331

Re: Patrick Haemers

AJ85 wrote:

De ontvoering van VDB was opgezet spel om rijkswacht van beter materieel te voorzien waarin VDB een aardige duit onder de tafel kon verdienen.

Ik weet dat hij amper terug was en al gesuggereerd werd dat het opgezet spel was. Ik vind dat zo vreemd en vergezocht. Je hoeft geen fan van de man te zijn om te erkennen dat hij niet achterlijk was. En dat ben je natuurlijk wél als je aan je eigen ontvoering meewerkt. De kans dat je die niet gaat overleven is behoorlijk. Opgezet spel of niet, zonder jou is de kans op een veroordeling veel kleiner. Verder heb ik geen enkele terughoudendheid gemerkt bij VDB om er in twee talen over te verklaren, compleet met brok in de keel. Nu was het natuurlijk wel een fenomenaal acteur...

Het enige dat Haemers aan VDB linkt is de suggestie dat hij zwart geld voor hem vervoerd zou hebben; waar natuurlijk verder geen enkel bewijs van is. Maar het feit dat VDB het debacle overleefd heeft maakt het al helemaal moeilijk te plaatsen in de context van de 'killer' van de Bende van Nijvel. Haemers de practical shooter? De militaire playboy? Ik betwijfel het ten zeerste, zonder genoemde getuigenverklaring had ik die waarschijnlijk al lang weggestreept als verdachte.

332

Re: Patrick Haemers

Hier heb je zéker een punt!

333

Re: Patrick Haemers

Ik zat van de week nog even de topics na te lezen en constateerde dat er nog een getuigenverklaring is die Haemers gezien heeft in Aalst, maar dat deze van 2e hand kwam (niet van de bron zelf) en dat deze hem in een witte VW Golf zou hebben gezien.

Voor mij even de vraag of dat de enige getuigen zijn die menen dat ze Haemers herkend hebben.

334

Re: Patrick Haemers

Er is een persoon die hierop kan antwoorden, nl. Denise Tyack! Maar die heeft klaarblijkelijk de status van 'beschermd persoon' bereikt!

335

Re: Patrick Haemers

Djoop wrote:

Ik zat van de week nog even de topics na te lezen en constateerde dat er nog een getuigenverklaring is die Haemers gezien heeft in Aalst, maar dat deze van 2e hand kwam (niet van de bron zelf) en dat deze hem in een witte VW Golf zou hebben gezien.

Voor mij even de vraag of dat de enige getuigen zijn die menen dat ze Haemers herkend hebben.

"Haemers werd herkend, zowel bij de voorbereidingen door een caissière van de Delhaize, als bij de slachting zelf door een eerstelijnsgetuige."

Het lijkt er op dat net zoals Philippe De Staerke, Patrick Haemers eveneens een verkenning heeft uitgevoerd in de Delhaize van Aalst, net voor de aanslag (bron; artikel op de homepage van dit forum).

Piste 1: Patrick zat mee in de voorbereiding en in de effectieve overval op de Delhaize te Aalst.
Piste 2: Patrick zat mee in de voorbereiding van de overval op de Delhaize te Aalst, maar heeft echter nooit deelgenomen aan de overval zelf. Om aandacht naar Patrick te leggen & de onderzoekpistes in de war te sturen, heeft men op de eigenlijke reus een moedervlek (net zoals Patrick) met make up aangebracht.

336

Re: Patrick Haemers

..Om hem een serie misdrijven in de schoenen te schuiven, terwijl men niet wist wat zijn alibi voor die feiten was. Neem een tamelijk waterdicht alibi als opgesloten in de gevangenis of verkerend in het buitenland. Wat gaat er door het hoofd van de imbeciel die met schmink een moedervlek probeert na te bootsen. Ze konden hem op verkenning sturen, het idee van een vingerafdruk vond men te ver gezocht?

Logica is natuurlijk geen zins een vereiste, maar piste 2 roept dermate veel vragen op dat je verder van huis bent dan toen je begon.

337

Re: Patrick Haemers

Haemers bekent deelname aan ontvoering VdB

Patrick Haemers heeft toegegeven bij verscheidene overvallen en bij de ontvoering van oud-premier Vanden Boeynants betrokken te zijn geweest. Haemers, zijn echtgenote Denise Tyack en Axel Zeyen werden zaterdag in Rio de Janeiro gearresteerd. Gehoopt wordt dat de betrokkenen tegen het einde van de maand juni zullen worden uitgeleverd.

