31

Re: Anderlecht: 22 Januari 1985

Ben wrote:

De politie vond een Pontiac met een lijk aan het stuur. Het ging om François Ertrijckx, een diepzeeduiker die ooit een medaille had gekregen omdat hij iemand het leven had gered.

Tijdens mijn zoektocht naar meer informatie over de Pontiac Firebird uit het dossier-Van Hees, kwam ik nog volgende informatie tegen van Jean-Pierre Doraene. De vermoorde François Ertrijckx reed namelijk met exact dezelfde Pontiac Firebird:

En 1997, j’ai eu un entretien avec Monsieur le Procureur Bourlet. Il avait reçu des témoignages anonymes concernant des faits de 1984, à propos de l’assassinat d’une mineure de 14 ans dans une champignonnière désaffectée.

Plusieurs témoins avaient, en 1984, parlé de la présence près de cette champignonnière d’une Pontiac, métallisée, avec un aigle dessiné sur le capot. Un témoin anonyme de 1996 reconnaît l’un ou l’autre protagoniste d’un dossier dont je m’étais occupé en 1986, le dossier Mendez, du nom de cet ingénieur de la FN assassiné sur une bretelle d’autoroute à Rosières, le 6 février 1986.

Je rappelle qu’en janvier 1996, j’avais été sollicité par le Parquet de Mons pour aider la cellule Tueries du Brabant et qu’à cette occasion, j’ai retrouvé en lisant l’énorme dossier un procès-verbal que j’avais rédigé à l’époque.

Dans le contexte de l’affaire Dutroux, une phrase a retenu mon attention. C’était donc l’audition d’un collègue de la FN de Juan Mendez, Mr Thys, qui déclarait que Mendez, peu de temps avant sa mort, lui avait dit, à propos d’une affaire remontant au premier trimestre 1985 et impliquant le fils d’un marchand de parfum de Bruxelles, qu’il s’agissait d’une affaire de drogue et de proxénétisme d’enfants. "Mendez, qui connaissait ce garçon, m’a dit également, qu’il s’agissait d’un fou intégral pour avoir fait ce qu’il avait fait. Pour mieux vous situer cette affaire, ajoutait ce témoin dans sa déclaration, il s’agit de celle qui a donné lieu à l’interpellation du chanteur Plastic Bertrand." Cette affaire était donc celle du "Mirano".

Dans mes notes de travail, je retrouve également des informations que m’avait données le frère de Juan Mendez, qui a tout fait pour retrouver les meurtriers. Et il n’a pas hésité à fréquenter le milieu des truands bruxellois.

Dans les informations qu’il m’a communiquées, il y une allusion à un autre homicide, le meurtre d’un des garde-du-corps de Plastic Bertrand surnommé Astérix, dont le corps sera retrouvé dans une Pontiac, de couleur métallisée, de type Firebird, avec également un oiseau stylisé dessiné sur le capot. Et dans ces notes, je constate que l’informateur de José Mendez est le deuxième garde-du-corps du chanteur, qu’il fait un lien entre les deux homicides, et que ce lien, c’est le Mirano.

Ter info: Tussen 1975 en 1984 reden er in België 84 wagens rond van het type Pontiac Firebird en Chevrolet Camaro.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Anderlecht: 22 Januari 1985

Super interessant! Weet wat ik me afvraag: welke van de 5 bankiers die wapenhandel met Zuid-Amerika deden en welke huurlingen verbonden aan de drugs- en wapenhandel ook naar de Mirano gingen, of was de Dolo meer hun plaats?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

33

Re: Anderlecht: 22 Januari 1985

Nog een paar kleinigheden:

  • "On a enfin constaté quelques similitudes troublantes entre l’exécution d’un portier de nuit début 1985 à Anderlecht et la mort de Juan Mendez, mais insuffisantes pour pouvoir relier les deux affaires." Bron: René Haquin | Le Soir | 22/02/1987

  • Ertrijckx werd vermoord met vier kogels in het hoofd. Op het tueries-forum vraagt er iemand: "Comment a été tué cet Asterix?" Het antwoord dat daarop kwam: "De la même manière que Juan Mendez. C'est l'expert Dery qui aurait fait le rapprochement... Plusieurs balles dans la poitrine et achevé derrière l'oreille."

