Re: Abdelkader Belliraj

coconut wrote:

De Italiaanse politie heeft terreurverdachte Lahbib El Mahmoudi (65) opgepakt in een hotel aan het Iseomeer, in Noord-Italië. El Mahmoudi heeft de Belgische nationaliteit. Hij was er zich helemaal niet van bewust dat Marokko hem opspoorde als medeverdachte voor drie politieke moorden, die hij in 1989 in Brussel zou gepleegd hebben op bevel van Abdelkader Belliraj. Belliraj zit voor deze en drie andere moorden en voor samenzwering tegen het Marokkaanse regime een levenslange straf uit in Marokko.

Lahbib El Mahmoudi was een van de “soldaten” van Belliraj. Die zou zijn mannen op bevel van de Palestijnse terreurgroep Abou Nidal in de jaren ’80 aangestuurd hebben om in totaal zes politieke moorden te plegen in Brussel. Belliraj bekende deze moorden in Marokko, maar trok zijn bekentenissen later in omdat hij ze zou hebben afgelegd na folteringen.

Het is nooit tot een uitlevering van Lahbib El Mahmoudi aan Marokko gekomen. Die zit al lang terug thuis. Nochtans beschuldigde Belliraj hem er concreet van meegewerkt te hebben aan de moord op de Saoedische Imam van de Grote Moskee, Abdullah Al Ahdal op 29 maart 1989. De boordpapieren van de bestelwagen van El Mahmoudi, die bij de moord zou gebruikt zijn, werden toen bij Belliraj thuis gevonden. Toch werd hij ongemoeid gelaten. En toch nog een brave huisvader genoemd worden...?

162

Re: Abdelkader Belliraj

Belliraj heeft die boordpapieren natuurlijk gestolen. Wist je dat dan niet?

Stond dit hier al ergens?

Op 25 februari 2019 kondigde Belga aan dat de minister en zijn Marokkaanse collega een samenwerkingsovereenkomst hadden gesloten die ook voorzag in "de voorwaarden voor de tijdelijke overbrenging van personen die op het grondgebied van het verzoekende of het aangezochte land worden vastgehouden, bijvoorbeeld als getuige"

Dit impliceert dus dat Belgie de tijdelijke overbrenging van Belliraj zou kunnen vragen.

En was de uitspraak van Geens dat hij binnen de drie jaar een proces voorziet een slip of the tongue die hij nadien nuanceerde?

"Binnen dit en drie jaar komt er een proces over de Bende van Nijvel. Dat zegt minister van Justitie Koen Geens (CD&V) in de studio van VTM." (Ik herinner mij dat ik toen dacht "Welke crimineel die reeds levenslang zit gaan ze nu boven halen".)

Dit gekoppeld aan het extreem uitdagende karakter van sommige "overvallen", aan de vreemde taal die er gehoord werd, aan een advocaat van de slachtoffers die plots roept dat er iemand in Marokko kan vrijkomen. Aan een voormalig lid van de staatsveiligheid die decoratie's kreeg en de titel van consul ... Dit doet mij lichtjes wankelen.

Maar ook de huidige cel die geen enkele moeite doet om getuigen te ondervragen die beweren dat ze ooit gevraagd werden mee te doen aan hetgeen men later de Bende zou gaan noemen. (Ik heb het hier niet over de eerste de beste gangster of dronkaard, maar mensen die een rang en een functie hadden.)

Waarom zijn die 6 moorden trouwens niet opgehelderd?

Re: Abdelkader Belliraj

Je neemt mij de woorden uit de mond, Coconut. Als de Bende echt zou bestaan hebben uit Bonkoffsky, Bouhouche, Beijer, Pilarski, De Staerke, Podevyn etc., welke vreemde taal hadden die dan gemeenschappelijk waarin ze naar elkaar konden staan schreeuwen? Sommigen zullen zeggen: ze werden gestuurd door de Mossad, dus zal het wel Hebreeuws geweest zijn. Ja, hallo ...

