Re: Banditisme
Ben wrote:Misschien hebben noch Cocu, noch De Staerke iets te maken met de Bende van Nijvel. Cocu is voor verschillende feiten vrijgesproken door het Hof van Assisen en voor Philippe De Staerke hebben ze zelfs nooit voldoende bewijzen gevonden om hem voor de rechter te brengen.
Beide gevallen zijn problematisch voor de stelling. Als ze er wel iets mee te maken hebben kan de stelling van een gesloten groep van 3/4 van tafel. Als ze er niets mee te maken hebben, zie ik geen andere mogelijkheid of er zijn dwaalsporen gelegd. Als er dergelijke sporen zijn gelegd, moet er meer achter zitten dan drie types in hun eigen milieu die buiten de maatschappij staan.
Mijn redenering is haast de omgekeerde van de jouwe. Die luidt dat we nog altijd weinig weten, behalve de namen van de daders. Of tenminste één toch, als 25% van onze gemeenschappelijke info klopt en daar moeten we vanuit gaan of we moeten er hiermee stoppen.
Dan is de eerste vraag; hoe is het mogelijk dat deze persoon niet is voor gekomen en de Borains, waarmee hij in contact stond, wel? Vage alibi's toegedekt door een Rijkswachter die kort nadien de hand aan zichzelf slaat? Ook daar vrij schimmige toestanden als je het mij vraagt. En later is hij zogezegd verdwenen maar als een journalist aan Leon De Staerke vraagt waar hij te vinden is kan deze prompt gegevens voorleggen. Vreemd toch.
Het kan natuurlijk altijd zijn dat 1 van beide er wel mee te maken heeft. Maar eens, als ze allebei een rol hebben gespeeld in de bende dan lijkt het geen besloten groep.
De verklaringen en bekentenissen van Cocu die door uitspraken van (ex)-speurders in de kranten / boeken zijn verschenen blijven natuurlijk wel knagen. Blijft natuurlijk de vraag wat het waarheidsgehalte hiervan is.
Wat we wel even moeten beschouwen is, wat we dan gaan verstaan onder dwaalsporen. Zijn het wel dwaalsporen of zijn het zaken die naar voor zijn gekomen uit de media die een eigen invulling aan verhalen hebben gegeven. Zijn het achterlaten van bewijsmateriaal (denk aan de 13 autosleutels) of bijvoorbeeld het dumpen van de bank van de golf gti een dwaalspoor? En waarom zou een besloten groep dit niet kunnen doen?