821

Re: Nijvel: 17 September

Mooi werk, Billy&!

822

Re: Nijvel: 17 September

Kenza wrote:

Of de atoomschuilkelder? Wie beheerde de atoomschuilkelder in de jaren '80?

Ik was nu toch aan het meten... smile

Vanaf ... tot aan Colruyt Nijvel:

  • Heidestraat 41 Kester: 30,5 of 31,4 Km (Atoom...)

  • Court St Etienne: 20,5 Km (Woonplaats verschillende leden WNP)

Voor de volledigheid nog enkele onverdachte locaties;

  • Kazerne Geruset en De Witte De Haelen Blv Gen Jaques 210 : 28,4 of 30,4 Km

  • Vliegveld Florennes: 66 of 76,4 Km

  • Mons, Shape: 39,8 Km

  • Evere Kwartier Elisabeth: 38,3 Km

  • DOVO Meerdaalbos: 52 Km

  • 1 Para Diest: 81 Km

  • 3 Par Tielen: 113 Km

  • 2Cdo Flawinne: 40,2 Km

  • Trg C Cdo Marche les Dames: 59 Km

Kenza, hebt u een bronvermelding voor "atoomschuilkelders waar de Bende van Nijvel voor het laatst gezien is?"

Indien zou blijken dat ze in Kester inderdaad zouden geweest zijn, dan zou dit bijna per definitie betekenen dat het geen NATO Covert operatie was. (Ik kan me vergissen natuurlijk)

823

Re: Nijvel: 17 September

Wat de atoomschuilkelder betreft heb ik geen enkele aanwijzing. Ik heb me nooit echt verdiept in dit onderdeel van de Bende van Nijvel enkel dat ik gefascineerd ben door plaatsen. Ik heb gewoon met paar vrienden en forumleden eens zitten brainstormen opdat de Bende van Nijvel daar telkens spoorloos verdween. En aangezien dat het een uitzonderlijke locatie moet zijn want niemand heeft ze gevonden, denken wij aan de atoomschuilkelder. Hij ligt ver buiten het zicht van iedereen, bereikbaar via verschillende veldwegen en toegangswegen waar geen kat u ziet. Ook heb je oprijlatten nodig om in deze bunker een VW golf of Saab binnen te rijden (een VW Golf en Saab kunnen juist binnen met de spiegels dicht). Dus wat mij betreft is dit een hotspot. Wat Kester betreft zijn heel wat aanwijzingen en toevalligheden dat in die richting wijzen. We zijn nu al meer dan 30 jaar theorieën aan het bedenken en er is nog niets veranderd dus zou het best kunnen. Ook denk ik dat er auto’s van de Bende van Nijvel in de steengroeve van Lessines liggen.

824

Re: Nijvel: 17 September

Mooi werk Billy&. Vraag: die dagteller zegt toch niks? Brandstofverbruik uitgaand van een volle tank lijkt me zinvolle berekening, naar we kunnen toch niet aannemen dat ze de teller op 0 hebben gezet toen ze vertrokken?

825

Re: Nijvel: 17 September

Ja, daar hebt u gelijk in, the end had dat ook al geschreven. Vandaar dat ik begon met "voor wat het waard is". Ik heb een manual van de Saab gevonden uit '88 en inderdaad die teller is er zo één die tot 1000 gaat. Dus wat the end al schreef klopt, ze zouden 1038 Km kunnen hebben gereden in totaal.

826

Re: Nijvel: 17 September

Billy& wrote:

Nog een afterburner:

Het valt toch op dat, over heel de Bende Reeks trouwens, er steeds weer op het hoofd geschoten word. De doorsnee militair werd toendertijd getraind om steeds te mikken op het midden van de borst (grootste deel van het doel en dus grootste kans om te raken). Er is echter maar één soort mensen die snel beseft heeft dat , op korte afstand, je op het hoofd moet vuren: alleen dan is men zeker dat het doelwit absoluut zeker niet meer zal terugvuren. En in 82-85 was het groepje militairen die daadwerkelijk in serieuze vuurgevechten betrokken geweest waren redelijk klein (U mag zelf invullen;.

Ook hoe ze tijdens hun vlucht reageren en koelbloedig vuren is een element. Tof om te zien dat je probeert nauwkeurige bedenkingen te maken. Een belangrijke factor ivm Nijvel is ook de diefstal van de kogelvrije vesten in Temse, dit met een wagen en nummerplaat identiek als deze dat de buur van generaal Beaurir had. Tevens over hoe de combi beschoten geweest is, moet je eens aandachtig bekijken. Niet te vlug geloven wat er geschreven staat. Het wapenexpertiseverslag en ook het autopsieverslag van slachtoffers heeft jaren op zich laten wachten. Veel van de info die je leest is niet gebaseerd op feiten.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

827

Re: Nijvel: 17 September

the end wrote:

Niet te vlug geloven wat er geschreven staat. Het wapenexpertiseverslag en ook het autopsie verslag van slachtoffers heeft jaren op zich laten wachten. Veel van de info die je leest is niet gebaseerd op feiten.

Wees gerust the end, ik geloof niks te vroeg. Bij letterlijk alles tracht ik aan doorgedreven bronnenkritiek te doen, en ik weet hoe dat in mekaar zit. Vandaar dat ik niks zomaar geloof. Ook niet de vergevorderde complottheorieën. Ik verwerp ze niet, maar ik neem ze ook niet zomaar aan.

Nu maakt U  wel een eigenaardige opmerking: "de info die je leest is niet gebaseerd op feiten". Ik vraag me af hoe U de ware feiten dan kent? Ik mag toch aannemen dat U noch rijkswachter Jean-Marie Lacroix, noch één van de daders is? (grapje)

Zoals U zelf schrijft lieten bepaalde expertises lang op zich wachten. Veel later heeft onderzoeksrechter Lacroix dan uiteindelijk een reconstructie gedaan (ik dacht ergens februari 1987?) Dus als U over documenten van na het onderzoek Wezel/Schlicker beschikt, dan staan daar zaken in die niet publiek gekend zijn. In het laatste geval gaat het dus weer niet noodzakelijk over de feiten, maar over een nieuwere en mogelijk betere versie van de feiten.

In ieder geval, de dader die op Lacroix schoot met RG 2, doet in Nijvel en Diable Amoureux exact hetzelfde: snel en offensief reageren op onverwachte situaties. Hij reed met de Mercedes voorop, en nam dus de beslissingen. En hij moest zeer snel beslissen: in Eigenbrakel had hij nog exact 500 meter te rijden vanaf het punt waarop hij kon zien dat er voor hem aan kruispunt Cosmos een wegblokkade was. Hij had dus 14 sec. (120 Km/Hr), 23s (75 Km/Hr) of in het beste geval 29 sec. (60 Km/Hr) tijd om te beslissen wat hij zou gaan doen; stoppen, uitstappen en volop schieten. Mercedes achterlaten, instappen in de Saab en wegwezen.

Koele kikker dus die kerel, met zijn 1m80, driekwart lichte jas, ringbaard (of volle onverzorgde baard) voorhoofdskaalheid en zwart achterover gekamd haar.

828

Re: Nijvel: 17 September

Je uitgebreide bijdragen met oog voor detail tonen dat je alles kritisch leest, daarom ook de eerder positief bedoelde opmerking. Over de uitvoering van Nijvel ga je geen documenten vinden waar het correct in beschreven staat, dit bedoel ik. Over Nijvel en het kruisvuur in Eigenbrakel weet ik dat de elementen eruit gehaald zijn of anders omschreven zijn. In tegenstelling tot wat wordt beweerd, waren ze bij veiligheidsdiensten wel op de hoogte of volgden ze wel de gebeurtenissen van de bende. Die diensten waren lang voordat de verslagen die niet kloppen afgeleverd werden op de hoogte.

Het begin van het onder vuur nemen van de combi van de rijkswachters achter de Colruyt is anders dan je vermoed. Bekijk de verwonding van de rijkswachter die het overleefd heeft en de kogelinslagen aan die zijde van de combi. Ook het gesleep of het verplaatsen van de lijken is niet wat ervan gemaakt is.

Er is een gelijkaardige handtekening die overeen komt met specifieke wapenkeuze en het verplaatsen van lijken die heel veel vertelt over de daders in Nijvel.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Nijvel: 17 September

the end, stel ik het correct dat jij de juiste feiten / handelingen voor jou hebt liggen? Zo ja, kan je deze met ons delen aangezien de naslagwerken de bal mis slaan.

830

Re: Nijvel: 17 September

En zo nee, houd dan op met je spelletjes.