141

Re: Nr. 4: Killer

Ook de indruk dat Bajrami liever had gehad dat hij als brein wordt gezien (de bende van Bajrami i.p.v. de Bende Haemers). Ik heb altijd moeite met het opzoeken van deze mensen door de media en vice versa voor een "moment de gloire". Ik zou in hun plaats nederig zwijgen, ma ja. Bajrami wil niet afgeschilderd worden als het hulpje. Misschien het daar bij houden en het allemaal beetje met korreltje zout nemen. 't is media, het gaat om kijkcijfers hé.

Kenniz05 wrote:

Die, met alle respect, zo zot is om in een koffer te gaan liggen bij een achtervolging etc.)

In de koffer kon ook een kevlar of andere gelijkaardig materiaal achteraan tegen de achterwand tot aan de kofferrand zijn geschroefd (of gelijkaardig materiaal). Zou ik doen moest ik zoiets voorbereiden. Het weegt niets en het houdt alles tegen waar de de eventuele rijkswacht of politieploegen mee vuren. (9mm para, .38Sp, eventueel een .357 magnum uit een S&W Revolver, eventueel ook Cal 12 Brenneke.) Ter gelijk ook bescherming voor voorste inzittenden indien de wagen langs achter wordt beschoten. We missen nog wat dergelijk materiaal van in Temse ook hé. Ik heb dat nog nergens gelezen dat ze misschien ook wel hun wagens niet alleen wat betreft power prepareerden, maar ook wat beschermende zaken toevoegde, maar het zou wel kunnen.

142

Re: Nr. 4: Killer

Vermeulen wrote:

Ook de indruk dat Bajrami liever had gehad dat hij als brein wordt gezien (de bende van Bajrami i.p.v. de Bende Haemers).

Bajrami trad maar later toe tot de bende rond Haemers. Ik denk overigens ook wel dat de meesten hier wel weten/doorhebben wie het effectieve "brein" was rond die groep (en hij was wellicht ook de slimste van die groep).

Vermeulen wrote:

Ik heb dat nog nergens gelezen dat ze misschien ook wel hun wagens niet alleen wat betreft power prepareerden, maar ook wat beschermende zaken toevoegde, maar het zou wel kunnen.

Dat is al enkele keren ter sprake gekomen op dit forum. Zie (bijvoorbeeld) een bericht van Ben in het Temse-topic of een bericht van Renne daar rond.

Verder: In de Golf GTI die in Houssière werd terug gevonden werden sporen van kevlar-bepansering gevonden. Het was gekend dat Bultot daar rond 1981 testen mee had uitgevoerd (een wagen bepanseren met kevlar). De rogatoire die naar Paraguay is afgezakt in der tijd heeft hem hieromtrent ook vragen gesteld.

Non semper ea sunt quae videntur

143

Re: Nr. 4: Killer

Over het in de koffer gaan liggen:
Die 7 kogelvrije vesten die volgens Vos nog in de 'natuur' zijn, zijn misschien wel uit mekaar gehaald om het materiaal te gebruiken als liner voor de overvalwagens. Kevlar was toen niet zo vlot aan te raken. Vandaag koop je het in een webshop.

144

Re: Nr. 4: Killer

Thanks FreCR,

Die posts van die kevlar had ik nog niet gelezen.
Maar vind het wel logisch dat ze dat deden.

Re: Nr. 4: Killer

Ik denk dat het zeer aannemelijk is dat de daders onder invloed van drugs waren, en dan met name drugs die angsten onderdrukken en remmingen weghalen. Denk aan speed (amfetamine) en coke. Wie zulk spul gebruikt, is niet per definitie onberekenbaar, maar voelt zich wel quasi onoverwinnelijk en zal geen schrik hebben. Perfect dus voor dit soort overvallen.

Overigens werd in de Santana die de bende in Maubeuge en Waver gebruikte, een weegschaaltje teruggevonden zoals drugsverslaafden plegen te gebruiken.

146

Re: Nr. 4: Killer

Ik ben geen drugexpert, maar bij gebruik van speed lees ik: hebben last van onwillekeurige bewegingen van het lichaam. Niet echt interessant met een Uzi in de hand, 9 a 10 patronen per seconde weg als je de trekker door een spierspasm ongecontroleerd 1 seconde overhaalt.  Daar wil ik toch niet naast staan. 

