Re: Michel Libert

Volgens de anonieme getuige gebeurde de schietpartij met de politie in de nazomer van 1982 in het Franstalige landsgedeelte en het treffen van Libert in de GB van Kraainem zou in 1984 geweest zijn » nieuws.vtm.be

302

Re: Michel Libert

Allemaal wel mogelijk wat de "anonieme" getuige zegt, maar feit blijft dat dit geen bewijs is. Kan zijn dat de Bende de mosterd ging halen op dezelfde plek als de WNP, maar dat het toch niet om de WNP gaat.

303

Re: Michel Libert

Merovinger wrote:

Volgens de anonieme getuige gebeurde de schietpartij met de politie in de nazomer van 1982 in het Franstalige landsgedeelte

Dan moeten we eens zoeken of er buiten de schietpartij tussen de Bende van Nijvel en de rijkswacht in Hoeilaart in die periode nog andere schietpartijen geweest zijn met de politie.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Michel Libert

Het zou ook om Maubeuge kunnen gaan. In de VRT-reportage is er sprake van augustus 1982.

Wat mijn inziens misschien ook belangrijk kan zijn om nog eens onder de loupe te nemen, is de wapendiefstal uit een Gents politiekantoor op 13 augustus 1982. Gebeurde deze diefstal in opdracht van WNP? Nam de anonieme WNP-getuige deel aan deze diefstal? Zie » Forum

Re: Michel Libert

Michel Libert heeft op het tueries-forum nog wat info gegeven over zijn militaire loopbaan:

1978: école des sous-officiers techniciens de Saffraanberg;
1979/1980: école des sous-officiers de Transmissions;
1980-1981: divers stages (Godetia, Zinnia, Artevelde, base de Kallo, ...);
1981-1982: titularisé sur le Mechelen.

Michel Libert verliet het leger op 1 september 1982.

306

Re: Michel Libert

Ben wrote:

Dan moeten we eens zoeken of er buiten de schietpartij tussen de Bende van Nijvel en de rijkswacht in Hoeilaart in die periode nog andere schietpartijen geweest zijn met de politie.

Volgens het op de eigen site geplaatst artikel gaat het inderdaad om Maubeuge.

307

Re: Michel Libert

Het SRPJ (regionale dienst van de gerechtelijke politie) van Lille vond enkele mooie vingerafdrukken (in de kruidenierszaak Piot In Maubeuge) die nooit werden geïdentificeerd, ondanks opzoekingen in België en - heel wat later, in juli 1987, op verzoek van Interpol Brussel - in alle aangrenzende landen. Mysterieuze vingerafdrukken, onbekend bij de politie van vijf landen ...

Bron: De Bende | Paul Ponsaers & Gilbert Dupont

308

Re: Michel Libert

Merovinger wrote:

Een video-interview met de anonieme getuige: "Ik ben formeel: Libert was lid van de Bende van Nijvel" » tvoost.be

Ik ben ook formeel: hij was geen lid. Straf hé?

Hij komt gewoon af met aanwijzingen, mogelijks toevalligheden, en niet met bewijzen, maar toch zegt hij 'ik ben formeel, hij is lid'. Bij zo'n uitspraak is het voor mij meteen duidelijk: dit is weer zo'n getuigenis dat nergens toe leidt.

Re: Michel Libert

Ben wrote:

Getuige in zaak-Bende van Nijvel: “Michel Libert schoot op politie in ’82”

Een anonieme getuige zegt dat Michel Libert in 1982 betrokken is geweest bij een schietpartij op de politie. “Libert heeft me dat zelf gezegd”, vertelde de getuige aan VTM NIEUWS. Libert is een voormalige topman van de Westland New Post, een extreemrechtse en pseudomilitaire organisatie die al langer in verband wordt gebracht met De Bende van Nijvel.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Een reactie van Michel Libert op de aantijgingen van de anonieme getuige kon natuurlijk niet uitblijven. Michel Libert ontkent, op zijn gebruikelijke manier, alles. Dat hij gezien werd in de GB van Kraainem vindt hij logisch omdat hij er nu eenmaal werkte (hoewel hij nog nooit vertelt heeft wanneer precies hij in de GB van Kraainem werkzaam was). En in Maubeuge is hij maar één keer langsgeweest toen hij een vriend is gaan bezoeken in Charleville-Mézières (wat toch niet echt in dezelfde buurt ligt maar soit).

Het artikel is van de hand van Gilbert Dupont die hier de spot drijft met het persbericht van Belga en met de anonieme getuige. Zo verwijst Dupont onder meer naar het feit dat er in Waver geen rijkswachter maar een gemeentelijke politieman is neergeschoten en dan nog vóór de winkel en niet tijdens een achtervolging, en dat er bij de feiten in Waver geen grote dader aanwezig was en bijgevolg Libert daar zeker niet bij kan geweest zijn. Een beetje kleinzielig vind ik van Dupont want hijzelf heeft al heel wat meer kemels geschreven in zijn boek en in zijn artikels. Pfff.

https://i62.servimg.com/u/f62/15/00/61/71/mli11.jpg

Re: Michel Libert

Nog een 'bijzondere' smile reactie van Michel Libert die hiermee de nieuwe speurders wat op weg wil helpen met hun zoektocht naar de daders op basis van de toenmalige persoonsbeschrijvingen door de getuigen van de daders van de feiten.

Voici ma réponse aux dernières questions relatives aux déterminations physiques des suspects, déterminations que je me permettrai d'élargir afin de permettre aux nouveaux enquêteurs en charge des dossiers de posséder une vue d'ensemble crédible de ma personne.

A l'époque ...

Michel Libert,
Né le 19-02-1958 (calendrier chrétien) à Bruoccella, Gaule chevelue
Cheveux châtain foncé
Nez relativement épaté
Grandes oreilles à lobes prononcés
Yeux de couleur brune
Déficience visuelle importante et progressive (déjà à l'époque) ... due plus que vraisemblablement à la génétique de ma Maman qui a fini aveugle
1.91
Poids variant en fonction des saisons
Taille des pieds 45 fillette
Sang: A Positif
MST: nihil
HIV: nihil
Quotient intellectuel: celui d'une huître si on s'en réfère aux conclusions du Commissaire Smets.
Aspect psychologique: mythomane si on s'en réfère aux conclusions de certains enquêteurs "mous du genou"

... Je garderai le secret sur les autres parties convoitées de mon corps.