31

Re: Racketeering

Gaat het in '83 om de verkoop van het volledige pakket aandelen van Food Lion? Was het volledige pakket aandelen Food Lion eigendom van Delhaize België? Moeilijk om conclusies te trekken zonder duidelijk beeld op aandeelhoudersstructuur.

Re: Racketeering

Zie in '84 toch nog een behoorlijk pakket aandelen in handen van Hanneford. Dan zie ik toestemming voor volledige overname door Delhaize-groep zo rond 2000.

33

Re: Racketeering

Scaramouche wrote:
Ben wrote:

Alle onderzoekers BOB BXL Fin. moesten van Van Honsté briefje tekenen dat ze onder geen enkel beding nog de zaak zouden onderzoeken.

Ik heb PG Victor Van Honsté gekend. Hij misprees de kleineren. Hij durfde niet in je ogen kijken. Vrijmetselaar, lid van de Loge. Zijn heimelijkheid viel zo van zijn tronie af te lezen.

Het is ook Van Honsté die het onderzoek van Schlicker richting Staatsveiligheid afblokte. Op tueries:

Ainsi, parlant du dossier Latinus instruit par le juge d'instruction Schlicker, le substitut du parquet de Nivelles de Prelle de la Nieppe, précise-t-il: "Il (le juge d'instruction Schlicker) a commencé à s'intéresser à la Sûreté de l'Etat et à interroger certains inspecteurs de la Sûreté de l'Etat jusqu'au moment oit, c'est lui-même qui me l'a rapporté; il l' a dit aussi à d' autres magistrats, il a été convoqué dans le bureau du procureur général Van Honste (...) M. le procureur général Van Honste a fait comprendre à M. Schlicker que la Sûreté de I' Etat risquant d' être fragilisée davantage par ces interrogatoires, il risquait de mettre en péril le garant de la démocratie de ce pays qu'était la Sûreté de l'Etat. M. Schlicker avait bien compris le message. Il a arrêté ses interrogatoires. La filière politico-criminelle a été stoppée

34

Re: Racketeering

De bron van de nota aan Bricout (post 1) is quasi zeker Bultot, via Antoine Delsault. Zoals reeds vermeld in een artikel van Douglas De Coninck in 2010. De Nederlander is dan Henk Romy.

Re: Racketeering

Ik vermoed dat wanneer je een bedrijf....en dat is dus via de directie...wil afpersen dit op een aantal andere manieren kan. Zonder al teveel aandacht. Aandacht die het enkel maar lastiger kan maken voor de afperser.
Dus doldrieste overvallen met doden en gewonden zijn niet echt de meest aangewezen methode.
Overigens zijn het niet enkel Delhaize geweest die is overvallen.

Re: Racketeering

luk paard wrote:

Ik vermoed dat wanneer je een bedrijf....en dat is dus via de directie...wil afpersen dit op een aantal andere manieren kan. Zonder al teveel aandacht. Aandacht die het enkel maar lastiger kan maken voor de afperser.
Dus doldrieste overvallen met doden en gewonden zijn niet echt de meest aangewezen methode.
Overigens zijn het niet enkel Delhaize geweest die is overvallen.

Klopt Luk Paard, in dit kader ( meerdere uiteenlopende bonafide bedrijven) moet je ook kijken of deze niet zijn misbruikt voor het witwassen van geldstromen.

37

Re: Racketeering

Wisten jullie dat Aalst dreigbrieven ontvangen heeft !
Cassiers zijn hiervan al jaren getuigen maar durven niet praten .
Na de brief kregen ze allen een snelcursus wat te doen in geval van een overval .
Een Cassiers nam me hiervan in vertrouwen , zoals je kon zien in de reportage van andere tijden zijn die mensen dat daar werken nog altijd bang van hun werkgever en is er in de jaren weinig of niet nog over gepraat

38

Re: Racketeering

HIPA wrote:

Wisten jullie dat Aalst dreigbrieven ontvangen heeft !
Cassiers zijn hiervan al jaren getuigen maar durven niet praten .
Na de brief kregen ze allen een snelcursus wat te doen in geval van een overval .
Een Cassiers nam me hiervan in vertrouwen , zoals je kon zien in de reportage van andere tijden zijn die mensen dat daar werken nog altijd bang van hun werkgever en is er in de jaren weinig of niet nog over gepraat

Ze moeten dan toch geweten hebben van wie die dreigbrieven kwamen niet ?

Re: Racketeering

Interessante piste, ze heeft als voordeel het economisch/kapitalistisch motief, hetgeen maar al te vaak de ware achtergrond is van misdaden. Het kan best zijn dat uitvoerders werkelijk dachten dat ze de feiten pleegden analoog met hun eigen ideologie; het omver werpen van de staat, extreem rechtse motieven enz; terwijl het bij de opdrachtgevers louter om het grote geld draaide. Kijk maar naar zoveel politieke partijen (ook vandaag nog) die met wat populisme, patriotisme en semi rechtse propaganda de stem van Jan Modaal winnen; terwijl de ware agenda niets meer is dan het uitvoeren van een bepaalde economische ideologie.
Wat ook voor de theorie spreekt is dat het een verklaring biedt voor het stoppen van de feiten na Aalst.

Echter biedt het imo niet meteen een verklaring voor de eerste misdaadgolf en de geënsceneerde executies. Persoonlijk hecht ik zeer veel geloof aan de verklaringen van Jean Bultot (de piste van wapen -en drugstrafiek) omdat dit de enige piste is die alle puzzelstukjes in elkaar laten vallen + is gebaseerd op de verklaringen van iemand die alles vanop de eerste rij heeft meegemaakt. Het boek van 15 juni wordt sowieso iets om naar uit te kijken.

40

Re: Racketeering

Ok, dankzij HIPA kennen we nu het motief van de Bende '85. We gaan vooruit. De grootvader wist het al in de '90s, in de 90's werd hij  bedreigd.