111

Re: Jezus-Eik: Loods

Insp. Witse wrote:

Als kerncentrum van de bende van nijvel werd ooit (door een profiler) sint genesius rode uitgeprikt. Net aan de overzijde van het zoniënwoud ligt sint -jezus-eik. Wat wil zeggen dat deze loods nog niet zo gek is als uitvalbasis. Voor deze uitvalbasis zou ik me dan enkel beperken tot de eerste reeks van aanslagen, alvorens de pauze.

Claude Nitelet heeft hiervoor het eerste steentje in de vijver geworpen. Maar weet iemand in welke reeks Claude naar voor kwam (eerste, tweede of over de gehele lijn).

Witse, vergeet ook niet de "leegstaande" villa in Hoeilaart van een gekende jurist. Getuigen zagen daar "nerveuze types" vertrekken voor de hold-up in Aalst; woonplaats Mendez, zelfs woonplaats Madani Bouhouche? Caravan Philippe De Staerke, woonplaats Kapllan Murat, verblijfplaats Patrick Haemers, Brugstraat Hoeilaart na Dekaise, woonplaats eigenaar van bedrijf dat nummerplaten maakte, Schooting School Overijse, ...

Beperken tot eerste reeks aanslagen? Wat doe je dan met overval Delhaize Overijse + loods of overval Aalst + "leegstaande villa"? Hier deden nog een aantal plekken als safehouse de ronde.

112

Re: Jezus-Eik: Loods

Darty wrote:

[De enige naam - ‘militaire component’ - die mij nu te binnen schiet is Gérard Lhost, een voormalige overste of kolonel bij de Rijkswacht, die dan nog niet zo lang geleden zou moeten zijn overleden en een zoon met een topfunctie bij de rechtbank zou moeten hebben gehad.

Ik vrees dat ik verder zal moeten zoeken.

Ben ik ‘warm’ als ik zeg: ‘Guy Dussart?’ Weliswaar had hij geen hoge militaire rang - bij mijn weten was hij in 1985 adjudant -, maar occupeerde wel als hoofd van de Waverse BOB.

113

Re: Jezus-Eik: Loods

V.W. familienaam.

114

Re: Jezus-Eik: Loods

coconut wrote:

En blijkbaar zijn die verhalen bekend in de wetstraat want Lucien zou meerder politiekers aangeschreven hebben (o.a. Dewael, maar dit is dan wel van "horen zeggen").

Hieronder de brief die hij naar Patrick Dewael heeft gestuurd:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/lucien10.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

115

Re: Jezus-Eik: Loods

Hoe komt in godsnaam een aangetekende brief gericht aan Patrick Dewael bij jou terecht Ben?

Re: Jezus-Eik: Loods

finn wrote:
Insp. Witse wrote:

Als kerncentrum van de bende van nijvel werd ooit (door een profiler) sint genesius rode uitgeprikt. Net aan de overzijde van het zoniënwoud ligt sint -jezus-eik. Wat wil zeggen dat deze loods nog niet zo gek is als uitvalbasis. Voor deze uitvalbasis zou ik me dan enkel beperken tot de eerste reeks van aanslagen, alvorens de pauze.

Claude Nitelet heeft hiervoor het eerste steentje in de vijver geworpen. Maar weet iemand in welke reeks Claude naar voor kwam (eerste, tweede of over de gehele lijn).

Witse, vergeet ook niet de "leegstaande" villa in Hoeilaart van een gekende jurist. Getuigen zagen daar "nerveuze types" vertrekken voor de hold-up in Aalst; woonplaats Mendez, zelfs woonplaats Madani Bouhouche? Caravan Philippe De Staerke, woonplaats Kapllan Murat, verblijfplaats Patrick Haemers, Brugstraat Hoeilaart na Dekaise, woonplaats eigenaar van bedrijf dat nummerplaten maakte, Schooting School Overijse, ...

Beperken tot eerste reeks aanslagen? Wat doe je dan met overval Delhaize Overijse + loods of overval Aalst + "leegstaande villa"? Hier deden nog een aantal plekken als safehouse de ronde.

Dag Finn, hier geef je enkele terechte opmerkingen. Hoog tijd dat ik het topic over Nitelet opnieuw lees! Het blijft enorm moeilijk om een rode draad te vinden! Ik dacht dat het in dit topic stond 'iemand heeft voor Aalst op zijn eigen houtje gewerkt'. Deze post is zeker de moeite waard om opnieuw te lezen!

117

Re: Jezus-Eik: Loods

Als dit schrijven in 2002 de geestestoestand van een getuige moet weergeven dan is het voor bepaalde mensen - lees een speurderscel - een glasheldere aanwijzing om de man ongeloofwaardig te verklaren en alle pistes in dat verband te sluiten. Is dat de reden waarover HIPA - niet - spreekt?

Geeft dit dan ook zijn toestand weer in de 80'er jaren? Heeft zijn psychologische toestand toen al zijn leven gered omdat actoren van de bende wisten dat het zeer moeilijk zou zijn voor hem om geloofwaardig te klinken? In dat opzicht is het een ideale persoon om buiten zijn eigen weten huurdiensten te leveren.

Hoe kan iemand die in 2002 klaarblijkelijk zeer onsamenhangend of verward was, misschien tijdelijk, in 2018 op zijn sterfbed wel samenhangende verklaringen afleggen? Weet men iets van zijn geestelijke gezondheidstoestand af gedurende zijn leven? Er zijn dus duidelijk meer bronnen of getuigen nodig over de loods om deze piste te ondersteunen. En van Finn te horen, wordt dat moeilijk maar niet onmogelijk.

118

Re: Jezus-Eik: Loods

Zie niet in waarom de bandopname van de verklaring van die overleden hoogbejaarde getuige (toenmalige loodseigenaar) niet kan worden vrijgegeven, waarbij de door die getuige genoemde namen en - indien noodzakelijk - (bepaalde) plaatsen of (bepalde) situaties, ter geruststelling van eenieder mogen worden weggelaten, opdat die verklaring door een breder en groter publiek - weldenkende mensen - op zijn merites zal kunnen worden beoordeeld.

Op basis van de thans mij bekende informatie, hecht ik geen enkele waarde aan de stelling dat deze getuige tot en met de bandopname van zijn verklaring, niet compos mentis zou zijn geweest.

119

Re: Jezus-Eik: Loods

Zij die een betere kijk op de zaak hebben kunnen niet spreken, mogen niet spreken en zullen na de publicatie ook niet meer willen spreken.

Zij die deze publicatie hier gedaan hebben, hebben de privacy van dit slachtoffer zwaar geschonden. Het minste dat gezegd kan worden is dat ze niet nagedacht hebben over de gevolgen hier van. Niet enkel over de gevolgen voor de nabestaanden van deze man, maar bij uitbreiding de slachtoffers van de Bende aanslagen.

Eén "moment de gloire" van één man kan de geschiedenis mogelijk herschrijven. 

Hetgeen hier boven staat is mijn persoonlijke mening . Ik heb geen van de betrokken partijen "geconsulteerd" om het met een plechtig woord te zeggen. Ik kan noch bevestigen, noch ontkennen  dat deze brief werkelijk een brief van Lucien is. Het enige dat ik met zekerheid weet is dat deze dappere man eindelijk rust gevonden heeft.

120

Re: Jezus-Eik: Loods

Ik stel (ook) uitdrukkelijk vast dat de mede door advocaat Vermassen gememoreerde eigenaar van de loods Eikenlaan 36 te Jezus-Eik (Overijse), tevens zijnde fruithandelaar en getuige, L.D., medio december 2017 op 96-jarige leeftijd is overleden in het Universitair Ziekenhuis Leuven. Bij gebreke van (een transcript van) de bandopname van het gesprek tussen meester Vermassen en deze kennelijk 'erg helder van geest zijnde man', is het lastig, zo niet onmogelijk om hier een adequaat oordeel over te geven. Deze muis zal nog wel een staartje krijgen, als je het mij vraagt.