1 (edited by Merovinger 21-03-2013 15:11)

Topic: Francis Vanverberghe

Francis Vanverberghe (Francis 'le Belge'). Hij werd in 2000 vermoord in een café op de Champs Elysées in Parijs:

http://auto.img.v4.skyrock.net/9994/6399994/pics/153330912_small.jpg

Meer » musica920.wordpress.com

2

Re: Francis Vanverberghe

Francis Vanverberghe (Marseille, 3 maart 1946 - Parijs, 27 september 2000) was een Frans-Belgisch mafiabaas. Wegens zijn familienaam werd Francis Vanverberghe algemeen Francis le Belge genoemd. Zijn vader was van Belgische afkomst. Vanverberghe was nauwelijks 18 toen hij zijn eerste veroordeling opliep. Hij hield vol en klom op in de hiërarchie van de Franse misdaad, in het milieu van de Zuid-Franse havenstad Marseille. Daar werd hij een niet te omzeilen peetvader van de georganiseerde criminaliteit, die zich bezig hield met drugs, prostitutie en andere illegale praktijken.

Vanverberghe zat 12 jaar in de gevangenis. De Oscar-winnende film The French Connection is gedeeltelijk gebaseerd op de werkzaamheden van de bende van Vanverberghe. Op 27 september 2000 werd hij neergeschoten in zijn woonplaats Parijs, door een huurmoordenaar van een rivaliserende bende.

Bron: Wikipedia

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Francis Vanverberghe

Vanverberghe verbleef in 1984 en 1985 geregeld in België.

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/franci10.jpg

4

Re: Francis Vanverberghe

Vermoord in het centrum van Parijs op klaarlichte dag (15:30) door "Drive-by shooting" van op een motorfiets toen hij in een (paarden)gok-kantoor was in Rue d'Artois (het gebouw naast n°8, hedendaags een brasserie) » Google Maps

Non semper ea sunt quae videntur

5

Re: Francis Vanverberghe

In welke context of link met de Bende van Nijvel dien ik dit te plaatsen? Dit lijkt me een normale afrekening uit het Franse misdaadmilieu! Zijn familienaam of zijn alias "Francis le Belge" zijn geen echte raakpunten. Johnny Halliday noemde zelfs Smets, naar zijn Brusselse vader.

6

Re: Francis Vanverberghe

Zijn drive-by shooting was een afrekening binnen het Franse misdaadmilieu en zal wel geen onmiddellijke Bende van Nijvel-raakpunten hebben. Hijzelf als persoon (en zijn verleden) kan je wel hier en daar in een context plaatsen met raakpunten met personen/bendes uit "de loden jaren" in België.

  • Vanverberghe zat in de (grootschalige) heroïnehandel en heroïnesmokkel in de jaren '70.

  • Hij zat geruime tijd in Frankrijk in de gevangenis voor heroïnesmokkel.

  • Hij kreeg in 1977 daarvoor 12 jaar, en kwam vervroegd vrij in juni 1984.

  • In 1988 werd hij "bij ons" in België gearresteerd (Brussel). Hij woonde onder een valse identiteit in Brussel en werd dit ook ten laste gelegd en daardoor aangehouden in voorlopige hechtenis na een schaduwoperatie van de Belgische ordediensten waarbij deze ook hadden vastgesteld dat hij ontmoetingen had in een Brusselse nachtclub/café met sommige van z'n vroegere partners-in-crime uit de heroïnesmokkel. Frankrijk had een internationaal arrestatiebevel uitgevaardigd tegen hem en Frankrijk vroeg aan België om zijn uitlevering (wegens (nog een) andere zaak rond drugs). België leverde hem uit aan Frankrijk.

  • Dat hij gedurende een periode in België (Brussel) verbleef is zeker. Dat hij nog geen afscheid had genomen van de heroïnehandel, lijkt ook van toepassing te zijn.

Met de kernwoorden "Fransman", "Heroïnehandel", "Brusselse nachtclub", denk ik spontaan aan Farcy en niet aan Francis "le Belge". Of er enig verder verband is of als die elkaar kenden, dat weet ik niet.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Francis Vanverberghe

LEO wrote:

In welke context of link met de Bende van Nijvel dien ik dit te plaatsen? Dit lijkt me een normale afrekening uit het Franse misdaadmilieu! Zijn familienaam of zijn alias "Francis le Belge" zijn geen echte raakpunten. Johnny Halliday noemde zelfs Smets, naar zijn Brusselse vader.

Ik kwam zijn naam tegen in volgend artikel » Forum

Daarom dat ik toen een topic over de man geopend had. Het is niet gezegd dat hij een link heeft met de Bende van Nijvel. Bepaalde zaken uit dat artikel komen wel wat met de Bende van Nijvel overeen.

8

Re: Francis Vanverberghe

FreCR wrote:

Met de kernwoorden "Fransman", "Heroïnehandel", "Brusselse nachtclub", denk ik spontaan aan Farcy en niet aan Francis "le Belge". Of er enig verder verband is of als die elkaar kenden, dat weet ik niet.

Hij zou Farcy inderdaad gekend hebben.

9

Re: Francis Vanverberghe

Klopt helemaal. Bovendien blijft ook Lafaille m.i. erg interessant, een piste die zoals iedereen weet al begin de jaren 90 door Jumet werd bewandeld. Het zou interessant zijn mocht iemand een poging doen om de connecties tussen Francis le Belge, Albert Farcy (aanwezig op facebook), Jacques Lafaille en Christian Elnikoff te exploreren.

Re: Francis Vanverberghe

In dit artikel is sprake van mogelijke banden tussen Vanverberghe en 'plusieurs grands flics français'. Hij zou via deze contacten ook meer geweten hebben over de wapensmokkel, drugssmokkel en ontmanteling van GIA (Groupe Islamique Armée) » www.leparisien.fr

Ook was hij blijkbaar nauw bevriend met Jean-Claude Méry (RPR, rechts) die zelf met een 'cassette' met bekentenissen in opspraak kwam.

Voorts wordt hier ook nog melding gemaakt van het feit dat de rol en vooral invloed van Francis Le Belge ruim uitvergroot zou zijn door de media, wat de échte 'generaals' goed uitkwam omdat zij zo uit de spotlights bleven. Bewijzen van zijn geringe invloed zouden o.a. het feit zijn dat er na zijn dood geen represailles kwamen, dat hij zich zonder bodyguard op straat begaf. Hij werd neergeschoten op zijn 'eigen terrein' (de Champs-Elysées).

Zelfs al is er geen rechtstreekse link (tot nu toe) met de Bende van Nijvel, het verhaal van zich in politieke kringen begeven en dan plots (te ?) veel te weten komen klinkt toch altijd weer bekend in de oren.