Re: Jean Bultot

highonprozac wrote:

Het hoofd van ‘de staatsveiligheid’ legt verantwoordelijkheid af aan de eerste minister. Voor de rest is ‘de werking’ van deze dienst… geheim. En ik zou dit - ook voor mezelf en de rest van de wereld - zo willen behouden! Er is bestaat voor “het algemeen belang” geen enkele meerwaarde in het feit dat de activiteiten van deze overheidsdienst openbaar zouden moeten zijn! Er is ook geen enkele aanwijzing dat deze dienst op de hoogte was van deze bloedige aanslagen.

Dit is gewoon niet waar, er zijn meer dan aanwijzingen dat SV op de hoogte was van de feiten in 1985. Ik wil niet zover gaan als sommigen dat hier het bewijs ligt dat SV achter de Bende van Nijvel zit, immers is het eigenlijk gewoon normaal dat SV op de hoogte was van wat zich afspeelde in ons land in verband met nieuwe criminelen, extreem rechts enz. Dit is hun taak, en stelt hen in staat om tijdig in te grijpen zoals ze daar ook soms wel eens in slagen. Echter, met betrekking tot Aalst hebben ze niet ingegrepen, de grote vraag is waarom.

Met dat 'algemeen belang' zou ik oppassen, het belang van machthebbers durft al eens verschillen tot het belang van de gewone mensen, en niet zelden is dit belang voor eerstgenoemden economisch gekleurd. Ik verwijs naar de laatste verklaringen van C. Smets.

262

Re: Jean Bultot

Heeft (had) Bultot kinderen?

263

Re: Jean Bultot

Ja, een zoon van zijn relatie met - voor sommigen opnieuw een naam out of the blue en voor nog anderen allicht ook weer een rare naam - Arlette Lichert, dat vertelde hij (trouwens) zelf in zijn online autobiografie maar die info is ook nog elders te vinden.

264

Re: Jean Bultot

Jean Bultot over het boek van Jean Bultot:

Jean Bultot rekent af met Belgisch gerecht: “PV’s verdwenen bij de vleet op parket”

“Neen, ik ben nog niet klaar met de Belgische Justitie, integendeel”, zegt ex-gevangenisdirecteur Jean Bultot. Ik ben niet vergeten dat sommigen tijdens mijn vijf jaar lange afwezigheid – ik was eerst naar Paraguay gevlucht en dan naar Zuid-Afrika – mij de misdaden van de Bende van Nijvel op de rug hebben willen schuiven. Met hen reken ik af in een boek, een autobiografie, die ik nu aan het schrijven ben, en die – jammer voor bijvoorbeeld de vroegere Justitieminister Jean Gol – voor de verkiezingen op de markt komt.” (...)

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

265

Re: Jean Bultot

Wat doe je als je:

  • verdacht wordt van de moord op Juan Mendez?

  • regelmatig de deur open hebt gezet voor de gangsters in je gevangenis?

  • verdacht wordt van betrokkenheid bij de Bende van Nijvel?

  • actief was in een criminele bende?

Inderdaad, je vlucht zo snel mogelijk naar het buitenland.

Ex-gevangenisdirecteur is plots op reis

De BOB en de gerechtelijke speurders zijn intens begaan met Jean Bultot, de gewezen onderdirecteur van de gevangenis van Brussel. Deze man heeft plots het land verlaten met onbekende bestemming. Was de grond hem te heet onder de voeten geworden.

Vorig jaar werd de man voor de eerste keer aangehouden en beschuldigd van heling van gestolen kasbons. Eind vorig jaar werd hij een tweede keer aangehouden, net toen hij klaar stond om naar Paraguay af te reizen en daar een anti-terreuropleiding te volgen.

Hier en daar wordt gespeculeerd dat Bultot voorgoed naar Paraguay is vertrokken. Anderen oordelen dat hij niet zo ver is gereisd en nog in West-Europa verblijft.

Maar aan de figuur van de ex-gevangenisdirecteur interesseren de speurders zich wegen diverse redenen. Toen de man vorig jaar voor de eerste werd aangehouden, werd hij in beschuldiging gesteld van heling van gestolen kasbons. Die kasbons waren afkomstig van Philippe De Staerke, een Brusselaar die onlangs door het parket van Dendermonde werd aangehouden. Philippe De Staerke ontvreemdde die kasbons bij de pastoor van Wieze.

Bultot kent dus Philippe De Staerke en voorts is hij een goede vriend van Madani Bouhouche. Samen met deze ex-BOB’er uit Jette, aangehouden op 19 januari in verband met de moord op de FN-topman Juan Mendez, was Jean Bultot instructeur van de “Practical Pistol Shooting”, een club waar nogal rechtse militanten bijeenkwamen.

Scherpschutters

Van zijn vriend Bouhouche wordt nu gezegd dat deze vroegere BOB’er een speciale training (?) onderging in Israël.

Nu is het wel zo dat degenen die zich met het onderzoek naar de Bende van Nijvel bezighouden, overtuigd zijn dat enkele van de schurken scherpschutters moeten zijn. Tijdens enkele overvallen die aan de Bende van Nijvel worden toegeschreven, schoten de doders ook de telefoontoestellen in het warenhuis aan gruzelementen. Terwijl met het afrukken van de telefoondraden de toestellen evenmin kunnen worden gebruikt.

Veronderstellen dat de Bende van Nijvel is ontmaskerd, is voorbarig. Toch laat het geen twijfel dat binnen onafzienbare tijd resultaten worden verwacht. Want behoudens een beschuldigende vinger die een van de gearresteerden in Dendermonde uitstak naar de voormalige onderdirecteur van de gevangenis te Brussel, heeft adjudant-chef Guy Goffinon, na een onderzoek van twee en een half jaar, details ontdekt die bij wijze van spreken door “bacteriële infecties” zijn aangetast.

Bron: Gazet van Antwerpen | 14 April 1986

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean Bultot

Volgens Ben was het soms opendeurdag in casa Bultot, volgens Xenophon is dit onmogelijk zonder dat nogal wat mensen in de gevangenis dit merkten. Als beide heren nu eens gelijk hebben;

Is het dan onlogisch dat:

  • reeds enkele dagen na Eigenbrakel/Overijse informatie over de bende lekt naar een malafide figuur die munt (geld) tracht te slaan uit deze kennis?

  • een 'nieuwe bende' ontstaat die met hun kennis Team Bultot tegen de muur zet en mannetjes op de juiste positie heeft om Aalst in de schoenen van Team Bultot te schuiven?

Is het dan toeval dat?

  • uit de informatie die we hebben de persoon uit stelling 1 een psychopaat is, iemand die letterlijk zegt dat het hem niet uitmaakt hoeveel kinderen nog worden dood geschoten door de Bende?

  • uit de informatie die we hebben het profiel van de opdrachtgever(s) van Aalst zwaar naar psychopathie neigt/neigen?

  • Aalst plaats vindt rond tijdstip van voorspelling gedaan door de man uit de eerste stelling?

Kom maar op met de confirmation bias, Ben. wink

267

Re: Jean Bultot

Spectator: let wel: wat ik zeg is dat het niet mogelijk is om een gedetineerde buiten te krijgen zonder dat er een administratief spoor achterblijft. Buitenkrijgen met spoor: dat lukt, maar kan dan nagekeken worden (behalve dat bv. voor Sint-Gillis en Vorst de archieven uit de jaren 80 ofwel vernield werden, ofwel terminaal overhoop liggen en zo beschimmeld zijn dat het gevaarlijk is de ruimte te betreden zonder speciaal masker).

Buitenkrijgen 'in 't zwart' dat kan niet zonder dat er minstens 4 of 5 personeelsleden medeplichtig zijn en dan nog zou het enorm veel geluk vergen want je zit daar ook met een boel gedetineerden die niets beter te doen hebben dan elkaar in de gaten te houden en punten trachten te scoren.

Je moet je die gedetineerden administratie eigenlijk voorstellen als een soort van analytische dubbele boekhouding met verschillende registers die elk op een aparte afdeling en door verschillende personen worden bijgehouden.

Ik weet niet welke info Ben heeft, kan daar dus ook niets over zeggen. Indien een kerel als Lammers vrij was wanneer hij opgeschreven stond als opgesloten, dat is een catastrofe. Vergelijkbaar met een politieambtenaar die eigenlijk crimineel is en middenin het onderzoek zit: het systeem is daar niet op gebouwd. Als dat kan gebeuren is de toestand even simpel als hopeloos: anything goes.

Ik zit ook met de idee dat 'de Bende' die in het begin actief was, op één of andere manier werd 'overgenomen'. Eigenlijk waren het initieel een bende extreem gewelddadig prutsers. Ik kan moeilijk aannemen dat het om steeds dezelfde personen ging die door een soort 'leerproces' gegaan zijn. De vraag is wie erachter zaten en wat de finaliteit was, als er één was. En waarom het is gestopt. Misschien simpelweg omdat een paar kernfiguren vast zaten of gevlucht waren.

268

Re: Jean Bultot

Maar als er een handje toegestoken wordt door 2 B's door middel van vervalste documenten om een gevangenge uit de gevangenis te halen "voor ondervragingen" bijvoorbeeld? Dan is er enkel 1 vervalst document nodig en al de rest moet "bevelen van hogerhand" opvolgen.

269

Re: Jean Bultot

Ja, en dan zal blijken uit de registers en de fiche van de gevangenis dat die gedetineerde uitgehaald werd. En zelfs al 'fix' je het centrale dossier door bv. het bevel tot uithaling te laten verdwijnen dan zal uit de registers (die apart worden bijgehouden) nog steeds een beweging blijken.

... op voorwaarde dat er gekeken wordt.

270

Re: Jean Bultot

... en op voorwaarde dat die registers perfect ingevuld werden en op voorwaarde dat er geen bladzijden verdwenen waren... etc. Spreek jij nu  over het huidige systeem of over het systeem 1980?