1

Topic: Adnan Khashoggi

Deze man verdient zeker een topic:

"Kussen mocht enkel als ik akkoord ging met zijn voorstel": Jill vertelt hoe ze het 'pleziermeisje' van een steenrijke wapenhandelaar

Vandaag staat Jill Dodd bekend als succesvolle zakenvrouw, denk maar aan kledingketen Roxy die ze uit de grond stampte. In de jaren tachtig was het Amerikaanse model echter een van de elf 'pleziermeisjes' van een steenrijke wapenhandelaar. Spijt over haar controversieel verleden is echter niet aan haar besteed. "Ik heb nooit mijn onafhankelijkheid, ambitie of creatieve dromen verloren", klinkt het in de memoires die ze nu uitgegeven heeft.

De man aan wie ze toen haar hart verloor, was niet de eerste de beste. Adnan Khashoggi was een Saoedi-Arabische wapenhandelaar die betrokken was bij de Iran-Contra- en de Lockheed-affaire. Begin jaren 1980 was hij een van de rijkste mensen ter wereld, met een geschat vermogen van 2 tot 4 miljard dollar.

En dat helpt om een ravissante verschijning als Dodd aan de haak te slaan. De twee leerden elkaar kennen tijdens een decadent 'piratenfeestje' in Cannes. "Ik nam een slok champagne en gooide het glas daarop in het vuur, net als de andere gasten. Het ging er wild aan toe. Ik zag hoe een man naar me glimlachte. Hij deed me met zijn kleine gestalte, rond buikje en kalend hoofd aan een vriend van mijn vader denken."

"Stoel in het vuur"

"De muziek stond te luid om te babbelen, vandaar dat hij met me begon te dansen. De piraten kwamen rond ons staan en de gasten klapten op de maat van de muziek. Plots stopte mijn danspartner en gooide hij een stoel in het vuur. Ik deed hetzelfde. We lachten en trokken elkaar rond de vlammen aan als twee magneten."

"Vervolgens grabbelden hij en een piraat mijn handen en voeten vast. Ik werd heen en weer geslingerd als een lappenpopje en gaf me helemaal over aan het moment. Mijn nieuwe vriend trok mijn mouwen omhoog en gebruikte zijn vingertoppen om 'I love you' op mijn arm te schrijven. Het duurde een minuut eer ik doorhad dat het bloed was. Bewust of niet, hij had zichzelf gesneden aan een stuk glas. Ik was stomverbaasd, maar vond het stiekem wel leuk. Alsof we een geheim pact gesloten hadden."

'Weet je wel wie dat was?'

"Pepper, de dame die mijn boekingen regelde, kwam daarna bij mij staan. 'Verdorie, Jill. Weet je wel wie dat was? Adnan Khashoggi!' Die naam zei me niets. Het was pas later dat ik ontdekte dat hij een rijke ondernemer en een van de beroemdste mannen van Saoedi-Arabië was."

"De volgende dag kreeg ik een telefoontje van een kennis van Adnan. Hij nodigde me uit voor een diner op zijn jacht. Ik had de indrukwekkende boot de avond voordien al gezien. Ik wilde wel gaan, maar was ook nerveus. Daarom vroeg ik Pepper mee."

Avondjurk uitkiezen

"We gingen aan boord van de 85 meter lange Nabila, genoemd naar Adnans dochter. In 1983 werd het jacht gebruikt in de James Bond-film 'Never say never again'. De sultan van Brunei én Donald Trump mochten zich later eigenaars noemen. Die laatste verkocht het voor 20 miljoen dollar om zijn schulden in 1991 af te betalen."

Adnan kwam ons begroeten. Hij begeleidde ons naar een kamer waar we een avondjurk mochten uitkiezen. Dior, Yves Saint Laurent, Valentino, Chanel,... Ik kon mijn ogen niet geloven. Uiteindelijk koos ik voor een grijs Lanvin-exemplaar met strakke taille en spaghettibandjes. Een zilveren paar schoenen maakte de look compleet."

