader Michel Dewit controleerde hij onder het goedkeurend oog van Ramadan Dodack de drugsscène rond het Noordstation en kluste af en toe bij met overvallen in dienst van de clan-De Staerke.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

19

Re: Alain Moussa

Een medeplichtige van de bende De Staerke stuurde Delta naar een woning in Laken die de thuisbasis van een van Johnny's andere bendes zou kunnen zijn. De Brusselse pooier en barman Alain Moussa woonde er. Het Speciaal Interventie Eskadron (SIE) van de rijkswacht werd ingeschakeld. Geen slecht idee want Moussa, die in bed lag bij de inval, had zijn wapen in de hand. De moeder sliep met een geladen Smith & Wesson .38 onder haar hoofdkussen.

Nadat zijn rottweiler afgevoerd was en zijn andere hond op straat gevangen werd, werd een indrukwekkend wapenarsenaal aangetroffen, waaronder een zelfgemaakte bom, die in een geluidsbox verstopt zat. Toen er nog springstoffen ontdekt werden, werd het huis verzegeld en DOVO, de ontmijningsdienst van het leger, ingeschakeld.

Moussa bekende dat hij in de zomer van 1985 vaak strafbare feiten pleegde met Johnny, die hij volgens zijn vriendin kende via Dikke Marcel Castris. In de nacht van 12 op 13 september 1985 raakte Moussa gewond bij een aanslag en daarna bleef hij een paar weken in het ziekenhuis. Nadien had hij Johnny zelf benaderd om zijn verdediging in het milieu te organiseren en vanaf dat moment trokken ze opnieuw samen op.

De pooier begon over de Bende van Nijvel, ook al had hij in de gevangenis Madani Bouhouche leren kennen, die hem de rad had gegeven om "zijn muil te houden". "Zwijgen is voor ons allebei het beste." Moussa was niet een man die zat te wachten op wijze raad. Hij praatte. Het was een verward verhaal. De bende had een politieke achtergrond en de De Staerke-clan draaide erin mee in wisselende configuraties, zo had Johnny hem verteld. Die had alle bendefeiten uitgevoerd in opdracht van iemand die Moussa niet op papier wilde hebben, maar Delta zette hem er toch op: Johnny's broer Julien.

Moussa probeerde Bultot er ook bij te lappen, want die was een soort bediende van Julien. Julien had politieke connecties, onder meer met extreemrechtse milieus en parketmagistraten. Bultot zou door Julien ingeschakeld geweest zijn als een soort koppensneller voor bendepersoneel. Moussa hield dat vol in zijn verhoren van maart, april en mei 1986. Onzin om de aandacht van hemzelf af te leiden?Had Julien met al zijn connecties trouwens een koppensneller nodig?

Moussa was soms eerlijk, en de kunst was te weten wanneer. "Ik heb indertijd verschillende verklaringen afgelegd, waarvan ik nu moet meedelen dat ze volledig gelogen zijn", gaf hij grootmoedig toe bij Delta in de lente van 1988.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

20

Re: Alain Moussa

Van alle verklaringen van Moussa kon niets hard worden gemaakt. De barman was wel bijzonder goed op de hoogte van de gestolen wagens en wapens en van een hele serie garageboxen van de De Staerke-clan in de tweede helft van 1985. Vertelde hij zijn verhalen over de anderen omdat hij zelf verdacht was? In de periode van Aalst was er behoorlijk wat turbulentie in de woning van de Moussa's, die in de Noordwijk niet echt bekend stond als Huisje Weltevree.

De vriendin van de pooier had de zondagnacht na de aanslag in Aalst de inboedel kort en klein geslagen en Moussa eruit gezet, waarna ze geprobeerd had zelfmoord te plegen. Buren en ouders werden verhoord maar de situatie bleef onoverzichtelijk. Bij Delta vroegen ze zich af of de mislukte zelfmoordpoging van Moussa's vriendin te maken kon hebben met de raid in Aalst de dag ervoor. Toen ze daarnaar polsten, wist de vrouw alleen uit te brengen dat Alain zich door Johnny 'op sleeptouw had laten nemen'.

Johnny kwam kort voor de raid voortdurend aanzetten met wapens. Een deel werd in beslag genomen, maar andere waren de dag nadat ze uit het ziekenhuis kwam weg, zei ze. De moeder van Moussa, een ziekenverzorgster, bevestigde dat hun huis een wapendepot van Johnny was geworden. Haar zoon ging op stap met Johnny, soms in het gezelschap van iemand die ze op foto herkende als Karafilis. Het trio ging niet alleen naar striptenten en toplessbars, maar ze pleegden ook hold-ups.

Moussa, in de gevangenis één en al justitiemedewerker, signaleerde dat Delta over iets heen had gekeken. In een platenhoes zouden ze een bierkaartje vinden met namen. Dat klopte. Hij had die genoteerd na Aalst en op verzoek van Johnny. Hij wilde eerst advies van zijn advocaat voordat hij hierover uitleg verschafte.

De speurders lazen de namen: baron Vaxelaire-Claes, Bernheim GB-Inno-BM, Frans Colruyt, Louis Delhaize en Delhaize le Lion, warenhuisketens en hun bestuurders. Later zei de pooier dat hij met die zakenlui wilde onderhandelen over de premie van omgerekend 250.000 euro die de supermarkten hadden uitgeloofd.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube