141

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

edd wrote:

Er moet toch een reden zijn om zo veel moeite te doen voor het stelen van weinig kostbare producten

Als je die inbraak bekijkt vanuit het perspectief van het afpersingsmotief; dan kan je de inbraak in de Colruyt van Nijvel plots heel goed kaderen. Het is uiteraard perfect mogelijk diezelfde producten gewoon aan te schaffen als reguliere shopper. Maar als het hele plan kadert binnen een grootschalige afpersing, is een inbraak een pak betekenisvoller. Niet alleen is het doelwit op de hoogte van de plannen, de manier waarop de inbraak wordt gepleegd laat geen twijfel bestaan over de overtuiging van de daders.

Na die inbraak weten de daders absoluut met 100 procent zekerheid dat wanneer ze hun doelwit op de hoogte stellen van hun plannen - nl bomaanslagen verpakt in courante warenhuisproducten - zij onmiddellijk au serieux zullen genomen worden. Ik kan me voorstellen dat zonder de feiten in Nijvel men bij Colruyt na een anoniem telefoontje ivm bommen in blikken olie men mogelijks niet onmiddellijk groot alarm slaat. Na Nijvel is daar volgens mij geen twijfel meer over. Voor de daders heeft die inbraak dus vooral als doel "shots fired": wij zijn gevaarlijk. Met het oog op snel plooien (en laten betalen) van het doelwit is deze inbraak volgens mij een heel solide aanzet. Zelfs zo goed - nu ga ik nog een stap verder - dat effectief bommen leggen zelfs al niet echt meer nodig is.

Het is maar een van de denkpistes: maar na het lezen van het boek bedacht ik me dat het wel eens zou kunnen kloppen wat CM schrijft. Althans; makes sense. En je vermijdt ook vele conspiracy pistes gelinkt aan bv. Fourez-Dewit.

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

Ik ben het boek aan het lezen, en ben nu halverwege. De schrijver en uitgever intrigeren me. Wie is die man? En wie is de uitgever? Ik vind van de uitgever maar één boek op het internet, en dat is dit boek. Uitgegeven in eigen beheer?

Verder bevat het boek inderdaad veel bronvermeldingen, maar ook heel vaak geen enkele bronvermelding. Waar hij sommige info gevonden heeft; geen idee. Hij baseert zich ook voornamelijk op boeken en persartikels, zelden op pv’s of op de onderzoekscommissies. Hij gebruikt dus veel tweedehands materiaal, wat reeds ingekleurd en geïnterpreteerd kan zijn door de originele schrijver.

Maar het geeft interessante inzichten en is zeker het lezen waard... tot nu toe toch

143

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

Blijkbaar te koop in Nederlandstalige variant. Is het zijn prijs waard? » www.standaardboekhandel.be

144

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

Vind ik wel, ik heb het Engelstalige boek gelezen.

145

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

Nog een stukje uit een interview met de schrijver Charles Maurice. Blijkbaar heeft hij een stukje handschrift van 1 van de daders laten analyseren, uit deze analyse komt daar voor dat het handschrift betreft van iemand die in Noord-Amerika heeft leren schrijven (of wellicht op een Amerikaanse legerbasis in Europa).

https://youtu.be/-HeAQmMbz5I

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

Enig idee waarom de skyline van Gent is gekozen voor de cover van het boek?

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

Na eerder Hilde Geens haar boek gelezen te hebben waar heel uitgebreid alles wordt belicht maar waar je uiteindelijk aan het eind van de rit niet tot een concreet besluit komt en je eigenlijk wat verweesd achterblijft was dit boek echter een verademing.

Het chronologische verloop waarbij de feiten analytisch door de haarkam gaan los van het grote complotdenken maakt het plots wel heel duidelijk wie de Bende Van Nijvel was en wat het motief was.

De reden dat we het tot op de dag van vandaag nog niet officieel weten hoe de vork in de steel zit, is volgens mij te wijten aan het feit De Bende -ervanuit gaande dat dit Bouhouche en co was- heel wat info had over corruptie, fraude, misdaden en gevoelige informatie over politici (die ze uiteindelijk ook verkochten), die zou uitkomen als het onderzoek zou gevoerd worden naar Bouhouche en zodus de Bende van Nijvel.

Een bende bestaande uit oud-rijkswachters komt overeen met het professioneel omgaan van de wapens en schiettechnieken. Daar hadden ze ervaring in, niet zo zeer in het stelen van auto's en dergelijke, noch konden ze terugvallen op een of andere grote organisatie die hun kon helpen aan de spullen die ze nodig hadden voor hun afpersingplan. Met alle geklungel van dien in het bekomen hiervan.