Haemers legde de bekentenissen af tijdens een ontmoeting met de plaatselijke pers. Haemers zei VDB niet om een politiek motief te hebben ontvoerd. 'Ik heb met geen enkele groepering banden, noch met extreem-links, noch met extreem-rechts of met het centrum.' Haemers besloot iemand te ontvoeren omdat overvallen op banken en geldtransporten te gevaarlijk werden. Vanden Boeynants werd als slachtoffer gekozen omdat verscheidene kranten geschreven hadden dat hij rijk was. De familie van Vanden Boeynants heeft een losgeld van 63 miljoen fr. betaald, aldus Haemers.

Verder erkende Haemers te hebben deelgenomen aan de overval op een postwagen in Verviers op 4 november 1985. De overvallers deden de wagen met dynamiet springen. Twee postbeambten kwamen hierbij om. Hij gaf ook toe betrokken te zijn geweest bij de overval op een geldtransport van de maatschappij GMIC op de autosnelweg E40 op 31 januari jl. De chauffeur van de auto werd gedood. Volgens Haemers werd de begeleider per ongeluk gedood. Dit was te wijten aan het slecht funktioneren van de bom die in de auto was geplaatst.

Axel Zeyen (35 jaar) is een jeugdvriend van Haemers en hij zou door sommige getuigen gezien zijn in Le Touquet waar de ontvoerde Vanden Boeynants werd vastgehouden. Zeyen werd samen met Maurice Lammers veroordeeld in een zaak van trafiek in checks.

De aanhouding van de Belgische gangsters is een gevolg van de goede samenwerking tussen de Belgische en de Braziliaanse politie. Op een perskonferentie in Brussel zei substituut Van Lijsebeth dat een onderzoekskommissie, die was samengesteld uit rijkswachtmajoor Van Thielen en De Jonghe van de Leuvense BOB, reeds op 20 mei naar Brazilië was vertrokken. De Belgische autoriteiten hadden nl. vernomen dat "Haemers en zijn metgezellen er vermoedelijk waren". Ter plaatse werd het opsporen in handen gegeven van de Braziliaanse federale politie, aangezien de Belgische rijkswacht geen bevoegdheid heeft om op Braziliaans grondgebied op te treden. Vooraleer de onderzoekskommissie naar Brazilië te sturen had het Belgisch gerecht wel een aanhoudingsbevel tegen de gezochte personen naar Brazilië opgestuurd.

Haemers, Tyack en Zeyen waren blijkbaar al minstens een tweetal jaar in Brazilië woonachtig. Wel reisden zij veel op en neer naar België. Het drietal zit nu opgesloten in de cellen van het hoofdkwartier van de federale politie in het centrum van Rio. De Belgische autoriteiten hebben een verzoek tot uitlevering ingediend. Tussen België en Brazilië bestaat er reeds sedert 1953 een uitleveringsakkoord. Het Braziliaanse hooggerechtshof moet volgens het verdrag binnen zestig dagen beslissen of het drietal aan België wordt uitgeleverd of niet. Verwacht wordt dat de uitlevering geen grote moeilijkheden zal opleveren gezien het feit dat Haemers vrijelijk een hele reeks misdaden heeft toegegeven.

De hoop van de Belgishe politie om in Brazilië ook nog twee andere vrienden van Haemers te kunnen inrekenen, nl. Philippe Lacroix en Marc Van Damme, kon niet verwezenlijkt worden ondermeer door het feit dat de aanhouding van Haemers vlug bekend raakte. Philippe Lacroix wordt ervan verdacht samen met Patrick Haemers verscheidene overvallen te hebben gepleegd op gepantserde postwagens. Marc Van Damme is een piloot en hij zou gepoogd hebben een toestel van een helikopterbedrijf in Sint-Pieters-Leeuw te stelen. Dit gebeurde de dag nadat Haemers ontsnapte uit een celwagen in 1987. Bovendien zou hij ook hebben deelgenomen aan de overval op het geldtransport op 23 november vorig jaar in Strombeek-Bever.

Bron: De Tijd | 30 mei 1989

Patrick Haemers (1952-1993); Mythische gangster

Patrick Haemers, de gangster die afgelopen nacht zelfmoord pleegde in zijn cel, is in België tot een mythe gemaakt. Een gewetenloze misdadiger die het grote publiek afkeer en angst inboezemde door zijn bloedige optreden, maar ook een charmante man die door datzelfde publiek heimelijk werd bewonderd om zijn koelbloedigheid en zijn avontuurlijke ingesteldheid. “Leef gevaarlijk en sterf jong”, die mythe koesterde Haemers en daar is er uiteindelijk aan onderdoor gegaan.

Patrick Haemers vestigde zijn naam met een reeks gewelddadige overvallen op postkantoren en geldwagens tussen 1983 en 1989. Maar ook daarvoor was hij al verschillende keren met de justitie in aanraking geweest, onder andere wegens een verkrachting en wegens een bankoverval.

