541

Re: Philippe De Staerke

Ja. Maar ben die brief kwijt. Trojan verwees er ook naar in deze post:

Belangrijke vraag voor mij: wanneer Philippe De Staerke in z'n bekentenisbrief spreekt over een voormalig agent van de staatsveiligheid, staat het dan vast dat hij het heeft over de Belgische? Persoonlijk zou ik eerder denken aan de Franse. Twee figuren waar ik onmiddellijk aan denk. Lucien Victor Ott. Kolonel Bastiani. En een derde die niet geheel onmogelijk is: de woordvoerder van Abu Nidal, die expliciet wordt vermeld in een brief van De Staerke, en die door Mark Eyskens ooit in de Belgische pers is 'ontmaskerd' als een dubbelagent die voor de Franse veiligheid werkte.

Heb het dus over Walid Khaled, de 'gevaarlijke terrorist' die in 1991 een fikse politieke rel veroorzaakte door hier vrolijk rond te lopen op de Brusselse Grote Markt. Net als Trojan dacht ik toen dat Philippe De Staerke het niet had over de Belgische maar over de Franse Staatsveiligheid.

542

Re: Philippe De Staerke

In de nota's van Substituut Acke is er weinig op te merken in verband met de bende van Baasrode en bekend als de bende De Staerke. De Rijkswacht als piste, Haemers, WNP, extreemrechts en de groep G en Front de la Jeunesse komen er het meest in aanmerking. De vraag is waarom alle onderzoeken naar de Rijkswacht werden afgeblokt. Waarom gewezen onderzoeksrechter Troch als lid van het Comite P een klacht indiende tegen Walter De Smedt omdat hij als Comité P lid verder onderzoek voerde naar Johan De Mol en het Front de la Jeunesse.

543

Re: Philippe De Staerke

SAC brengt mij weer bij de X-nota, het SAC zijn geen heiligen. Ik zeg niet dat De Staerke uitvoerder was maar hij weet absoluut meer.

544

Re: Philippe De Staerke

Tru Dat wrote:

Ik zeg niet dat De Staerke uitvoerder was maar hij weet absoluut meer.

Wanneer Philippe De Staerke echt meer zou weten, zou hij dan al niet veel eerder vermoord of gezelfmoord zijn?

545

Re: Philippe De Staerke

Vermoord of gezelfmoord? Wat als ergens op een veilige locatie verstopte sextapes met adellijke heren, dienen als levensverzekering...

546

Re: Philippe De Staerke

Ja dat zou natuurlijk ook een mogelijkheid zijn of wellicht ander chantagemateriaal als levensverzekering. Wel typisch dat Philippe De Staerke er financieel gezien niet van heeft weten te profiteren. Is er informatie of Philippe De Staerke een gokker was?

547

Re: Philippe De Staerke

Nog even het volgende herhalen:

Het enige wat hij (Philippe De Staerke) zegt, is dat hij nooit iets zal zeggen, en dat "men hem om die reden gekozen heeft", schreef substituut Acke.

Duidelijk.

Zoals ook Fons Van Rie schreef:

(...) Ik blijf er nog altijd bij dat De Staerke behoort tot de mensen die op een of andere manier te maken hebben met de Bende van Nijvel. Dat is mijn aanvoelen als politieman. Maar je moet dat kunnen bewijzen. Dit is democratie.

En De Staerke weet dat. Hij is zo geraffineerd dat hij zegt: ‘Oke, ik heb het gedaan, breng mij voor het Hof van Assisen.’ Omdat hij die bekentenis daar toch weer intrekt en heel goed weet dat wij ze niet onweerlegbaar kunnen hardmaken.”

Bron: Interview met Fons Van Rie | Humo | 1999

Nochtans zou Philipe De Staerke zelf later verklaren:

"De aanslagen van de Bende van Nijvel waren geen gewone overvallen. Als de overvallers geld wilden, hadden ze banken moeten overvallen, zoals wij destijds met de bende van Baasrode deden. Het geld dat werd buitgemaakt door de Bende van Nijvel was 'drinkgeld' voor de daders. Ik ben ervan overtuigd dat de moordenaars betaald werden om die aanslagen te plegen. Om paniek te zaaien onder de bevolking door winkelende gezinnen en onschuldige kinderen koelbloedig neer te leggen. Wie de daders waren, weet ik niet. Als ik het wist, had ik het al lang verklikt."

Bullshit dus. Of toch niet helemaal...dixit Patrick Baudry:

"Luister, ik meen wat ik zeg." "... Wat men ook moge beweren, de De Staerkes hebben een goede inborst en zouden geen vlieg kwaad doen, tenminste zolang men hen niet bedriegt. Alleen met die schoonbroer van hen, Pinta Farkas, moet je oppassen. C'est un type dangereux. Gewetenloos. C'est un tueur, zoals Rosier, die als je hem ziet zo de communie zou geven maar hij heeft wel tientallen doden op zijn geweten. En bovendien was hij goede maatjes met Jean-Luc Baugniet!"

De Deltacel was goed bezig toch hee?