  • Ertrijckx is geboren op 22 januari 1955 in Brussel.

  • Hij had een broer genaamd Mathieu die in Le Circus en Le Mirano heeft gewerkt.

  • Het adres van het Westland Shopping Center - de plaats waar Ertrijckx werd vermoord - is: Sylvain Dupuislaan 433 in Anderlecht [Google Maps]. Er bevindt zich (momenteel) ook een Delhaize-warenhuis: Delhaize Westland. Ik probeer altijd zeer voorzichtig te zijn met zo'n uitspraken, maar is het toeval dat Ertrijckx net op die plaats werd vermoord?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Anderlecht: 22 Januari 1985

Ben wrote:
  • Het adres van het Westland Shopping Center - de plaats waar Ertrijckx werd vermoord - is: Sylvain Dupuislaan 433 in Anderlecht [Google Maps]. Er bevindt zich (momenteel) ook een Delhaize-warenhuis: Delhaize Westland. Ik probeer altijd zeer voorzichtig te zijn met zo'n uitspraken, maar is het toeval dat Ertrijckx net op die plaats werd vermoord?

Als ik het mij nog goed kan herinneren was die Delhaize toen in die periode nog een Match. Ook was er een GB-warenhuis in het shopping center. Hoewel deze beide warenhuizen vlakbij de snelweg gelegen waren, werden deze niet overvallen. Nochtans waren er daar een pak vluchtroutes mogelijk. Volgens Gerald Damseaux zou de naam 'Westland New Post' komen van het feit dat WNP'ers in een toenmalige taverne 'New Post' in dit shoppingcenter vergaderden. Of die naam effectief vandaar komt is echter niet zeker.

35

Re: Anderlecht: 22 Januari 1985

Heb ook al gezocht naar het bestaan van de taverne New Post, tegenwoordig bestaat ze niet (meer). Wie weet er meer over samenkomsten/vergaderingen in hotel "Le Toucan" in Nijvel. Ook bekend als l'hotel de Nivelles, een onderdeel van de Van der Valk groep.

36

Re: Anderlecht: 22 Januari 1985

Raf wrote:

Heb ook al gezocht naar het bestaan van de taverne New Post, tegenwoordig bestaat ze niet (meer). Wie weet er meer over samenkomsten/vergaderingen in hotel "Le Toucan" in Nijvel. Ook bekend als l'hotel de Nivelles, een onderdeel van de Van der Valk groep.

In het hotel Le Toucan vonden de voorbereidende vergaderingen plaats van 'Operatie Warenhuizen'.

Merovinger wrote:

Als ik het mij nog goed kan herinneren was die Delhaize toen in die periode nog een Match. Ook was er een GB-warenhuis in het shopping center.

Bedankt voor de info.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Anderlecht: 22 Januari 1985

Over de ex-politieman die de Bende zou aansturen staat er meer in het boek van Hilde Geens (blz. 218):

Daar is er sprake van 2 personen die met de bende te maken zouden hebben, een Daniel (een reus) en Dany (wapenleverancier). Over die Dany - een ex-politieagent - het volgende:

  • De ex-politieman zou tussen de 30 en 40 jaar oud zijn.

  • Hij zou een liefhebber zijn van Duitse wagens (Audi Quattro)

  • Hij zou zich bezig houden met spionagepraktijken.

  • Hij zou een opleiding hebben gevolgd tot het besturen van voertuigen welke op vier wielen worden aangedreven (landrover).

  • Hij zou goede contacten hebben bij de firma FN te Herstal.

  • Hij zou medewerking verleend hebben bij het vertrek van Daniel naar het vreemdelingenlegioen begin januari 1986.

  • Hij zou de som van 500.000 frank hebben overhandigd aan de genaamde Daniel, voor zijn vertrek, op een parking gelegen te Bosvoorde.

  • De gewezen politieman zou een stage hebben gelopen in Israël, 'Antiterrorisme'.

