111

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

Reeds op 26 november 1981 werd de robotfoto van de dief van de Mazda verspreid via de media:

Einde september werd op de Louizalaan te Brussel voor de zetel van Air Zaïre, het voertuig gestolen dat op 26 oktober [1981] hoogstwaarschijnlijk gebruikt werd door de daders van de moordpoging op rijkswachtmajoor Herman Vernaillen en op zijn echtgenote Magda Gies. Dit voertuig was sinds 14 of 15 september verdwenen uit de garage van de eigenaar Al Ajjaz Faez. Het betreft het reeds geseinde personenvoertuig Mazda 626, automatische versnelling, tweedeursmodel, lichtbruine metaalkleur.

Op grond van inlichtingen verstrekt door een ooggetuige kon de volgende robotfoto van de dader van de diefstal samengesteld worden: van 25 tot 30 jaar, ongeveer 1,75 m, magere lichaamsbouw, kort geknipt rood of blond haar, zeer verzorgd en goed gekleed. De man droeg een licht beige kostuum met vest, hemd en das.

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/robotf12.png

De tweede robotfoto in deze zaak is volgens mij nooit vrijgegeven maar de rijkswacht is er wel mee op stap gegaan:

(...) Inmiddels geraakte bekend dat er een tweede robotfoto werd gemaakt, waarmee de speurders nu op stap gaan. Die robotfoto zou min of meer beantwoorden aan de persoon, die voór de aanslag op de riikswachtofficier, in de buurt van Vernaillens villa zou zijn opgemerkt. In speurderskringen acht men het niet uitgesloten dat die persoon de plaats is komen verkennen waar majoor Vernaillen woont. Ook die robotfoto heeft tot dusver niets opgeleverd.

Bron: Gazet van Antwerpen | 19 december 1981

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

112

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

Als Beijer bekend heeft dat hij hier bij was dan weet hij toch wie de persoon van de robotfoto is.

113

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

'(Robert) Beijer zei dat het hem speet dat mijn vrouw zo zwaar gekwetst was.' vertelt Herman Vernaillen. 'Ik zei: "Ik weet dat jij erbij was en (Madani) Bouhouche ook, en ik denk ook (Guy) Goffinon, maar de vierde man?" "Van mij en Bouhouche, dat klopt, maar verder kan ik niet gaan," antwoordde hij. Beijer dient bij Herman Vernaillen een totaal ander motief voor de moordpoging op dan in zijn boek. Het doel was niet de rijkswacht te ontwrichten. 'Beijer zei vlakaf dat het de bedoeling was me te vermoorden. Het was een contract,' vertelt Herman Vernaillen. Waarom, dat wilde hij niet kwijt, in dienst van wie ook niet.

Hij kwam natuurlijk aanzetten met zijn verhaal over de Oost-Europese geheime dienst. Ik zei: "Als ik je nog op mijn oprit zie, schiet ik je af." De magistraat zat erbij, en mensen van de gerechtelijke dienst. Ze mochten het noteren. Sinds die confrontatie zegt Herman Vernaillen: 'Ik was het eerste slachtoffer van de Bende van Nijvel.' Het staat voor hem vast dat Bouhouche en Beijer geprobeerd hebben hem omver te schieten, en zij zijn de hoofdverdachten in het Bendedossier, zo zit dat.

Een fragment uit het uitstekende maar helaas nog onvolledige 'Het Complot van de Stilte' door Hilde Geens.

114

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

Het huis van Vernaillen na de aanslag:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/herman10.jpg

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/herman11.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

115

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

Tiens wrote:

Luc Vandendaele had niet alleen ‘Congel’ ontdekt, …

Luc Vandendaele gaf Van Reybroeck zeer gedetailleerde informatie over een andere zaak. Enkele microfiches met zeer bezwarende informatie over een rijkswachter waren uit de database verdwenen.

De hier eerder op dit forum vermelde Johan Kercher (zonder n dus) heeft hier ook mee te maken. Maar met hem nog flink wat hier zeer gekende namen en ook enkele nog niet eerder aan bod gekomen namen.

Ik vermoed dat deze post van Alsjeblief kwam. Tja, wat doe je met die nog niet eerder aan bod gekomen namen? Gevaarlijk om ze wel te noemen natuurlijk en een proces aan uw been te krijgen. (Terecht trouwens.)

116

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

En na Beijer’s reactie volgt -uiteraard- ook deze » pnws.be

De vraag is makkelijk gesteld. Het antwoord is er ook, maar uiteraard zal Beijer dat niet vertellen.

117

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

De aanslag op Herman Vernaillen én zijn gezin (!) gebeurde in 1981. Het is pas in 1986 (!) dat de ploeg van Luc Hennart deze aanslag koppelde aan de sancties die Bouhouche en Beijer werden opgelegd.

Uiteraard om geen verband te leggen met de zaak François. Het is pas sinds het Federaal Parket de coördinatie van het onderzoek naar de zogeheten Bende Van Nijvel overnam, dat dit dossier eraan gekoppeld werd.

Uiteraard beweert Robert Beijer (samen met zijn ‘vriendjes’) dat dit dossier niks met de ‘Bende van Nijvel’ te maken heeft. Het omgekeerde - er komt een woordspeling aan - zou hem alleen maar in een lastig parket brengen. En blijkbaar heeft hij genoeg van een lastig parket.

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

De Mazda van Al Ajjaz die gebruikt werd bij de aanslag op Vernaillen werd teruggevonden met bloemenstickers op. Die werden in het drugsmilieu gebruikt om aan te geven dat de auto over drugs beschikte. Die stickers waren volgens Geens' laatste boek afkomstig van het GB-autocenter waar ook Farcy zijn koerier Jozef Vienne zijn stickers haalde. Als ik me niet vergis ligt dat GB-autocenter (tegenwoordig heten die Auto5) op de Wezembeeklaan in Kraainem. Enkele honderden meters verder op diezelfde laan ligt de ULB-campus waar de Mazda zou teruggevonden worden na de aanslag.

'Er zaten stickers met bloemen op de wagen, wat in de drugswereld het sein is dat er voorraad is,' vertelt BOB-chef Calluy. 'Alles wees naar de zaak-François.' Er zit een sticker op de klep van de benzinetoevoer, een tweede naast de nummerplaat en een derde op de rechtervleugel vooraan. De stickers komen uit het GB-autocenter waar de Mazda onderhouden wordt en waar Vienne zijn stickers koopt voor de valse douaniers die de juiste koffers bij hun controle van de band moeten vissen.

(…) Ons vertelt [Van Reybroeck] in 1997 andere dingen over zijn collega-adjudant [Guy Goffinon]. 'Bellemans maakte zijn beklag dat Goffinon het onderzoek afremde. Op de Mazda zaten stickers die de daders kochten in het autocenter van Woluwe (*), waar ook Vienne zijn stickers voor de drugskoffers kocht. Goffinon vroeg zijn speurders om het personeel van de garage niet meteen te verhoren. Dat gebeurde pas op 18 november, anderhalve maand na de ontploffing. (...)'

Bron: Het complot van de stilte | Hilde Geens

(*) Het gaat hier dus hoogstwaarschijnlijk om buurgemeente Kraainem. De verwarring komt waarschijnlijk door het feit dat het autocenter slechts op enkele honderden meters van de grens met St.-Lambrechts-Woluwe lag, waar de auto zou teruggevonden worden. Het verhoor van het garagepersoneel dat hierboven beschreven wordt haalde ook de krant:

Spoor in aanslag op Vernaillen leidt naar Kraainem

Gisterenochtend rond vijf uur deed de rijkswacht totaal onverwacht een huiszoeking bij een zevental personen die in het GB-autocentrum te Kraainem werken. Een en ander houdt verband met de moordaanslag op majoor Vernaillen.

De rijkswachters namen onder meer drie boeken over scheikunde, een CB-ontvangst- en zendtoestel en een aluminiumplaat mee. De betrokken personen werden meegenomen naar het hoofdkwartier van de Brusselse BOB aan de Leuvenstraat. Na ondervraging werden ze pas gisterenavond weer vrijgelaten.

De rechercheurs kwamen te weten dat de wagen die de daders gebruikten om op 21 oktober naar de Blakmeers te Hekelgem te rijden, waar de aanslag op de majoor plaatshad, zich zes maanden geleden in het GB-autocentrum te Kraainem bevond om de olie te verversen. Hier werden toen de sleutels van de wagen in kwestie ontvreemd. (**)

De auto zelf werd op 16 september te Etterbeek gestolen. Enkele dagen na de aanslag op majoor Vernaillen is hij teruggevonden te Woluwe. De wagen was onherkenbaar gemaakt met het schuim een brandblusser. De daders begingen echter de fout een kogel van het type dat ook te Hekelgem werd gebruikt in de auto achter te laten.

Wie beide diefstallen pleegde weet men niet. Over het resultaat van de overvraging van de zeven opgeleide personen is niets bekendgemaakt.

Bron: Gazet van Antwerpen | 19 november 1981

(**) Het artikel stelt dat de sleutels van de Mazda gestolen werden toen de auto omstreeks mei 1981 voor onderhoud in het autocenter was. Ik vraag me af waarom ze dat dachten. Dat zou zo'n vijf maanden voor de diefstal van de auto zelf zijn, wat me onnodig ruim op voorhand lijkt. Er zijn nog wel meer zaken die vragen oproepen bij dit spoor. Waarom werd de auto daar onderhouden? Al Ajjaz woonde in de Montgomerybuurt in Etterbeek, waar hij de auto ook als gestolen opgaf. En we weten ook dat hij sterke banden had met garagist André Dehaut, zo sterk zelfs dat sommigen hem ervan verdachten de ware baas van diens garage te zijn. Het was ook bij Dehaut dat hij zijn auto en sleutels achterliet (al dan niet om de verzekering op te lichten). Maar het oliepeil eens nakijken kon niet bij Dehaut?

En niet te vergeten, in Geens' boek staat te lezen dat ook Al Ajjaz' privéchauffeur, WNP'er Paul Latinus, makkelijk aan de autosleutels moet gekund hebben.

Dehaut zou trouwens in 1982 in St.-Agatha-Berchem opgepakt worden met een auto vol drugs op de parking van, jawel, de GB.