21 (edited by Kristof DC 26-10-2012 16:15)

Re: Andere feiten

Op de website van de standaard wordt het feit uit 1983 trouwens ook aangehaald: "7 mei 1983: Overval op warenhuis GB in Houdeng Goegnies. Buit: 900.000 frank."

Ik neem aan dat dit toegeschreven is aan de bende door de theorie van Deprêtre dat de Borains achter de bende zaten.

22

Re: Andere feiten

Uit te zoeken: zowel Patrick Haemers als Claude Delperdange komen in aanmerking als medeplichtig aan de frauduleuze faillissementen van een paar banken, die rechtstreeks te koppelen kunnen zijn aan de Bende van Nijvel-misdaden.

Re: Andere feiten

Ben wrote:
Ben wrote:

22 februari '82: In het Noord-Franse Rijsel schieten gangsters een postbode dood. Buit: twee waardeloze postzakken.

Deze moord was niet in Lille, maar in Lillois (Waals-Brabant), een dorp op de baan tussen Nijvel en Waterloo. De moord gebeurde aan het station en het slachtoffer noemde Michel Clerq. De daders werden in 1983 gearresteerd en veroordeeld, er was geen enkele link met de Bende van Nijvel.

Bron » tueriesdubrabant.winnerbb.com

Whynot? wrote:

Ben, ik deed wat opzoekingen omtrent deze aangehaalde feiten doch kan er niets over terugvinden. Daarom deze (waarschijnlijk overbodige) vraagjes: Is dit de exacte schrijfwijze van de naam van het slachtoffer? Weet je ook wie de daders waren van deze feiten?

Dit is wat ik er tot nu toe over gevonden heb.

Postbode koelbloedig doodgeschoten naast zijn postzak

Twee gangsters hebben maandagmorgen een 30-jarige postbode, die in het station van Lillois-Witterzée, nabij Nijvel, een postzak was gaan afhalen, koelbloedig neergeschoten. Het slachtoffer, Michel Clercq, wonende Faubourg de Bruxelles 14 te Nijvel, kreeg een kogel in het hoofd en overleed enige tijd later aan zijn verwondingen.

De speurders vragen zich echter af waarom de gangsters zoveel geweld hebben gebruikt. In de zak, die ze roofden, zaten immers alleen maar gewone poststukken.

De koelbloedige moord werd omstreeks 6u40 gepleegd. Michel Clerq was op dat ogenblik op weg naar zijn bestelauto met een postzak, die hij in het station van Lillois-Witterzée was komen oppikken. Nog voor hij zijn voertuig, dat vlak voor het station geparkeerd stond, had bereikt, werd hij aangeklampt door twee mannen. Eén van hen haalde onmiddellijk een pistool tevoorschijn en schoot de postbode, zonder verwittiging, een 6-mm kogel door het hoofd.

De gangsters maakten zich daarop meester van de postzak en namen de vlucht in een beige Citroën CX, die bestuurd werd door een medeplichtige. In volle vaart reed deze auto met gedoofde lichten weg in de richting van Nijvel. Het slachtoffer werd nog naar een ziekenhuis gevoerd, maar daar overleed hij aan zijn verwondingen. Michel Clercq was reeds tien jaar in dienst van de Post.

Bron: Het Laatste Nieuws | 23 februari 1982

24

Re: Andere feiten

Die weg is gebruikt door de bende tijdens hun vlucht na Nijvel, en voor de schietpartij een de Diable. Het is steeds verbazend hoe dicht alles bij elkaar ligt.

Re: Andere feiten

Ik heb deze week een aantal voor het forum onbekende feiten ontdekt die gepleegd werden in september 1985 (vóór de overvallen van Overijse en Eigenbrakel), die wat gelijkaardig zijn als deze van de Bende van Nijvel. Feiten gepleegd door een trio met deels gelijkaardige vermommingen. Ik heb geen idee of het om dezelfde daders gaat. Later meer.

26

Re: Andere feiten

Dat is wel zeer nuttige info, Merovinger! Ik kijk er al naar uit. Bedankt voor al je opzoekwerk.

Re: Andere feiten

Zie » Forum

28

Re: Andere feiten

Een aantal feiten waarvoor er een sterk vermoeden is dat ze gepleegd zijn door de Bende van Nijvel. Sommige feiten zijn al in dit topic vernoemd:

  • Inbraak in “Auberge du Chevalier” in Beersel op 25 december 1981 » Forum

  • Overval in Anderlecht op een warenhuis van ‘Dial-Budget op 6 mei 1982 » Forum

  • Schietpartij aan een garage in Soignies op 18 september 1982 » Forum

  • Inbraak in “Auberge du Chevalier” in Beersel op 30 November 1982 » Forum

  • Overval op het Delhaize-warenhuis van Sint-Lambrechts-Woluwe op 21 januari 1983 » Forum

  • Een poging om het Delhaize-warenhuis van Alsemberg te overvallen op 22 januari 1983 » Forum

  • Overval op het Colruyt-warenhuis van Evere op 18 maart 1983 » Forum

  • Overval op het Delhaize-warenhuis van Ukkel op 10 september 1983 » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube