Re: Ali Aarrass

Imazibraine, hoe zie jij de relatie tussen de overval op Dekaise - Bouhouche - Ali Aarass? Bouhouche is bij de vlucht van de Dekaise duidelijk herkend. Was Ali Aarass een pion van Al Ajjaz? Heef Al ajjaz de opdracht gegeven om Dekaise & Temse uit te voeren?
Staan deze overvallen los van de benderaids op Delhaize & Colruyt? Zijn enkel de wapens doorgesluisd naar de overvallers op de Delhaize & Colruyt? Maar hebben de 'uitvoerders' niets met elkaar gemeen?

Re: Ali Aarrass

Zowel Bouhouche als Al Ajjaz wisten ongetwijfeld wat er bij Dekaise aan wapens te vinden was, omdat Dekaise toen al bekendheid genoot in de kringen van wapenliefhebbers. Maar ook Abdelkader Belliraj was een wapenfreak: hij verklaart in zijn verhoor in Marokko dat hij in België lid was van schietclubs.

Dekaise is hun eerste grote overval in België. Het kan zijn dat ze gewoon wapens nodig hadden om hun jihadistische groep uit te bouwen, en dat Dekaise de dichtsbijzijnde grote wapenhandel was (op 20 km van hun ouderlijke woning). Het overschot aan wapens konden ze nog altijd naar Marokko smokkelen, zodat ze hier nooit zouden opduiken.

Belliraj bekent in elk geval in zijn verhoor dat zijn jongere broer Benaïssa in 1982 wapens naar Marokko gesmokkeld heeft, maar hij trekt die bekentenis later terug in 'omdat bij nader inzien zijn broer toen maar 15 jaar oud was'. Daar liegt hij, want Benaïssa was 20 jaar oud in 1982.

Eén van de rijkswachter die na Waver de vluchtwagen VW Santana achtervolgde meende inderdaad Bouhouche te herkennen, maar dat werd niet bevestigd door Dekaise en zijn klanten, die Bouhouche niet herkenden tussen de daders. Ik neem aan dat daarna ook onderzocht werd of Bouhouche een alibi had. Als dat niet het geval zou geweest zijn had men hem wel gearresteerd. Doordat Bouhouche half Algerijns was (zijn vader was al snel uit zijn leven verdwenen) kan het zijn dat hij een beetje geleek op één van de daders.

Wie Dekaise wel formeel herkende was Kaçi Bouaroudj, maar die werd later bij gebrek aan bewijs vrijgesproken door een Assisenjury. Hij vertoont in elk geval trekken van robotfoto G3.

Ik denk inderdaad dat Faez Al Ajjaz opdracht gaf voor zowel de overval op Dekaise als die op Wittock-Van Landeghem (kogelvrije vesten). De gegevens van Al Ajjaz stonden in het adresboekje van wapenhandelaar Willy Pourtois, die als tussenpersoon diende om enkele Libanezen en Syriërs de kogelvrije vesten te laten bezichtigen (nog vóór de overval). Dat zou kunnen verklaren waarom de overvallers recht op het juiste lokaal afgingen, zonder elders te moeten zoeken. Al Ajjaz had de Syrische nationaliteit en was ooit journalist in Libanon...

Het verband tussen deze twee overvallen en die op de supermarkten (Delhaize, Colruyt)  werd al door het onderzoek aangetoond, voor zover ik begrepen heb.

Re: Ali Aarrass

Hoi Imazibraine, laat me even toe om een paar comments op jouw feedback te geven. Respectvol zoals steeds, echter wel bedoeld om jouw stelling dieper te fundamenteren. Indien dit lukt, kan dit inderdaad wel een hele goede piste zijn!

