111

Re: Opsporingsbericht juni 2020

pjma wrote:

Zowel de uitgesproken jukbeenderen, de vorm van oren, de opvallende naar beneden gerichte mondhoeken én de diepe groeven langs de mond deden me direct denken aan de gelaatstrekken van Claude Delperdagne, al dan niet met een pruik.

Rekening houdende dat de foto die verspreid werd van niet frontaal werd gefotografeerd maar eerder van een lager standpunt heb je door het perspectief een visuele verkorting van het gezicht en lijken de oren ook iets lager te zitten. Ik heb enkele beelden naast elkaar gezet waar ik deze verkorting min of meer probeerde te simuleren én ik heb ook het contrast opgetrokken in de richting van de verspreide foto.

https://live.staticflickr.com/65535/50014116681_2a8b522d11_h.jpg

Het zou in dat geval weliswaar over een ‘jeugd’foto moeten gaan van eerder begin jaren 80 of eind jaren 70. Bij gebrek aan oudere foto's van Delperdagne gebruikte ik immers een foto van eind jaren tachtig en hier is hij duidelijk een stuk ouder, magerder en getrokken maar de gelaatstrekken komen naar mijn mening wel nog steeds overeen. Gezien Delperdagne een verfent wapenverzamelaar was zie ik het wel voor mogelijk dat hij zo trots poseert met dergelijk wapen. Er zijn meerdere foto's in omloop waar hij met andere wapens gelijkaardig poseert tijdens trainingen van Front de la Jeunesse.

Wat je met een 'beetje' manipulatie van foto's kan doen. Lijkt leuk maar heeft niets met realiteit te maken. De eerste foto, daar gaat het om, de echte foto van Claude Delperdange en die lijkt totaal niet op de gepubliceerde foto door het CWB verstrekt. Wat doet meneer Paard hier, hij blaast de foto op, verandert de trekken van de mond, zodat die overeenkomt, maakt de kaaklijn breder en het hoofd boller. Zelfs de zonnebril wordt aangepast richting foto en voila, daar hebben we de overeenkomst, Laat die fotoshop-trucjes achterwege en concentreer je op de echte overeenkomst van mensen die lijken op die foto. Ik heb met Claude Delperdange zes jaar omgegaan en niet altijd op een prettige manier. Mijn overtuiging: de man op de foto is niet Delperdange. En Luk, voor de goede orde: Claude Delperdange is niet vermoord door zijn vrouw!

Op wie lijkt die foto dan wel? Er zullen er velen in aanmerking komen. Luk heeft de trekken wel goed herkend. De mond en de neus. De enige die ik ken met een dergelijke mond en neus, maar vooral in combinatie met dat wapen is Martial Lekeu. Zijn er nog anderen die hiervoor in aanmerking komen? Ik zou zeggen, vraag het Michel Libert die waarschijnlijk die foto(s) verstrekt heeft.

Buiten dat, het lijkt het mij belangrijker om na te gaan waarom deze foto op dit moment naar buiten komt? Waarom nu, na 34 jaar? Is het zo dat wanneer de identiteit van de man op de foto gekend is, het enigma opgelost is? Weet men dan wie de daders zijn en wie de opdrachtgevers? Waarom probeert het CBW de aandacht af te leiden met het creëren van manipulatie en desinformatie?

112

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Insider wrote:

Buiten dat, het lijkt het mij belangrijker om na te gaan waarom deze foto op dit moment naar buiten komt? Waarom nu, na 34 jaar? Is het zo dat wanneer de identiteit van de man op de foto gekend is, het enigma opgelost is? Weet men dan wie de daders zijn en wie de opdrachtgevers? Waarom probeert het CBW de aandacht af te leiden met het creëren van manipulatie en desinformatie?

Zo denk ik er ook over. Wellicht zitten ze met hun broek op de enkels en vallen ze terug op vroegere raadseltjes en dan is Libert een prima gesprekspartner. Het kan desinformatie zijn maar denk eerder aan radeloosheid. Zo’n foto in de pers gooien zonder enige verdere informatie neigt naar weinig creativiteit.

113

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Misschien weten ze wel allang wie het is, maar schudden ze aan de boom om te kijken of bepaalde lieden met elkaar in verbinding treden.

