Re: Garageboxen

Zouden die mensen van de hogere macht hem dan niet kunnen helpen hebben?

32

Re: Garageboxen

fipilip wrote:

Zouden die mensen van de hogere macht hem dan niet kunnen helpen hebben?

Daarmee zou de opdrachtgever zich blootstellen aan chantage e.d. Ik denk meer aan het door inlichtingendiensten gebruikte motto: "Je kan bij ons diskreet terecht voor wat je ook maar nodig hebt (al zijn het unieke wapens van Dyane bijvoorbeeld). Maar loopt het mis, dan kennen we je niet."

Stel je voor dat Rijkswacht-generaal Beaurir of kolonel Lhost dit voorstel doet aan Bouhouche?

33

Re: Garageboxen

Ben wrote:

Zijn er nog mensen die vermoeden dat Bouhouche en Beijer op zijn minst de logistiek van de Bende organiseerden?

Die gedachte heb ik ook al lang. En hij zit er ongetwijfeld ergens tussen. Zijn rol is onduidelijk, maar ik ga er (zoals jullie) van uit dat hij een logistieke tussenpersoon was. Misschien heeft hij soms zelfs een grotere rol gespeeld.

En wat noorderling zegt klopt niet helemaal. Er zijn wel degelijk aanwijzingen naar Bouhouche. Bijvoorbeeld de stafkaart die bij Bouhouche thuis werd gevonden en waarop de Tumulidreef was gemarkeerd, waar de uitgebrande Santana is teruggevonden. Geen harde bewijzen zoals hij ze vraagt, maar die zijn er tegen niemand in dit dossier.

Zo zijn er nog veel andere aanwijzingen die richting Bouhouche wijzen, net zoals in alle andere dossiers waarin hij betrokken was en waar we weet van hebben. Dit is dus wel consequent tov de andere zaken.

34

Re: Garageboxen

Jean-Pierre Doraene vertelde: "Ongeveer 150 wapens hebben via Bouhouche en Co. gecirculeerd: de wapens van het SIE, van Mendez, wapens van FN. Zijn organisatie had op drie plaatsen bommen liggen: in de R4 uit de box aan de Vlaamsesteenweg, in een container in de tuin van Mendez, en Beijer had er ook. De huur van de flats en boxen heeft hun meer dan 22.000 euro gekost. Dat is een zeer zware investering, waar ze nooit een uitleg voor gegeven hebben."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

35

Re: Garageboxen

Van die 150 rondzwervende wapens zijn de meeste nog altijd spoorloos. Van de 88 verdedigingswapens werden er 66 nooit teruggevonden, van de 25 oorlogswapens 2, van de 26 machinepistolen 16, van de riot guns nog één. Jean-Pierre Doraene vraagt zich terecht af: "Heb je zo'n arsenaal nodig om overspelbetrappingen te doen? Technisch is het mogelijk dat één van deze verdwenen wapens gebruikt werd door de Bende van Nijvel."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

36

Re: Garageboxen

Anne Bouhouche had aan Christian Amory gevraagd om de beruchte box 'Louise' leeg te halen. In januari 1988 was Anne gearresteerd en ze probeerde zich zo snel mogelijk uit de gevangenis te praten. Ze zei dat ze Amory gebeld had in de periode dat de listing van Beijer gedeoceerd was, begin november 1987 op een avond rond zes uur. Ze hadden een paar uur later afgesproken en toen had ze Amory gevraagd uit te zoeken of box 'Louise' onder bewaking stond en haar te helpen om die leeg te halen.

De BOB'er bevestigde dat Anne Bouhouche hem vertelde dat er twee boxen waren. De ene 'Martine', bevond zich in Woluwe, maar "daarvoor was het vermoedelijk te laat, die was waarschijnlijk ontdekt. De andere, 'Louise', bevond zich aan de Louizalaan en daarin lagen compromitterende en belangrijker wapens dan in de box 'Martine'."

Hij had beloofd dat hij misschien iets zou doen. Ze ging die avond uit en hij moest maar een boodschap achterlaten op het antwoordapparaat als ze er niet was. Als de kust vrij was, moest hij zeggen: "Le moral de Bob est bon", anders "pas bon". De BOB'er van Bergen had Anne de indruk gegeven dat hij de boxen zou leeghalen. Hij had die nacht zitten dubben en 's ochtends zijn collega Beduwe gebeld, en hij en Beduwe waren samen naar hun chef gegaan. Die twee hadden hem de raad gegeven de box niet te verhuizen en te praten met adjudant Goffinon. Dat laatste had hij niet gedaan. Hij had vroeger afgesproken met Goffinon dat hij in contact mocht blijven met Anne Bouhouche, maar zijn contacten wel moest melden. Dat had hij ook niet gedaan.

