1

Topic: Maurice Lammers

Maurice Lammers was de vader van WNP-lid Eric Lammers en een neef van Mark Vander Meiren. Hij was een schuttersvriend van Jean Bultot. Maurice Lammers is een leraar in het technisch onderwijs in Oudergem. Hij werd geboren in 1935. In januari 1985 was hij betrokken bij een diefstal van een vrachtwagen met rookwaren. Eén en ander komt aan het licht als een zekere Christian S. een gestolen peervormige blauwe diamant met een waarde van 6 miljoen frank wil verhandelen in een Brussels hotel.

Het onderzoek naar deze transactie leidt naar een stationskluis waarin acht schilderijen van James Ensor blijven opgeborgen te zijn. Die doeken werden gestolen op 25 januari uit een villa van baron de Broqueville in Sint-Genesius-Rode. De dieven lieten zich doorgaan als werknemers van de gasmaatschappij. Met het wapen in de hand maakten ze zich meester van de acht Ensors.

Het onderzoek leidt naar drie bendeleden, met name José G.C., Yves B. (het gaat hier over Yves Brams) en Franco D.L.. De bendeleden gaan over tot bekentenissen en nog een andere diefstal, gepleegd op 20 december 1984, komt aan het licht. Die dag ging dezelfde bende, in aanwezigheid van Maurice Lammers, met een vrachtwagen aan de haal, met 7.500 kg Marlboro-sigaretten, voor een totale waarde van 21 miljoen frank. De diefstal ging gepaard met de gijzeling van de chauffeur van de vrachtwagen. De vrachtwagen was op weg naar West-Berlijn, maar werd in Vorst onderschept door de bende. De camion werd afgeleid naar Rouw, in de buurt van Charleroi. Daar werd de hele lading afgeladen in de opslagplaats van Henry L.

In het kader van dit onderzoek wordt een huiszoeking verricht bij Eric Lammers thuis. Er wordt bij hem een kogelvrije vest gevonden. Volgens sommige bronnen zou deze vest afkomstig zijn van de Bende van Nijvel-diefstal in Temse. Dit bericht wordt door geloofwaardige speurders ten stelligste tegengesproken. Wel werd ons bevestigd dat de herkomst van de kogelvrije vest diverse keren werd nagetrokken, telkens zonder enig resultaat.

Veel later, in september 1987, wordt de naam van Maurice Lammers opnieuw genoemd in het kader van een grootscheepse chequetrafiek. Maurice Lammers zou gestolen cheques geleverd hebben aan een bende die deze incasseerde in West-Duitsland. De man, die in het kader van de sigaretten-diefstal wegens twijfel werd vrijgesproken, wordt door onderzoeksrechter Laffineur in Brussel onder aanhoudingsmandaat geplaatst.

Verschillende speurders zijn de mening toegedaan dat de criminele activiteiten van vader Lammers door een organisatie zijn ingegeven en dat de fondsen bedoeld zijn voor politieke doeleinden. Bewijzen hiervoor blijven echter uit.

Bron: De Bende: een documentaire | Paul Ponsaers en Gilbert Dupont

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Maurice Lammers

Hij kende Kapllan Murat zeer goed. Toen men Bouhouche uit de gevangenis wou bevrijden, hebben ze beroep gedaan op Maurice Lammers om een auto te bezorgen. Voor 10.000 frank (250 euro) heeft Maurice Lammers een VW Passat en de nodige sleutels geleverd.

En dan heb je nog het verhaal van de VW Golf en de nummerplaat:

V., medeplichtige van Eric Lammers, actief lid van WNP, heeft verklaard de nummerplaat van een VW Golf te hebben meegedeeld aan Maurice Lammers die daar volgens hem om gevraagd had; datzelfde nummer werd door de moordenaars gebruikt voor een valse nummerplaat die werd aangebracht op de Golf van de heer Van Camp slachtoffer van de moordenaars in het restaurant "Les 3 canards"; de doders hebben de Golf achtergelaten in het bois de Hourpes; 5 jaar later heeft Marcel Barbier, lid van WNP, de CWB datzelfde bos aangewezen als de plaats die hij destijds met Latinus ontdekt had om als schuiloord voor de WNP te dienen.