114

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Claude Delperdange in kleur. Het is de eerste keer dat ik merk dat hij een pukkel naast zijn neus heeft » Forum

115

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Ben wrote:

De man op de foto is nog niet geïdentificeerd:

Een van de andere tips viseert een ex-rijkswachter die eind jaren 70 actief was bij de groep Diane, de anti-banditisme-eenheid. Hij wordt “met grote, maar geen absolute zekerheid” herkend door ex-collega’s.

Dan blijven er voor mij alleen nog maar Francis Pattyn en Marc Fiasse over, of vergis ik mij?

116

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Ben wrote:

Voor mij was de naam totaal nieuw, de naam staat hier niet op het forum en komt - na een snelle zoektocht - ook niet voor in mijn digitaal archief.

Hilde Geens herkende de foto meteen en geeft nog wat extra informatie:

(...) “De foto is in 1986 in het onderzoek van Aalst terechtgekomen. Michel Libert (kopstuk van het extreem-rechtse West Land New Post vaak gelinkt aan de Bende) zou de foto bezorgd hebben. Hij had hem gekregen van een klant in de GB waar Libert toen winkeldetective was. Maar de speurders hebben nooit kunnen achterhalen wie het was. Het laatste spoor was een man die naar Israël is verhuisd. Op zich zou het het wel interessant zijn dat we weten wie die man is. Er is een gelijkaardige tweede foto met meer mensen op, ook die is nog niet geïdentificeerd.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Een totaal nieuwe naam die (tot voor kort?) niet op het forum vermeld stond en dus geen Claude Delpardange ...

Wat ik niet snap; Hilde Geens stelt duidelijk "er is een gelijkaardige tweede foto met meer mensen op". Als ze persé die man willen vinden, of op zijn minst willen weten wie het dan wel is - in tegenstelling tot wie ze dachten dat het was - ... waarom geven ze dan ook die tweede foto niet vrij of enkel het deel waarop dezelfde man staat?

Dan kan je misschien de man zien met heel waarschijnlijk een andere lichtinval, andere mondhoeken, misschien meer licht door de zonnebril, misschien meer details via zijn kleding etc. ...? Er is toch niks verloren om - als je dan toch besluit om die ene foto vrij te geven - gelijktijdig en op z'n minst een deel van die andere foto vrij te geven?

117

Re: Opsporingsbericht juni 2020

In het topic 'Claude Delperdange' in post 35 van Merovinger staat een foto van Delperdange met shotgun en een persoon naast hem. Is dat misschien de tweede foto waar Hilde Geens op doelt?

118

Re: Opsporingsbericht juni 2020

LEO wrote:

In het topic 'Claude Delperdange' in post 35 van Merovinger staat een foto van Delperdange met shotgun en een persoon naast hem. Is dat misschien de tweede foto waar Hilde Geens op doelt?

Lijkt me niet... "Er is een gelijkaardige tweede foto met meer mensen op, ook die is nog niet geïdentificeerd.”

  • Het gaat NIET over Claude Delperdange, zoals Ben al suggereerde als antwoord op de reeds gestelde vraag: "Is het iemand die eerder al vernoemd werd op het forum?"

  • "een gelijkaardige foto" - een foto van een foto in zwart-wit is niet gelijkaardig aan een foto in een beukenbos met de typisch jaren '80 kleuren van een ontwikkeling van een analoge foto, ik vermoed aan de gele saturatie dat het een Kodak-foto is

  • "met meer mensen op" - je hebt gelijk Leo, er staan 2 foto's op de door jou aangehaalde foto, maar ik vermoed dat Hilde met "meer mensen" toch meer dan 2 bedoelt

119

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Het is 100% niet Claude Delperdange.

120

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Mincky wrote:

Het is 100% niet Claude Delperdange.

https://i.ibb.co/3kY208k/Niet-Claude-Delperdange.jpg

Leuke oefening. Over naar de orde van de dag.

De meest recent verspreide foto in het kader van het federaal onderzoek naar de Bende Van Nijvel met deadline 2025 is NIET Claude Delperdange. Jawel, er zijn opvallende overeenkomsten - zeker als je gaat manipuleren om je subjectieve overeenkomst te doen kloppen, ik loop ook al eens in die "val", maar verschillende bronnen bevestigen aan de forumbeheerder en aan de Federale politie een andere naam dan Claude Delperdange.

Maar dat sluit een mogelijke betrokkenheid van Claude Delperdange tot deze feiten - volgens mij - natuurlijk niet verder uit...