Naar de onderzoeksrechter was hij ook niet gestapt. Hij had opnieuw dubbelspel gespeeld. Hij had zich ingedekt door zijn collega's in Bergen in te lichten, maar hij was ook naar zijn jeugdvriend Asmaoui gegaan, die in geldnood zat, en hij had hem gevraagd de boxen leeg te halen. "Ik heb hem gezegd dat wie betrapt werd als hij aan een box zat te knoeien, kon rekenen op het assisenhof", verontschuldigde Amory zich. Hij had beslist om de boxen met geen vinger aan te raken. Hij had ze niet leeggemaakt, niet gezien, en ook geen verkenning gedaan, punt uit. Hij had de boel afgewacht.

De BOB'er van Bergen zat zwaar in de problemen en hij sloot met onderzoeksrechter Schlicker een deal om de wapens uit box 'Louise' binnen een week terug te vinden, anders zou hij zelf gearresteerd worden. Hij belde zijn vakbondsafgevaardigde en vroeg om een advocaat. En hij belde Beijer, die begin 1988 weer vrij was. Die zei tegen Amory dat vrienden de box hadden leeggehaald. "Hij beloofde me in contact te brengen met die mensen om de inhoud van die boxen terug te vinden, maar dat zou tijd vergen."

En "het waren amateurs die dit gedaan hadden en ze hadden vingerafdrukken achtergelaten op de wapens (...). De wapens waren niet diep begraven en ze hadden hem voorgesteld om ze te verhuizen, want ze waren bang dat kinderen of een metaaldetector ze zouden ontdekken." Amory vroeg wat er nu eigenlijk in box 'Louise' gezeten had. Volgens Amory antwoordde Beijer: "Wapens, springstoffen en identiteitskaarten." Amory zei: "Op mijn vraag naar de springstoffen reageerde Bob: 'Je herinnert je toch het Plan Supermarkten?'"

Beijer maakte zich ervan af in zijn boek De laatste leugen door Amory voor te stellen als een fantast. "In Bergen gaat hij te biechten bij een bevriende adjudant van de rijkswacht en vertelt hem dat men hem gevraagd heeft om 'warme wapens' (sic) te verplaatsen. In de uitzonderlijke tijdsgeest van dat moment heeft hij het in zijn kop gestoken dat het gaat om wapens die te maken hebben met de bende van Nijvel! Hij doet het in zijn broek, en dat is nog zacht uitgedrukt. Hij wordt vanzelfsprekend urenlang aan de tand gevoeld door de Cel Waals Brabant. Verloren moeite. Het zijn niet meer dan verzinsels van een goede soldaat met een nogal bekrompen geest."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

37

Re: Garageboxen

Op Amory kon de bende Bouhouche niet rekenen om de box 'Louise' leeg te maken maar gelukkig had Beijer zelf de zaak aangepakt toen de listings in beslag werden genomen. Hij pakte uit met één van zijn geheime aanvalswapens, de 'Chinees'. Aan het eind van de maand oktober had zijn vrouw Viviane aan zijn vriend Chang gevraagd om een transport te doen. Chang kende geen precisering, zei hij later tegen de speurders, en hij had bedankt voor de eer.

Maar in februari en maart 1988 bekende Chang dat hij box 'Louise' had opgeruimd op verzoek van Viviane. Ze gaf de sleutel. De maandag nadien kwam Viviane hem zeggen dat hij transport niet moest doen, want de garage was 'verbrand'.

Volgens de akte van beschuldiging verhuisde Chang de wapens uit box 'Louise' in de nacht van 6 op 7 november tussen drie en negen uur 's ochtends. Chang vertelde tijdens het onderzoek: "Ik kreeg geen precieze instructies. Ik snapte dat ik alles maar moest dumpen. Ik ben meteen na dat gesprek naar de garage gegaan om mijn opdracht uit te voeren. Ik kwam daar rond 18u30. Ik heb het transport te voet gedaan, zonder wagen. Ik ben vijf keer in de garage geweest. De munitie werd in twee keer naar de Kruidtuin gebracht, en in twee keer naar de plantsoenen aan de ULB."

Het is een wonderlijk beeld, een Chinees die midden in de nacht vanaf de Louizalaan vier keer over en weer het centrum van Brussel doorkruist met een spade in de ene hand en zakken wapens en munitie in de andere. Grote hoeveelheden wapens en munitie werden teruggevonden. In de spoelbak van zijn toilet vond de politie daadwerkelijk een H&K 9mm en ook op een stuk brakke grond in Ukkel werden wapens opgegraven.

Onderzoeksrechter Hennart probeerde een scenario uit de Chinees te persen. Hij vroeg:

Hebt u de wapens bekeken die u mee naar huis had genomen?