"Twintig centimeter groter"

Tijdens het eten besefte ik dat ik nog nooit zo'n intelligente en aangename man ontmoet had. Ja, hij was stinkend rijk, maar hij straalde op een fijne manier ook energie uit. Langzaamaan viel ik voor zijn charmes. Als ik hoge hakken droeg, was ik bijna twintig centimeter groter dan hij. Zoiets zou de meeste mannen intimideren, maar hij had er niet het minste probleem mee."

"We hebben die nacht niet gekust, maar zijn wel tot vijf uur 's morgens blijven praten. Adnan stelde me vragen over de romantiek in mijn leven (die niet bestond) en legde uit hoe hij een fortuin vergaard had met de export van Amerikaanse voertuigen naar Saoedi-Arabië. Ik kreeg ook te horen dat het piratenfeestje hem 25.000 dollar gekost had - ze stuurden blijkbaar altijd een rekening voor de vernielingen die aangebracht worden. Voor het jacht moest hij maandelijks 400.000 dollar op tafel leggen."

"Hij maakte me wakker voor bubbelbad"

Enkele dagen later nodigde hij me uit voor een lunch in zijn Parijse villa. Voor het eerst had hij het over de scheiding van zijn vrouw Soraya. Ik leerde ook dat hij met Lamia een vervangster had. Haar zou ik in 1981 voor het eerst in levende lijve ontmoeten. Ze bewaarde de nodige afstand, iets wat te begrijpen viel natuurlijk. Toen ik aanwezig was op het verjaardagsfeest van hun zoontje (1) reageerde ze ook maar koeltjes."

"In september 1980 mocht ik samen met een ander meisje in zijn privéjet naar zijn chic buitenverblijf in de buurt van Marbella vliegen. Het duurde nog een week vooraleer hij zelf zou arriveren, in tussentijd hield ik me bezig met paardrijden. Op een nacht maakte Adnan me plots wakker. Hij liet het bubbelbad voor me vollopen en hij ging op een stoel ernaast zitten. We hadden opnieuw een diep gesprek. Nadat we cocaïne gesnoven hadden, vroeg hij hoe en wanneer ik mijn maagdelijkheid verloren was."

"Elf 'pleziermeisjes', drie wettelijke echtgenotes"

"Daarna nam hij mijn gezicht vast. Hij wilde me iets duidelijk maken: we konden pas kussen als ik ermee akkoord ging om een van zijn 'pleziermeisjes' te worden. Volgens de Saoedische wet mocht hij er zo elf hebben, naast nog eens drie wettelijke echtgenotes. Ik zei 'ja' en we sloten de overeenkomst af met een zoen. Vanaf dat moment was ik een lid van Adnans harem geworden. Ik deelde de man die ik zo graag zag met andere vrouwen. Maar ook al was hij 24 jaar ouder dan ik, in bed was hij fantastisch."

"Op die manier gingen maanden voorbij: ik wilde bij Adnan zijn, de details interesseerden me niet. Hij was mijn vriend. Er cirkelden andere vrouwen rond hem, maar ik wist nooit of ze een korte flirt waren of meer betekenden."

"Gezonde dosis rivaliteit"

"Toen we samen naar Kenia trokken, was er nog een ander 'pleziermeisje' bij. Tijdens een zakendiner hielden vijf à acht dames hem soms gezelschap. Er ontstond een gezonde dosis rivaliteit, maar ik mocht tijdens het diner wel telkens tegenover hem zitten. Ik moest dus wel zijn lievelingetje zijn."

"Ik voelde me ook onafhankelijk, want ik bleef doorgaan met mijn modellencarrière. Adnan had het graag anders gezien, maar kon me niet tegenhouden. Ik keerde terug naar Los Angeles en ging hem vaak bezoeken in zijn villa in Las Vegas. In maart 1981 ging ik mode studeren, Adnan heeft alle kosten voor mijn opleiding op zich genomen."

"Van zijn zakendeals wist ik niets af. Ik wist dat hij wereldleiders als Ronald Reagen ontmoette, maar als 21-jarige interesseerde me dat niet."

"Cadeau voor iemand anders"

"Maar dan begon het verkeerd te lopen. Ik zal nooit die augustusnacht in 1981 vergeten: Adnan kwam mijn kamer binnen, zette een cadeau op het nachtkastje en kuste mijn voorhoofd. Toen hij mijn gezicht zag, fluisterde hij echter plots: 'Oh, verkeerde kamer. Ga maar terug slapen. Je mag het geschenk houden'. Nog voor ik kon antwoorden, was hij al weg. Mijn hart was gebroken. Hij dacht dat ik iemand anders was."

"In de verpakking zat een gouden halsketting van 18 karaat. Ik beeldde me in hoe Adnan en dat meisje de liefde bedreven en kromp in elkaar. Twijfel maakte zich van me meester, ik vroeg me af of ik nog lang tot zijn harem zou kunnen behoren."

"Een andere keer weigerde ik een diamanten ring van 20 karaat omdat ik dat echt overdreven vond. Adnan gaf die later aan zijn conciërge. 'Misschien heeft die ring dan toch niet veel waarde voor hem', dacht ik."

"Zorgen over aids"

"Vanaf 1982 merkte ik ook dat hij met andere types begon op te trekken. Niet meer die prachtige dokteres die hij net als mij door de studies geholpen had, maar minder verfijnde modellen recht uit Hollywood. Ik begon me er heel raar bij te voelen. Ik maakte me ook zorgen over aids. Ik wist niet met wie Adnan allemaal het bed deelde en dat maakte me doodsbenauwd. En ik had ook de behoefte om op eigen benen te staan. Door die prachtige geschenken te blijven aanvaarden, voelde het aan alsof ik bij hem in het krijt stond."

"Onze relatie eindigde in de zomer van 1982. We zijn als vrienden uit elkaar gegaan en hebben nog jarenlang getelefoneerd. In 1989 richtte ik het kledingmerk Roxy op en werd ik een succesvolle zakenvrouw."

"Mijn grootste spijt"

"Ik bleef affectie voor Adnan hebben. Ik miste hem, hij zat de hele tijd in mijn gedachten. De laatste keer dat ik hem hoorde, was in 1988: ik was op dat moment een gescheiden moeder. Hij wilde dat ik met zijn vliegtuig vanuit Californië naar Monaco zou reizen, want daar verbleef hij in een hotel. Ik ben niet gegaan omdat ik een jaloers vriendje had. Dat is mijn grootste spijt nu: ik had hem moeten bezoeken, al was het maar om hem te bedanken voor mijn studies."

"Nu ben ik de trotse moeder van een zoon (32) en twee dochters (17 en 22). Met mijn derde echtgenoot Jeff ben ik intussen al achttien jaar getrouwd."

"Belangrijke les geleerd"

"Vroeger was ik redelijk beschaamd omwille van mijn affaire met Adnan. Mensen denken al snel dat je een hoertje bent als je met iemand verkeert die er meerdere vrouwen op nahoudt. Maar ik heb nooit mijn onafhankelijkheid, ambitie of creatieve dromen opgegeven. Ik heb geen spijt van mijn periode met Adnan, maar heb wel een belangrijke les geleerd: geld en liefde zijn het niet waard om je integriteit en gemoedsrust op te geven."

'The Currency of Love: A Courageous Journey to Finding the Love Within' is binnenkort te koop.

Bron: Het Laatste Nieuws | 29 mei 2017

Re: Adnan Khashoggi

Is deze heer al eens voorbij gekomen in een topic dim? Ik zie namelijk nog geen verband met de Bende van Nijvel.

Re: Adnan Khashoggi

Adnan Khasshoggi: Fortunato Israël (roze balleten).

4

Re: Adnan Khashoggi

En nog veel meer! (wapenhandel, Iran Contra, Saoedi's (Al Ajjaz?), Mossad, Marbella, VdB, ...)

Over de link met de roze balletten: volgens de gevonden documenten bij Fortunato had het call girl-netwerk relaties met een hooggeplaatst militair, een beruchte wapenhandelaar, een toppoliticus en een lid van de koninklijke familie. Er was sprake van een "Albert" en een "Beaurire". Het koninklijk lid was dus zo goed als zeker Albert II, toen nog prins en betrokken bij Eurosystem, en de militair de rijkswachtgeneraal Fernand Beaurir. Deze laatste, waarvan de dochter een minnares van Guy Mathot zou zijn geweest (?), zou mogelijk de rijkswacht ingeschakeld hebben om partouzen in Parc Savoy te bewaken.

Met de wapenhandelaar werd Roger Boas bedoeld, maar er kan ook gedacht worden aan Samir Traboulsi uit Parijs en Akhram Ojjeh/Ojieh, die ook klant zouden geweest zijn van het netwerk. Het betreft twee partners van Adnan Khashoggi, die zijn firma "Triad" in het Terkamerenbos had en goede contacten onderhield met Paul Vanden Boeynants. Ojjeh, van Technique d'Avant Garde (TAO) met kantoor in Genève, was niet min en werd zelfs gelauwerd tot de Orde van Leopold door Simonet en Vanden Boeynants. Vanden Boeynants werd trouwens zelf ook genoemd in deze zaak, net als zijn goede vriend Charly De Pauw, en zou samen met Boas en andere vrienden aan een safarireis naar Kenya hebben deelgenomen met meisjes van het netwerk, wat mogelijk in verband te brengen is met de "Mount Kenya Safari Club" van Khashoggi. In de zomer van 1979 werd door de BOB ook nog ontdekt dat het kabinet van Vanden Boeynants soms een hele sauna afhuurde om avonden door te brengen met gasten van de minister, bijvoorbeeld in de "Lotus" (Meiserplein) of de "Paddock" (Ambiorixplein).

5

Re: Adnan Khashoggi

de Bonvoisin > PDG > Jean-Marie Detournay > zijn rechterarm Rodrigues da Palma = "Ambassadeur itinérant de la Communauté Musulmane Universelle" = geheime en financiële alliantie tussen Opus Dei en een machtige islamitische groepering > Koeweit, Saoedi-Arabië, Syrië, Marokko (koning Hassan II > Raes was consul in Marokko!) + Al Ajjaz als intermediair met Adnan Khashoggi

Lees ook de recente interviews van Hervé met Libert en de verklaringen over Al Ajjaz als sleutelfiguur achter WNP.

Zeker weten dat Khashoggi aan de dossiers verbonden is, beste eenhoorn!

6

Re: Adnan Khashoggi

Nog dit in mijn nota's omtrent de uitspraken van Michel Verdeyen:

1977-1980 - WAPENHANDEL FN COSTA RICA = SIMONET, CAHEN, BEHERMAN

Ex-minister van Buitenlandse zaken Henri Simonet (1977-1980) is een spilfiguur. Hij stond net als Vanden Boeynants dicht bij de Kashoggi-kliek (klanten van Tuna/Montaricourt), ondermeer via Akhram Ojjeh. Zijn vrouw Marie-Louise Angenent was na een periode bij Bruxelles-Lambert sinds 1977 medewerkster van Beherman-Demoen in Bornem tot 07/1978 (daar opgevolgd door de Franse graaf Charles de Chambrun, beheerder van Triad Investment Fund en vertrouweling van Kashoggi).

Zogezegd omdat ze niet kon leven met de leveringen van BDX-tanks aan Argentinië en Uruguay, waartoe ze zelf een rol heeft gespeeld en door Pour en Knack in 1980 in opspraak werd gebracht! Er werd voor de levering van BDX-tanks nauw samengewerkt met onderaannemer ASCO van Boas, terwijl haar echtgenoot Simonet de licenties goedkeurde. Ook streek ze commissies op afkomstig van de wapentraffieken van FN aan ondermeer Costa Rica. Hiermee waren end user-certificaten gemoeid en cover ups door de Fransen. Simonet's kabinetschef Cahen stond dicht bij Kissinger, de CIA en de Atlantische structuren, maar ook bij het koningshuis:

7

Re: Adnan Khashoggi

En nog dit: Léon-François Deferm (o.a. dossier Atlas, zaak Cools/PS/Mathot, zaak Dutroux/Nihoul) is een Luikse zakenman van joodse origine, met residenties in België, Marbella (waar hij de villa van Adnan Kashoggi zou gekocht hebben), Monte Carlo en Costa Rica.