Cocaïne zou maar een uur werken.
Helaas kan ik dit niet persoonlijk bevestigen.

Ik zou ook zeker nooit een bestuurder van een vluchtauto verdovende middelen laten gebruiken. Je verhoogt daarbij toch het risico op overmoedigheid, verkeerde inschattingen en bijgevolg accidenten.

Het hoort misschien niet thuis in dit item, maar omdat CleverTrevor over Waver en de Santana begint : Ik ben nog niet zo lang met dit alles bezig en probeer zo veel mogelijk te lezen, maar de overval op de wapenhandelaar in Waver, dat begrijp ik echt niet. Zo een risico lopen of de wapenhandelaar moet meewerken (en laat ons daar niet van uit gaan). Voor het zelfde geld reageert de wapenhandelaar toch om zijn levenswerk te beschermen of zit er in een aanpalend lokaaltje een technieker te werken die het hoort, en een klaar staand zwaar wapen neemt. Want er is toch in deze wereld geen enkele wapenhandelaar met een winkel die niet rekening houdt met een overval en bepaalde maatregelen treft. Dat is net zo met juweliers, goud-inkoopkantoren, diamanthandel, enz.

Er zijn wel wat wapens gestolen maar toch geen dingen waar je van zegt, amaai. Of vergis ik mij?
Daar wil ik nu wel uit interesse eens een samenvattend antwoord van FreCR op lezen.

Re: Nr. 4: Killer

Hoe iemand op speed of coke reageert, ligt nogal aan de persoon, de dosis en de kwaliteit van de drugs. Ik heb ze zelf nooit gebruikt, maar heb redelijk wat mensen gekend die dat wel deden, en spierspasmes heb ik nooit gezien. En sommige van die mensen reden gewoon met de wagen als ze onder invloed waren. Ze waren hyperalert én soms overmoedig, maar de rijstijl van de bendechauffeur was ook bepaald niet doorsnee.

Dekaise hoort natuurlijk meer in het topic van Dekaise thuis, maar hij had voor zover ik weet geen technieker. Hij heeft zich laten verrassen, wat niet zo moeilijk was, want hij was met twee klanten bezig. Beveiliging stond destijds bij geen enkele middenstander hoog in het vaandel. In 1982 liep je pok bij een juwelier probleemloos binnen.

148

Re: Nr. 4: Killer

Kenniz05 wrote:

Met veel aandacht deze discussie gevolgd ... De motivatie/koelbloedigheid om kinderen te doden is een onderzoekspiste die verschillende kanten uit kan in mijn ogen. Heel moeilijk om (enkel) via dit gegeven een profiel op te stellen..

Het is niet vertrekkend vanuit dit enkele element. Het is vertrekkend vanuit de feiten en vele gegevens.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

149

Re: Nr. 4: Killer

Het is niet omdat het moeilijk is dat het onmogelijk is. Als het profiel en het motief voor de feiten nu eens samenvalt met iemand die mogelijks op een tape?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

150

Re: Nr. 4: Killer

Voorbeelden te over van zware criminelen die zich omringden met drugsverslaafde psychopaten. Die door gewenning pas opvielen als ze niet gebruikt hadden. En bepaalde middelen hebben ook absoluut een positief effect op de alertheid, uithoudingsvermogen en vooral assertiviteit. Maar ook rohypnol gebruik kwam je zeker in die tijd nog regelmatig tegen. Voor bepaalde gebruikers leidde dat tot psychoses, zeker in combinatie met drank. Die werden dan extreem achterdochtig, gingen iemand te lijf en de volgende dag waren ze het vergeten.   
Natuurlijk zullen ze je straalbezopen of doorgesnoven niet mee willen hebben op een raid, maar ik denk ook niet dat mensen in de rij staan om in militaire stijl supermarkten te overvallen en daarbij hele gezinnen af te schieten. Het idee dat we het hier over rationele mensen hebben is tamelijk vergezocht. Het idee dat de "Bende" kon werven buiten de rand van de maatschappij idem dito. Gasten die hun eigen vrouw prostitueren, kinderen misbruiken, dat is zeg maar de categorie lafaards waar je het profiel van je dader(s) in terug vind. 

Dus het profiel en motief, je kan er in dit dossier meerdere vinden. Wellicht stond de portier ook op de foto's.