101

Re: Beersel: 7 Oktober

Amai, Farouk gezien, de speurders staan dus nog werkelijk nergens! Een zeer goed zichtbare wijnvlek van 5 op 3 cm, was Bouhouche niet bekend om zijn slimme vermommingen? (Lees: we kleven wel een valse wijnvlek in uw nek.)

Re: Beersel: 7 Oktober

Bouhouche was geen 1m90, en kan dus niet de bewuste dader in Beersel zijn.

Re: Beersel: 7 Oktober

Wat mij frappeert aan dit nieuwe signalement is waarom het 35 jaar op zich liet wachten. Zulke specifieke informatie over een dader, volgens de uitzending afkomstig van meerdere getuigen, en niemand die dat eerder naar buiten brengt! Dat is toch te bizar voor woorden.

Re: Beersel: 7 Oktober

In verband met die wijnvlek; ik ben zeker niet verwonderd dat deze info nu pas naar buiten komt. Het is gebruikelijk dat het parket belangrijke info niet vrijgeeft. In dit geval heeft men waarschijnlijk jaren gezocht naar iemand met dit fysiek kenmerk in de hals maar niemand gevonden, en vandaar dat men de info nu vrijgeeft. Het geeft mij ook een vermoeden dat we deze dader dan ook niet in België gaan vinden.

Re: Beersel: 7 Oktober

Ik mag het inderdaad hopen deze info om tactische redenen is achtergehouden, maar dan nog is 35 jaar wel heel lang. De kans dat je die kerel nog toevallig tegenkomt, slinkt toch met de jaren, want hij kan intussen gemakkelijk dood en vergeten, of hoogbejaard en vereenzaamd zijn. En met andere gezichtskenmerken - zie de robotfoto's - was men telkenmale een stuk vlotter.

Het zou mij niet verbazen als deze bekendmaking veeleer het gevolg is van de herlezing van het dossier door het blik verse speurders. En dat zou kunnen betekenen dat men zich nu pas realiseert dat één dader over een opvallende lichamelijke afwijking beschikte, en er juist nooit actief naar zocht. Maar hopelijk zijn de speurders al die jaren veel slimmer geweest dan ik denk. smile

Re: Beersel: 7 Oktober

Kom er juist achter dat die moedervlek géén nieuwe informatie is, tenminste niet heel nieuw. Merovinger, wie anders, had het al eerder ontdekt » Forum

Het staat zelfs al een tijd op de website van de CWB » killersbrabant.be

107

Re: Beersel: 7 Oktober

Ik vraag me af of de daders geen familie hebben, nooit bij de dokter of kinesist gaan, niet in een RVT zitten (ondertussen), nergens werken ... Een wijnvlek als deze moet toch iemand opvallen? Nu zeker. Tenzij de dader en zijn omgeving niet in België wonen natuurlijk maar bijvoorbeeld in Frankrijk waar ze deze uitzendingen niet kunnen zien. wink

108

Re: Beersel: 7 Oktober

Een simulatie van de vlek zoals ze getoond werd in de uitzending van gisteren:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/wijnvl11.png

Het officiële opsporingsbericht van de politie:

Tijdens de overval in Beersel werd bij één van de overvallers een geboortevlek of een wijnvlek opgemerkt in de nek. Het was een langgerekte ovalen vlek van 3 tot 5 cm lang. De dader was groot en zo’n 1m85 à 1m90 lang.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Beersel: 7 Oktober

De Basis wrote:

Ik vraag me af of de daders geen familie hebben, nooit bij de dokter of kinesist gaan, niet in een RVT zitten (ondertussen), nergens werken ... Een wijnvlek als deze moet toch iemand opvallen? Nu zeker. Tenzij de dader en zijn omgeving niet in België wonen natuurlijk maar bijvoorbeeld in Frankrijk waar ze deze uitzendingen niet kunnen zien. wink

Precies! Allemaal wat bizar toch en alleszins stof tot nadenken.

110

Re: Beersel: 7 Oktober

Een anonieme getuige, destijds jobstudent vertelt:

“Als student werkte ik elke avond in de Delhaize van Beersel, ik kende de directeur Mr Vermaelen goed. Ik liep tussen de kassa 1 en de bakkerij, met bananendozen in mijn armen. Ik liep naar voren en ik zag Mr Vermaelen rechts van me. Ik ging achteruit en zei :”Na U”. Hij liep maar een meter of anderhalve meter voor me, toen hij oog in oog stond met de eerste schutter, die hem met een Riotgun in het hoofd schoot. Mr Vermaelen is neergevallen en er was geschreeuw en paniek in de winkel."

Bron: VTM Faroek, Aflevering 4, deel 2 31/10/2018

  • Op één van de foto’s in de rubriek foto’s-Beersel ligt het lijk van Mr Vermaelen ter hoogte van de kassas 1 en 2, met de voeten naar de ingang toe. Hij is was dus gekeerd naar de ingang toe. Bovenstaande passage kan dan ook maar op één manier geïnterpreteerd worden;

  • Toen de jobstudent Mr Vermaelen liet voorgaan stond hij aan kassa 1, aan de winkelszijde. Zijn zicht op de inkom wordt dan geblokkeerd door het paneel met de foto’s/mededelingen. (zie wederom rubriek foto’s Beersel) Vermaelen kwam dan van rechts, vermoedelijk vanuit zijn kantoor, en was net de doorgang tussen deze wand en kassa 1 gepasseerd, ongeveer 3 passen verder, toen er geschoten werd.

  • ]Hij heeft zich dus zeer waarschijnlijk naar de ingang gedraaid. Had hij iets gehoord? Het verhaal als zou hij tegen een dader geroepen hebben “Sortez” is mogelijk. Was hij dapper of dacht hij ook eerst dat het over “onnozele” mannen ging bij het zien van de carnavalsmaskers ? (Volgens dezelfde reportage dacht de getuige die in restaurant “Les 3 Canards” de daders zag binnenkomen met de twee diensters dacht eerst ook dat het om een grap van zijn baas ging.)

  • Hoe gruwelijk ook, de jobstudent, net zoals anderen, heeft waarschijnlijk eerst het eerste schot gehoord en het effect daarvan gezien, pas dan werd de eerste dader zichtbaar toen hij achter de wand uitkwam.
    "Er waren twee kassiersters geraakt, waarvan één onder de schouder geraakt was. Ze was in paniek, ze was hysterisch. Ik ben ernaartoe gegaan en heb haar op de grond getrokken. Ik ben bovenop haar gaan liggen zodat ze zou stil liggen en zwijgen."

  • ]Na dat eerste schot op Vermaelen werd er dus nog geschoten. Ponsaerts & Dupont vertellen over twee kassiersters waarvan één 20 jaar (AT), gekwetst aan de schouder en een 58-jarige klant (VDD). Ook Hilde Geens spreekt in haar boek over drie gekwetsten.

  • De foto’s getoond in de reportage laten twee verschillende kassa’s zien met bloedsporen. Helaas is niet te zien welke kassa’s dit zijn. Ik vermoed tussen kassa 1 en 2 en tussen 2 en 3.

  • Vermits alleen met Riotgun 1 geschoten werd, was dit dezelfde schutter als de moordenaar van Mr Vermaelen en dus alleszins de “triggerhappy-killer” dader van Beersel.

  • Dit doet me vermoeden (ALS het dezelfde daders waren EN ze dezelfde taakverdeling aanhielden) dat dit dezelfde man is die in Eigenbrakel met RG1 Mr Ghislain Platane, Mr Roger Engelbienne, Mr Djuroski senior doodde, junior zwaar kwetste en Dokter Jaques D. op het nippertje miste. Daar was hij degene die de gijzelnemer in bedwang hield en de kassa’s ledigde terwijl de twee anderen in de kofferzaal bezig waren. Die man was ook 1m90 en sprak Frans, zonder een bepaald accent. Dit was dus de “Killer” van Eigenbrakel.

  • De jobstudent gaf een beschrijving van de bewuste moedervlek, maar het was in de reportage niet expliciet duidelijk of het over de moordenaar van Vermaelen ging, de “eerste dader die binnenkwam”. Vermits hij zich meteen nadien echter bovenop een gekwetste kassierster wierp, was dit dan wel degelijk de eerste dader die hij zag binnenkomen, degene die op Vermalen schoot ; neerliggend, misschien tussen twee kassa’s, kan ik moeilijk geloven dat hij nog een geboortevlek links in de nek van een dader gezien kon hebben.

  • Dit is dus waarschijnlijk, volgens de website van de CWB deze man: 1m90 – Zeer mager, fijngebouwd lichaam. Met een moedervlek in de nek (2,5 cm breed en 3,5 tot 5 cm lang). Drager van een lange bleekbruine mantel, en een sigarettenbruine broek. Hij droeg een masker en een riem met jachtpatronen. Hij spreekt Frans.
    Als deze “Moedervlek-Reus” een riem met jachtpatronen droeg, was dat waarschijnlijk omdat hij een Riotgun als wapen bij had.

"Toen zijn ze naar binnen gegaan, naar de kluis."

Of de jobstudent hier veel van gezien heeft is twijfelachtig, misschien heeft hij het van horen vertellen van anderen, of zag een glimp toen de daders naar het kantoor gingen. Dit kantoor bevond zich dan waarschijnlijk rechts van hem.

Volgens andere getuigenissen is het alleszins “Bijlman-Reus”, ook “1m90 en drager van een identieke mantel als de eerste, doch van donkergrijze of zwarte kleur. Hij droeg een masker en was gewapend met een bijl met lange steel”, die naar het kantoor ging. Het telefoonsnoer werd daar immers met de bijl doorgehakt.

Of “Moedervlek-Reus” daar ook bij was, of daarentegen de gegijzelde jongen in bedwang hield en de kassa’s ledigde weten we niet.

"Dan zijn ze meteen weer vertrokken, ik weet niet meer ... maar het leek geen drie minuten te duren. Het ging erg snel. (...) De beelden staan me helder voor de geest."

Tijdsbeleving in een situatie van levensgevaar wordt zeer vervormd. De drie minuten kunnen we dus niet gebruiken. Nog volgens de jobstudent waren de daders allemaal gemaskerd met oude mannen maskers, geen siliconenmaskers maar maskers met een elastiekje.