361

Re: Overijse: 27 September

Bert: ik ga er van uit dat Braine en Overijse door twee teams gedaan werden, kijk maar eens naar de robotfoto’s. Maar over Finne spreek ik mij niet uit. Inwoners van Overijse zeggen dat hij niet eerst ergens anders vermoord werd. Dat zijn de plaatselijke geruchten.

362

Re: Overijse: 27 September

bertlagaisse wrote:

In Hilde Geens haar boek staat bij de overval in Eigenbrakel dat de buit quasi nihil was wegens een babykoffer die vast zat in de kluis. Daardoor werd de overvaller woest en schoot hij nog iemand dood meen ik mij te herinneren. Hij wou dus echt wel geld als buit. Dat ze erna dan maar naar Overijse gegaan zijn om daar nog es te proberen, lijkt wel logisch dan. 2 raids op 1 avond leek mij nogal risicovol eerst... Maar dan kan Overijse geen doelbewuste cover zijn voor de moord op Finne.

Hey, dat doet me er net aan denken dat ze om een of andere reden de koffer nodig hadden. Ok, er zit geld in, maar zoals zo vaak gepost nooit in verhouding met de risico’s dat ze genomen hebben. Zeker in Aalst niet waar er niet veel meer dan wat muntstukken en wat onbruikbare cheques inzaten. Was dit het target zonder dewelke de missie mislukt was? Een soort red flag die ze moesten bemachtigen, anders geen betaling voor de opdracht?

Re: Overijse: 27 September

Ik ga akkoord met Reneke. Twee teams. En misschien nog een derde team om het lijk van de reeds op voorhand vermoorde Léon Finné aan de Delhaize af te leveren. Dat is niet onmogelijk.

364

Re: Overijse: 27 September

Reneke wrote:

Bert: ik ga er van uit dat Braine en Overijse door twee teams gedaan werden, kijk maar eens naar de robotfoto’s.

Reneke: verklaar eens, want bij mijn weten is "de reus" en "de oude" gebaseerd op Overijse en "de killer" gebaseerd op Eigenbrakel. De andere RF's zoals bijvoorbeeld G16, is niet op basis van een dader maar op basis van bijvoorbeeld een niet-geïdentificeerd verdacht persoon die op de parking rond hing (en misschien een voorverkenning deed).

Enkel op basis van robotfoto's is het onmogelijk om vast te stellen dat het om 2 teams zou gaan.

Non semper ea sunt quae videntur

365

Re: Overijse: 27 September

Scaramouche wrote:

Ik ga akkoord met Reneke. Twee teams. En misschien nog een derde team om het lijk van de reeds op voorhand vermoorde Léon Finné aan de Delhaize af te leveren. Dat is niet onmogelijk.

Reneke, Scaramouche,

Met enige twijfel, ben ik ook nog steeds geneigd er zo over na te denken;

  • Op basis van het boodschappenwagentje waar de auto voor geparkeerd stond: niemand parkeert zo.

  • de parking naast de witte wagen van Finné was volledig vrij (zijn lijk ligt erop op de foto's)

  • de 14-jarige op zijn fiets die er vlakbij doodgeschoten is.

  • de kans dat Finné net op dat moment daar was EN slachtoffer werd is te klein

  • de krantenwinkel was al lang niet meer open

  • Eigenbrakel en Overijse zijn net te ver uiteen om die timing te halen met 1 team denk ik.

  • Eigenbrakel als afleiding om alle politie naar daar te lokken?

  • de beschrijving van de verdachten vermelden verschillende vermommingen.

Maar de ballistiek vermeld wel dat bij beiden is dezelfde Ingram is gebruikt, 1 riot gun is ook bij beiden gebruikt » Forum

Dan moeten er 4 riot guns geweest zijn. Maar het overzicht van CWB vermeld er maar 2. Is de ballistiek analyse dan fout en zijn er 4 riot guns?

366

Re: Overijse: 27 September

Het kan ook als volgt gegaan zijn: Finne rijdt parking op en ziet de bloedende Stefaan Notte en denkt spontaan aan aanrijding. Hij parkeert vlug zijn auto min of meer en wil naar de jongen toelopen. Hij ziet dan de gangster aan de inkom (of diegene die al naar buiten komt om terug naar de auto te gaan), draait zich om om weg te komen maar wordt neergemaaid. Het karretje kan daar dan al gestaan hebben of later daar terecht gekomen in de chaos en paniek,maar maakt eigenlijk niet uit: mijn punt is eigenlijk dat het mogelijk is dat hij zich zo geparkeerd heeft toen hij de gekwetste jongen zag en wilde helpen.

367

Re: Overijse: 27 September

Als hij daar ter plaatse 'neergemaaid' is vind ik dat wel straf. Als ik op de foto's mag afgaan zie ik geen enkele kogelinslag op de ramen achter Finné. Vermoedelijk zouden ze toch gebarsten of gebroken moeten zijn of zouden er gaten moeten in zitten. Dit wil zeggen dat elk schot op Finné doel geraakt heeft en er in blijven zitten is (afgaande op de foto's natuurlijk).

368

Re: Overijse: 27 September

Nu had je het onderzoek naar de overval in Overijse, anders was het een onderzoek naar de moord op Finné geweest. Het komt vaker voor dat een informant van 'verschillende politiediensten' vermoord wordt. Het komt alleen zelden voor dat het niet onderzocht wordt. Een informant die nota bene Vernaillen in 1980 gewaarschuwd zou hebben voor de plannen voor een staatsgreep. Het duurt vervolgens 9 jaar (!) tot daar de eerste vragen over gesteld worden. En Finné:

In het dossier van Nijvel bevinden zich verder evenwel geen stukken die wijzen op enig nader achtergrondonderzoek naar Finné, laat staan een onderzoek waarin als werkhypothese zou gelden dat hij zou zijn geliquideerd in verband met eventuele ontwikkelingen of problemen in extreem-rechtse kring. Een dergelijke hypothese was duidelijk niet aan de orde.

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (bijlage 3)

369

Re: Overijse: 27 September

De Basis wrote:

Als hij daar ter plaatse 'neergemaaid' is vind ik dat wel straf. Als ik op de foto's mag afgaan zie ik geen enkele kogelinslag op de ramen achter Finné. Vermoedelijk zouden ze toch gebarsten of gebroken moeten zijn of zouden er gaten moeten in zitten. Dit wil zeggen dat elk schot op Finné doel geraakt heeft en er in blijven zitten is (afgaande op de foto's natuurlijk).

Als ik het me nog goed herinner is hij eerst met een pistool neergeschoten en dan van bovenaf met de riotgun afgemaakt.

370

Re: Overijse: 27 September

bertlagaisse wrote:

Op basis van het boodschappenwagentje waar de auto voor geparkeerd stond: niemand parkeert zo.

Dan kan je de vraag ook omdraaien: waarom zou de Bende van Nijvel Finné z'n wagen daar parkeren, voor een karretje? Dat er vroeger (voor de karren met een munt-slot) her en der over de volledige parking wel winkelwagentjes stonden, dat was toch zo abnormaal niet? Als voorbeeld plaats ik wat foto's die ik hier op het forum vond. Dit zijn lege winkelwagentjes en niet deze van vluchtende klanten.

Delhaize Aalst:

https://lh6.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TRUFsYhHsLI/AAAAAAAAAWg/DWyUsUvMxrM/Aalst%20parking%2015.jpg

Delhaize Aalst, het winkelwagentje minder netjes voor een voorbehouden parkeerplaats voor mindervaliden gezet:

https://lh6.googleusercontent.com/-J3Fa6z3KY_U/VEfuh0DDm9I/AAAAAAAAEVY/BwTnDCE58l0/s1371/Aalst%252083%2520samengesteld.jpg

Delhaize Overijse:

http://killersbrabant.be/i/19850927-overijse.jpg

https://nsm08.casimages.com/img/2016/08/22//16082203204614738714445037.jpg

bertlagaisse wrote:

De parking naast de witte wagen van Finne was volledig vrij (zijn lijk ligt erop op de foto's)

Geloof het of niet maar ik zou me wellicht op dezelfde plaats geparkeerd hebben als Finné. Finné zijn wagen was nog niet zo oud, en dan heb je liever niet dat idioten hun deur te geweldig open zwieren tegen uw auto. Of gewoon al om zelf makkelijker te kunnen uitstappen. Redenen genoeg te verzinnen.

bertlagaisse wrote:

De kans dat Finné net op dat moment daar was EN slachtoffer werd is te klein

Finné woonde alleen, in Overijse. Ik denk dat die wel een drukke agenda had. Wanneer gaat zo iemand boodschappen doen? Ofwel de zaterdag, maar dan heeft men soms andere verplichtingen, ofwel de vrijdagavond tamelijk laat, want dan was Delhaize een uurtje langer open. Ik denk dus dat de kans net het grootst was om Finné daar aan te treffen op vrijdagavond. Je bekijkt het vanuit het verkeerde standpunt. Je mag het niet bekijken met het idee van "hoeveel kans is het dat Finné daar liep", want dan ga je er van uit dat Finné het doel was.

bertlagaisse wrote:

De krantenwinkel was al lang niet meer open

Maar Delhaize wel. Delhaize was overigens een van de weinige winkels in de omgeving die nog open was.

bertlagaisse wrote:

Eigenbrakel en Overijse zijn net te ver uiteen om die timing te halen met 1 team denk ik.

Dat is al verschillende keren bekeken geweest. Op voorwaarde dat ze zich niet aan de snelheidsregels hielden tijdens de verplaatsing, kan het.

bertlagaisse wrote:

Eigenbrakel als afleiding om alle politie naar daar te lokken?

Aangezien het in 1x lukt, waarom zou je het dan in 2x doen. Dan zou er zelfs helemaal geen "afleiding" nodig zijn.

bertlagaisse wrote:

de beschrijving van de verdachten vermelden verschillende vermommingen.

1 van de daders, gezien door 2 getuigen op dezelfde moment en dezelfde plaats: de ene getuige zei dat het een magere dader was, de andere getuige zei dat het een eerder dikkere dader was. Toch serieus verschil waarbij er maar 1 van de 2 juist kan zijn.

Om af te sluiten, een voorbeeld van een recente aanslag op Belgische bodem:

Twee van de hoogste diplomatieke functies die je als Belg kan halen, moeten zowat de "Belgisch ambassadeur voor de Verenigde Staten" en de "permanent vertegenwoordiger voor België bij de Verenigde Naties" zijn. Welnu, een van de toevallige slachtoffers van de aanslag in Zaventem (2016) had beide diplomaten-top-functies gehad. Belgisch ex-ambasadeur van de VS is toch wel een serieus niveau'tje hoger dan kantoorhouder bij een bank. Zo zie je maar, ook een "belangrijk" persoon kan toevallig slachtoffer zijn.

Ik denk dat het geen schande is om te moeten zeggen "we weten het niet", op de vraag of Finné toeval is of niet.

Non semper ea sunt quae videntur