Re: Christian Elnikoff

Het kan ook een ander nevendossier zijn, maar omdat het met Elnikoff in verband word gebracht moest ik aan de Peugeot 504 denken. Ergens in het onderzoek naar de moord op Mendez denk ik dat er ook een Peugeot tersprake komt (doch zeker weet ik het niet meer). Maar er zijn nog mogelijkheden, zoals zijn uitlatingen over de CCC. Het is trouwens 1 van de brandstichters van Pour, die in januari '86 uit de gevangenis gehaald is om in Namen een robotfoto te herkennen of zo.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

32

Re: Christian Elnikoff

the end wrote:

Ergens in het onderzoek naar de moord op Mendez denk ik dat er ook een Peugeot tersprake komt (doch zeker weet ik het niet meer).

Je hebt het over dit verhaal » Forum

Maar daarin komt Elnikoff niet ter sprake.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Christian Elnikoff

Ja dat onder andere, in de pv van Jandrain word er volgens mij ook naar Elnikoff verwezen eind voorlaatste blad begin eerste, de verwijzing naar Delta uit Frankrijk kan over Elnikoff gaan. En in 90 was de moord op Mendez nog in onderzoek, het ccc proces was in 88. Het kan ook de bomaanslagen zijn ofc de schietpartij maar daar heb ik nog geen stukken of pv of verwijzingen gezien van rond 90.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Christian Elnikoff

Raf wrote:

Meer het Type "Hitlersnorretje" dat Elnikoff heeft, lijkt me.

Ik heb een iets betere versie van de foto uit 1989 gevonden. Na wat contrastbewerking is te zien dat Elnikoff een dikke zware snor heeft op deze foto. Een snor die doet denken aan de man op robotfoto 20. Ook zijn voorhoofdskaalheid valt op. Voor de oefening heb ik de foto ook eens in negatief gezet.

http://nsm08.casimages.com/img/2015/08/17//15081712581114738713514582.jpg

http://nsm08.casimages.com/img/2015/08/17//15081712581114738713514581.jpg

Ben wrote:

Bedankt voor de foto. Wel jammer van de slechte kwaliteit. Is dat onder zijn neus een snor of de schaduw? Zijn dik, rond hoofd doet mij ook weer een beetje denken aan de omschrijving van Luc en Suzy:

(...) met een dikke ronde kop, zwart haar en een snor, van het Italiaanse type, "Clayton uit Dallas, maar jonger".

Wel Ben hierboven is foto van betere kwaliteit en is de snor beter zichtbaar. In dit artikel van november 1985 is de beschrijving van chauffeur van de lichtbeige Taunus wat anders geformuleerd:

(...) meer het zuiderse (Italiaanse) type, met een gezet rond hoofd, zwart haar en een behoorlijke snor.

35

Re: Christian Elnikoff

Ik kom nog even terug op de vergadering na de dood van Latinus (zie hier » Forum):

Vergadering ten huize van rijkswachter Lucien Marbaix met Saucez, Christian Elnikoff, Marc De Jode, Jean-Louis Nemry en Marcelle Gobert. Diensten van Rijkswacht-kapitein Lemasson (BOB Brussel) voeren surveillance uit. Marbaix en Elnikoff voeren contre-surveillance uit en identificeren een BOB-lid.

Libert wilde aan deze vergadering niet deelnemen.

Bron: Pastorale, pv 267 van 9.10.85 met confrontatie over de vergadering 

Een persoon die aan de vergadering bij Marbaix deelnam werd niet geïdentificeerd. Hij heeft een lange gestalte en draagt para-militaire kledij. Dezelfde man was ook aanwezig op de begrafenis van Latinus.

Elnikoff, Marbaix en Caille vormen na de dood van Latinus een derde fractie bij WNP die pro-geweld is. Het was ook Elnikoff die in het najaar van '83 de gemarkeerde kogels (ivm de 'Bande d'Ixelles') (*) afgeeft aan de BOB Brussel.

Bron: Archief Walter De Bock

(*) Iemand enig idee wie of wat die 'Bande d'Ixelles' is?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

36

Re: Christian Elnikoff

Was er niet iets met motards rond "La Chasse"? De bende Hallermans of iets dergelijks?

Re: Christian Elnikoff

Aanhoudingsmandaat tegen Christian Elnikoff – Voormalig WNP-lid bekent en ontkent ophefmakende moord te Anderlecht

Bij het parket van Brussel werd gisteren vernomen dat een aanhoudingsmandaat tegen Christian Elnikoff werd afgeleverd en dat zijn dossier in handen van een onderzoeksrechter werd gegeven. Dit gebeurde naar aanleiding van de verklaringen die Christian Elnikoff, een voormalig lid van de uiterst rechtse organisatie Westland New Post (WNP), zaterdag in de Franstalige krant Le Soir had laten afdrukken. Daarin zei hij dat hij op 18 februari 1982 de dubbele moord op het gezin Vandermeulen-Arcoulin in de Herdersliedstraat te Anderlecht heeft gepleegd.

Voor dezelfde moord zit echter een ander WNP-lid, Marcel Barbier, achter de tralies. Hij werd in 1987 door het Brabantse assisenhof voor deze moord veroordeeld.

Christian Elnikoff verstuurde donderdag zijn bekentenissen naar Le Soir. Daarna telefoneerde hij naar een vriend en naar de hulpdiensten met de melding dat hij een einde aan zijn leven zou maken. In zijn woning in Etterbeek sneed hij zich in de rechterarm en poogde hij zich in bad te elektrocuteren. De hulpdiensten waren echter snel ter plaatse en vonden Christian levend terug. Hij werd naar een Brussels ziekenhuis overgebracht waar hij wordt verpleegd.

Het parket ondervroeg de betrokkene en liet zaterdagmiddag reeds weten dat Elnikoff zijn verklaringen en bekentenissen in verband met de dubbele moord had ingetrokken.

In zijn verklaringen zegt de man (Müller binnen de WNP) dat in 1982 Paul Latinus (de leider van WNP die later in verdachte omstandigheden dood werd aangetroffen) hem de opdracht had gegeven om het echtpaar Alfons Vandermeulen en Francesca Arcoulin uit de weg te ruimen.

Zondebok

"Zoals gevraagd doodde ik hen tweemaal, eenmaal met een vuurwapen en eenmaal met een dolk. Het vuurwapen gaf ik aan Latinus terug en de dolk gooide ik in het kanaal." Elnikoff zegt daarbij vergezeld te zijn geweest van twee personen wier identiteit hij niet wou prijsgeven. Na de klus te hebben geklaard zou Latinus hem de raad hebben gegeven om te verdwijnen. "Ik heb iemand die ik voor de zaak kan laten opdraaien", zou hij hebben gezegd.

Opgelegde bekentenissen

Op 25 mei 1987 werd Marcel Barbier door de jury van het Brabantse assisenhof schuldig bevonden aan de dubbele moord. Een tweede beschuldigde, Eric Lammers, die steeds heeft ontkend dat hij bij de moord was betrokken, werd vrijgesproken.

Barbier had in eerste instantie de moord toegegeven maar kwam later op zijn bekentenissen terug. Hij zegde dat hij die in opdracht van zijn baas (Paul Latinus) had afgelegd. In een vraaggesprek met Le Soir in het ziekenhuis zegt Elnikoff dat hij een einde aan zijn leven wou maken omdat hij het niet meer zag zitten.

Barbier is onschuldig

"Toch wou ik niet dat een onschuldige (Marcel Barbier) moest opdraaien voor de moord die ik had gepleegd". De hulpdiensten verwittigde hij opdat zijn appartement zou zijn opgeruimd tegen dat zijn vrouw ’s avonds zou thuiskomen. "Het was niet nodig dat zij mijn lijk zou vinden".

Christian Elnikoff verstuurde zijn bekentenissen niet alleen naar het dagblad, maar ook naar de onderzoekscommissie voor banditisme, de procureur en andere personen die zich voor deze zaak interesseren, aldus Elnikoff.

Geen bewijzen

Echte bewijzen dat hij de moord heeft gepleegd, kon Elnikoff niet leveren aan de journalist van Le Soir die hem opzocht. Hij vertelde hem wel dat hij een einde aan zijn leven wou maken omdat hij als instructeur in een rijschool niet meer aan de noodzakelijke documenten kon geraken. Hij zegde tevens geen spijt te hebben van de dubbele moord die hij pleegde. "Voor mij was het een klus als een ander".

De zaak van de dubbele moord in de Herdersliedstraat is ondanks het terugtrekken van de bekentenissen van Elnikoff opnieuw geopend. Voor Marcel Barbier, die zijn onschuld heeft volgehouden tijdens het proces, misschien de kans om vrij te komen?

Bron: Het Laatste Nieuws | 17 juli 1989

Elnikoff bekende om bekendheid te verwerven

In verband met de bekentenissen over de dubbele moord op 18 februari 1982 in de Herdersliedstraat door het gewezen WNP-lid Christian Elnikoff, heeft het parket maandag bevestigd dat hij een poging heeft ondernomen om zelfmoord te plegen.

Eerst had hij verscheidene brieven naar magistraten en journalisten verstuurd waarin hij verklaarde deze dubbele moord te hebben gepleegd. Deze verklaringen zou hij naar eigen zeggen afgelegd hebben om "een maximum aan publiciteit en bekendheid te oogsten", aldus een woordvoerder van het parket.

André Bourgeois, voorzitter van de onderzoekscommissie over banditisme en terrorisme, heeft maandag van zijn kant laten weten, dat ook hij een 'omstandige' brief heeft ontvangen van Elnikoff in verband met de dubbele moord. Het CVP-kamerlid zegt de brief onmiddellijk te hebben overgemaakt aan procureur-generaal Van Oudenhove te Brussel en aan minister van Justitie Wathelet. De leden van de onderzoekscommissie kregen elk een kopie van de brief.

Onderzoeksrechter De Ruyver is met het nieuwe onderzoek naar deze zaak belast. Voor deze moord werd Marcel Barbier, een ander WNP-lid tot levenslang veroordeeld. Tegen Elnikoff is een aanhoudingsmandaat afgeleverd, maar hij heeft zijn bekentenissen tot tweemaal toe ingetrokken tegenover de politiediensten. Het gerecht heeft een psychiater aangesteld om Christian Elnikoff te onderzoeken.

Bron: Het Laatste Nieuws | 18 juli 1989

WNP-lid Elnikoff vrij

De raadkamer te Brussel heeft vorig weekend Christian Elnikoff (57) vrijgelaten, de gewezen militant van de uiterst rechtse organisatie Westland New Post (WNP) die beweerde de dubbele moord in de Herdersliedstraat te Anderlecht te hebben gepleegd.

Op 18 februari 1982 werden Alfons Vandermeulen en Francesca Arcoulin op gruwelijke wijze terechtgesteld in hun appartement aan de Herdersliedstraat te Anderlecht. WNP-lid Marcel Barbier werd in mei 1987 voor deze misdaad door het hof van assisen van Brabant tot levenslange dwangarbeid veroordeeld.

Een tiental dagen geleden beweerde Elnikoff dat niet Barbier maar hijzelf het paar had vermoord in opdracht van WNP-leider Paul Latinus, die enkele jaren geleden in verdachte omstandigheden om het leven kwam. Na zijn 'onthullingen' probeerde Elnikoff zelfmoord te plegen en kort daarop trok hij zijn bekentenissen weer in.

Bron: Het Laatste Nieuws | 25 juli 1989

38

Re: Christian Elnikoff

Elnikoff heeft er dus zeer zeker niets mee te maken.

Re: Christian Elnikoff

Als Elnikoff zo pro geweld is en zeer met Barbier in zit, kan de overval in Eigenbrakel dan niet een reactie zijn op de veroordeling van Barbier een dag eerder op 26/9. Barbier had toen in beroep een verdubbeling van zijn straf uitgesproken gekregen voor de situatie in augustus 83. Ook de locatie Eigenbrakel vlakbij waar de Saab is achtergelaten en waar Jandrain thuis was.

Tevens stel ik met ook de vraag of er een verband is met de gestolen Volkswagen in Vorst de nacht dat Barbier is opgepakt, en die terug gevonden is waar de bende haar wagen in '83 dumpte. Ook Temse kan men zien als een reactie op de ondervragen die aan de hang waren. De dagen voordien op 4/9 was men begonnen WNP-leden te ondervragen over het vormen van een privémilitie.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

40

Re: Christian Elnikoff

the end wrote:

Als Elnikoff zo pro geweld is en zeer met Barbier in zit, kan de overval in Eigenbrakel dan niet een reactie zijn op de veroordeling van Barbier een dag eerder op 26/9.

Toen ik mijn WNP-tijdlijn heb gemaakt, maakte ik mij dezelfde bedenking. Stel dat WNP'ers het gevoel hadden dat ze beschermd werden (al dan niet terecht), dan is de kans reëel dat sommige het vonnis van Barbier als een verraad hebben beschouwd. Door de feiten in Eigenbrakel en Overijse wilden ze dan een duidelijk signaal geven dat er met hen niet te sollen valt. 

't Is een denkpiste, maar ik sluit het niet uit.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube