211

Re: Leon Finné

De Basis wrote:

Destijds was daar een 'enorme' antenne voor nodig. Deze vind ik niet terug op alle foto's die ik al gezien heb van de wagen naast hem. Bestond er een model autotelefoon zonder antenne? Zelfs een gewone autoradio had toen behoefte aan een antenne van +/- een meter. Of bestonden er in die tijd al inschuifbare antennes? Of stond zijn telefoon in een andere wagen die hij bezat? Gewoon iets wat ik vreemd vind.

Voor de autotelefoons destijds waren de daarvoor bestemde vaste antennes ongeveer 40 tot 45 cm lang. In het midden van deze antennes had men meestal een verdikking van ongeveer een 7 cm dat als versterking diende. De bekende merken voor autotelefoons waren destijds Motorola en Philips.

De uitschuifbare antennes deden dienst voor de normale autoradio's. Autovandalen maakten er destijds een sport van om zulke antennes af te breken.

Vanaf 4.40 » YouTube

212

Re: Leon Finné

Tru Dat wrote:

Er was ook een man die verklaarde dat de auto van Finné daar niet stond.

Ik heb het al eerder gezegd in dit topic. Afgaande op de beelden lijkt het mij vreemd dat iemand zijn wagen daar zo zou parkeren:

https://i.postimg.cc/XY2MRPpT/finne1.png

Die auto staat veel te ver naar achteren. Het winkelkarretje stond er initieel niet dus dat kan niet de reden zijn:

https://radio2.be/sites/default/files/styles/1200x630/public/2017-10/bende%20Overijse.jpg?itok=X5GZjS0V

(BTW als het er toch zou gestaan hebben is het niet logisch dat je je auto op die plaats parkeert met een volledig vrije parkeerplaats ernaast). Die auto lijkt mij daar in een haast gesmeten ipv geparkeerd.

213

Re: Leon Finné

rizzz ,het lijkt alsof op foto 1 het karretje voorbij de wagen staat, maar dat kan puur gezichtsbedrog zijn, en dus de reden dat het niet te zien is op foto 2 (vermits foto 2 bijna loodrecht is getrokken).

Je zegt ook 'initieel' waarbij ik aanneem dat je stelt dat foto 2 eerder genomen is dan foto 1? Op foto 2 is een soort 'laken/doek' (bij gebrek aan een beter woord) te zien naast het lijk. Het ziet er uit alsof ze het laken dat te zien is in foto 1 van het lijk hebben gehaald. M.a.w. het is best mogelijk dat foto 1 eerder genomen is dan foto 2, en dat zou kunnen verklaren waarom het winkelkarretje daar niet meer staat (i.e. dat het ontbreken van het winkelkarretje niet in verband met hoe die wagen geparkeerd is).

214

Re: Leon Finné

Ik had begrepen (uit eerdere posts in dit topic) dat foto 2 genomen is voor dat met het laken over het lichaam heeft gelegd en dus eerst genomen is.

Re: Leon Finné

  • Leon Finné zijn dood valt op zijn minst merkwaardig te noemen.

  • Leon Finné heeft een aantal keren over een opkomende staatsgreep gesproken tegen onder andere Vernaillen.

  • Leon Finné kende Juan Tonio Mendez tijdens de jaren 70 alvorens er sprake was van de bende.

  • Leon Finné was een koerier van zwart geld, mede-eigenaar van de frauduleuze bank Copinne

  • Leon Finné voorzag geld voor de NDB bij een opgezette drugsdeal

  • Leon Finné zijn huis werd doorzocht door onbekende BOB'ers uren na zijn dood

  • Familie van Leon Finné werd telefonisch afgeluisterd na zijn dood

De vraag die ik mij stel is waarom Leon Finné enkel in 1985 zijn dood vond. Bovenstaande informatie in rekening houdende lijkt het mij een groot toeval dat hij die specifieke avond een overval van de bende meemaakte en daar vermoord werd.

Heeft er iemand meer informatie over de link tussen Mendez & Finné? Dit zijn uiteindelijk de 2 bende slachtoffers waar veel vragen bij gesteld worden, maar ook zo weinig informatie van beschikbaar is.

Re: Leon Finné

Hij had de uitbater van de krantenwinkel naast Delhaize ook al een keer gezegd dat er vreemde dingen stonden te gebeuren in ons land (refererend naar staatsgreep?).

De stopzetting financiering drugsonderzoek: was ook aanleiding aanslag op Vernaillen. Hij was niet te vinden voor die Amerikaanse DEA-toestanden. Commandant François is dan het geld op eigen houtje gaan lenen bij Bende Farcy als ik het goed begrijp, om alles te kunnen verderzetten.

Re: Leon Finné

  • Leon Finné stond in om zwart geld uit Zaïre naar Luxemburg te brengen. Intussen weten we ook dat Faez Al Ajjaz gelinkt wordt met bloeddiamanten in Zaïre. Een tijdslijn kan Finné - Zaïre - Luxemburg & Faez Al Ajjaz makkelijk verbinden.

  • Leon Finné was een informant van verscheidene diensten waaronder DEA.

  • Finné & De Staerke werkte samen in het verkopen van gestolen schilderijen

218

Re: Leon Finné

Afgaande op de foto's zijn de ramen van de krantenwinkel intact. Dat wil dus zeggen dat alle schoten op Finné raak waren en er geen enkele hagelbol ernaast gevlogen is.

Re: Leon Finné

Finne had weet van de drugstrafieken (spreekt voor zich), maar ook van wapenhandeltrafieken in België (onder andere FN?). Feit, Finné heeft in de jaren 70 in deze optiek gezegd dat er 'kapers op de kust' hun intreden gingen maken. Doelde hij hier op het Iran-Contra waarvan bewezen is dat deze in 1981 begon?

220

Re: Leon Finné

Ik herhaal mijn vraag, was de krantenwinkel al niet gesloten op dat late uur? Heeft Finné effectief zijn krant gekocht? Want als de winkel al toe was had hij er niks te zoeken, als vaste klant kende hij de openingsuren en de baas. Ga jij daar naartoe als je weet wat er te gebeuren staat?