211

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Al die jaren hebben we ons moeten baseren op de in de zakken aangetroffen materiële bewijzen dewelke in deze zaak werden aangetroffen en wat we nu met zekerheid kunnen zeggen is het feit dat deze gemanipuleerd werden. In welke zin werden de zakken gemanipuleerd? Waarom, door wie, hoe en wanneer? Wie was in het bezit van de inhoud van de zakken? Wie kon in het bezit komen van de inhoud?

Waarom voorwerpen gebruikt in '82 en '83 samen met de voorwerpen van '85 in de zakken steken? Om de zaken gewoon te linken? Om bepaalde verdachten aan te wijzen? Anderen buiten schot te plaatsen? Om bepaalde verdachten de zaken in hun schoenen te schuiven? Te doen zwijgen?

Of zijn de feiten van '85 gepleegd door andere daders, dewelke op één of andere manier in het bezit zijn gekomen van de voorwerpen gelinkt aan de feiten van '82 en '83,  met als doel de daders van de feiten van '82 en '83 ook te laten opdraaien voor de feiten van '85? U ziet, vele vragen.

212

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Merovinger wrote:

Verder verklaart de man: "Bij herhaling heb ik twee wagens opgemerkt dicht in de buurt van het ponton van Ronquières. Het ging om een Renault 30 of een Passat van witte kleur, en een Golf GTI, eerst metaalgrijs, daarna groen. [...] In deze wagens zaten meestal enkel bestuurders. In zeldzame gevallen zat er een passagier op de achterbank van de Golf. Het zijn deze personen die de wapens in het water wierpen [...] In feite kwamen de mannen steeds tijdens het weekend, 's nachts. Misschien verkenden zij de omgeving? Nachtelijke marsen werden eveneens georganiseerd voor de overvallen in Overijse en Aalst. Ze waren met een half dozijn, de personen die eraan deelnamen. Onder hen bevonden zich een jonge vrouw en een jongentje. Op een dag hoorde ik de knaap zeggen dat hij een blaar op zijn voet had. Allen droegen militaire kledingstukken. Het gezelschap leek niet gewapend."

[...]

3. De getuige herinnert zich nachtelijke marchen voor de overvallen van Overijse, Eigenbrakel en Aalst. Noteerde hij dan telkens in een boekje de datum van wanneer hij die wandelclub voorbij zag lopen?

Twee zaken:

Men maakt melding van Jean-Claude Darville die samen met vrouw en kind deelnam aan nachtelijke marsen bij Ronquières. Wie heeft beweerd dat deze man, vrouw en kind de familie Darville waren? Ik zeg niet dat het uitgesloten is, maar een bron zou goed zijn.

Ik heb weet van iemand die bij het kanaal woonde en inderdaad in zijn dagboek één en ander neerpende over dergelijke marsen (betrouwbare info van een familielid van die persoon). Hij werd trouwens verhoord door Bende-onderzoekers. Helaas is hij intussen gestorven meen ik. Mogelijk was dit de getuige in kwestie.

213

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Nog even opgezocht, degene die specifiek melding maakte van Darville was Henri Damsaint:

[JC Darville] aurait été aperçu par des témoins lors d’une marche nocturne para-militaire à proximité du plan incliné de Ronquière en compagnie de plusieurs personnes dont une femme et un enfant de + 12 ans (qui serait sa femme et son fils). Cette piste n’a jamais été employée comme elle aurait dû l’être.

Hoe wist Damsaint dit? Was die zelf getuige (of zat die toen nog in Zweden) of heeft hij dit gehoord van de hoger vermelde anonieme getuige (waarvan ik een vermoeden heb over wie het gaat).

214

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ter info, trouwens, de getuigenis van Damsaint dateert van 1988. Ik blijf Jean-Claude Darville bijzonder interessant vinden, en niet enkel omwille van Damsaint's getuigenis. Er zijn ook andere elementen die erg interpellerend zijn.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

En wie heeft het PV met de getuigenis van Damsaint in 2008 openbaar gemaakt? Robert Beijer. En wie heeft hierop terecht of onterecht furieus gereageerd? Jean Bultot. Meer » tueriesdubrabant.winnerbb.com

René De Witte wrote:

Zie wat hier komt binnen gewaaid: het proces-verbaal van verhoor (12 november 1986) van een van de getuigen die justitie destijds de weg wees naar de in Ronquières in het kanaal gedumpte Bende-wapens.

Bij De Morgen werken ze precies met open ramen: "Zie wat hier komt binnen gewaaid". big_smile Voor we andere zaken gaan bekijken moeten we eerst een bevestiging vinden van de datum van PV 2420. Heeft René De Witte de mogelijkheid om dit te onderzoeken?