Terwijl de Berberse taal in die tijd de derde meest gesproken taal was in België, ver voor Turks en Duits. En hier heb je een aantal Berberstaligen die allemaal afkomstig waren van vlakbij het Bos van Houssière en het kanaal in Ronquières.

Zowat overal rondom hun woonplaats werden door de Bende overvallen gepleegd, soms zelfs twee keer: Halle, Beersel, Soignies, Waterloo, Eigenbrakel, Overijse ..., maar nooit in de dorpen waar ze woonden: Tubize en Braine-le-Comte. Zoals de Britten zouden zeggen: Don"t shit where you eat.

Eéntje woonde zelfs om de hoek van de winkel waar het kasticket werd afgeleverd dat in de brandhaard van de Bende is teruggevonden. En de etnische achtergrond van de meeste robotfoto's wijst ook in hun richting.

Bovendien hadden ze een motief dat het groot aantal doden kan verklaren. Is dat dan werkelijk zo ver gezocht?

164

Re: Abdelkader Belliraj

Ik denk eerder dat dit een commando is dat ingehuurd werd. Hoe verklaar je anders de manipulatie, de wapens, locaties, connecties en het bewust uitmoorden van het gezin Van de Steen. En waarom zijn ze nog niet aan het graven in de tuin van het familielid? Is er een adres van de bewuste tuin?

165

Re: Abdelkader Belliraj

imazibraine, in bovenstaande optiek stel ik me de vraag waarom bepaalde protagonisten van de 'klassieke theorie' naar bepaalde landen zijn gevlucht. Of was het geen vlucht?

  • Lekeu: Florida en was hij eerst niet naar Paraguay?

  • Bultot: Mozambique en Zuid-Afrika

  • Marc Vandeneynde: Zuid-Afrika

  • Beijer: Thailand

  • Pilarski : Soedan

... heb geen tijd om de rest aan te vullen maar er zijn er wel een deel.

Welke groepering / entiteit had in die landen geen invloed waardoor ze daar veilig konden zijn? Mijn kennis is beperkt, daarom gooi ik het hier binnen. Er was duidelijk een kracht, een organisatie, een belang van één of meerdere groepen, waartegen deze mensen het nooit zouden kunnen opnemen. Ze zijn dus gaan lopen naar veiliger oorden. Liepen ze in de weg of bestaat het risico dat ze net iets te veel te weten zijn gekomen toen?

En alle voorlopig niet bewijsbare sporen, verdenkingen, etc. naar deze mensen uit de klassieke theorie: hoe kan men die linken naar de Belliraj/Aarrass piste? Wie werkt er dan voor wie of wie wordt gebruikt door wie? Loopt het parallel? Kennen we enkel de feiten in de marge van kleine maar betrokken criminelen?

Belliraj zit me al jaren dwars, zeker omdat er zeer veel onder de radar van de klassieke pers lijkt te gebeuren, vandaar dat ik in 2018 een persartikel op het forum zette. Het samenspel van gedrag van Parket, KVI Brussel, SV, verdediging, aanklagers etc. lijkt onlogisch maar wie ben ik om daarover te oordelen.

En tot slot: is het illegaal om met een drone een shot te nemen van een tuin?

Re: Abdelkader Belliraj

Ik moet toegeven dat ik niet erg vertrouwd ben met elk van die dossiers, ddd.

Voor zover ik kan nagaan is Robert Beijer pas in 1988 gevlucht, onmiddellijk na de moord op een juwelier in Antwerpen. Lang na de Bendefeiten, dus.

Lekeu verhuisde pas in 1994 naar de V.S. Ik lees dat hij als een fantast werd beschouwd.

Over Marc Vanden Eynde, zoon van de vermoorde José, lees ik: "De zoon van José Vanden Eynde, een oud legionair, verkoos zijn ellende te vergeten en naar Lesotho te emigreren." Is dat dan wel een vlucht? En kon hij dan nog wel deelnemen aan de Bendefeiten?

Pilarski zou ergens in 2005 vertrokken zijn naar Soedan. Ook rijkelijk laat als hij wou vluchten. Veilig was hij er blijkbaar niet, want hij kwam er aan zijn einde.