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (bijlage 1 en 2)

Let wel: ik heb geen aanwijzingen dat Maurice Lammers zelf lid was van WNP.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Maurice Lammers

Nog een aantal gegevens over Maurice Lammers:

  • Hij ging soms samen met Bouhouche met wapens oefenen in Leopoldsburg (Target 121).

  • Hij werd samen met Axel Zeyen veroordeeld voor de diefstal en heling van gestolen cheques (zie hierboven).

  • Samen met Kapllan Murat had hij een garage in de Welzijnstraat in Anderlecht.

  • Volgens het rapport Van Brussel-De Jonghe hadden Maurice Lammers en Denise Tyack "nauw contact" met elkaar. Dit gebeurde in de gevangenis van Vorst, waar Denise dagelijks Patrick kwam bezoeken en Maurice zijn zoon Eric.

  • Volgens een vriend van Eric Lammers hadden vader en zoon een opmerkelijk hechte band. Ze gingen samen rotsen beklimmen, karate volgen in de club van Calmette en pleegden samen overvallen.

Maurice Lammers is eind jaren ’80 overleden. Meer details hierover heb ik niet.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Maurice Lammers

Maurice Lammers heeft nog met Guy Bouten gesproken (samen met Eric), zie eerste boek van Bouten. Hij was toen nog niet overleden, want het was een recent interview. Het zou kunnen dat hij inmiddels wel is overleden...

Kumbaya, it never hurts to help !

5

Re: Maurice Lammers

Inderdaad, goed opgemerkt en een foutje van mij. Uit het boek van Guy Bouten:

De vader van Eric Lammers doet open en ik val letterlijk met de deur in huis, een woonkamer met een grote herdershond die me met zijn kwijlende muil aanstaart, een kapotgebeten leren bankstel, een tafel, vier stoelen en een kast. De oude man rookt een joint en trekt een vriendelijk gezicht. Hij heeft ook gezeten en dat is hem aan te zien want het harde celleven heeft hem fysiek afgetakeld. Toch zou je hem zo de communie geven. Hoe sommigen in de cel geraken is me een raadsel. Of is hij een begaafd komediant?

Deze oud-leraar in een technische school in Etterbeek was een verwoed aanhanger van de practical shooting en maakte zo kennis met Jean Bultot. Uit ons praatje kan ik afleiden dat hij heel wat gangsters van dichtbij heeft gekend. Ongegeneerd citeert hij hun namen: Bouhouche, Weykamp, Castris, Haemers. Een mooi klavertje vier. Met Bouhouche trok hij vaak naar de schietclub Target 121 in Leopoldsburg, de enige plek in België waar je mocht schieten met oorlogswapens.

(...) De immer joviale vader Maurice kan het niet laten me nog een foto te tonen, waarop hij samen met de sexy Denise Tyack, het gangsterliefje van Haemers, poseert voor zijn kleine garage in Anderlecht. Ook substituut Leroy, Basri Bajrami, Marcel Castris en Murat Kapllan behoorden tot het trouwe cliënteel.

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Re: Maurice Lammers

Nog een oud artikel over een arrestatie van Maurice Lammers:

Lammers (père) arrêté

Ce week-end, la gendarmerie a appréhendé Maurice Lammers. Père d'Eric Lammers, incarcéré à la prison d'Anvers en attendant les suites d'une enquête sur un double meurtre commis dans la métropole le 13 avril dernier, on lui reproche une participation active à un réseau de revente de vêtements volés. A son domicile ucclois, les enquêteurs ont également trouvé plusieurs éléments pouvant leur faire croire que Maurice Lammers préparait une évasion de son fils dans les prochains jours.

C'est ce week-end que la gendarmerie a débarqué au domicile ucclois de Maurice Lammers. On lui reproche le recel et des tentatives d'écoulement d'un stock de jeans volés dans la nuit du 8 au 9 novembre dernier dans un magasin de Lille, à une quinzaine de kilomètres de Turnhout.

Maurice Lammers n'est pas la seule personne inquiétée dans cette affaire puisque quatre autres ont également été inculpées. Contrairement à Maurice Lammers, qui a été placé sous mandat d'arrêt, ces quatre autres personnes ont été laissées en liberté. Si l'auteur présumé du vol est toujours activement recherché, un stock de 200 jeans a quant à lui été découvert dans un garage à Hoeilaart.