Bij de beroving van een geldtransport in de buurt van Verviers vielen in november 1985 twee doden doordat de gangsters de postauto eenvoudigweg opbliezen. Later zou Haemers verklaren dat het niet zijn schuld was dat er slachtoffers vielen. “Ik had twee springtuigen laten klaarmaken. De kracht was berekend op hetgeen gepubliceerd was over het soort bepantsering van die moderne postwagens. Kon ik weten dat de overheid opgelicht was en de bepantsering absoluut niet zo sterk was als eerst was meegedeeld?”.

Haemers werd al in 1986 opgepakt, maar een jaar later kon hij ontsnappen toen enkele companen de auto klemreden waarmee hij van de gevangenis van Leuven naar Vorst werd overgebracht, en een begeleidende politieman neerschoten. Haemers woonde vervolgens een tijdje in Zuid-Amerika, maar in 1988 keerde hij alweer terug in België. Een aantal overvallen in dat jaar worden ook aan hem toegeschreven.

Begin 1989 haalde de bende van Haemers opnieuw alle voorpagina's van de kranten. Op 14 januari werd de politicus Paul Vanden Boeynants ontvoerd, en een maand later vrijgelaten na betaling van een losgeld van 63 miljoen frank. In de tussentijd zagen Haemers en zijn kornuiten nog kans om een overval te plegen op een geldwagen op een snelweg in de buurt van Brussel [in Groot-Bijgaarden]. Ook daarbij viel een dode. Oud-premier Wilfried Martens, die toevallig de plek des onheils passeerde, was er vanuit zijn kogelvrije Mercedes getuige van hoe de geldauto werd opgeblazen. “We hebben ons onmiddellijk via de pechstrook uit de voeten gemaakt. In een glimp zag ik nog de verschrikkelijke ravage.”

Na de ontvoeringszaak Vanden Boeynants nam Haemers opnieuw de wijk naar Zuid-Amerika. Eind mei 1989 werd hij, samen met onder andere zijn vrouw Denise Tyack, gearresteerd in Rio de Janeiro. In 1990 volgde de uitwijzing naar België en sinds die tijd wachtte Haemers op zijn proces.

De afgelopen jaren is veel gespeculeerd over zijn motieven. Patrick Haemers is de zoon van een succesrijke textielhandelaar, die in de jaren vijftig in Brussel een reeks winkels onder de naam Montex opende. Montex staat voor Monter par le textile. Volgens sommige jeugdvrienden van Haemers werden Patrick en zijn jongere broer aan hun lot overgelaten omdat hun ouders het veel te druk hadden met hun zaak. Daardoor raakte "de blonde reus van Woluwe' langzaam maar zeker op het verkeerde pad.

Psychiaters die Haemers de voorbije jaren hebben onderzocht, noemen hem een man met te veel eigenliefde, die op een kinderachtige wijze denkt dat hij tot alles in staat is, zonder enige morele barrière. Zijn vader wijst op de nefaste invloed van verkeerde vrouwen in het leven van zijn zoon. “Mijn zoon is een jongen die geen vlieg kwaad kan doen. Hij zit boordevol sentiment. Hij is geen bandiet. En nu maakt men van hem een supergangster, de publieke vijand nummer één. Dat kan ik niet begrijpen”, aldus vader Haemers vorige maand op de televisie.

Bron: NRC | Wim Brummelman | 14 mei 1993

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

338

Re: Patrick Haemers

De uitleg van die "vader" is niet te vatten. En intussen leeft madame, met het geld, een rustig leventje in Waver. Er werd haar niks in de weg gelegd. Begrijpe wie kan. Ik heb het al eerder gezegd, chercher les femmes, al die venten hadden ergens iemand zitten dat alles of veel wisten.

339

Re: Patrick Haemers

Dat is zo, wat de vader van Haemers zegt is niet te vatten. Ik denk dat er een verband is tussen de schulden die zijn vader maakte en de overvallen dat Haemers pleegde. Wanneer Patrick Haemers in de problemen kwam, heeft zijn vader alles moeten verkopen, ook de meubels. De eerste overval hebben ze trouwens samen gepleegd.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Patrick Haemers

Dossier Van Brussel / De Jonghe:

X18 bevestigt ons het bestaan van de organisatie waarvoor Patrick Haemers zou werken en spreekt ons over een geneesheer, welke een belangrijke rol zou vervullen binnen die organisatie. X18 kent de naam van die geneesheer niet.

Ook na de aanslag in Aalst wordt een individu aan de zwaaikom van Ronquires met 'docteur' aangesproken. Iemand een idee over wie de bende het kan hebben, en/of deze persoon aan de bende Haemers gelinkt kan worden?