1

Topic: Jean Renson

Jean Renson was één van de metgezellen van Marcel Habran en een persoon die zowel in contact stond met Jean Bultot als met Philippe De Staerke. Hij heeft samen met Alain Bertels in de toerisme-industrie in de Caraïben gewerkt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Jean Renson

Op 3 september 2008 begon het proces Habran. Eén van de beklaagden was Jean Renson. Over deze persoon zegt Habran het volgende: "En Jean Renson is al honderd jaar mijn beste vriend." Maar die Renson heeft - althans volgens privé-detective André Rogge - een paar zeer interessanten vrienden. Het volgende verhaal komt uit het boek Het riool van België van André Rogge.

(...) In het betoog van Reyniers (Rogge was goed bevriend met GP'er Frans Reyniers, nvdr) is er één element dat mijn aandacht trekt. Er is een verband tussen de Bende van Nijvel en een overval op een wapenhandel in Waver in september 1982, een aanval waarbij een politieagent gedood werd. De daders zijn toen op de vlucht geslagen in een blauwe Volkswagen Santana, die dezelfde avond brandend teruggevonden zou worden in Watermaal-Bosvoorde, aan de rand van het Zoniënwoud, in de onmiddellijke omgeving van Brussel. Reyniers: "Laat in de nacht die volgde op de overval op de wapenhandel in Waver, kwam Renson (Renson en Rogge kenden elkaar van vroeger, nvdr) mij thuis in Edingen opzoeken. Hij was behoorlijk in de war. Hij vertelde mij over die overval en die uitgebrande wagen."

In 1985 heb ik al door dat Renson een van de informanten van Reyniers is. Renson heeft hem belangrijke informatie bezorgd, die leidde tot de arrestatie van twee Belgische misdadigers die in de omgeving van Parijs ondergedoken waren. Reyniers is op de hoogte van mijn persoonlijke grieven tegen Renson, maar uit voorzorg herinner ik hem er nog eens aan, om aan te tonen dat mijn verslag over de overval op de wapenhandel in Waver opgesteld is zonder wraakgevoelens of rancune, ook al is die gerechtvaardigd, te laten meeslepen.

In de nacht van 30 september op 1 oktober 1982 belt Renson me dus uit bed om hem een belangrijk probleem te helpen oplossen. In de late namiddag of late avond maakten hij en een zekere De Staerke een wandeling in Watermaal-Bosvoorde, niet ver van de plek waar enige tijd later de uitgebrande Santana zou worden teruggevonden. De twee mannen werden onderworpen aan een routinecontrole op de openbare weg en moesten hun identiteitspapieren aan de politie-agenten overhandigen. De documenten werden meegenomen in het politiebusje om ze op hun echtheid te onderzoek, waarna de twee mannen hun weg mochten verder zetten. Naar zijn eigen zeggen, hoorde Renson later via de radio of televisie van de overval in Waver en de ontdekking van de uitgebrande Volkswagen, op een paar honderd meter van de plek waar zijn identiteit gecontroleerd was.

Om een lang verhaal korter te maken: Renson vraagt aan Rogge of hij kan nakijken of zijn naam en de naam van zijn metgezel zijn opgeslagen in de centrale computer van de politie. Hij is bang dat de politie een verband zou kunnen leggen tussen hun aanwezigheid en de uitgebrande wagen. Volgens Renson had zijn metgezel - Philippe De Staerke - valse papieren en een wapen bij.

Later vertelt Rogge aan Reyniers dat Renson geprobeerd heeft hem te rekruteren voor een extreem-rechtse cel in Watermaal-Bosvoorde. En nog volgens Rogge zou Renson banden hebben met Jean Bultot, de twee zouden zelfs goeie vrienden zijn.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean Renson

Jean Renson is blijkbaar overleden in 2011 » Nieuws

4

Re: Jean Renson

Léon De Staerke: "Jean Renson vertelde me eens dat hij het voorstel kreeg om lid te worden van een extreem-rechtse cel met hoofdkwartier in Watermaal-Bosvoorde en waarvan niet alleen politici maar ook politiemannen en gangsters lid waren. Hij zei me dat ook Armand Havelange was gecontacteerd. Je moet het zo zien. Het Front de la Jeunesse opereerde hier in Brussel voor Vanden Boeynants. Maar in Luik probeerde Jean Gol hetzelfde te doen. Gol was toen een opkomend politicus, opgegroeid in linkse kringen maar plots evolueerde hij fors naar rechts."

"Havelange moest voor hem een ploeg samenstellen met potige kerels voor de verkiezingen. Je kent dat: affiches plakken, enfin, vooral overplakken en meetings bewaken. Claude Leroy, die toen in Bosvoorde de PRL leidde, coördineerde het zaakje. En het werkte blijkbaar, want toen Renson in 1985 in het Franse Perpignan op heterdaad werd betrapt met tientallen kilo's drugs werd hij na een 'Belgische interventie' plots vrijgelaten. (...)"

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean Renson

Bijzonder interessante parallel hier tussen Gol en Vanden Boeynants, zelfde idealen, zelfde middelen. Havelange uitdiepen..

6

Re: Jean Renson

Ben wrote:

Léon De Staerke: "Jean Renson vertelde me eens dat hij het voorstel kreeg om lid te worden van een extreem-rechtse cel met hoofdkwartier in Watermaal-Bosvoorde en waarvan niet alleen politici maar ook politiemannen en gangsters lid waren. Hij zei me dat ook Armand Havelange was gecontacteerd.

Havelange moest voor hem een ploeg samenstellen met potige kerels voor de verkiezingen. Je kent dat: affiches plakken, enfin, vooral overplakken en meetings bewaken."

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

Jean-Charles Renson was gedomicilieerd in het Spaanse Torremolinos, net als de gangster Francis Dorieaux en de moeder van Robert Beijer overigens... Het moet daar erg druk geweest zijn, het gerecht had ook aanwijzingen dat Robert Gillon en Van Oirbeek zich daar bevonden. In "Los Tarantos" in hetzelfde Torremolinos hield Madani Bouhouche zich schuil, na de moord op Ali Suleiman Ahmad, van waaruit hij probeerde naar Paraguay te vluchten.

https://live.staticflickr.com/181/366069490_7f81c974ca_w.jpg

... een ploeg samenstellen met potige kerels voor de verkiezingen. Je kent dat: affiches plakken, enfin, vooral overplakken en meetings bewaken ...

Re: Jean Renson

Belg in Frankrijk verdacht van drugsmokkel

Jean-Charles Renson, een 48-jarige Belg die in het Spaanse Torremolinos woont en in België eerder veroordeeld is wegens roofovervallen, is door de Franse justitie ondervraagd in verband met een drugvangst. Hij wordt ervan verdacht samen met twee medeplichtigen een lading van 800 Marokkaanse hasjiesjolie via Spanje in Frankrijk te hebben binnengesmokkeld.

De Franse politie had in de buurt van Toulouse een vrachtwagen onderschept die 800 kilo hasjolie vervoerde. Samen met de Belg zijn twee Fransen, de 33-jarige Camille Panizzoli en de 42-jarige Guy Sino, opgepakt. Panizzoli zou de leiding van de operatie hebben gehad.

Bron: Gazet van Antwerpen | 19 februari 1988

8

Re: Jean Renson

» Forum

dim wrote:

(...) loopt er rond zeven uur 's avonds een telefoontje binnen bij de Aalsterse vrije radio Mi Amigo. De DJ van dienst, artiestennaam Harry Van Praag, neemt de hoorn op. Harry presenteert een ambachtelijk gemaakt verzoekplatenprogramma, en hij is alleen in de studio. "Een zachte stem zei: 'Ik zou een plaatje willen aanvragen voor de Bende van Hofstade in naam van de Bende van Nijvel. De Marlets met Te voet naar Scherpenheuvel. Liefst draaien voor kwart voor zeven of om kwart over zeven precies, zeker niet later. Anders is het te laat. Ik mag er toch op rekenen?' 'Komt in orde,' heb ik geantwoord. 'Is dat alles?'"

https://cdn.imago-images.com/bild/st/0084640694/m.jpg

Re: Jean Renson

Wat hebben het eerste en tweede deel van bovenstaande post met elkaar te maken? Voor wat het waard is, Reyniers noemde Rogge een notoir leugenaar

10

Re: Jean Renson

Django » www.demorgen.be

Uiteraard noemde Reyniers Rogge een leugenaar. Een zekere Van der Biest deed dat ook. En ook hij had ongelijk maar was te laf om dat uiteindelijk bewezen ongelijk in de rechtbank te horen uitspreken.

Het is niet alleen bijzonder interessant hoe de Vlaamse pers ertoe gekomen is om over ‘de Bende van Nijvel’ te gaan spreken ... Het is ook bijzonder interessant om te weten wie er als eerste met die informatie over dat animeermeisje van Scherpenheuvel op de proppen gekomen is, iets wat pers en anderen nadien met veel brio over genomen heeft… en daar is het dan ook altijd bij gebleven ... Toevallig waren dat niet alleen dezelfde mensen die de Staerke ‘gebruikten’ als informant.

Lees eens goed wat Reyniers zegt over de dood van zijn informant Jules Montel. En lees dan eens wat Rogge - die ook Jules Montel erg goed kende - hierover schreef.