Re: Bende van Baasrode

Ik lees dan weer wel een wapen waarvan de loop afgezaagd is. En ook in het wilde weg beginnen schieten (zonder iemand te raken). Maar zo kunnen we blijven zoeken.

22

Re: Bende van Baasrode

In Frankrijk was er in de jaren 80 ook een bende die geweldloos begonnen was met banken enz te overvallen. Dan wisselden ze hun modus operandi deden overvallen op supermarkten en schoten op alles wat bewoog. Het is voldoende om een nieuw lid in de bende te krijgen die het anders wil aanpakken.

23

Re: Bende van Baasrode

Bedankt aan dhrlanden om de artikels op te zoeken en netjes in 1 bericht te plaatsen. smile

Tru Dat wrote:

In Frankrijk was er in de jaren 80 ook een bende die geweldloos begonnen was met banken enz te overvallen. Dan wisselden ze hun modus operandi deden overvallen op supermarkten en schoten op alles wat bewoog. Het is voldoende om een nieuw lid in de bende te krijgen die het anders wil aanpakken.

Heb je daar documentatie over (of een website waar al hun feiten op staan)?

Non semper ea sunt quae videntur

24

Re: Bende van Baasrode

In het eerste boek van Bouten staan in het interview met Yvette (vriendin van De Staerke) een vijftal overvallen die hij aan het plannen was met de bende van Baasrode. Heeft iemand die toevallig bij de hand? Ik heb dat boek helaas niet digitaal bij de hand. Enkel in hard copy ver weg van mijn huidige locatie. wink Die lijst vind ik op het forum momenteel niet terug.

25

Re: Bende van Baasrode

Voor zij die geinteresseerd zijn, ik heb het geografisch profile van de hold-ups van de bende van Baasrode onder het topic "geografische analyse" geplaatst » Forum

Hier plaats ik dus enkel een verwijzing naar die post.

26

Re: Bende van Baasrode

bertlagaisse wrote:

In het eerste boek van Bouten staan in het interview met Yvette (vriendin van De Staerke) een vijftal overvallen die hij aan het plannen was met de bende van Baasrode.

Dit is de enige info die ik kan vinden in het boek. Aan het woord is Yvette Vanhemelrijck:

"Mijn dochtertje vertelde me dat Bob [Robert Eckhardt] in het gezelschap van zijn vriend Georges Leclerc af en toe op bezoek kwam als ik niet thuis was. Ze werd dan uit de kamer gestuurd om in de keuken eten klaar te maken. De onderonsjes dienden om een of andere overval voor te bereiden. Op een dag heb ik hen betrapt toen ze in de slaapkamer een hold-up op het postkantoor van Elsene beraamden. (…) Eerst gingen we Bob ophalen bij zijn moeder in Halle en daarna zijn we naar de wapenhandelaar gereden op de Bergensesteenweg. Ditmaal mocht ik niet mee binnen. Ze kwamen buiten met een grote smalle zak. Opmerkelijk is toch dat Johnny [Philippe De Staerke] in die periode het plan uitwerkte om diezelfde wapenwinkel te overvallen."

(...) "Eenmaal heb ik hem samen met Bob naar het kerkhof van Luik moeten voeren. Ze gingen op zoek naar het lijk van een rijke gravin die behangen met edelstenen was begraven. Ik herinner mij ook dat ik ze op een avond eens heb moeten rondrijden in een villawijk en op verschillende plaatsen moest halt houden. Ze stapten uit en namen inbrekersmateriaal mee. Na een half uur kwamen ze onverricht ter zake terug omdat er blijkbaar overal licht brandde en ze hun plannen niet konden uitvoeren."

"Ooit heeft Johnny me gezegd dat hij betrokken was bij twee hold-ups in Baasrode, bij een zaak van gestolen kasbons - waar weet ik niet meer - en bij een schietpartij in het pretpark van Walibi. Hij sprak ook over een helikopter die hij zou beschoten hebben. Telkens waren Dominique Salesse en Serge le Grec bij die overvallen aanwezig."

"Na Aalst - ik denk eind november 1985 - hebben De Staerke en zijn maten nog een overval gepland op het postkantoor van Sint-Gillis. Ik heb Bob, Georges en De Staerke tot aan het postkantoor gebracht. (...) Twee van hen gingen binnen om postzegels te kopen en zo de boel te verkennen. (...) De hold up was gepland voor ’s anderendaags in de voormiddag. "

(...) "Begin februari 1986 hebben Johnny en enkele van zijn maten een juwelierszaak in Hoeilaart overvallen. Ik weet het omdat ik kort daarvoor Johnny en Karafilis tot daar heb moeten rijden."

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

27

Re: Bende van Baasrode

FreCR wrote:

Heb je daar documentatie over (of een website waar al hun feiten op staan)?

FreCR, ik heb dat ooit eens gezien op het programma "faites entrer laccusé" te vinden op YouTube. Ik kan me niet meer herinneren welke naam de bende had. Sorry.

Re: Bende van Baasrode

Ben wrote:

(...) "Begin februari 1986 hebben Johnny en enkele van zijn maten een juwelierszaak in Hoeilaart overvallen. Ik weet het omdat ik kort daarvoor Johnny en Karafilis tot daar heb moeten rijden."

Volgens mij geen overval maar een nachtelijke inbraak bij een juwelier op het gemeenteplein te Hoeilaart op 5 februari 1986.

Re: Bende van Baasrode

Et is nog een toeval: Yvette werkte toen in Scherpenheuvel volgens wat op deze site staat aangegeven.

Re: Bende van Baasrode

Yvette Van Hemelrijck werkte als prostituée in de bar Marionne in Scherpenheuvel (zie blz. 324 in het eerste boek van Guy Bouten).