En perquisitionnant à son domicile, les enquêteurs sont tombés sur certaines pièces leur faisant croire que Maurice Lammers était en train d'organiser l'évasion de son fils. Ce dernier est incarcéré depuis 7 mois à la prison d'Anvers, en attendant les suites d'une enquête sur un double meurtre effectué dans une bijouterie de la métropole, le 13 avril dernier. A la suite de ce double crime crapuleux, les soupçons s'étaient rapidement portés sur Eric Lammers.

Bron: Le Soir | Wilmotte Thierry | 30 novembre 1988

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

7

Re: Maurice Lammers

Ben wrote:

Nog een aantal gegevens over Maurice Lammers:

Ik kwam vaak in de buurt van de Welzijnstraat en de Achille Jonas straat (als je de Ninoofsesteenweg oversteekt) midden jaren 90 tot begin jaren 2000, en daar liep toen ook een Lammers rond die toen goed in de 40j moet geweest zijn. Ik kende die van er chapeau tegen te spelen (poker menteur). Er waren 3 cafeetjes:

  • De Baron, op de hoek van de Welzijnstraat en de Ninoofsesteenweg

  • Een cafeetje in het midden van de Achille Jonasstraat (links, daar waar nu een bord van Maes pils hangt en een paar stoelen buiten staan als je via street view kijkt)

  • Sergio, rechts op het einde van de Achille Jonasstraat

Er kwam een mix van raar en gewoon volk in die cafeetjes. Maar dat in het midden van de Jonasstraat was wel apart: de eigenaar was R. die steenrijk geworden is met het uitbaten van hoeren (ik heb zelf in 2 verschillende Rolls Royce van hem meegereden, maar hij had er blijkbaar nog een 3de), liep altijd met een gouden Rolex rond. De uitbater was F. die voorheen een paar jaar in de gevangenis had gezeten voor heroïnesmokkel. Ik heb die ooit eens naar huis gevoerd op zijn vraag nadat we lang blijven plakken waren en z'n chauffeur volledig van de kaart was. Net een film: 3-4 woningen die volledig ommuurd waren, ergens in Zellik of Lenik als ik mij goed herinner. Het grappige was dat de deur van het café altijd gesloten was: je eerst moest aanbellen vooraleer je binnen mocht via videocamera.

Ik ben de voornaam van die Lammers vergeten (iedereen noemde hem Lammers), maar 't was een rustige vent in de omgang, en een goeie speler.

8

Re: Maurice Lammers

Juist, als ik mij niet vergis had je aan de overkant een snooker en iets verder een groot leegstaand gebouw waar het in de jaren '80 & '90 vol junkies zat (tramsporen). Le Baron was een cafeetje op de hoek waar ze in de zomer met hun stoelen op straat zaten.

Re: Maurice Lammers

Uit de notities van Willy Acke:

-  relatie vader Haemers – vader Lammers
                                                   ↓
                 ging in Oslo Mercedes terughalen “gestolen” t.n.v. Patrick H. [Patrick Haemers]
                 later verhaal dat hij hem zogezegd gekocht had.

Re: Maurice Lammers

Uit het boek Bende van Nijvel en ook op het Franse forum gepost:

Sur le père de Mr. Eric Lammers, page 176 dans le livre de Guy Bouten, De Bende van Nijvel:

Maurice Lammers, (le père de Eric) montre une photo de lui et Mme. Denise Tyack, compagne de Mr. Patrick Haemers devant son petit garage à Anderlecht. Aussi le substitut Mr. Leroy, Basri Bajrami, Marcel Castris et Murat Kaplan étaient des clients fidèles. Kapllan a été associé au vol de la voiture de Mr. Van Camp quelques mois avant le meurtre de Mr. Van Camp. La Porsche n'a disparu qu'une journée. Les policiers qui ont averti Mr. Van Camp ont remarqué qu'il était nerveux et mal à l'aise.

Kan dit de link zijn tussen Castris/Farcy en Haemers, Lammers,... en Van Camp.