Re: Waver: 15 Augustus 1985

Neen die staat niet op het forum. Ik heb zelfs nooit gehoord dat daar een robotfoto van zou bestaan. Geeft de schrijver een bron van deze info aan?

Re: Waver: 15 Augustus 1985

Nee, geen bron. Maar ik vermoed dat hij via Marie-Jeanne Callebaut, weduwe van Jan Palsterman het dossier kon inkijken. Zie ook mijn post over de Armenius-revolver in het topic Anderlues. Volgens mij ook nieuwe info.

Re: Waver: 15 Augustus 1985

Django68 wrote:

Nee, geen bron. Maar ik vermoed dat hij via Marie-Jeanne Callebaut, weduwe van Jan Palsterman het dossier kon inkijken.

Hij heeft niet 'het' dossier (dewelke trouwens, buiten de advocaat van één nabestaande, niemand anders in zijn bezit heeft) kunnen inkijken maar hij heeft wel het persarchief van Marie-Jeanne Callebaut doorgenomen. Dat gegeven van die robotfoto zal dus vermoedelijk ergens in één of ander artikel gestaan hebben.

Re: Waver: 15 Augustus 1985

Merovinger wrote:

Ik heb zelfs nooit gehoord dat daar een robotfoto van zou bestaan.

Merovinger wrote:

Dat gegeven van die robotfoto zal dus vermoedelijk ergens in één of ander artikel gestaan hebben.

Wel hoe belachelijk stom van mij. Het antwoord stond gewoon in een post die ikzelf geplaatst heb. wink

Zie nl. deze post op pagina 4 van dit topic » Forum

Alles ging bliksemsnel, maar toch zagen twee getuigen de doder. Aan de hand van hun gegevens kon een robotfoto worden getekend. Van de twee andere gangsters is er geen beschrijving.

Bron: Het Laatste Nieuws | 16 augustus 1985

De robotfoto zelf heb ik nog nooit gezien.

Re: Waver: 15 Augustus 1985

Bende van Nijvel of CCC?

De drie gangster die verleden week een intergarde-fondsendrager neerschoten tijdens een hold up in het pretpark Walibi te Waver reden met een auto die gestolen was in februari 1983. Op zichzelf geen spectaculair nieuws, ware het niet dat ook De Bende van Nijvel in die periode de wagens stal die ze nadie gebruikte bij overvallen waarbij twaalf mensen vermoord werden. We mogen geen enkele mogelijkheid uitsluiten, zegt men op het parket van Nijvel. De beruchte bende is nooit echt ontmaskerd en in het gerecht vreest men dat Walibi de eerste is van een nieuwe reeks overvallen. Ook bij de CCC gebruikte men wagens die een jaar eerder geleden gestolen werden.Het parket van Waver heeft na de overval alle middelen ingeschakeld om de moordenaar van Willy Pans te arresteren. (…)

In Waals Brabant spreekt sedert vorige week iedereen over de Bende van Nijvel. Er zijn zoveel elementen die Walibi in verband kunnen brengen met de bende die in 1983 het hele land in rep en roer zette. Zoals bijvoorbeeld de Honda Quintet met nummerplaat APS944 die de gangsters gebruikten. De wagen werd in februari 1983 gestolen ten nadele van een Brusselse firma. De wagen is 2,5 jaar verdwenen geweest vooraleer teruggevonden te worden.

De gangsters lieten de wagen achter op een terrein in Louvain La Neuve, 7 kilometer van Walibi. Ook de Bende van Nijvel heeft wagens gestolen die een eindje verdwenen vooraleer ze gebruikt werden. En bovendien is er de wijze waarop de overval gebeurde en waarop Willy Pans vermoord werd. De gangsters bleven kalm en schoten zonder dat er daar enige aanleiding toe bestond. .. Uit het onderzoek bleek dat de drie gangster gepiknikt hebben op de Walibi parking. In het laboratorium hoopt men vingerafdrukken te vinden op de halflege fles cola, het restje pompelmoes en de plastieken broodtrommel die de gangsters die teruggevonden zijn op de plaats waar de gangsters hun slachtoffer opwachtten.

Bron: Het Nieuwsblad | Augustus 1985

Re: Waver: 15 Augustus 1985

Robotfoto van de schutter:

https://i.imgur.com/lfKpkIF.jpg

Re: Waver: 15 Augustus 1985

Dank u Dhr. Landen, wederom een mooie vondst! Ik neem aan dat u zeker weet dat dit portret een Walibi-daders is, maar is er confirmatie dwz een bron?

Dit portret hing ook ooit aan de muur bij de onderzoeksdiensten (Nijvel, Jumet?). Het was in gezelschap van zowel andere onbekende robotfoto's als ook bekende(re) bende-robotfoto's. Het portret werd door mij met de naam NN25b toebedeeld (NN25a is een tekening van dezelfde dader maar dan met een kleine variatie). Zie hiervoor ook het schema/totaaloverzicht van de bekende en onbekende robotfoto's waarvan het bovenste gedeelte een replica is van de de portretten-muur van de toenmalige speurderscel.

Dankzij dat u deze foto heeft gevonden is nu dus geweten dat NN25 een dader van de Walibi overval is. Boven het rijtje robotfoto's waar dit portret bijhoorde stond "Faits Divers" geschreven, misschien dat het bij één of meer andere portretten die bij Faits Divers hangen ook om daders van de Walibi-overval gaat ...

Destijds zag men dus (ook) een mogelijk verband tussen Walibi en de bende-feiten maar dat gezegd hebbende, er hingen ook robotfoto's aan die muur die van een supermarkt-overval te Houdeng-Goegnies waren (gepleegd door de Borains). Deze zaak werd uiteindelijk uit het Bende-onderzoek werd gehaald nadat de Borrains waren vrijgesproken van feiten die door de Bende van Nijvel waren gepleegd.

Re: Waver: 15 Augustus 1985

Boemerang wrote:

Dank u Dhr. Landen, wederom een mooie vondst! Ik neem aan dat u zeker weet dat dit portret een Walibi-daders is, maar is er confirmatie dwz een bron?

deze robotfoto werd de dag na de overval in de kranten gepubliceerd.

Ben wrote:

(...) In Waals-Brabant werden zaterdag [28 september 1985, na de overvallen in Eigenbrakel en Overijse] al enkele huiszoekingen gehouden bij verdachten maar die onderzoeken leverden niets op. Een der verdachten is een Fransman die sinds 15 augustus al verdacht werd van betrokkenheid bij de overval op de Walibi te Waver. Daar werd een geldkoerier doodgeschoten. In gerechtelijke kringen hoorden we dat de man een tijdje geleden carnavalsmaskers zou hebben aangekocht.

Bron: Het Nieuwsblad | 30 september 1985

Wie zou deze Fransman zijn die verdacht werd van de overvallen in Eigenbrakel en Overijse en van de overval in Waver?

Cocu, Baudet en Vittorio werden ondervraagd zowel na Walibi als na Eigenbrakel/Overijse. Ik vermoed dat die Fransman dan Vittorio is ...(bij hem thuis werd ook een carnavalsmasker gevonden)

59

Re: Waver: 15 Augustus 1985

Trekt wel een beetje op Michel Libert:

http://nsm07.casimages.com/img/2017/10/25//17102511452314738715339713.jpg

60

Re: Waver: 15 Augustus 1985

Deze robotfoto lijkt ook wel op Verzar.