8

Re: Adnan Khashoggi

Samengevat (volgens een scenario dat door Verdeyen en Libert onderschreven zou worden, althans dat vermoed ik):

Khashoggi = wapenhandel, IranContra, ... (zeer, zeer grote jongen, en onaantastbaar). = deel  van bovenbouw van onze hoofddossiers, verstrengeld met belangen van de Mossad, CIA, Opus Dei, Arabische elite, ... In België loopt dit (complexe!) netwerk uit tot het meer bescheiden groepje rond Boas/VdB/Simonet/Mathot/De Pauw/Eurosystems.

Al Faez is de schakel die WNP controleert in België, dat ten dienste staat van de bovenbouw (vooral op Belgisch niveau), maar ook Smets speelt een rol (ten dienste van wie? het Koningshuis? de Mossad? de NATO?).

De Belgische bovenbouw wordt onder druk gezet door chantage (roze balletten) > maar door wie en waarom? Probleem: ook Albert zit verwikkelde in de hele zooi, dus: paniek > uitvoerende netwerken worden geactiveerd (WNP? Gladio/NATO-structuren via Simonet>Cahen?) > de boel ontspoort > Bende van Nijvel?

9

Re: Adnan Khashoggi

Zeer interessant Dim. Ik herkende de naam Khashoggi en ben bijna zeker dat het in een stuk over Felix Przedborski ging, maar kan 't niet direct terugvinden.

10

Re: Adnan Khashoggi

eenhoorn wrote:

Is deze heer al eens voorbij gekomen in een topic dim? Ik zie namelijk nog geen verband met de Bende van Nijvel.

Met de zoekfunctie kan je meer informatie over deze man vinden op het forum (al geeft dim in dit topic een zeer goed overzicht). Er bestaat ook een Wikipedia-pagina van deze man. Hieronder de info:

Adnan Khashoggi

Adnan Khashoggi (Mekka, 25 juli 1935) is een Saoedi-Arabische wapenhandelaar die betrokken was bij de Iran-Contra-affaire en de Lockheed-affaire. Begin jaren 1980 was hij een van de rijkste mensen ter wereld, met een geschat vermogen van 2 tot 4 miljard Amerikaanse dollar. Khashoggi's vader Muhammad Khashoggi was de lijfarts van koning Abdoel Aziz al Saoed. Zijn familie was van Turkse afkomst. Hij studeerde aan Victoria College in Alexandrië en de Amerikaanse universiteiten California State University - Chico, Ohio State University en Stanford.

Wapenhandelaar

Khashoggi was vanaf de jaren 1960 actief als wapenhandelaar, vooral als tussenpersoon bij transacties tussen Amerikaanse wapenproducenten en de Saoedi-Arabische regering. De schrijver Said Aburish, geïnterviewd in de Britse documentaireserie The Mayfair Set (1999), zei dat een van van Khashoggi's eerste wapentransacties in 1963 plaatsvond, toen hij de Britse officier David Stirling van wapens voorzag voor een geheime missie tijdens de anti-Britse opstand die dat jaar in het huidige Jemen uitbrak.

Onder Khashoggi's klanten bevonden zich de defensiebedrijven Lockheed, Raytheon, Grumman en Northrop. Vooral met Lockheed onderhield Khashoggi nauwe banden. In de periode 1970-1975 betaalde Lockheed 106 miljoen dollar commissie aan Khashoggi. Zijn commissiepercentage begon met 2,5% en steeg tot wel 15%. Khashoggi "werd in de praktijk een marketingtak van Lockheed. Adnan gaf niet alleen toegang maar verzorgde ook de strategie, constant advies en analyse", volgens Max Helzel, destijds vicepresident van internationale marketing bij Lockheed. Khashoggi's eerste vrouw begon in 1980 een rechtszaak tegen haar voormalige man waarin ze beweerde dat topmannen van Lockheed en andere bedrijven allerlei cadeautjes van Khashoggi hadden geaccepteerd, ter waarde van duizenden dollars, waaronder Zwitserse bankrekeningen en prostituees.

