51

Re: Ludwig Bender

Hij is een verdachte omdat Bender een strafblad heeft, onder andere voor pooierschap en slagen en verwondingen. Hij stond ook in contact met verschillende zware criminelen zoals Albert Farcy, Francis Vanverberghe en het criminele milieu in Marseille. Daarnaast heeft Bender de gewoonte een wapen te dragen en op te scheppen met zijn fascistische ideeën.

Hij kende ook heel veel (ex-) huurlingen waarvan er een aantal verdachten zijn in het Bende van Nijvel-dossier.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

De piste Bender was inderdaad een prioriteit voor Delta na Aalst, vooral omwille van zijn extreemrechtse/criminele connecties, de Beersel kennis en zijn vlucht. Maar het bleef bij circumstantial aanwijzingen; er kwam nooit hard bewijs. Toumaniantz en Bender waren twee afzonderlijke sporen binnen hetzelfde milieu, geen gekoppelde verdachten.

Bedankt voor de informatie, al had ik op meer concreets gehoopt. Mede dankzij Beersel en de linken is hij voor mij één van de drie absolute hoofdverdachten als 'founding fathers' van de Bende. Die andere twee zijn Robert Becker en Adriano Vittorio.

54

Spectator Of Life wrote:

Bedankt voor de informatie, al had ik op meer concreets gehoopt.

Het is vooral zodat ik je goed begrijp, maar wat bedoel je met "meer concreets".

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Meer concrete aanknopingspunten, zoals dat voor Beersel het geval is. Als firma Fourcroy met huurlingen werkte, Robert Becker geen onbekende was voor firma Fourcroy, firma Fourcroy leverde in Beersel, Bender contact had met huurlingen, dan is dat laatste steentje een link tussen Bender en firma Fourcroy of een link tussen Bender en Becker. Maar dat zullen we wellicht nooit weten.

In het schema (iedereen heeft er wel eens één getekend) is Bender interessant ten opzichte van Lekeu. Het heeft er alle schijn van dat Lekeu ergens in '83 met de Bende in contact is gekomen.

56

Spectator Of Life wrote:

In het schema (iedereen heeft er wel eens één getekend) is Bender interessant ten opzichte van Lekeu.

Op welke manier is Bender interessant ten opzichte van Lekeu? Kenden die elkaar?

Bender kende waarschijnlijk ook Martial Lekeu. In de parachuteclub Golden Eagle in Bertrix is Barbier lid 128, Martial Lekeu 146 en Bender 160.

Uit jouw eigen openingspost. wink

58

Ah ja, inderdaad. smile Maar let vooral op het woord "waarschijnlijk" in die zin. Ik heb nog geen enkele aanwijzing gevonden dat ze elkaar ook effectief kenden.

Bender was in volledige vrijheid bij nagenoeg alle officiële Bende feiten. Enkel tijdens de gepleegde feiten in Anderlues eind 1983 bij Szymusik zat hij in de gevangenis.