Re: Jean Deprêtre

coconut wrote:

En de Saab Turbo, de vluchtauto van de gangsters, werd op zijn bevel als schroot verkocht. Onwaarschijnlijk!”

Dat klopt niet coconut. De Saab werd, na technische analyse, teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar, zie » Forum

Nu dertig jaar later is het inderdaad jammer dat die Saab er niet meer is want de onderzoekstechnieken zijn ondertussen fel geëvolueerd (onder meer DNA-analyse). Maar in die tijd is het begrijpelijk dat de Saab werd teruggegeven aan de eigenaar. De auto was nl. helemaal onderzocht op sporen met de toenmalige technische methodes. Als de politie al de wrakken die ooit met een misdaadzaak te maken hebben gehad zou moeten bijhouden totdat deze zaken effectief zijn opgelost, dan zou de overheid nogal wat grond moeten onteigenen om die wrakken te stapelen hoor.

Wat wel interessant en van belang kan zijn is om te achterhalen wat er achteraf met de resultaten van het sporenonderzoek is gedaan geweest of niet is gedaan.

122

Re: Jean Deprêtre

Heel erg bedankt Merovinger, pas het aan met je laatste commentaar ivm resultaten van het sporenonderzoek.

123

Re: Jean Deprêtre

https://image.ibb.co/ceHHpy/JD_ne.jpg
Jean  -"ce sont des prédateurs"-  Deprêtre

Non semper ea sunt quae videntur

124

Re: Jean Deprêtre

Aubanel wrote:

Die vul ik nu eens graag aan, zie: V.A., D.W., S.T., F.J.P. en R.I. Liefst de initialen omgekeerd lezen, eerst voornaam en dan familienaam: A.V., W.D., T.S, J.P.F. en I.R.

A.V.: Adriano Vittorio of Alain Vinckx?
W.D.: Willy Deschepper of Willy Delpierre?
T.S.: Thierry Senterre?
I.R.: Isaac Rousseau?
J.P.F.: Jean Pierre François?

125

Re: Jean Deprêtre

Aanvulling: IR zou ook NR kunnen zijn (Nicolas-Isaac; broers). Wordt geciteerd als zijnde een/de "reus" (één van de zovelen).

Bron: Les Tuéries

126

Re: Jean Deprêtre

Op gezag van Cobra (en tot nader order geen idee hoeveel dat gezag waard is): gerechtelijk dossier Eurosystem was in handen van Deprêtre. Kan dat bevestigd worden door iemand hier? Lijkt me wel relevant stuk van de puzzel, indien waar.

127

Re: Jean Deprêtre

Deprêtre was in de hoedanigheid van parketmagistraat bevoegd in het dossier Eurosystem. Verder heeft hij ook als eerste substituut het dossier rond Fortunato Israel laten seponeren.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Jean Deprêtre

De initialen die Deprêtre meegaf op het einde van zijn leven, hadden die betrekking over de gehele bende of enkel over Dekaise?

Re: Jean Deprêtre

Ben wrote:

"C'étaient tous des prédateurs. Tout a été dit. Vous savez, le dossier a démenagé en 1987 vers Charleroi. On a volé mon dossier."

Op een lange buffetkast staat de foto van zijn overleden dochter Claire-Anne. Ze was drugsverslaagde. Rijkswachters die het drugprobleem van zijn dochter aankaartten, begon hij te haten. Hij wou niet ingrijpen en op een dag lag ze dood in bed als gevolg van een overdosis heroïne, wat de procureur halsstarrig voor de buitenwereld verborgen hield. In zijn ogen was ze overleden aan Leukemie.

"Zij is het die me op de prédateurs heeft gewezen. Op een avond kwam ik laat thuis na een zoveelste werkdag. Ondanks haar ziekte was ze nog niet naar bed. We spraken over de behandeling in het ziekenhuis en plots vroeg ze me: 'Papa, en hoe zit het met jouw moordenaars?' We hebben zowat een kwartier gediscussieerd tot ze plots zei: 'Maar papa, jouw moordenaars zijn roofdieren.' Dit was de perfecte verwoording van de modus operandi van de criminelen. Zij verlaten hun schuilplaats, slaan toe, doden en keren dan naar hun hol terug. Le Borinage of La Thudine. Kies zelf maar. Wat wilt u dat ik daar nog aan toevoeg?"

"Het is gewoon banditisme. U moet er niets anders achter zoeken. Neem een kaart van België. Zet alle feiten op een rij en trek er een cirkel rond. Waver, Genval, Eigenbrakel, Nijvel, Beersel, Halle ... De Bende heeft nooit in Aarlen toegeslagen of in Gent en Antwerpen. Ja, er zijn Bouhouche en Beijer, maar die hebben met de tueries in Waals Brabant niets te maken. Denk ik toch."

"Luister, twee rijkswachters van de cel van Jumet hebben me eens gezegd: 'Meneer Deprêtre, we zijn misschien heel ver gaan zoeken wat in feite heel dicht bij ons was."

Deprêtre over het WNP: "Les membres du WNP étaient une dizaine de zozos, plus folkloriques que dangereux. Le WNP. Vingt imbéciles suffisamment intelligents pour se vendre aux médias."

Onderzoek » Nijvel

Ik wist niet dat deze anekdote schuil gaat achter wat wellicht de meest iconische quote omtrent de Bende is. Als bovenstaande klopt, dan lijkt het sterk waarschijnlijk dat Depretre de jacht op de bende is gaan zien als de jacht op de mensen die verantwoordelijk zijn voor de dood van zijn dochter; en vanuit dat oogpunt er alles aan deed om het typische tuig van die tijd te laten veroordelen. Iemand die tegen beter weten in leeft in een staat van ontkenning, en die elke vorm van objectivisme als onderzoeker is verloren (losstaand van eventuele/zeer waarschijnlijke betrokkenheid van Sudisten en andere Borains)

Over dat WNP deel ik zijn mening wel; een bende volwassen kinderen die in hun eigen droomwereld staatsspionnen zijn, maar eigenlijk door niemand worden serieus genomen.

130

Re: Jean Deprêtre

Wil hier toch even een lansje breken voor de in 2012 overleden procureur des Konings van Nijvel, Jean Deprêtre, wat niets afdoet aan zijn verbazingwekkende gelijkenis met de eveneens in 2012 overleden acteur Herbert Lom, alias Charles Dreyfus, over karaktermoord gesproken.

Dat er karaktermoord op Deprêtre is gepleegd, staat voor mij wel vast, ook omdat ik veel te veel conclusies over zijn vermeende daden tegenkom, zónder ook maar een spoor van bewijzen daarvoor te zien. Het is alsof hij niets goed kon doen. Dat stuit mij enigszins tegen de borst, waarbij ik ook ervaar dat ik te weinig zicht heb op hoe de kaarten precies lagen in het proces tegen de Borains (Bende van de Borinage) , in 1988, voor het hof van assisen in Bergen, wat door toedoen van Deprêtre (of was door toedoen van een goed team van raadslieden?) voor het parket (procureur des Konings Deprêtre) op een fiasco is uitgedraaid.

Ook even dit: als in het artikel in Le Soir Magazine van 14-03-2012 correct is opgenomen dat ‘V.A.’ volgens Deprêtre deel uitmaakte van de Bende, dan zouden die initialen inderdaad kunnen duiden op Vincx, Alain, een Belgische autocoureur en stuntman, die op 25-05-1987, op het Circuit Zandvoort, tijdens een stuntpoging om het leven is gekomen. In dit YouTube-filmpje (» YouTube) zie je die stunt; nota bene: stunt in filmpje zou wel goed zijn afgelopen. Één van de commentaren onder dat filmpje, trok mijn bijzondere aandacht. Dat commentaar luidt als volgt:

Vincx was an amateur or a real fool with strong suicidal tendency.’

In een ander commentaar onder dat YouTube-filmpje, van ene Michael Klaver, wordt gewag gemaakt van het feit dat Vincx heroïne gebruikte. Dat ik daarbij ook denk: harddrugs, kan in zijn geval - living on the edge - ook cocaïne zijn, komt geheel en al voor mijn rekening, in dier voege dat een drug als coke zeer wel zou kunnen passen in het beeld van een aantal Bende-overvallen, zoals die in Eigenbrakel, Overijse en Aalst, waar de overvallers toch grote risico’s liepen om het leven te laten - lees ook: suicidal tendencies - en blijkbaar met een zekere focus door het lint gingen, althans een goede coureur, die zichzelf meer moed, focus en méér dan branie - onmenselijkheid - heeft ingesnoven met een lijntje coke, is geen hele rare gedachte daarbij, me dunkt.

Zo deed Patrick Haemers het ook, wiens voorbeeld - emotioneel gesloopt, zelfmoord, menig Bendelid zou kunnen hebben gevolgd. Overigens dreef Vincx in de jaren tachtig een aannemersbedrijf, Enterprise Alain Vincx geheten, gevestigd in: Eigenbrakel, om nog maar een opvallend detail te memoreren.

Ik hou steeds meer van Jean Deprêtre. Heb ergens - weet niet meer waar - gelezen, dat zijn in 1982, aan harddrugsgebruik overleden dochter Claire-Anne, hem de woorden ‘het zijn roofdieren!’ - ‘ce sont des prédateurs’ -, aan de hand heeft gedaan.

Ik geloof niet in toeval en dat het vuurwapen na ballistisch onderzoek niet van Michel Cocu was, doet ook aan dat laatste niets, maar dan ook helemaal niets af, want Cocu had gewoon een slimme advocaat, als je het mij vraagt. Cocu is al een poosje dood, dus van hem hoeven we geen waar verhaal meer te verwachten...

Dat van die overleden, drugsverslaafde dochter en de roofdieren, staat (ook) in het stuk van Ben, twee plaatsjes hierboven; (ook) daar dus.