In de Iran-Contra-affaire speelde Khashoggi een belangrijke rol als tussenpersoon in de uitwisseling van wapens voor gijzelaars. Hij bleek geld voor deze wapenaankopen te hebben geleend van de Bank of Credit and Commerce International, met Amerikaanse en Saoedi-Arabische steun.

In 1987 haalde Khashoggi nog de voorpagina van het tijdschrift Time, maar niet lang daarna stortte zijn zakenimperium in elkaar. Zijn Amerikaanse bedrijf Triad America Corporation, dat een kantorencomplex ter waarde van 400 miljoen dollar in Salt Lake City had gebouwd, ging later dat jaar failliet. In 1988 werd Khashoggi gearresteerd in Zwitserland op verdenking van het verduisteren van geld. Hij zou Ferdinand en Imelda Marcos hebben geholpen om honderden miljoenen dollar uit de staatskas weg te sluizen voordat Marcos werd afgezet als president van de Filipijnen. Hij werd drie maanden vastgehouden in Zwitserland en daarna uitgeleverd naar de Verenigde Staten, waar hij op borgtocht vrijgelaten werd en vervolgens vrijgesproken werd. In 1990 werden Khashoggi en Imelda Marcos door een federale jury in New York City vrijgesproken van onder meer fraude.

Latere jaren

Anno 2012 woont Khashoggi in Monaco. Als consultant maakt hij gebruik van zijn uitgebreide netwerk van connecties. Mogelijk treedt hij nog steeds op als tussenpersoon voor de Amerikaanse regering. In 2003, kort voor de invasie van Irak, had hij een ontmoeting met Richard Perle.

Khashoggi werd geïnterviewd in de Amerikaanse documentaire The One Percent (2006).

Levensstijl

Khashoggi stond tijdens zijn hoogtijdagen in de jaren 1980 bekend om zijn zeer uitbundige levensstijl. De Khashoggi's hadden destijds een van de grootste villacomplexen in Marbella in bezit, Baraka geheten. Hier werden grote feesten gehouden waar veel bekendheden op afkwamen, zoals filmsterren, politici en popzangers. Naast zijn complex in Marbella had Khashoggi woningen in onder meer Parijs, Cannes, Madrid en Monte Carlo. Zijn woning aan Fifth Avenue in New York bestond uit 16 appartementen die waren samengevoegd tot één groot appartement.

Hij was de eigenaar van een stal vol Arabische paarden en 200 exotische dieren, 100 limousines en een jacht ter waarde van 75 miljoen dollar. Dit jacht, de Nabila, werd gebouwd in 1980 en was destijds een van de grootste jachten ter wereld. Het werd gebruikt in de film Never Say Never Again en was de inspiratie voor het nummer "Khashoggi's Ship" van de rockband Queen. In 1988 verkocht hij het schip aan Hassanal Bolkiah, de sultan van Brunei.

Een verjaardagsfeestje in Wenen in 1985 voor Khashoggi's oudste zoon was volgens de roddeljournalist Robin Leach "het meest uitbundige evenement ooit in de Europese geschiedenis". Toen hij in 1987 op de voorpagina van Time stond, schreef het tijdschrift dat hij op dat moment dagelijks 250.000 dollar uitgaf.

Familie

Khashoggi trouwde in de jaren 1960 met de Britse Sandra Daly (Sandra Patricia Jarvis-Daly), die naar de islam bekeerde en de naam Soraya Khashoggi aannam. Ze kregen een dochter (Nabila) en vier zoons (Mohammed, Khalid, Hussein en Omar). Kort nadat Khashoggi van zin eerste vrouw scheidde, werd nog een dochter geboren, Petrina Khashoggi. Een DNA-test in 1999 wees echter uit dat niet Khashoggi maar de Britse politicus Jonathan Aitken de vader is.

Zijn tweede vrouw, de Italiaanse Laura Biancolini, was 17 jaar oud toen ze trouwden. Ook zij bekeerde naar de islam en nam de naam Lamia Khashoggi aan. In 1980 kregen ze een zoon, Ali.

Adnan Khashoggi's zuster Samira Khashoggi was de vrouw van Mohamed Al-Fayed en moeder van Dodi Al-Fayed. Een andere zus, Soheir Khashoggi, is een bekende Arabische schrijfster.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube