31

Re: Gladio Italië

Een tijdje geleden stelde David Van de Steen zich de vraag (op één of ander forum) waarom het Vaticaan het dossier Bende van Nijvel bezat. Ik denk dat hij zich die vraag stelde n.a.v. het pedo-dossier. Er zijn nochtans heel andere linken die dit zouden kunnen verklaren.

Van Haperen heeft hier ooit geprobeerd ons de Bende uit te leggen vertrekkende van een zekere graaf Carl Armfelt. Eigenlijk is Gladio Italië (en de feiten in Italië in de Loden Jaren) even goed uit te leggen vertrekkende van een zekere graaf Lucio Gelli (kreeg de titel van graaf van Umberto II in 1980). Buiten de titel van graaf hadden zij gemeen dat ze beiden voor de CIA werkten.

Wie was Lucio Gelli?

Tijdens Mussolini's bewind, meldde Gelli zich aan als vrijwilliger voor de Zwarthemden en werd naar Spanje gestuurd om Franco's troepen te ondersteunen in de Spaanse Burgeroorlog. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd hij verbindingsofficier tussen de Italiaanse overheid en nazi-Duitsland, met onder zijn contacten onder andere Hermann Göring. Hoogstwaarschijnlijk is Gelli na de Tweede Wereldoorlog bij de CIA in dienst gekomen op aanbeveling van de Italiaanse geheime dienst.

Gelli wordt ervan verdacht een prominente rol te hebben gespeeld bij Operatie Gladio, een geheim “stay-behind” netwerk, opgericht en gefinancierd door CIA en NAVO met als doel de communisten in Italië na een eventuele machtsovername zo veel mogelijk dwars te zitten. Bij een politie-inval in zijn villa in Arezzo ontdekte men een ledenlijst van de P2-groep met daarop diverse invloedrijke mensen, onder wie bijvoorbeeld Silvio Berlusconi. Gelli heeft diverse keren in het openbaar verklaard een persoonlijke vriend te zijn geweest van de vroegere president van Argentinië Juan Perón. Hij verklaarde hierbij ook dat deze vriendschap van wezenlijk belang was voor Italië.

Gelli’s naam wordt ook in verband gebracht met de moord op Roberto Calvi, de president van de Banco Ambrosiano. Op 19 juli 2005 werd Gelli aangeklaagd voor deze moord voor de Italiaanse rechtbank. Gelli legde een verklaring af voor de rechtbank, waarbij hij de schuld legde bij personen die via Calvi's Banco Ambrosiano betrokken waren bij het financieren van de Poolse Solidarność in opdracht van het Vaticaan.

Had Belgie een vergelijkbare P2 of P7 loge? (P7 is opgericht om de geldstromen naar P2 aan het oog te onttrekken.)

"Om de dollarstroom van de CIA richting P2 aan het oog te onttrekken, werd in 1970 naast P2 een kleine parallelle Loge P7 opgericht."

Dit clubje, volgens een CIA-lijst bestaande uit dertig Europese en Amerikaanse notabelen – vooral bankiers, advocaten en bedrijfsleiders (waaronder vijf Belgen) – draineerde jarenlang de tientallen miljoenen dollars naar geheime bankrekeningen in Zwitserland, Luxemburg en de Bahama’s. Om een en ander gesmeerd te doen verlopen werd in 1970 in Luxemburg ook een aantal gelegenheidsfirma’s opgericht: Amitalla Fund, Amitalia Fund Repurchase Company en Amitalia Fund Managment Company.

» Motief

Link Achille Haemers en de loge hier uitgelegd » Forum

Inmiddels heeft u ook een antwoord op wat die Italiaan in de Bende Haemers deed en waarom of hoe Latinus in Argentinie verzeilde. En weet u ook dat de top van de katholieke kerk zich veel meer bezig hield met geldstromen en politiek dan met het verkondigen van het geloof. Dat laatste werd grotendeels over gelaten aan het voetvolk. Maar dat wist u al.

Eigenlijk heb ik door de Bende al veel meer over de geschiedenis geleerd dan dat ik ooit in schoolboeken las. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat het via geldstromen van het Vaticaan was dat Solidarność kon opgericht worden.

De foto van Bougerol in de abdij van Aulne was dus geen toeval (stond ook op de foto Claude Dery).

Eigenlijk hoort hier nog een stuk achter ivm Bougerol en zijn rol in de overval op de kazerne van kolonel Marlair maar aan dat hoofdstuk was ik net begonnen toen Marlair plots en onverwacht overleed. Marlair benadrukte steeds dat hij geen intieme vriend was van Bougerol maar toch hebben ze heel wat uren samengewerkt ivm de waarheid achter de loden jaren. Onthou dat Bougerol meerder malen opmerkte "ik was gedekt".

Heb een tijdje nagedacht of ik deze post wel zou plaatsen omdat ik zeer grote sprongen maak in deze post die misschien niet duidelijk zijn voor diegenen die de moeite deden tot hier te lezen. Sorry daarvoor.

Re: Gladio Italië

Dit zijn geen sprongen Fenix, maar m.i. duidelijke verbanden ivm de échte achtergrond van het bendeverhaal. Dank!

33

Re: Gladio Italië

Waarom zou de Bende iets te maken hebben met Gladio? Als het leden van Gladio waren, was het niet nodig om wapens te stelen of te bemachtigen bij Dekaise. Gladio stond erom bekend zelf op diverse plaatsen wapendepots te hebben gehad.

Bovendien, wat hebben de gepleegde misdrijven te maken met een staybehind netwerk?

34

Re: Gladio Italië

Edd, ik denk dat we moeten stoppen met onze logica op bepaalde feiten los te laten. Volgens mij was Dekaise gewoon een afrekening. En gaan we bijvoorbeeld naar de feiten in de kazerne van Marlair dan was ook daar geen logica te vinden wat het stelen van wapens betrof. Immers zijn er toen wat wapens gestolen uit het atelier terwijl tien meter verder een hele hoop moderne en schietensklare wapens lagen. Het doel was niet wapens stelen, absoluut niet.

Misschien moet ik de bal gewoon terugkaatsen en aan jou vragen wat Haemers bijvoorbeeld met Zweden te maken had. Ik zal een beetje helpen, het betreft dit.

(...) En een week voor de huiszoeking van 14 oktober 1986 werd in de Noorse hoofdstad Oslo een Amerikaanse bankovervaller, de zoon van een Amerikaans legerofficier, gearresteerd die met een Mercedes van Haemers rondreed. Haemers had aan de politie verteld dat die auto was gestolen. Toen men hem vertelde dat hij in Zweden was teruggevonden, krabbelde hij terug en zei dat hij helemaal vergeten was dat hij die auto aan zijn Amerikaanse vriend had uitgeleend.

Denk jij echt dat het puur toeval was dat Haemers zijn wagen in Zweden belandde? Dan ook nog toevallig via een Amerikaan én zoon van een legerofficier. En dan was het dus ook toeval dat een goede vriend van Gelli bij de Bende Haemers terecht kwam. Sorry, maar dat is voor mij te veel toeval.

Was jij trouwens geen Nederlander Edd? Heb je dit ooit gelezen? » www.groene.nl/artikel/

Trouwens, die Gladio wapens waren bedoeld om te gebruiken tijdens een oorlog. Wij spreken over een periode van koude oorlog. Of dacht jij dat Gladio alleen tijdens een oorlog in actie schoot?

"Uit een geheime Belgische nota van november 1990 blijkt dat zelfs nog in dat jaar twee Belgische Gladio-instructeurs aan een trainingsoefening in Nederland deelnamen."