Re: Opsporingsbericht juni 2020

Er wordt te vaak vergeten dat de CWB inderdaad zéér bruikbare tips ontvangt welke hoogstvermoedelijk tot bruikbare info leiden. Maar zij hebben geen enkele verplichting om deze in het nieuws te brengen. Waar ik wel niet akkoord mee ben, is dat ze een foto pas 30 jaar laten in de aandacht brengen ...

302

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Mincky wrote:

Helemaal mee eens, mooi verwoord! Wat een fantast die Bossi, kan hij zijn aandacht hier anders niet per kilo krijvgen van ons? We kunnen die dan naar zijn "professionele" gmail account sturen. Dan hoeft hij hier ook niet telkens langs de aandachtskassa met zijn onemanshow ...

Beste Mincky, je hebt geen benul van wat achter de schermen gebeurd. Hiermee bedoel ik het melden van feiten aan de juiste instanties in plaats van eerst op dit forum! Eén zinnetje op het forum is voldoende voor enkele zeurpieten om door het slijk getrokken te worden. Tracht om even geduld uit te oefenen aub!

303

Re: Opsporingsbericht juni 2020

ctrix wrote:

Aalst?

Groot omgeving Aalst - Ninove, ctrix.

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Foto genomen groot Aalst - Ninove?

305

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Even dit in herhaling brengen » www.politie.be

'Journaliste Hilde Geens uit Kortenaken, die veel artikels en boeken heeft geschreven over de Bende, herkende de foto meteen. "De foto is in 1986 in het onderzoek van Aalst terechtgekomen. Michel Libert (kopstuk van het extreem-rechtse West Land New Post vaak gelinkt aan de Bende) zou de foto bezorgd hebben. Hij had hem gekregen van een klant in de GB waar Libert toen winkeldetective was. Maar de speurders hebben nooit kunnen achterhalen wie het was. Het laatste spoor was een man die naar Israël is verhuisd. Op zich zou het het wel interessant zijn dat we weten wie die man is. Er is een gelijkaardige tweede foto met meer mensen op, ook die is nog niet geïdentificeerd."

Bron » Nieuws

'Jarenlang dachten de speurders dat het WNP’er Leopold B. was, maar die woonde ten tijde van de Bende-feiten in Israël. Recent bleek dat het B. helemaal niet is. ... De foto werd de speurders bezorgd door oud-WNP-kopstuk Michel Libert. Soortgelijke foto’s werden ook ooit aangeleverd door wijlen privé-detective André Rogge. Die zei daarover op 1 februari 2003 in De Morgen: “Iemand uit het extreemrechtse milieu heeft mij een stapeltje foto’s toegespeeld van extreemrechtse trainingskampen in de jaren 80.

Bron » Nieuws

  • Waarom zou Michel Libert een foto van zichzelf aan het gerecht bezorgen? Ik denk zelf ook niet dat het Michel Libert is en er werd in voorgaande berichten door vele anderen ook geinsinueerd dat het zeker Libert niet is.

  • De speurders hebben wél kunnen achterhalen wie het was. Leopold Bousmanne. Althans dat dachten ze 34 jaar lang. Waarom zijn ze vorig jaar dan opeens van stelling veranderd?

  • Bossi laat hierboven in het topic uitschijnen dat het gerecht inmiddels de exacte plaats van de foto kent. Een plaats in de omgeving van Aalst. In het geval dat de man op de foto bijvoorbeeld Roger Beuckels zou zijn, is dat natuurlijk erg interessant om te weten dat hij toen in België verbleef want ...

  • ... er is nog een gelijkaardige tweede foto met meer mensen op. Waarom, waarom, waarom krijgen wij -de bevolking- die foto niet te zien?Of een deel van die foto? Het kan de identificatie van de man toch alleen maar eenvoudiger maken? Heeft er iemand (nog) contact met Hilde Geens? Kan zij (ons) nog iets extra vertellen over deze tweede foto want zoals ze het zegt vermoed ik dat zij deze tweede foto wél gezien heeft...

  • De foto. Michel Libert heeft dé foto overhandigd gekregen. Maar is er dus nog een tweede foto. Beide foto's kwamen op een verschillende manier tezamen in het dossier. De gekende foto van de krullebol met Spas in het bos via iemand die hem aam Michel Libert bezorgde. En een andere -voor ons onbekende foto- die allicht via prive-detective André Rogge aan het gerecht bezorgd werd. Hoe kunnen de twee foto's aan elkaar gelinkt worden? Door de man op de foto of door de achtergrond? Of door beide? Door de datum achteraan beide foto's? Erg lastig om te beoordelen vermits wij de tweede foto nog niet te zien kregen

  • ...