216

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Dat Bultot reageert is normaal, gezien hij in het rapport Damsaint genoemd wordt. Maar inderdaad, het feit dat Beijer dit online plaatste heeft mij ook altijd beziggehouden. Vooral omdat het de Bende niet goed uitkomt want daarvoor sprak zo goed als niemand van Jean-Claude Darville. Je zou kunnen zeggen depistaggio door Beijer, ook weeral om Bultot er bij te slepen, maar anderzijds, dat verhaal rond Darville lijkt me lang zo gek niet. Dus waarom doet Beijer dit? Zijn eigen bemerking bij het posten van dit PV was: "En effet, ll a l'air bien au courant. Mais je ne sais pas qui il est. J'espère en savoir plus par des réactions à ce post." Hij doet dus of hij tussen zijn rommel  dit per toeval gevonden had en verder over dit alles niets weet. Quid?

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

René De Witte wrote:

Franck O. woonde in die tijd in een caravan langs het kanaal en werd in de nacht van 10 op 11 november 1985 gewekt door stoppende auto's en pratende mannen die wat zakken in het water gooiden. Hij dacht eerst aan boeven en zegt aandachtig te hebben geluisterd naar wat de mannen tegen elkaar zeiden: "Ik hoorde het woord 'dokter' uitspreken (...). In de context van een zin als 'non, ça va docteur'

Docteur William Szombat?

218

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Charly wrote:

Wie geloof jij? De friturist of het NICC? Ik de eerste, daar de tweede intermediaire factoren zoveel jaren na de feiten over het hoofd hebben kunnen zien.

Merovinger wrote:

Zie bovenstaande.

Dus jij gelooft ook dat de friturist de daders de spullen in het water heeft zien gooien (daar hij twee keer getuigde: een keer net na Aalst en een keer bij een 'reconstructie' in '86). Het NICC heeft het dus mis.

219

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Met PV 2420 is er duidelijke iets aan de hand. Dit houd me al langer bezig. Wie aan de basis ligt, weten we niet maar wel:

Il apparaît aussi que des indices matériels ont été découverts dans le canal, mais également sur la berge. Et que le gendarme qui a relu les P.-V. avait un indic et connaissait aussi l'ancien gendarme Robert Beijer. D'où l'expert se demande si la découverte des armes de Ronquières n'a pas en réalité été "donnée".

Bovenstaande citaat is in deze niet onbelangrijk. Mijn vermoeden is dat er een informant (geheime diensten) of insider (manipulatie van daders) een rol speelt in een paar van de in dit topic vermelde getuigenissen. Vermoedelijk in die van PV 2420. In deze post ben ik er al dieper op ingegaan, zie » hier en hier (om niet in herhaling te vallen). Men mag niet vergeten dat het Bende-dossier op het moment van de vondst van de zakken een zaak van staatsbelang was en zelfs internationaal belang. Ook dat de rijkswacht het onderzoek op dit moment zo goed als volledig in handen had en bepaalde pistes naar voor schoof uit eigenbelang.

Het is ook opvallend dat naam Beijer steeds terug komt als het om informatie gaat. Beijer heeft zich over de jaren als manipulator duidelijk te kennen gegeven dat hij meer weet. Men mag niet vergeten dat er op zijn eigen proces ook nogal hete wapens gevonden zijn in geheime Gladio-achtige schuilplaatsen, alsook zijn uitspraak dat er manipulatie was door onderzoekers bij het vinden van wapens.

Er is dus een "bizarre getuigenis" die veel gedetailleerde info geeft op 11/11/1985, twee dagen na Aalst en die blijkbaar heropgenomen word op 12/11/1986 in PV 2420, zes dagen na de tweede duik. Als men de commissieverslagen leest merkt men dat iedere betrokken speurder van Delta-cel al jaren een soort geheimzinnige mantra afdreunt en Troch weet in de Tweede Bendecommissie niet op basis van wat men de tweede keer gedoken heeft. Zie Forum. Waarom al die geheimzinnigheid? Wat is die boodschap in de zakken, iets van staatsbelang? En is het daarom dat men de exacte inhoud niet bekend maakt? In deze is de relatie tussen Bultot en leden van de Staatsveiligheid niet onbelangrijk, zie de stukken gevonden op 11/11/1985 in het bos bij de uitgebrande Golf, daar dit waarschijnlijk dezelfde personen zijn die ook iets gedumpt hebben in het kanaal.

En dan is er nog de getuigenis die Dim aanhaalt van Henri Damsaint, doch wat is zijn bron van Henri Damsaint ? Er zijn  waardevolle elementen in die getuigenis maar ook dingen volledig van de pot gerukt zijn waardoor dit ruikt naar manipulatie. De link naar de huurlingen en Zweden zijn zeker belangrijk. Zie ook dit »  Paul Cams en misschien Vanden Eynde en Angelou passen onder andere in dit plaatje.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

220

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Wat bij Damsaint is volgens jou volledig van de pot gerukt?