  • Bij de overval van Dekaise kan men er van uitgaan dat er 2 wagens zijn ingezet, hoogstwaarschijnlijk zat Bouhouche in de tweede omdat Daniel Dekaise hemzelf en Mendez zou herkennen. Ook mag je niet vergeten dat Dekaise net aan een nieuwe geluidsdemper sleutelde voor het nieuwe model. Om deze reden was in mijn mening de overval te doen. Niet vergeten dat de portefeuille van deze klanten gestolen werd, wie spreekt wordt nadien vermoord, we hebben jouw adres! Dekaise zal zijn mond mooi dicht gehouden hebben, praten staat gelijk aan een dieper onderzoek en dan komt zijn rol in de internationale wapenhandel naar boven. De wapens zouden nadien versluist zijn naar cafe De Pomp door vandeuren, legt ook uit hoe hij aan een gestolen wapen kwam zo veel jaren later. Hoe zie jij Ali Aarrass of Belliraj in dit verhaal? Naast een Mendez, Pourtois, Ajjaz zijn dit kleine garnalen.

  • Belliraj bekent in elk geval in zijn verhoor dat zijn jongere broer Benaïssa in 1982 wapens naar Marokko gesmokkeld heeft, maar hij trekt die bekentenis later terug in 'omdat bij nader inzien zijn broer toen maar 15 jaar oud was'. Dit kan zeer goed kloppen, onder opdracht van Al Ajjaz dan.

  • Het verband tussen deze twee overvallen en die op de supermarkten (Delhaize, Colruyt)  werd al door het onderzoek aangetoond, voor zover ik begrepen heb. Voor zo ver ik weet is hier geen enkel verband mee gelegd buiten het gebruik van de wapens.
    De overval op Dekaise & Temse lijkt mij meer in de richting van internationale wapenhandel, daar bij Delhaize het eerder gaat over een strategie van de spanning. Er zullen zéker personen in het gehele verhaal gezeten hebben, maar de uitvoerders zijn in mijn mening volledig verschillend.

Let op, jouw informatie lijkt me zeker waardevol! Het liegen over de leeftijd heeft volgens mij eerder te maken omdat hij anders als een volwassen berecht wordt.

Re: Ali Aarrass

Een interessante analyse, Philippe.

Ik ben het helemaal met je eens dat er in Waver hoogstwaarschijnlijk twee wagens werden ingezet, al was het maar omdat na de schietpartij in Hoeilaart een getuige, de bekende meesterkok Pierre Romeyer, telefonische doodsbedreigingen kreeg.

Romeyer stond op 150 meter van het gebeuren, zodat de daders zelf hem moeilijk konden geïdentificeerd hebben. Dus moet het een volgwagen van de Bende geweest zijn. Feit is dat Romeyer lid was van een 'practical shooting' club in de streek. Als de gangsters zelf lid waren van een schietclub (en Belliraj was dat), konden ze vrezen dat Romeyer hen herkend had. Ook werden sommige van de gestolen wagens teruggevonden met een gaatje in het dak geboord (voor een antenne). CB-installaties waren toen populair, ideaal voor communicatie tussen de vluchtwagen en de volgwagen (en dan nog in het Berbers, =  niet af te luisteren).

Ook akkoord dat het allemaal gebeurde in opdracht van Al Ajjaz, en dat de rest de uitvoerders waren. Of Mendez in het verhaal voorkomt weet ik niet, maar hij past in elk geval niet in een Palestijns/Arabisch/Jihadistisch scenario. Als je een lid van Abu Nidal probeert vrij te krijgen ga je er niemand bij betrekken die zich niet identificeert met de Arabische wereld. Die gaat dergelijke risico's niet nemen en zal veel gemakkelijker uit de biecht praten.

De laatste drie overvallen op Delhaizes zijn m.i. inderdaad terrorisme; de voorgaande niet: er moest geld gevonden worden om de logistiek van de groep te kunnen betalen (safehouse, opleiding in Libanon).

Waarom loog Belliraj over de leeftijd van zijn broer, tijdens zijn verhoor in Marokko in 2008? Niet omdat hij wou vermijden dat zijn broer als volwassene zou berecht worden, want die was inmiddels al 46 jaar oud (en we zijn in Marokko).

Hij wou gewoon de aandacht van zijn broer Benaïssa afleiden omdat die omgekomen was bij de overval op de Delhaize in Aalst, en dat men dat zou ontdekken. Daarom bekende Belliraj ook zo vlotjes al de rest, en zei hij in zijn verhoor: "Ik geef alles toe, maar laat mijn broer er buiten; hij heeft er niets mee te maken."

Uit alles blijkt dat die broer wel degelijk overleden is in 1985, want hij werd begin 1986 ambtshalve uit het Rijksregister afgeschreven, zonder adres ('wat betekent dat hij spoorloos verdwenen was).

Re: Ali Aarrass

Dank je voor de feedback, ook al stel ik aan een paar zaken grote vraagtekens & link ik deze eerder aan een Bouhouche-milieu. Vraagke, hoe link je de befaamde x-nota aan deze personen? Probeer me in te leven in jouw stelling.

Re: Ali Aarrass

De x-nota heeft niets met Ali Aarrass te maken.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Ali Aarrass

the end, zelf ben ik van mening dat dit laatste persartikel volledig uit de context is getrokken, en niets te maken heeft met de Bende van Nijvel. Deze speelde zich af met als centrum & organisatie in het Brusselse, niet met het Midden Oosten, die werden hier meteen de kop ingedrukt door de Brusselse onderwereld!

Echter wil ik de forumleden die hierin wel geloven de kans geven om dit aan te tonen, en me te overtuigen. Het klopt dat deze stellingen op veel 'als'en' en 'misschien' is gebaseerd, maar dit zijn de voorgaande eveneens. Hilde Geens had misschien wel gelijk door te zeggen dat de bende een mythe is geworden.

Re: Ali Aarrass

Wel ja, dat is het voordeel van een forum. Dat de bende een mythe geworden is, komt doordat er zo weinig aandacht is voor de feitelijke gebeurtenissen. Weinig mensen hebben een notie van wat kon en niet kon in die periode. Velen hebben een mening zonder de personen in het dossier in het echt te kennen. Plus het milieu waarin het zich afspeelt, daar kunnen zeer weinig mensen een beeld van vormen, dit is ook de redenen dat er zoveel wilde theorieën mogelijk zijn. Er zit een grote kracht achter het dossier die maakt dat het tot op vandaag voor velen een raadsel is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

29

Re: Ali Aarrass

imazibraine wrote:

Waarom loog Belliraj over de leeftijd van zijn broer, tijdens zijn verhoor in Marokko in 2008? Niet omdat hij wou vermijden dat zijn broer als volwassene zou berecht worden, want die was inmiddels al 46 jaar oud (en we zijn in Marokko).

Hij wou gewoon de aandacht van zijn broer Benaïssa afleiden omdat die omgekomen was bij de overval op de Delhaize in Aalst, en dat men dat zou ontdekken. Daarom bekende Belliraj ook zo vlotjes al de rest, en zei hij in zijn verhoor: "Ik geef alles toe, maar laat mijn broer er buiten; hij heeft er niets mee te maken."

Uit alles blijkt dat die broer wel degelijk overleden is in 1985, want hij werd begin 1986 ambtshalve uit het Rijksregister afgeschreven, zonder adres ('wat betekent dat hij spoorloos verdwenen was).

Nu nog een foto vinden van zijn broer ...

30

Re: Ali Aarrass

imazibraine wrote:

Volgens zijn achterban zou hij dus 1.75 m zijn ...

Het woordgebruik "zijn achterban" is misleidend. Ik heb één artikel gevonden waar die lengte wordt genoemd. Het is zijn advocaat Abderrahim Lahlali die dat heeft verklaard:

(...) "En in die van Ali Aarras, die trouwens ongeveer 1 meter 75 is. Het is per definitie uitgesloten dat hij de reus is.”

Bron » Nieuws

Ik weet niet waarom zijn advocaat dit verklaart. Misschien heeft hij gewoon een vergissing gemaakt en valt er verder niets achter te zoeken. Op de website www.freeali.eu staat zijn lengte wel correct:

En 1986, il se maria avec Houria El Ouazguari. Il avait alors 24 ans, et en 1989 il acquit la nationalité belge. Il débuta son service militaire quatre ans plus tard, à Spa dans la province de Liège, service qu’il poursuivit à l’OTAN durant douze mois. À cette époque, Ali était déjà un homme grand, à la stature athlétique (1m89 pour 90 kg) car il était très sportif.

Bron » www.freeali.eu

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube