Re: Zoekactie Lessines

Wat je met de coördinaten en datums van Kenza zijn wandelingen bent weet ik niet. Hij schrijft dat hij er al meermaals geweest is en ook dat er vele mogelijkheden zijn in die omgeving om van alles en nog wat te doen.

Het belangrijke is dat de speurders kort na Aalst duidelijke interesse hadden voor die plaats, Als het via een bron uit de omgeving van De Staerke komt is het mogelijks interessant om dit element nader te bekijken. Zeker ook met het gegeven dat de zakken die in '86 gevonden zijn er maar recentelijke voor de vondst in gesmeten zijn. Waar ook weer een mogelijke bron of schakel uit de omgeving van De Staerke een rol in speelt. Waarbij dan Nitelet toch wel heel sterk in beeld komt en de BOB van Halle. Toen het nieuws een paar jaar geleden naar buiten kwam ivm de zakken dat die maar kort voordien in het water gesmeten waren kregen sommigen het blijkbaar nogal warm. Nitelet was zijn testament al aan het opmaken in de media.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Zoekactie Lessines

De beste manier om de regio te leren kennen is de Marche du Pays de Carrières. Er is er ieder jaar eentje van Adeps en soms ook van FFBMP. Dit jaren waren er twee... Toendertijd 0,0 reactie gekregen. Sommigen wilden zelfs me al bijna van spam beschuldigen terwijl ik niets met de organisatie te maken heb. Ik wilde gewoon maar aangeven dat je op dat moment vaak toegang krijgt tot afgesloten gebied (o.a. duikclub, stuk nog in werking zijnde groeve, ...).

Er zijn verschillende putten + de gedeelten waar je de oude spoorlijn ziet lopen (o.a. komende van Lessines spoorlijn volgen, straat achter station, overweg over richting Deux Acren). Het is vooral interessant ook met het volk in Overboelare & Brakel in het achterhoofd. Waarvan eentje toch ook nauwe banden met Colruyt en ook erg thuis in Lessines.

De vraag is in hoeverre ze gelieerd zijn aan Farcy en VDB. Waren ze tussenpersonen 'op afstand' ... of liepen ze elkaars deur plat. Avonturiers met dure hobby's die niet graag werken maar wel dol zijn op oorlog, wapens, luxe, drugs, sex,... Wat betreft die "drugs for weapons" bekijk ook eens de film "American Made" die afgelopen jaar is uitgekomen.

93

Re: Zoekactie Lessines

club_le-happy-few, de wandeling loopt niet langs de put die ik in het vizier heb, maar is wel zeker de moeite om eens te doen. Je voelt je eventjes in een andere wereld.

Re: Zoekactie Lessines

De meeste stukken hebben al in de wandelingen gezeten. Ook degene op privé domein. Al denk ik niet dat ze nog toestemming hebben om bepaalde stukken in hun parcours op te nemen, sommige plaatsen zitten er al jaren niet meer bij. Geen toelating van eigenaar?

Meestal zit er wel het stuk van de duikclub in, en een gedeelte van een nog werkende groeve. Men is ook een keer langs het bosje in geweest aan de kapel (niet ver van voormalige autocontrole - overkant). Etc.

Re: Zoekactie Lessines

As de bron voor de info over Lessines onder andere van iemand uit de omgeving van De Staerke komt dan komt Nitelet het sterkst in aanmerking.

Ben wrote:

Ik weet niet of het belangrijk is maar blijkbaar was Nitelet ook lid van de duikclub CAS.

Die CAS gaat waarschijnlijk over de steengroeve vlak aan Givet in de omgeving van Dinant. Waar er ook getuigenissen zijn, plus een bende-feit. Ertrijckx was ook een duiker zoals Mendez.

Erbij, de Faul gestolen in Dinant is ook in Aalst gebruikt. Lessines heeft ook met Aalst te zien. Uiteindelijk is de Faul door duikers bovengehaald in november '86. Hoe zou het wapen de Faul van Dinant tot bij de aanslag van Aalst terecht gekomen zijn (ook gebruikt in Waver)?

Lessines heeft veel meer met extreem-rechts en rijkswachters te maken. Wie is het lid of ex-lid van de Diane die ook in die groeves ging gaan duiken? Ra ra ra.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

96

Re: Zoekactie Lessines

the end, ik heb echt de indruk dat jij meer weet over de steengroeve van Lessines en Kester. Je maakt mij echt benieuwd. Wij zijn maar spoorzoekers naar plaatsen, van de personen die er achter zitten weet ik weinig of niets. Maar ik merk de laatste tijd dat er meer en meer aanwijzingen komen richting Kester en Lessines. Het grote probleem is volgens mij dat het Bende van Nijvel-verhaal simpel op te lossen is. Als ze gaan duiken in Lessines en ze vinden inderdaad de auto's dan klopt de tip uit het milieu en komt Kester direct mee in beeld. En als de tip uit het milieu klopte dan komen ze bij meneer met het koffertje vol comprimerende filmpjes en foto's en het wordt terug muisstil. Als er bv. morgen een bomaanslag komt (wat ik liever niet heb) dan weten ze binnen de kortste keren waar en wie ze moeten hebben. Of zoals de advocaat van Daniël Van Haemel onlangs zei: zoveel moeite voor één ontvoeringszaak en de Bende van Nijvel kunnen ze zogezegd niet oplossen, laat mij niet lachen.

97

Re: Zoekactie Lessines

club_le-happy-few wrote:

De beste manier om de regio te leren kennen is de Marche du Pays de Carrières. Er is er ieder jaar eentje van Adeps en soms ook van FFBMP. Dit jaren waren er twee... Toendertijd 0,0 reactie gekregen.

Er zitten blijkbaar niet zoveel wandelaars onder de forumleden. smile Ik moest een paar maanden geleden voorbij Lessines passeren en ik heb toch eens even halt gehouden en wat foto'tjes genomen. smile (Niet veel speciaals te zien overigens, wel "mooi" om eens te zien.)

club_le-happy-few wrote:

Al denk ik niet dat ze nog toestemming hebben om bepaalde stukken in hun parcours op te nemen, sommige plaatsen zitten er al jaren niet meer bij. Geen toelating van eigenaar?

Misschien is dat om veiligheidsredenen en bijvoorbeeld de aansprakelijkheid bij een eventueel voorval (geen idee).

the end wrote:

Erbij, de Faul gestolen in Dinant is ook in Aalst gebruikt. Lessines heeft ook met Aalst te zien. Uiteindelijk is de Faul door duikers bovengehaald in november '86.

Ik zie het verband niet tussen de Faul & Lessines.

the end wrote:

Hoe zou het wapen de Faul van Dinant tot bij de aanslag van Aalst terecht gekomen zijn (ook gebruikt in Waver)?

Ik doe een gokje: via een garagebox ergens in het Brusselse (bijvoorbeeld in Elsene). Wellicht totaal verkeerd gokje.

kenza wrote:

Maar ik merk de laatste tijd dat er meer en meer aanwijzingen komen richting Kester en Lessines.

Ik merk dat de laatste tijd de aanwijzingen eerder weerlegd worden. Wat zijn de nieuwe of "meer en meer aanwijzingen" waar jij op doelt?

De Federale Politie (scheepvaartpolitie) beschikt al sinds enkele jaren over een (deftige) SideScanSonar waar ze de bodem mee kunnen afscannen (en dat gaat tamelijk snel). Waarom zetten ze deze niet in als het om zo'n goed spoor zou gaan? Als het toestel toch niet zou voldoen kunnen ze het anders eens overlaten aan onze noorderburen. In Nederland hebben ze echt zot materiaal voor zo'n taken uit te voeren.

Non semper ea sunt quae videntur

98

Re: Zoekactie Lessines

Ik stel mij ook de vraag waarom ze niet met het kleine sonarbootje van de brandweer van Zeebrugge of het Nederlandse Nijmegen. Dat bootje is echt de max. We hebben daar al eens mee naar een lichaam gezocht en dat geeft tot op 60 meter een exacte simulatie mee van de bodem. Het probleem is dat ze niet durven want dan klopt de tip uit het milieu. Volgens mij liggen de wagens hier: Chaussée Gabrielle Richet Ollignies, rechtover Has metal (N 50,70093^ - E 3,84671^). Maar voor zeker te zijn zouden ze alle putjes moeten onderzoeken. Maar mijn voorkeur gaat uit naar mijn coördinaten.

99

Re: Zoekactie Lessines

Puur informatief over de groeves (eigenaren): De groeves waren heel vroeger (zeer lang geleden) allemaal van verschillende familiebedrijfjes. Die zijn later overgenomen door de andere of zijn gefusioneerd om uiteindelijk 1 bedrijf, CUP (Carrières Unies Porphyre) over te houden. Tot een overname in 2006 was CUP eigenlijk nog steeds een familiebedrijf, want het was steeds eigendom van familieleden van (een deel van) de oorspronkelijke groeve-eigenaren.

kenza wrote:

Ik stel mij ook de vraag waarom ze niet met het kleine sonar bootje van de brandweer van Zeebrugge of het Nederlandse Nijmegen.

Waarom ze de bodem van alle groeves niet met sonars hebben gescand, dat weet ik niet. Misschien hechten ze minder geloof aan het verhaal van Lessines door een of andere reden (wie zal het zeggen).

Als je er echt van overtuigd bent dat daar de oplossing ligt. Niemand houdt u tegen om toestemming te vragen van de huidige eigenaar en er zelf met sonar apparatuur te zoeken. Er is een Nederlandse firma die deftige sonars heeft en die na het afscannen zelfs alles wat je wilt (vb. enkel een eventueel autowrak) kan bovenhalen en daarbij zelfs een "no cure no pay" garantie geven (als ze het niet kunnen, hoef je ook niets te betalen). Zo een actie is uiteraard niet goedkoop maar ook niet onbetaalbaar. Als jij er van overtuigd bent: go for it. Als het blijkt te kloppen en als dat de gouden tip (Delhaize-premie) zou blijken te zijn ga je er zelfs nog veel aan verdienen.

Non semper ea sunt quae videntur

100

Re: Zoekactie Lessines

FreCR, geld interesseert mij niet. Ik zou het geld zo aan de slachtoffers geven! Het gaat mij om mijn hobby en dat is plaatsen lokaliseren. Ik denk wel dat er heel wat speurders zijn die graag eens in Lessines zouden gaan duiken maar ze mogen niet! Waarom moet ik dat bekostigen? We betalen toch belastingen voor ons te beschermen en als er een misdaad is gebeurd om de daders te vatten? Dus jullie vroegen mij de coördinaten. Ik ben speciaal naar Lessines geweest om de coördinaten vast te leggen! Dus jullie hebben de coördinaten waar volgens mij de Golf GTI van de overval in Aalst ligt. Maar ik zou voor de zekerheid alle putjes in Lessines eens uitkuisen. Ligt de Golf GTI er niet dan heb ik mij hier inderdaad belachelijk gemaakt.

Dus nogmaals; Chaussée Gabrielle Richet Ollignies rechtover HAS metal. N50.70093 E3.84671 » Google Maps