Dan blijft er nog Jean Bultot, die inderdaad in die periode naar Paraguay gevlucht is, waar nog andere leden van extreem-rechts hun toevlucht zochten. Daar zou je je effectief vragen kunnen bij stellen; hij beweerde te werken voor de Staatsveiligheid. Rare situatie, moet ik toegeven.

De kleine criminelen werkten duidelijk in opdracht, maar van de 'klassieke' piste duikt daar voorlopig enkel Faez Al Ajjaz als opdrachtgever op (en als tussenpersoon zijn adjunct Christian Tavernier, ex-huurling).

Wat die tuin betreft: die zal na alle publiciteit van de laatste dagen wel omgespit zijn, zeker? De dochter van Abdelkader Belliraj woont er nu ...

kenza wrote:

Is er een adres van de bewuste tuin ?

Avenue des Chardonnerets, 44 in Tubize [Google Maps].

Dat is vlakbij de taalgrens, op de scheidingslijn van drie gerechtelijke arrondissementen. Nog zo handig: bemoeilijkt het onderzoek. En bijna met zicht op dat gedeelte van het Hallerbos waar hij de homosexuele man Marcel Bille vermoordde (nadat hij hem meegelokt had vanuit Brussel). Vermoord in Kasteelbrakel. In zijn verhoor in Marokko liegt Belliraj daarover. Hij zegt: 'Ik nam hem mee naar het woud van de Ardennen'. Dus bijna 200 km van de plaats waar hij hem werkelijk vermoordde, en vanwaar hij gewoon te voet naar de ouderlijke woning kon stappen ...

167

Re: Abdelkader Belliraj

Knap dat je dit allemaal weet.

168

Re: Abdelkader Belliraj

imazibraine wrote:

En bijna met zicht op dat gedeelte van het Hallerbos waar hij de homosexuele man Marcel Bille vermoordde (nadat hij hem meegelokt had vanuit Brussel). Vermoord in Kasteelbrakel. In zijn verhoor in Marokko liegt Belliraj daarover. Hij zegt: 'Ik nam hem mee naar het woud van de Ardennen'. Dus bijna 200 km van de plaats waar hij hem werkelijk vermoordde, en vanwaar hij gewoon te voet naar de ouderlijke woning kon stappen ...

imazibraine, zou het geen verspreking zijn of verkeerde opname in transcriptie en bedoelde hij misschien de Vlaamse Ardennen? Het kasteel ligt ook vrij dicht tegen Vlaanderen. Vlaamse Ardennen zijn vlakbij.

Re: Abdelkader Belliraj

Kan zijn, maar hij loog tegelijkertijd ook over het kaliber waarmee hij hem doodschoot: hij zei 9 mm i.p.v. 7.65. Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat hij de aandacht wou afleiden van de nabijheid van zijn ouderlijk huis, waarvan later zou kunnen blijken dat het wel erg dicht lag bij het kerngebied van de Bende van Nijvel: vlakbij het kanaal Brussel-Charleroi.

Ik weet niet of de naam Vlaamse Ardennen erg bekend is in Wallonië. Het verlengstuk ervan in West-Henegouwen noemen ze 'le pays des collines'. Nog authentieker gebleven dan onze Vlaamse Ardennen, vind ik, en mooi om te wandelen.

170

Re: Abdelkader Belliraj

Nog een klein weetje terzijde. De bekende FN1910-pistolen bestonden niet alleen in cal 7.65 maar ook in .380 of te wel ook 9mm Kort genoemd. Als je kon kiezen, dan was de 9mm kort interessanter. Heel verschillend is het niet want het wapen staat dan nog ver af van een echt 9mm para pistool. Als iemand met beide varianten schoot of bezat, was de 9mm of 7.65mm verwisseling ook mss toevallig. Ik heb trouwens nooit een bezitter van een 1910 in 9mm kort gekend die niet zei dat het een 9mm pistool was. Het woordje "Kort" werd er altijd afgelaten. Schutters zijn een beetje als vissers. smile Het wapen kon heel simpel met een aangepaste loop en magazijnhouder worden aangepast van 7.65mm naar 9mm (Kort).