Dixit Philippe De Staerke:

Volgens het gerecht verklaarde Yvette V. (de ex van Philippe De Staerke) dat ze samen met mij enkele uren vóór de overval op verkenning is geweest in de Delhaize van Aalst. Maar we zijn die zaterdag niet eens in Aalst geweest! Wel de vrijdag om haar dochtertje van de kostschool af te halen. Dat heeft ze ook zo verklaard. Daarna gingen we zogezegd naar de Delhaize voor een laatste verkenning voor de 'grote slag'.

Toen die speurder haar zei dat die overval niet vrijdag maar zaterdag heeft plaats gehad, heeft ze haar versie aangepast en verklaarde ze dat ze inderdaad zaterdag met mij en haar dochtertje de plaats hebben verkend. Ze heeft me gewoon willen pakken. Ik zweer je: ik ben daar nooit op verkenning geweest en heb niet aan die overval deelgenomen." Puzzelstukken De Samsonite-valies, de wapens en de carnavalsmaskers die bij hem zijn gevonden, werden volgens hem gebruikt bij overvallen op bank- en postkantoren. Niet voor Bende-overvallen. "Het gerecht beschikt over een hoop elementen, puzzelstukken die de speurders zo hebben verschoven en bij elkaar gelegd tot de puzzel paste. Maar bij nader inzien bleek de tekening toch niet te kloppen...."

En zo zijn er wel meer zaken die sommige (sommige, niet allemaal) speurders van de Delta-cel op hun geweten hebben.

Alles wijst er op dat het onderzoek, van bij het begin, de verkeerde richting werd ingestuurd. De vraag wie het onderzoek heeft gemanipuleerd is daardoor bijna even belangrijk geworden als de vraag wie de daders waren van deze overvallen. De eerste vraag kan immers helpen bij het oplossen van de tweede.

"Welke macht is zo groot dat ze er in is geslaagd gedurende al die jaren en ondanks de verschillende onderzoeksrechters, enquêteurs en parlementaire onderzoeken, de zoektocht naar de waarheid te blijven dwarsbomen?"

Lees en blijf lezen. In bijlage 6 van de Tweede Bendecommissie lees je ondermeer:

Achterhouden van een PV Bouhouche - Bende van Nijvel

Er is gebleken dat een document gedateerd op 5 augustus 1988 door een inspecteur van de gerechtelijke politie van Nijvel werd doorgegeven aan de procureur des Konings van Nijvel. Dat document meldde dat de heer Bouhouche inlichtingen en opvattingen zou hebben over de schuld van de daders van de moordaanslagen gepleegd door de Bende van Nijvel. Het document werd opgesteld in het kader van de zaak Mendez. Er stond duidelijk op vermeld "moordaanslagen Bende van Nijvel".

Noch onderzoeksrechter Lacroix, noch de speurders van de Bende-cel herinneren zich een kopie van dat document te hebben ontvangen. De specifieke pv's of documenten van de Gerechtelijke Politie van Nijvel waar Bouhouche het over de bende heeft zijn deze:

  • 100621/87

  • 1847/88

  • 1495/86

  • 100028-30/87

  • 100554/88

  • en 3692/88PJ

Er zijn 4 ondervragingen geweest van Bouhouche over de Bende Van Nijvel in het Mendez onderzoek.
Die info is nooit vanuit het Mendez onderzoek bij de bende cellen terecht gekomen want in de Tweede Bendecommissie (96/97) verklaren de speurders dat ze geen kennis hebben van die documenten, wat ook klopt. (bedankt The End voor deze info)

Sommige speurders (van de Delta-cel) wilden bepaalde protagonisten als zondebok 'pakken'. Ter meerdere eer en glorie van zichzelf maar vooral om anderen uit de wind te kunnen zetten. Het is al zo vaak gezegd. Acke had het bij het juiste spoor en vele trouwe en naaste collega's van hem wisten dit. Helaas.

548

Re: Philippe De Staerke

edd wrote:

De basisopleiding bij het Franse Vreemdelingenlegioen duurt 15 weken. Van zijn verjaardag op 28 augustus tot de overval  op 30 november; dat zijn 13 volle weken. Als men er vanuit gaat dat hij zich direct na zijn verjaardag aanmeldt en enkele dagen voor 30 november het legioen verlaat dan kun je stellen dat dit op het einde van zijn opleiding is. Overigens kun je al op je 17de terecht bij het Franse Vreemdelingenlegioen.

In het interview met De Staerke zegt hij niet dat hij als ontmijner heeft gewerkt, dat beweer jij.

Beste edd, zeg mij eens waar is zijn witte kepie? Waar is zijn eer?

549

Re: Philippe De Staerke

Now wrote:

Beste edd, zeg mij eens waar is zijn witte kepie? Waar is zijn eer?

Weet niet of hij echt in het legioen was, en dat gaan wij niet kunnen controleren, maar weet wel dat De Staerke niet veel eer heeft op basis van zijn veroordelingen. Wie zijn kennis misbruikt om er misdaden mee te plegen kan bij mij op niet veel eer rekenen.

550

Re: Philippe De Staerke

Dan zijn wij het eens wat eer betreft!