Chang antwoordde: "Ja, ze waren schoon en in goede staat, er zat geen roest op. Ik heb ze in een plastic zak gedaan in de staat waarin ze waren. Ik bedoel dat ik ze niet geolied of gepoetst heb. Ik heb ze gebracht naar de plek waar ik later de speurders naartoe heb gebracht, en waar ze teruggevonden werden. Dat heb ik de dag nadien gedaan..."

Hebt u over het transport met Beijer gepraat?

"Ja, na zijn vrijlating heb ik Robert nog gezien en ik heb hem gezegd wat ik gedaan hem met de zaken die ik verhuisd had. Toen ik wilde zeggen wat ik met de wapens gedaan had, heeft hij me onderbroken. Hij zei dat hij het niet wilde weten en dat ze voor zijn part mochten rotten en roesten waar ze waren. Ik ben pas teruggekeerd naar de plek waar ik de wapens gedumpt had met de speurders. Na dit gesprek heb ik meneer en mevrouw Beijer niet meer teruggezien."

Beijer ontkende het transport niet bij de onderzoeksrechter, maar er zat in de garage alleen materiaal dat gebruikt werd in de Washuisstraat, en verder de gestolen Toyota, munitie en een wapenonderdeel dat Anna Bouhouche daar gebracht had.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

38

Re: Garageboxen

Op 23 december 1987 schreef Goffinon dat hij box 'Louise' had gelokaliseerd op 6 november 's avonds, maar om 2 uur 's nachts gingen ze een dutje doen. Toen ze om 15u00 terugkwamen stelden ze vast dat er in tussentijd iemand in de garage was geweest, maar dat noteerden ze niet in hun proces-verbaal van de huiszoeking.

In februari 1990, meer dan twee jaar na de ontdekking van de boxen, liep er nog altijd een onderzoek naar wat er was misgelopen. Het Hoog Comité van Toezicht deed onder meer een huiszoeking bij Goffinon en probeerde erachter te komen waarom de adjudant vier dagen en nachten wachtte voor hij binnenviel in de belangrijke garage. Mogelijk zelfs langer, want tijdens het onderzoek dat op gang kwam, bleek volgens een speurder die erbij betrokken was dat Goffinon de boxen al kende voordat hij van commissaris Etienne de lijsten had gekregen.

Sommige collega's maakten de Gof verdacht door te zeggen dat hij de boxen zelf had leeggemaakt. Politiemannen die de adjudant kenden, hadden een prozaïsche uitleg waarom Goffinon de boxen onbewaakt had achtergelaten. "De Gof wou altijd op de eerste rij staan. Voor vervanging zorgen zodat een collega de Bende van Nijvel op heterdaad kon betrappen bij die box en de pluimen op zijn hoed steken? Goffinon? Het verhaal van die box is helemaal een probleem van personen en van de sfeer toen. Je had bij de BOB onderaan de gewone wachtmeester en bovenaan de adjudant-chef en daartussen zaten zes graden en dus was de adjudant-chef zes keer slimmer."

"En bij de adjudanten had je adjudanten, en je had Goffinon. Er was God en juist daaronder stond Goffinon. Zo zat het. Dus die brave Theo Vandyck had niks in te brengen toen adjudant Goffinon besliste om hun bewaking van box 179 'Louise' op te schorten en terug naar de eenheid te gaan."

Over het waarom kan gediscussieerd worden, maar over het gevolg van die beslissing is geen betwisting mogelijk: behalve de betrokkenen zal niemand ooit weten wat er in box 'Louise' gezeten heeft en of daar de wapens van de Bende van Nijvel bij waren, zoals Christian Amory dacht. Tenzij de brave zielen die de woorden van de Chinees voor goud nemen.

Substituut Willy Acke van Dendermonde deed dat duidelijk niet. Hij vroeg zich af waartoe de wapens, die volgens Anne Bouhouche belangrijker waren dat de wapens van het SIE, konden hebben gediend. "Waren het niet de twee riotguns en de 9 mm die onder andere gebruikt werden in Aalst?"

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Garageboxen

Foto's van de beruchte boxen. In deze werd (volgens de film waaruit het geknipt is) de wagen waarin de wapens van onder andere Mendez zaten, gevonden.

https://lh6.googleusercontent.com/-acm_Vxbs7TY/U0x0l8E_rpI/AAAAAAAAALU/_b4jErVP4KY/w1358-h764-no/garagewouluwe.png

https://lh6.googleusercontent.com/-xXWl2duH4qg/U0x0qt5d1KI/AAAAAAAAALk/LjqKKv2Rfyo/w1357-h766-no/garagewouluwe2.png

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Garageboxen

http://nsm08.casimages.com/img/2014/06/13/14061312530114738712313244.jpg

Bron: Het vrije volk | 19 november 1987