1

Topic: Brussel: 11 Juni 1980

In juni 1980 waren de toenmalige BOB'ers Bouhouche en Amory betrokken bij een schietincident tijdens de achtervolging van de crimineel Giannakis, die neergeschoten werd. Bouhouche had hierbij niet-gereglementeerde munitie gebruikt: hollow point-kogels. Hetzelfde type hollow point-kogels werd gebruikt om Juan Mendez te vermoorden.

Robert Beijer beschrijft in zijn boek "De Laatste Leugen" de feiten:

(...) Bouhouche, Amory en Besbrugge (de man van de afluisterzaak, een oudgediende van de NDB) zijn op een dag in burger op patrouille in een anonieme Renault 4 L, als ze worden voorbijgestoken door een individu wiens gedrag... of doodgewoon wiens gelaatsuitdrukking, hen niet bevalt. Ze besluiten hem te achtervolgen en hem tegen te houden. Ze gaan naast hem rijden en een van de drie toont zijn dienstkaart en doet de chauffeur teken dat hij moet stoppen. Maar de man negeert hen en rijdt verder. De rijkswachters zetten de achtervolging in, halen hem in (wat met een Renault 4 L geen geringe prestatie is) en versperren hem de weg. De man stopt en stapt uit zijn auto. De drie rijkswachters stappen eveneens uit en gaan in zijn richting. Bouhouche en Besbrugge gaan achter de auto staan, terwijl Amory zich voor de auto zet. De man springt plots terug in zijn voertuig en vertrekt met gierende banden. Met een acrobatisch manoeuvre ontwijkt hij de 4 L die dwars over de weg staat. Hij rijdt Amory bijna omver, die nog net kan wegspringen.

Bouhouche trekt onmiddellijk zijn persoonlijk wapen en schiet in de richting van de vluchtende auto. Besbrugge, die getraind is voor dergelijke acties, vuurt op zijn beurt met zijn 7,65 mm dienstwapen. Hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt, de man slaagt erin zijn dolle rit verder te zetten... tot in een commissariaat, waar hij aangifte wil doen omdat hij werd aangevallen door gangsters die zich voordeden als rijkswachters! Daar vatten Bouhouche en zijn acolieten de man, ene Giannakis, uiteindelijk bij de kraag. Uit de gebruikelijke vaststellingen blijkt, zoals te voorspellen valt, dat zijn auto werd getroffen door twee verschillende soorten kogels. Twee kogels van Bouhouche hebben de achterruit aan diggelen geslagen en zijn in de zetel van de chauffeur gedrongen, terwijl de kogels van Besbrugge gewoon kleine vervormingen op de nummerplaat hebben veroorzaakt.

Bouhouche komt me enkele dagen na het incident met Giannakis opzoeken. Hij zit duidelijk met een probleem:

"Luister, kunnen we geen diner organiseren bij je Chinese vrienden (zoals eerder uitgelegd, was ik goed geïntroduceerd in het Chinese milieu in Brussel) met die vent, die expert [Claude Dery]? Ik weet dat je hem kent, je hebt me verteld dat jullie samen gingen schieten in de AVIA..."

Ik vind het voorstel een beetje vervelend. Ik ben er trouwens niet helemaal zeker van dat ik Dery zal kunnen overhalen, want we zijn zeker geen intieme vrienden, hoogstens gewoon kennissen. Niettemin contacteer ik hem en organiseer een etentje. Tijdens het diner vertelt Bouhouche hem over zijn zorgen:

"Ik weet dat u belast bent met de expertise in de zaak-Giannakis. In alle eerlijkheid, ik zit een beetje in een lastig parket. Zou het niet mogelijk zijn om te verzwijgen dat de kogels die in de voorzetels van de auto werden gevonden, munitie was van het type Remington Peters 9 mm Para Hollow Point 115 hagel?"

Dery toont zich nogal inschikkelijk en is waarschijnlijk blij om iemand te ontmoeten die even gepassioneerd is door wapens als hij. Hij laat zich vrij gemakkelijk overhalen en aanvaardt om er in zijn rapport niets over te schrijven, zonder verdere details. Een leugen uit vergeetachtigheid... Hij demonstreert bij die gelegenheid hoe relatief zijn plichtsbewustzijn is en hoe rekbaar de grenzen van zijn integriteit als expert zijn. Maar goed, Bouhouche krijgt zijn zin.

Bron: De Laatste Leugen | Robert Beijer

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Brussel: 11 Juni 1980

Klacht tegen vier rijkswachters die auto beschoten

Het parket van Brussel heeft een onderzoek geopend tegen vier rijkswachters wegens moordpoging op de h. Giannakis, wonende (…) te Schaarbeek.

Op woensdag 11 juni hebben vier gendarmes het vuur geopend en acht revolverschoten afgevuurd in de richting van de wagen van de h. Giannakis in de nabijheid van diens woning. Toen hij die avond omstreeks 20 uur naar huis reed met zijn Honda bevond de h. Giannakis zich in de Ijzerenkruisstraat achter een beigekleurige Renault 4. Die wagen reed links op de rijbaan en de h. Giannakis knipperde een paar keer met zijn lichten om doorgang te verkrijgen. De Renault week uit en de Honda kon doorrijden. Toen de h. Giannakis wat verder in zijn spiegeltje keek, merkte hij op dat de wagen hem op de hielen volgde. Hij dacht dat de inzittenden boos waren om zijn inhaalmanoeuvre en hem op hun beurt wilden voorbijsteken maar de Renault bleef hem volgen.

Nabij zijn woning met de h. Giannakis rond een plantsoen rijden om parkeerruimte te vinden. Maar de bestuurder an de Renault reed dwars door het plantsoen om hem de pas af te snijden en raakte daarbij zelfs de Honda. Amper was hij zijn verrassing te boven gekomen of de h. Giannakis hoorde een stem die hem (in het Frans) toeriep: “Nu ga je d’er aan, ventje”. Dadelijk daarop weerklonken schoten. “Ik dacht dat ik tegenover boeven stond en er flitste een gedacht door mijn hoofd”, aldus de h. Giannakis: “plankgas en wegwezen. Ik koos dus de enige uitweg die mij restte, namelijk een straat in verboden richting. Weer werd er gevuurd. Pas op het ogenblik dat mijn achterruit aan scherven vloog, besefte ik dat mijn leven in gevaar was”.

Enkele minuten later stopte de h. Giannakis aan het andere einde van de Deschanellaan in dubbele file en verzocht iemand de politie op te bellen. Hij ging te voet naar huis, andermaal gevolgd door zijn “aanranders”. Toen hij zo goed als de voordeur bereikt had, kwam de politie aangereden. De “aanranders” werden onder schot genomen maar ze hadden nog paar pas hun identiteit bekend gemaakt of de h. Giannakis kreeg de boeien aan. Hij stond verbijsterd toen hij vernam dat het rijkswachters waren en vroeg hun naar de reden van hun handelswijze. Het antwoord luidde: “Wij volgen je vanaf de Marktstraat en daar heb je een collega aangereden”. Waarop de h. Giannakis antwoordde dat hij nooit in die straat was geweest en niemand had aangeraakt. Desondanks werd hij naar de Leuvense Weg gebracht en er de gehele nacht ondervraagd en bewaakt. Daags nadien werd hij in vrijheid gesteld.

Lijnrecht daartegenover staat de versie van de woordvoerder van de staf van de rijkswacht: “De Honda Civid heeft de Renault aangereden nabij het Madouplein, de bestuurder ervan sloeg op de vlucht maar werd bijgehaald. Na de Honda op de Deschanellaan te hebben klem gereden hebben de rijkswachters zich gelegitimeerd. Volgens de rijkswachters is de Honda op hen ingereden. Een wachtmeester werd omvergeworpen en gewond. Dan heeft zijn collega in staat van wettige zelfverdediging gevuurd op de Honda, die een eind verder werd opgevangen”.

Bron: Gazet van Antwerpen | 24 Juni 1980

Geen klacht maar onderzoek in zaak-Giannakis

Zoals we gisteren schreven, werd maandag bericht dat het parket van Brussel een onderzoek had geopend tegen vier rijkswachters wegens moordpoging op Paul Giannakis, Deschanellaan te Schaarbeek.

Dinsdagochtend heeft het parket erop gewezen dat er geen sprake is van moordpoging, wel dat er een onderzoek is geopend tegen onbekenden wegens bedreiging met gebaren (art. 329 van het Strafwetboek). Daarop staat een gevangenisstraf van 8 dagen tot 3 maanden. Dit onderzoek zal het mogelijk maken te achterhalen wat er juist is gebeurd en de verantwoordelijkheid van alle bij die zaak betrokken personen te bepalen.

Het administratief onderzoek zal het eveneens mogelijk maken vast te stellen in welke omstandigheden de rijkswachters zijn opgetreden en hun wapens gebruikt hebben. Het parket heeft bevestigd dat de automobilist zich niet burgerlijke partij heeft gesteld. De h. Giannakis werd in vrijheid gelaten.

Rijkswacht weert zich

In verband met deze onduidelijke zaak, geeft de generale staf van de rijkswacht zijn visie op het gebeuren. Deze betoogt dat op 11 juni om 20u20 een auto van de BOB Brussel in de Ijzerkruisstraat werd aangereden door een Honda Civic, waarvan de chauffeur de vlucht nam in de richting van het Madouplein.

Voorts heet het, dat de Honda gestopt werd in de Deschanellaan, waar hij werd omringd door rijkswachters die uit hun auto waren gestapt, waarna de bestuurder van de Honda frontaal op een rijkswachter zou zijn ingereden en hem verscheidene meters verder gooide. Daarop hebben de rijkswachters gevuurd op de andermaal vluchtende chauffeur. Deze werd later onderschept door de politie van Schaarbeek die ter versterking was geroepen.

Voortgaande op het proces-verbaal dat tegen de h. Giannakis werd opgesteld, heeft de procureur des Konings een onderzoek geopend.

Bron: Gazet van Antwerpen | 25 Juni 1980

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Brussel: 11 Juni 1980

Bovenstaand verhaal is uiteraard ook onvolledig, maar net zoals pakweg de overval te Walibi moest de generale staf van de rijkswacht toen alles uit de kast halen om alles in de kast te laten.

Giannakis was natuurlijk begonnen aan een staatsgreep samen met Angelou en Lafaurie, hetgeen de helden Bouhouche en Beijer - toen al samen met Amory - hebben kunnen voorkomen. Maar die operatie mocht uiteraard niet uitlekken waardoor de interventie van de generale staf van de rijkswacht. Voor wie voorgaande gelooft uiteraard.