  • De wapens welke gediend hebben bij de bloedige overvallen werden door de genaamde Daniel terugbezorgd aan deze ex-politieman voor zijn vertrek naar Frankrijk.

Als die ex-politieman echt bestaat, heeft hij in functie van de Bende-feiten een interessant profiel, waar de opleiding in Israël toch wel opvalt.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Anderlecht: 22 Januari 1985

De opsomming hierboven komt van een BIC-agent die er nogal lang over gedaan heeft om het op papier te zetten, en waarbij de zuiverheid van de informatie wat verloren is gegaan. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dit heel dicht staat bij Bouhouche en Mendez, FN en Israël, Mendez was joods. Tevens wapens, dan zal er wel een schietclub bij te pas komen waarbij ik onmiddellijk denk aan de Black Rose. Volgens dat ik me kan herinneren is de Black Rose een schietclub waar de leden joods waren of met Israël te maken hebben, Bouhouche en zijn vrouw waren er lid van er is naar die schietclub nooit onderzoek gedaan » Forum

Iemand meer info over de Black Rose?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Anderlecht: 22 Januari 1985

Nog een keer dit topic onder de aandacht brengen nu het rijkswacht-spoor weer volop de aandacht krijgt. Ertrijckx had in '84 al overgemaakt aan een speurder dat er een (ex) rijkswachter in de bende zat.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Anderlecht: 22 Januari 1985

In het boek van Guy Bouten 'De bende van Nijvel: verraad. manipulatie. geheime diensten':

François Ertryckx, schuilnaam Astérix, beschuldigde een zekere Dany, een rijkswachter, ervan dat hij betrokken was bij de Bende. Ertryckx leerde Dany kennen tijdens het diepzeeduiken en vernam dat hij voor 12.500 euro criminelen aanwierf om aanslagen te plegen op Delhaizes. Hij bedoelde met Dany ongetwijfeld ex-rijkswachter Bouhouche. Jan De Wachter, een agent van het BIC, kreeg deze info eind 1984 via Jacques Genevois, een criminele burgerinfiltrant. Ertryckx werd in januari 198S vermoord aan het shoppingcenter in Anderlecht. Het BIC-dossier over Bouhouche verdween spoorloos.

Drie antwoorden van Michel Libert op bovenstaande passage:

Antwoord 1:

En parcourant le fil en référence, une évidence m'a interpellé. Il y avait au sein du WNP, deux membres dont l'identification me revient.

Le nom du premier est Cordonnier. Le second, son ami fidèle/complice dans la vie, je ne m'en rappelle plus mais il était surnommé "Astérix" (uniquement un surnom, et non son nom code au sein de la structure). Mais celui-ci, plutôt très maigrichon et peureux, était loin de ressembler à un garde du corps.

Par contre, le nom de François Ertrijckx m'était inconnu jusqu'à la lecture du fil du sujet. Mais, par contre, je me souviens catégoriquement qu'un proche contact/collaborateur de Paul Latinus (donc dans une sphère adjacente ou au sein de la GAP) était un individu qui était justement garde du corps de Plastic Bertrand et avait suivi des cours dans un des clubs de JF Calmette.

Etait-ce le même personnage? ... Ou y-aurait-il eu un autre body-guard? ... Voilà une nouvelle question pouvant être posée.

Antwoord 2:

Nouvelle réflexion ... Nouveau lien?

Paul Latinus entretenait des liaisons très fermes avec un nommé Jacques Genevois. Celui-ci apparaît dans le schéma que j'ai remis au juge Lyna. Il était un des contacts permanents dans le cadre d'une collaboration avec la Gendarmerie portant sur le combat du trafic de drogues, pour autant que mes souvenirs ne me trompent.

Est-ce la même personne? ... Un homonyme?

Antwoord 3:

Autres éléments concernant Cordonnier et son camarade (dont je ne me rappelle toujours pas le nom, désolé). Ils ont été suspendu de toute action au WNP suite à des successifs non respects de procédures et protocoles ayant mis la structure en péril potentiel. J'ai appris plus tard qu'ils avaient alors rejoins Christian Elnikoff et sa sphère. Il me semble en avoir informé Joseph Kausse.