Mochten zij gefinancierd of logistiek geholpen zijn geweest door een buitenlandse of binnenlandse inlichtingendienst dan zouden de vele losse eindjes er ook niet geweest zijn, zoals het dumpen van auto's en wapens omdat men niet over voldoende stockeerruimte en budget beschikte bijvoorbeeld.

Kortom deze piste aangekaart door de auteur legt alle puzzelstukjes mooi samen in een coherent geheel, dit boek is wat mij betreft dan ook misschien het boek bij uitstek dat het dichtst bij de waarheid komt omtrent de daden van de Bende Van Nijvel.

148

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

Ik ben het boek aan het lezen, zit op 70%. Heb me helaas de Engelse versie aangeschaft en de kwaliteit van de vertaling is niet 100%. Het origineel werd zeker in de Franse taal geschreven en voor wie het zich mocht afvragen, de auteur is niet Chronos. Die laatste heeft geen hoge pet over het werk, net als Robert Beijer overigens, al is het in het geval van Beijer gevaarlijk om daar iets uit te concluderen behalve dat als hij het niet lust, er mogelijk wel correcte zaken instaan.

De auteur kent zeker een aantal aspecten van het dossier en details die niet algemeen bekend zijn. M.i. heeft hij toegang tot stukken of tot iemand die toegang heeft.

Hij brengt een aantal nieuwe en verfrissende invalshoeken. Echter, voor mij is er één 'maar' maar het is een serieuze: er staan ook materiële fouten in. Om er 3 te noemen:

  1. Volgens hem stond de combi van de politie op 300 meter van de plek van de inbraak;

  2. Werden gigantische bussen van 50 liter olie gestolen;

  3. En was de achtervolgende politiewagen aan de Diable Amoureux een anoniem voertuig.

Die 3 zaken (maar er zijn er nog) kloppen met zekerheid niet.

En ik vraag me dan af hoeveel er klopt van de weinig of niet publiek bekende details die erin vermeld staan en of het betrouwbaar is qua analyse of een mooi aaneen gebreid sprookje.

Als de auteur zijn theorie klopt dan lopen er minstens 2 rechtstreekse daders momenteel nog vrij rond.

Materiële fouten hierboven = in verband met de feiten bij de Colruyt te Nijvel.

149

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

Voor wat het waard is, in elk boek dat ik gelezen heb staan fouten.

Meestal heb ik dan een vriendelijke mail naar de auteur gedaan met de vraag bepaalde dingen nog eens na te kijken. Ik denk niet dat de algemene analyse daarmee op een helling komt te staan. Wie zelf foutloos is werpe de eerste steen zeker? Zelfs de meest wetenschappelijke analyse is niet foutloos. Want ook daar bereken je absolute en relatieve fouten.

Zal wel kloppen zeker dat er nog daders rond lopen. De vraag is, over hoeveel daders in totaal spreken we?

150

Re: Boek: Insane Killers, inc. The Mystery of the Brabant Killers - Solved

Ja, akkoord. Maar het probleem is dat de auteur zeer verregaande deducties maakt op basis van sommige elementen. Zo stelt hij dat in Nijvel specifiek olie werd gestolen omdat de metalen bidons zouden gebruikt worden in een latere bommencampagne binnen het kader van het 'plan warenhuizen'.

Dat lijkt me om meerdere redenen toch twijfelachtig:

  • heel die inbraak te Nijvel en al wat eruit volgde om wat olie vast te krijgen die ze evengoed zo hadden kunnen kopen voor weinig geld en risicoloos?

  • ze waren niet voorzien op het transport van die bidons, het feit dat de Mercedes in hun handen viel als tweede vervoermiddel is louter toeval;

  • het merk in kwestie werd in dat formaat (Horeca) enkel verkocht in Colruyt. M.a.w. als je daar een bom van maakt kan je die verpakking enkel in een Colruyt terugplaatsen, Delhaize had die nooit in assortiment in dat formaat;

M.i. heeft de auteur een theorie en vervalt hij in de gebruikelijke zonde: alles wat past in de theorie wordt benadrukt, al de rest doodgezwegen. Wat niet wegneemt dat het interessante lectuur is en een paar nieuwe inzichten biedt (op basis van gegevens die hoop ik correct zijn). Degene die hij ziet als de 'reus' van de bende lijkt me toch een twijfelachtige kandidaat voor die rol. Er wordt geen naam genoemd maar iedereen die de zaak een beetje kent zal er Amory in herkennen.