41

Re: Paul Latinus

Na lectuur van de betreffende passages uit de eerste Bendecommissie, heb ik toch weinig twijfel dat de dood van Latinus zelfmoord was.

42

Re: Paul Latinus

Wanneer de vriendin van Latinus thuis komt en haar partner ziet hangen in de kelder, loopt ze naar de keuken om een schaar te gaan halen. Ze gaat terug naar de kelder en knipt de kabel door. Daarna gaat ze terug naar boven om de hulpdiensten te bellen. Dit lukt haar niet omdat het telefoontoestel niet werkt. Uit haar verhoor:

"J'ai voulu téléphoner, mais je n'avais aucune tonalité à l'appareil."

Daarna loopt ze naar de buren om te zeggen dat Latinus zich heeft opgehangen. De buren bellen onmiddellijk naar de hulpdiensten.

Waarom werkt de telefoon bij Latinus niet en bij de buren wel? Of liegt de vriendin van Latinus en heeft ze helemaal niet geprobeerd om de hulpdiensten te bellen?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

43

Re: Paul Latinus

Ok, het antwoord staat in een volgend verhoor: ze kon het toestel niet gebruiken omdat de draden gescheurd (arrachés)/doorgesneden waren. Een foto uit het dossier toont dit aan:

http://i39.servimg.com/u/f39/11/22/12/24/telefo10.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Paul Latinus

Latinus had zich opgehangen met de telefoondraad. Dan lijkt het me logisch dat die doorgesneden is.

45

Re: Paul Latinus

Sinds ik las dat Latinus letterlijk om geld moest gaan bedelen bij z'n mama, hij gaat haar een dag te vroeg gelukkige verjaardag wensen, en krijgt bij die gelegenheid idd vijfduizend frank van haar, waarvan hij er duizend uitgeeft aan z'n laatste taxirit, ipv de gevraagde 310, is er in mijn hoofd weinig twijfel: zelfmoord.

Totaal zonder geld, zijn organisatie volkomen gecompromitteerd door de Herdersliedmoorden, dood gewenst door de helft van de kernleden n.a.v. het verraden van Lammers en Barbier, en op de rand van een breuk met z'n vriendin.

Mogelijk ook schuldgevoel over de dubbele moord, die toch min of meer in de lijn lag van de schaduwoefeningen.

46

Re: Paul Latinus

Maar okee, wil toch wel weten wie die twee dan zijn die Van Haperen (Insider) in z'n lange brief aan de CWB aangeeft als mogelijke uitvoerders van de 'zelf'moord. Quote:

Twee personen zijn gesignaleerd rond de tijd van de dood van Latinus in de buurt van de woning in Court-Saint-Etienne. Laten die twee nu net aanwezig geweest zijn bij de oefeningen om een liquidatie er uit te laten zien als uit de hand gelopen wurgseks.

47

Re: Paul Latinus

Verdacht overlijden als je het mij vraagt en geen zelfmoord. Staat er nergens in het dossier of er geen koord te vinden was in zijn eigen woonst? Want als hij wou zichzelf ophangen dan neem je toch een koord en als hij werd vermoord en het moest op een zelfmoord lijken en de daders vonden geen koord dan was de telefoonsnoer het meest in het oog springende alternatief. Want wie denkt er nu aan zichzelf op te hangen met een telefoonsnoer. Als je met zelfmoordgedachten rondloopt en je wilt u verhangen en je hebt geen koord dan koop je er u een want een telefoonsnoer is niet sterk als je u verhangt. Met een sprong schiet de telefoonsnoer gewoon door. Zelfmoord lijkt mij deze heel ongeloofwaardig.

48

Re: Paul Latinus

Op 28 oktober 1983 legde Latinus een klacht neer bij de Rijkswacht van Ottignies vanwege doodsbedreigingen. Hij verklaarde dat aan zijn moeder telefonisch werd meegedeeld: "Mevrouw Latinus, als uw zoon een vinger uitsteekt naar de mensen die hij niet mag in het dossier-Pinon, zullen zijn dagen geteld zijn."

Je zou kunnen denken: de zotte zoon ziet ze vliegen. Maar de moeder van Latinus bevestigt dit later tijdens een ondervraging tegenover de speurders in Dendermonde.

Dus ja: een verdacht overlijden.

Albert Fauconier, de baas van het café waar Latinus vaak kwam, verklaarde dat "Latinus kort voor zijn dood geenszins depressief was, doch integendeel erg vrolijk, en dat hij hem, zonder details te noemen, had medegedeeld over een cassette te beschikken, zonder te zeggen wat voor cassette". Het is dezelfde cafébaas die tegenover de politie verklaart dat Latinus wel degelijk een dossier-Pinon in zijn bezit heeft.

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

49

Re: Paul Latinus

Geenszins depressief, integendeel erg vrolijk : manisch depressief? Jammer dat er geen psychiatrisch rapport van Latinus bestaat. Lijkt me een erg labiel iemand. Idem voor Barbier, die vertoont duidelijk tekenen van dissociatie en paranoia. Misschien daar wel een rapport op te vissen?

Wel de eerste keer dat ik hoor over een cassette in het bezit van Latinus. Maar indien gerelateerd aan dossier Pinon til ik er niet zwaar aan. Dat lijkt me een dwaalspoor van jewelste. Alhoewel het fascineert dat Smets ook in die middens geïnfiltreerd was.

50

Re: Paul Latinus

Copy/paste vanop Franstalig forum:

Een greep uit de vele getuigenissen die zijn afgelegd door de moeder van Latinus, door gewezen WNP-metgezellen maar ook door een viertal leden van de Belgische Staatsveiligheid (voor wie Latinus een tijdlang als informant had, leert dat Latinus dossiers bezat over internationale wapen- en drugstrafieken, over afrekeningen in het Libanese milieu in Brussel, over de rol van de Israëlische en Amerikaanse geheime diensten Mossad en CIA in ons land, over geheime commissielonen afgeleid bij Distrigas, enzovoort.

Latinus wist onder meer hoe WNP zich liet financieren met geheime fondsen onder meer van Modulmed Med, het bedrijf van mobiele klinieken die in het ABOS-dossier al heel wat stof heeft doen opwaaien. Per verkocht klinimobiel was aan WNP een bijdrage van 50.000 frank beloofd. Er werden dertien dergelijke betalingen gedaan, alleen kwam het geld niet terecht waar het had moeten komen.

Modulmed > Richard Van Wijck