Re: Halle: 3 Maart

Merovinger wrote:

Overvallers op Hals warenhuis wellicht getipt – De klanten hoorden eerste kreten en dan schoten

"Terwijl ik buiten winkelkarretjes in rijen plaatste, hoorde ik plots enkele knallen. Binnen in de winkel zag ik iemand met een bivakmuts over het hoofd. Hij had een geweer in de hand. Ik heb mij dan vlug verborgen in een auto van een klant en toen de overvallers in hun auto wegraasden, heb ik hun nummerplaat - een Belgische - genoteerd. Nadien ben ik vliegensvlug naar binnen gehold en heb even later de hulpdiensten verwittigd". Dit alles vertelt Erik, die donderdagavond getuige was van een erg koelbloedige en vliegensvlug uitgevoerde overval op het warenhuis Colruyt, langsheen de Steenweg op Edingen, te Halle.

Bij de overval werd zaakvoerder Walter Verstappen (33), wonende te Grimbergen, neergeschoten. De man vecht voor zijn leven in het Leopoldziekenhuis te Etterbeek. Adjunct-verkoopsdirecteur Jules Knockaert, wonende te Lembeek, werd met een wapenstok neergeknuppeld toen hij per telefoon alarm wou slaan. De daders gingen aan de haal met een buit van waarschijnlijk meer dan 1 miljoen fr.

Bron: Het Laatste Nieuws | 5 maart 1983

Hierbij de rest van het artikel:

Drie met bivakmutsen gemaskerde overvallers, een van hen gewapend met een afgezaagde dubbelloops jachtgeweer, een andere met een 9 mm revolver, stormden donderdagavond omstreeks 19u35 de Colruyt-winkel te Halle binnen. Ze vergrendelen onmiddellijk de automatische winkeldeuren. Terwijl twee overvallers zich naar het kantoor van zaakvoerder Verstappen begaven, schoot de andere een lading hagel af als intimidatie, en gebood in gebrekkig Frans dat iedereen op de grond moest gaan liggen.

Het echtpaar D. uit Lennik over hun werdervaren: “De gemaskerde kerel gebood één van de bedienden de kassa’s te openen. Die gebaarde eerst nog even dat hij geen Frans verstond, maar toen de gangster met zijn wapen dreigde, opende de bediende alle kassa’s. De overvaller wierp alle laden op de grond en propte de bankbriefjes in zijn zakken”.

Frans Soens, groepschef bij Colruyt hierover: “Twee van de gangsters liepen bij het binnenkomen onmiddellijk naar boven. Daar werd adjunct-verkoopsdirecteur Jules Knockaert, die onraad vermoedde en wou telefoneren, onverbiddelijk neergeknuppeld met een wapenstok. Knockaert, die in het ziekenhuis van Halle werd opgenomen, stond ons vrijdagnamiddag heel even te woord: “Alles gebeurde zo snel. Iemand viel bij ons binnen en vrijwel onmiddellijk werd ik neergeslagen. Mijn rechterhand werd gebroken en ik kreeg ook heel wat slagen op het hoofd. Ik ben zeker enkele minuten buiten westen geweest.”

Zaakvoerder Verstappen werd gedwongen naar het kantoortje te gaan, waar zich de brandkoffer bevindt. Die was daar onlangs geplaatst, omdat de kleine ruimte niet zo gemakkelijk te bereiken is. Wat zich daar precies heeft afgespeeld is onduidelijk. Klanten, die beneden op de grond lagen, hebben eerst kreten van pijn gehoord en dan een schot. Personeelsdirecteur Lengeler: “Volgens de richtlijnen moet de brandkoffer steeds gesloten zijn. Maar op het ogenblik dat de overval plaatsvond werd de afrekening gemaakt. Was de koffer open en heeft Verstappen zich verzet, of heeft de zaakvoerder onder dwang de koffer geopend? Wij weten het niet.”

Het geld van de brandkoffer werd door de overvallers in grijze zakken gestopt, waarna het drietal in een grijze VW Golf sprongen. Bij het verlaten van de parking vuurde één van hen, die zich door het open dak van het voertuig had gehesen, naar personeelsleden die langs een andere deur naar buiten waren gelopen.

Zowel groepschef Soens als personeelsdirecteur Lengeler zijn de mening toegedaan dat de overvallers getipt waren.

Bron: Het Laatste Nieuws | 5 maart 1983

Te Halle neergeknalde zaakvoerder bezweken – Colruyt looft 5 miljoen uit

In het ziekenhuis bezweek tijdens het weekeinde Walter Verstappen (33) uit de Koraalstraat te Grimbergen. Hij werd in het warenhuis Colruyt, aan de Steenweg naar Edingen te Halle, waar hij zaakvoerder was, donderdagavond door één van de drie binnengedrongen gewapende overvallers koelbloedig door het hoofd geschoten. Dit gebeurde nadat hij door de daders gedwongen werd de brandkoffer open te maken en deze leeggeplunderd was. Sedertdien vocht de heer Verstappen in het ziekenhuis voor zijn leven. Vergeefs, zoals nu blijkt. Het slachtoffer, dat een vrouw en twee kleine kinderen nalaat, wordt woensdagvoormiddag te Grimbergen ten grave gedragen na een dienst in de abdijkerk van Sint-Servaas.

De firma Corluyt loofde intussen een premie van 5 miljoen frank uit te verdelen onder alle personen, die de rijkswacht of de politie, nuttige inlichtingen verschaffen die leiden tot het ontdekken van de daders.

Volgens ooggetuigen was één van de overvallers 1.85 m groot en gekleed in een afgedragen donkergrijsblauwe regenjas, donkere broek en zwarte schoenen. Over het hoofd had hij een bivakmuts getrokken. De huid rond zijn ogen was donker geverfd. De tweede, ongeveer 1.70 m, droeg een lange beige regenjas en ook een bivakmuts. De derde, ongeveer 1.75 m, was gewapend met een jachtgeweer. Hij droeg een okerkleurige regenjas en eveneens een donkere bivakmuts.

Inlichtingen over deze boosdoeners kunnen worden verstrekt bij de politie van Halle of bij de dichtstbij gelegen politie- of rijkswachtpost.

Bron: Het Laatste Nieuws | 7 maart 1983

82

Re: Halle: 3 Maart

Ben wrote:

Dader met matrak: 1m85 – atletisch gebouwd – donkere huidskleur – zwarte bivakmuts met bleke randen, vermoedelijk van gele kleur met openingen voor de ogen, de neus en de mond.

Hoe groot was Jandrain?

83

Re: Halle: 3 Maart

1m85.

Non semper ea sunt quae videntur

84

Re: Halle: 3 Maart

met bivakmuts op ... zijn kapsel was dus van geen tel.

Re: Halle: 3 Maart

Jules Knockaert herkende Patrick Haemers. Bij justitie werd niets gedaan met zijn getuigenis. Verder nog enkele zaken die het daglicht niet mochten zien » objectifsecurite.be

86

Re: Halle: 3 Maart

Als dat waar is ... Blijkbaar mogen we dan zeker zijn van een doofpot.

Re: Halle: 3 Maart

Waar je zeker mag van zijn is dat Patrick Haemers opgesloten zat toen de overval in Halle plaatsvond. Er is dus een dader bij de bende die goed op Haemers gelijkt. Dus dat ze dit niet onderzocht hebben is logisch.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Halle: 3 Maart

Haemers was op het moment van de overval in Halle niet vrij. Er is dus een andere dader die op Haemers gelijkt.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Halle: 3 Maart

De man op Facebook met de moto? 2 druppels water ...

90

Re: Halle: 3 Maart

Welke?