306

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Trobken wrote:

Waarom zou Michel Libert een foto van zichzelf aan het gerecht bezorgen? Ik denk zelf ook niet dat het Michel Libert is en er werd in voorgaande berichten door vele anderen ook geïnsinueerd dat het zeker Libert niet is.

Waarom denk je dat? Ik ben er namelijk van overtuigd dat dit Michel Libert wél is en wel om 3 redenen:

  • Een foto van zichzelf, vermomd met een pruik weliswaar, afgeven aan het gerecht is exact iets wat een verdachte, en zeker één met psychopathische / narcistische trekken, zou doen. En wel omdat hij hoopt zichzelf zo buiten verdenking te brengen én om verwarring in het onderzoek te stichten door een vals spoor te leggen. Dat uitgerekend Libert die foto gaf, die hij 'toevallig', van iemand gekregen had, maakt hem extra verdacht.

  • Libert is door minstens 2 getuigen herkend op die foto: één van hen is een ex WNP militant die Bouhouche ook goed kende. De andere (die ook beweert dat Libert de Reus of één van de Reuzen was) is ook WNP militant en die was vroeger een goede vriend van Libert die samen met hem ook in de Zeemacht in Oostende.

  • Ik ben zelf (als hobby) een portrettekenaar & portretschilder en ik garandeer je dat voor mij persoonlijk de gelaatstrekken perfect overeenkomen met die van Libert. De neus, kin, oren en het voorhoofd (mond is wel niet duidelijk voor mij, jammer wel dat ik geen zicht heb op z'n ogen, wenkbrauwen & oogkassen door de bril) zijn identiek als je het met andere foto's van Libert vergelijkt. Op basis daarvan durf ik zeggen dat ik 100% zeker ben dat dit Michel Libert is, ik ben echt heel goed in gelaatstrekken observeren omdat ik dat moet kunnen als portrettekenaar en dit is hem hoor. Vergeet ook niet dat figuren als Bouhouche en Libert bedreven waren in zich verkleden met pruiken.

Voor mij is Libert ook een geloofwaardige reus maar daar hebben we wel meer goede kandidaten voor. Voor mij één van de hoofdverdachten. Er waren volgens mij ook WNP leden betrokken bij de aanslagen, mogelijk meerderen.

307

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Kurosawa wrote:

Een foto van zichzelf, vermomd met een pruik weliswaar, afgeven aan het gerecht is exact iets wat een verdachte, en zeker één met psychopathische / narcistische trekken, zou doen. En wel omdat hij hoopt zichzelf zo buiten verdenking te brengen én om verwarring in het onderzoek te stichten door een vals spoor te leggen. Dat uitgerekend Libert die foto gaf, die hij 'toevallig', van iemand gekregen had, maakt hem extra verdacht.

Dat is inderdaad op zijn minst hoogst merkwaardig Kurosawa.

Waarom zou iemand een foto aan een winkeldetective van de GB (in Kraainem) overhandigen met de boodschap dat dit de reus van de Bende van Nijvel is? Zo iemand zou eerder een politiekantoor binnen stappen met deze foto (geen mail in 1986) of deze anoniem in de bus steken van het politiekantoor. Net door deze aan een detective/bewakingsagent van een supermarkt te geven, riskeer je dat deze foto nooit tot bij de politie geraakt. En dat is nu net waarom deze foto overhandigd werd. Zeer tegenstrijdig. Het lijkt me eerder een manier van Michel Libert om het traceren van de herkomst van deze foto's af te blokken. Foto's meervoud, want er zijn 2 soortgelijke beelden waarvan Michel Libert dus maar 1 overhandigde aan het gerecht (Willy Van Acke).

Nog even ter herinnering/herhaling, dit staat er online op deze website hierover:

"De foto draagt als datum 13 maart 1982 en dateert vermoedelijk van een militair trainingskamp zoals organisaties als WNP of het aanverwante Front de la Jeunesse in die tijd organiseerden. Meestal deden ze dat in het Bois de la Houssière, waar na de dodelijkste raid op de Delhaize in Aalst op 9 november 1985 (8 doden) de uitgebrande overvalwagen van de bende werd teruggevonden. Bronnen dicht bij het onderzoek bevestigen dat Libert de foto in 1986 persoonlijk bezorgde aan procureur Acke. De man zelf zegt zich dat niet te herinneren.

Michel Libert: “Ik was 23 jaar! En opeens besef je dat je bent misbruikt voor dit soort smeerlapperijen. Wat doe je dan? Dan stop je alles wat je aan mogelijk relevante info hebt in een grote zak en ga je daarmee naar de speurders. Als u me vraagt wie de man met dat machinegeweer wezen mag: ik heb geen idee.”

In een mail aan enkele journalisten voegt hij daaraan toe: “Ik herinner me zelfs niet die magistraat persoonlijk te hebben ontmoet. Ik ben voorgesteld aan onderzoeksteams waarbij de meesten zich niet voorstelden. Die foto hing al aan de muur bij een team, en ik weet al niet meer het welk.”

WNP werd in 1983 opgedoekt. Een jaar later overleed WNP-leider Paul Latinus bij wat door velen wordt beschouwd als een geënsceneerde zelfmoord. Latinus zou in het bezit zijn gekomen van het zogenaamde dossier-Pinon, een onderzoek waarin sprake was van kindermisbruik door leden van het toenmalige Franstalige establishment.

De man op de foto draagt iets dat sterk lijkt op een uniform, weliswaar niet van een gekende Belgische veiligheidsdienst. “Toen hij die foto overhandigde, zei Libert dat hij hem had gekregen van iemand die hem had gezegd dat dit de zogenaamde reus was van de Bende van Nijvel”, zegt een ex-speurder. “Zelf zei hij verder geen info te hebben.”

De krullenbol op de foto werd destijds geïdentificeerd als zijnde iemand die was geëmigreerd naar Israël en al z’n bruggen achter zich had verbrand. Met de technologie van vandaag is het iets eenvoudiger om iemand op te sporen dan in 1986. Bij een heranalyse van het 2 miljoen pagina’s dikke dossier trokken speurders de man nog eens na. “Men heeft 34 jaar lang de verkeerde naam op deze man geplakt”, zegt een bron dicht bij het dossier. “Nu willen wij graag weten wie deze man is”, zegt Eric Van Duyse van het federaal parket. “We hebben tot hiertoe geen enkele indicatie.”

Het gevaar om een naam vast te plakken aan die man. 34 jaar lang denken dat het die Leopold Bousmanne was, bestaat er trouwens een foto van deze man uit deze tijd? Gelukkig kunnen we nu geen 34 jaar meer de naam Libert op deze foto plakken want tegen dan is het proces gevoerd en komt de waarheid eindelijk aan het licht. Of niet.

Je kan gelijk hebben Kurosawa, dat het Libert is. En wetende dat hij erg narcistisch met psychopathische trekken past dit perfect in de motivering om van zichzelf een foto met een terminator-geweer aan het gerecht te bezorgen. Maar die stelling lijkt me net iets te makkelijk want een piste die het gerecht daarom ook zeker zal onderzocht hebben vermits ze Libert al verschillende keren aan de tand gevoeld hebben daarover. Dus daarom DENK ik dat het Libert niet is, maar ik vind je stelling zeer interessant en heb ze ook al overwogen.

Bovendien had het gerecht deze foto al via iemand anders ontvangen, als we de uitspraak van Michel Libert mogen geloven:

"... die foto ging daar al aan de muur..."

Wat dan weer ook erg merkwaardig is. Kan hier iemand van het forum bevestigen dat je als bezoeker van een politiekantoor zo makkelijk de beelden kan zien hangen van een lopend onderzoek?

Michel Libert deed/doet en zei/zegt wel meer vreemde dingen:

Merovinger wrote:

Nog een heel interessant uitspraak van Michel Libert:

"Elke donderdagavond ging ik een koffie drinken in de 'Jambon', het restaurant van Ramadan Dodack. De laatste keer werd het me zwart voor de ogen zodra ik van die koffie had genipt. Anderhalve dag later werd ik wakker in het Sint-Jansziekenhuis. Men vertelde me dat ik op het politiekantoor van Molenbeek was binnengestrompeld en ineengestort. In de 'Jambon' heb ik nooit meer een voet binnen durven te zetten. Het restaurant is nadien in de vlammen opgegaan en Dodack is vermoord."

Overigens, je bent portrettekenaar zeg je. Ga je zelf iets doen met de circulerende relevante foto's hier op het forum? Ik heb Jan Rosseel kort ontmoet bij een voordracht van hem in Gent, vond ik wel de moeite » www.foam.org Een creatieve invalshoek met de vele beelden hier, het kan inspirerend werken...

308

Re: Opsporingsbericht juni 2020

In de (in)nationale politie- en justitiedatabank is geen andere foto van deze persoon aanwezig, althans die indruk wordt gewekt, in een tijd waarin er ook sprake is van gesofisticeerde fotoherkenningssoftware. Mogelijk is deze persoon nooit in beeld geweest als verdachte of dader in een strafzaak, wat de speurtocht naar hem en zijn entourage ernstig kan bemoeilijken. Anderzijds wil ik er op blijven hameren dat politie/justitie/federaal parket de mee- en weldenkende burger allesbehalve een dienst bewijst, door hem of haar stelselmatig te voorzien van informatie, zonder de daarbij behorende context te verduidelijken. Hierdoor ontstaan er (voor de zoveelste keer) tal van misinterpretaties en misverstanden, die allesbehalve een zegen zijn voor het opsporingsonderzoek.

Echt pislink word ik van dit soort informatie:

Trobken wrote:

"Journaliste Hilde Geens uit Kortenaken, die veel artikels en boeken heeft geschreven over de Bende, herkende de foto meteen. "De foto is in 1986 in het onderzoek van Aalst terechtgekomen. Michel Libert (kopstuk van het extreem-rechtse West Land New Post vaak gelinkt aan de Bende) zou de foto bezorgd hebben. Hij had hem gekregen van een klant in de GB waar Libert toen winkeldetective was. Maar de speurders hebben nooit kunnen achterhalen wie het was. Het laatste spoor was een man die naar Israël is verhuisd. Op zich zou het het wel interessant zijn dat we weten wie die man is. Er is een gelijkaardige tweede foto met meer mensen op, ook die is nog niet geïdentificeerd."

Dat politie en justitie te beroerd zijn om hun vraag ‘wie die man op de foto is’ te encadreren, ter voorkoming van de zoveelste flop in het Bendeonderzoek, is al lang geen verrassing meer. Over de conclusies die daaraan verbonden zouden moeten worden en welke uitvoering aan die conclusies zouden moeten worden gegeven, hoef je het in België niet te hebben, want dat is zinloos.

309

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Je beseft Darty, zoals wij allemaal dat er meer is. Het gerecht heeft cruciale informatie die wij ontberen. Frustrerend maar logisch want het onderzoek is nog steeds lopende. Zeer contradictorisch is dat justitie ons dus vraagt om te helpen duiden wie de man op de foto is terwijl ze daarbij zelf cruciale informatie achterhouden om net die foto te kunnen duiden. Namelijk die bewuste tweede soortgelijke foto met méér mensen erop.

Trouwens, misschien staat Michel Libert wel bij die tweede foto. Het is een foto van een trainingssessie van de WPN, wordt ook hier verteld op het forum. Dat kan allicht geweten zijn door de herkenbaarheid van de andere personen op die andere soortgelijke foto. En ik vermoed dat dit is doordat het Gerecht juist 34 jaar lang de naam van Leopold Bousmanne op die bewuste foto plakte. Een Westland New Post-lid, inderdaad. Dat kan ook verklaren waarom het Gerecht voorbij gaat aan het feit dat dit absoluut Michel Libert zou moeten zijn en ons vraagt om een (andere) naam op deze persoon te plakken.

Zelfde coherentie in het verhaal van Bonkoffsky. Het Gerecht is er 99% zeker van dat hij "het" niet kan zijn. Maar waarom niet? Ook dat wordt ons niet verteld...

Omgekeerd suggereert het gelukkig wel dat het Gerecht verder staat dan we durven hopen en dat verklaart ook al sommige uitspraken over het nakende proces.

310

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Inderdaad, Trobken, er is meer.

Ik interpreteer de woorden het ‘nakende proces’ toch anders. Volgens mij vatten die woorden het verloop van het onderzoek in de afgelopen 38 jaar goed samen. Er wordt keer op keer een voorschot genomen op iets dat niet zal komen. Anders geformuleerd: door toedoen - lees ook: kwaad opzet - van politie en justitie, blijft de burger verstoken van informatie, waardoor er geen brug kan worden geslagen tussen de feiten en de daders.