431

Re: Waver: 30 September

In de eerste cluster feiten rond de VW Santana zie ik wapenhandel door Mendez en Bouhouche met ook een niet onbelangrijke rol voor Beijer. Dit gaat om de Faul Centaure, VW Santana en Dekaise. In de Santana vond men een weegschaal terug. Niet voor drugs denk ik maar voor mensen die zelf kogels gieten.

Dekaise zelf wist ervan maar een overval was nodig om de wapens zonder traceerbaarheid of vergunning bij hun klanten te krijgen. Mendez was een verwoed verzamelaar. De Faul Centaure en MP40 zijn rommel maar heeft hij voor zichzelf meegepikt?

432

Re: Waver: 30 September

Soms worden bepaalde feiten veel te ver en vol complotten gezocht. Zolang we de ware toedracht niet kennen, kan het misschien enorm simpel zijn ipv ver gezocht.

Ik zeg niet dat het bij Dekaise zo was, maar  "we hebben wat we zochten" kan misschien een simpele betekenis hebben. Wat zochten ze? Veel wapens, en van alles een beetje.

Non semper ea sunt quae videntur

433

Re: Waver: 30 September

Het kan, één van de daders was er misschien de week er voor zijn oorbel verloren. Dat kan. smile En met 4 gewapende overvallers komen die en zelfs in koelen bloede een politieman doodschieten enz. Bwa ja, het ging wel over een oorbel hé.

Sorry FreCr voor mijn cynisme, maar verklaar de overval dan eens, FreCr, analyseer deze eens en leg het ons eens uit. Ik wil er graag naar luisteren. Heel graag. Met veel plezier en open minded. Mijn stelling is geen complot, enkel een een aantal vaststellingen dat het een raar gebeuren is. De eventuele hypothese en namen heb ik voor mezelf gehouden? Probeer ik altijd te doen.

434

Re: Waver: 30 September

Ik zei er bij:

FreCR wrote:

Ik zeg niet dat het bij Dekaise zo was

Vermeulen wrote:

maar verklaar de overval dan eens, FrCre, ananlyseer deze eens en leg het ons eens uit. Ik wil er graag naar luisteren. Heel graag.

De overval verklaren, dat kan ik niet. Zelfs moest ik de daders kennen (en deze ken ik ook niet), dan nog zou ik de overval wellicht niet volledig correct kunnen verklaren.

De overval analyseren, dat kan ik wel. Maar dan wel enkel maar met de gekende gegevens waar we van uit gaan dat ze correct zijn. In een analyse van mij zit niemand op te wachten, zelfs ikzelf niet. Om mezelf tijd te besparen verwijs ik u naar de talloze boeken, teksten en documenten waar het feit en het verloop beschreven staat.

Vermeulen wrote:

Mijn stelling is geen complot, enkel een een aantal vaststellingen dat het een raar gebeuren is.

Dat ze waardeloze wapens (gedemilitariseerde zelfs) meenemen en efficiënte wapens laten liggen, dat is inderdaad een raar gebeuren. Moest je enkel dit als gegeven hebben over de overval, dan zou je bijna gaan denken dat de daders nog minder van wapens kennen als ik. wink Dat zou op zich wel wat tegenstrijdig zijn met de actie welke ze bij hun vertrek en op hun vlucht vertonen. (Maar wederom hoeft dit ook niet zo te zijn, alles kan zolang we niet alles weten.) Daarom, kan ik enkel maar net zoals jou vaststellen dat het een raar gebeuren was.

Wat een "raar gebeuren" verder nog betreft: de diefstal van de FAUL bij Cattaï is ook eerder "raar". Ik heb al m'n twijfels gehad over als de diefstal van de FAUL bij Cattaï nu een bendefeit is of niet (het wapen op zich wel). Misschien werd het een 2de keer gestolen (of in beslag genomen wink) bij de dieven.

Non semper ea sunt quae videntur

435

Re: Waver: 30 September

Ah, zoek de link tussen de aanslag op Vernaillen de overval op Dekaise en de moord op op Vanden Eynde maar dan vanuit het Mendez-dossier, en vooral wat er daar in zou moeten staan maar ontbreekt. Raar dat ze in het buitenland er veel meer over weten!

Ook bij de staatsveiligheid en vooral de militaire veiligheid moeten ze zich niet van de domme houden ivm Waver. Als er in het Bende van Nijvel-dossier gemanipuleerd geweest is, is het vanaf de overval op Dekaise, waar de militaire veiligheid de eerste was die begon te manipuleren. En dit natuurlijk volledig weg van de hoek waaruit de daders kwamen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

436

Re: Waver: 30 September

Wat is volgens jou dan het onderlinge verband?

437

Re: Waver: 30 September

Sorry voor het korte antwoord. Verdeyen heeft het over problemen in Zui- Amerika die aan de basis van de Bende van Nijvel-feiten liggen. Opvallend is dat Mendez vertegenwoordiger is voor Zuid-Amerika en wapens van de Diane langs hem zijn gepasseerd, verschillende keren laat blijken dat hij de daders kent. Finne heeft het over dat begin '80 ongeveer er wapens voor drugs verhandeld werden en over een staatsgreep. Mendez kopieert documenten van zijn werkgever. Vanden Eynde is bevriend met iemand die aan het hoofd staat van zo'n actie en huurlingen zijn heel dichtbij. Dekaise is op verschillende manieren op de hoogte van wat hierboven staat. Hij oefende met personen die regelmatig in Zuid-Amerika actief waren, deed er wapenhandel mee en werd verdacht van betrokkenheid ivm cocaïnehandel.

Bultot en Mendez deden samen wapenhandel met Colombia bijvoorbeeld. Het Zuid-Amerikaanse spoor is een heel explosief spoor en nog niet onderzocht. Een minister en vrienden komen zo in opspraak.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

438

Re: Waver: 30 September

Ik vind die Zuid-Amerikaanse connectie nog zo geen slecht idee. De jaren '80 waren idd de boom van de Cocaïne. Wapens voor drugs ... dat lijkt mij zeker een handeltje waar Mendez, Bouhouche en Beijer wel wat kunnen arrangeren. Bouhouche en Beijer kwamen uit het drugsmilieu voor hun overplaatsing binnen de rijkswacht. Mendez en Bouhouche waren 2 wapenfreaks. En Mendez kon leveren.

De link met Vanden Eynde als connectie om huurlingen te vinden voor een staatsgreep ... Zijn connectie met Degrelle was nu ook niet zo sterk volgens zijn omgeving. Hij zou niet met mee gaan vechten zijn met Franco zoals wordt beweerd. Dus de staatsgreep link zie ik iets minder sterk.

Iemand zei ooit: het is ofwel voor 't geld binnen de criminaliteit, ofwel voor de macht binnen de politiek. Je kan ze best niet mengen.

439

Re: Waver: 30 September

bertlagaisse wrote:

Iemand zei ooit: het is ofwel voor 't geld binnen de criminaliteit, ofwel voor de macht binnen de politiek. Je kan ze best niet mengen.

Heel juist, dit is nu immers het probleem rond de Bende van Nijvel.

Men moet eens heel aandachtig de reactie van de staatsveiligheid bekijken begin '83, en daar de juiste vragen bij stellen! Ook eens de vraag stellen waarom via de militaire veiligheid er desinformatie in het onderzoek geslopen is naar de overval op Dekaise. Want 36 jaar later zoekt men nog altijd in de verkeerde richting!

Zou men dit doen omdat ze van niks weten of is het juist het omgekeerde?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

440

Re: Waver: 30 September

» www.littlegun.be